hallo beste mbers heb een vraagje over lipo in serie ik heb 2 lipo s van 6000mah 35c 2sen zou deze in serie willen plaatsen. wat veranderd er allemaal ( mah -c waarden) ? stroom word 14.4 v .
Er worden wat zaken door elkaar gehaald.... Je hebt twee Li-Po pakketten met elk twee cellen. Capaciteit 6000 mAh , 7,4 volt en 35 C. Als deze pakketten in serie worden geschakeld dan: wordt de spanning 14,8 volt, de capaciteit blijft 6000 mAh en het pakket blijft 35 C. Schakel je de pakketten parallel: dan blijft de spanning 7,4 volt, De capaciteit wordt 12000 mAh het pakket blijft 35 C Doe dit alleen met nieuwe pakketten of pakketten die precies gelijk zijn gebruikt. Bij parallelschakeling alleen pakketten met gelijke lading gebruiken (anders kans op vuurwerk) en niet belasten tot de maximale C-waarde!
Alleen lipos van het zelfde type kunnen in serie geplaatst worden. Ze moeten echter ook nagenoeg nieuw zijn en in de zelfde conditie verkeren. En ook geldt eens samen gebruiken dan ook altijd samen gebruiken. De spanning zal verdubbelen en de capaciteit en de C rate blijft gelijk. De stroom 14.4V? Je weet kennelijk niet het verschil tussen de Stroom (in ampere) en spanning (in Volts). Wat je ook vaart vliegt of rijdt het moet wel bestand zijn tegen 14.4V.
Waarom zou je "iets capaciteit" verliezen? Daar is geen enkele reden voor. Twee 6000mAh accu's parallel is dus wel degelijk 12000mAh. Wat wel klopt is dat je beter niet de maximale belasting gaat gebruiken. De twee accu's parallel zouden nog steeds 35C zijn dus zou je er 35 x12A=420A uit kunnen trekken. Maar, geen twee accu's zijn exact hetzelfde. In theorie zou de stroom zich netjes moeten verdelen over de twee parallele accu's. Omdat die twee accu's altijd iets zullen verschillen en omdat er ook nog connectors tussen zitten met verschillende weerstand en meer van dat soort zaken zal die stroom zich niet netjes verdelen. Het is dus goed mogelijk dat er meer stroom door één accu geleverd wordt. Daardoor zal die accu te zwaar belast worden waardoor hij beschadigd kan raken. Het is dus verstandig om dus niet van die 35C uit te gaan maar iets van 10% minder aan te houden. Dan is de kans dat je één van de accu's te zwaar belast veel kleiner. Het maakt de zaak gewoon veiliger. Aan de andere kan wie belast zijn accu's nu werkelijk tot het absolute maximum? Dat zijn maar heel weinig gebruikers en die weten dat dit ook heel slecht is voor die accu's. Zij weten dat ze die accu's zo maar heel kort kunnen gebruiken. Ik heb van enkele van die gebruikers wel eens gehoord dat ze hun accu op die manier maar een keer of 20 konden gebruiken en dat de accu dan al op is.
Dus je verliest iets. Lang verhaal maar de accus zijn samen geen 12000mah. Dus je VERLIEST iets. Als je uitgaat van 11500 zit je safe. Fijne dag
Je verliest niets. De capaciteit van twee parallel geschakelde Li-Po kan je gewoon bij elkaar optellen. Zoals al meerdere malen gezegd is het niet verstandig parallel geschakelde Li-Po's tot de maximale C-waarde te belasten. Als er al verlies zou zijn, waar zou die "verdwenen" capaciteit dan blijven? Het is lading. Die kan niet zomaar verdwijnen. Als voorbeeld. Neem twee benzinetanks. Vul beide met 35 liter benzine. en laat ze apart leeglopen. Dan komt er 70 liter uit. Vul beide tanks opnieuw, verbind de tanks met elkaar en laat ze via één uitstroomopening leeglopen. Komt er dan 65 liter uit? Nee, gewoon 70 liter. Zo werkt het ook met de lading van Li-Po's.
Zoals N.P.S. al schrijft je verliest niets Je moet de accu alleen minder zwaar belasten dan theoretisch zou kunnen. Maar hoe je het ook wendt of keert er komt maximaal 12000mAh uit die twee accu's parallel. Het klopt dat ze niet exact tegelijk leeg raken. Daarom waarschuw ik dus dat je niet met de theoretisch maximale stroom moet ontladen om juist dat "probleem" op te vangen. Dat gaat echter absoluut niet ten koste van de capaciteit. Maar de vraag van dave c gaat niet over de accu's parallel maar of hij de accu's in serie kan gebruiken. Cdrom flyer schrijft al dat dit kan maar dat de regelaar wel de spanning van 14,4V nominaal (16,8V maximaal) kunnen verwerken. Daar ben ik het 100% mee eens. En ook hier "verlies" je geen mAh aan capaciteit dus de volledige 6000mAh blijft beschikbaar! Ja er is iets zelfontlading maar dat heb je altijd en met elke soort accu. Daar heeft parallel of serie schakelen geen ene bal mee te maken.
Sorry dat ik je blijkbaar verkeerde info heb gegeven. Ik dacht dat je altijd met paralel wat zou verliezen. Groet
Even een oud draadje opgepakt: wat ik er uit begrijp is dat het in serie aansluiten van lipo's eigenlijk alleen aan te raden is wanneer het om nieuwe exemplaren gaat die exact hetzelfde gebruikt worden? Dat vraagt dan ook om een goede lader die de cellen gebalanceerd laadt tot vrijwel exact dezelfde spanning. Ik heb een Robbe Power Peak Twin EQ BID 1000W. Zou het daar goed mee gaan?
Mits goed ingesteld moet het laden van een Lipo tot maximaal 6 cellen in serie daar prima mee gaan. De lader beschikt over twee gescheiden laadcircuit. Je kan dus twee pakketten tegelijk laden.
In serie opladen is niet zo spannend, als er daar een verschil ontstaat (de ene cel is eerder vol dan een andere) zal de lader ingrijpen; de laadstroom reduceren en de cellen balanceren. Spannender wordt het als je twee wat verschillende packs gaat ontladen. Stel je hebt twee 5000mAh packs in serie staan, maar de ene is wat ouder en heeft wat capaciteit verloren. Als je oudere pack leeg is, maar het nieuwere pack nog niet, maar je blijft door rijden/varen/watdanook, worden de oude cellen zeer diep ontladen, of in het ergste geval zelfs negatief geladen. Dat vinden lipo's niet heel fijn en kan zelfs riskant zijn. Daar zijn meerdere oplossingen voor: pakketten afzonderlijk controleren op capaciteit door ze te ontladen (tot ~3.5V) met op je lader ruime marges aanhouden en de packs niet te ver ontladen, bijvoorbeeld 50%. Bij de volgende lading even kijken hoe de celspanningen zich tot elkaar verhouden. Heeft een pack duidelijk lagere celspanningen dan de ander (~>0.1V), is dat een duidelijk signaal dat de capaciteit daarvan lager is (onafhankelijk van wat er op het label staat). Tijdens gebruik een celmonitor aan het pack hangen, met duidelijk zichtbaar/hoorbaar alarm bij onderspanning van een cel
[QUOTE="Wat je ook vaart vliegt of rijdt het moet wel bestand zijn tegen 14.4V.[/QUOTE] Het bestandt zijn tegen 16.8V (versgeladen is ie 4*4.2V) Oeps - niet gekeken naar de datum - sorry