Beste, Ik zou graag een Dji Mavic mini kopen. Zelf vlieg ik 20 jaar maar een drone zou nieuw zijn voor mij. Natuurlijk wil ik het een beetje volgens de regels doen. Die Mavic mini lijkt me interessant (<250gram) als de nieuwe Europese wetgeving van kracht zal zijn. Je zal deze enkel moeten registreren omdat er een camera inzit. Wel twijfel ik om nu al eentje te kopen want blijkbaar zullen alle nieuwe drones ook een label moeten dragen naast het CE label. Indien je drone die niet heeft dan worden ze geklasseerd als Legacy Drones. Ze spreken van een overgangsperiode van 2 jaar. Wat ze hiermee bedoelen weet ik niet? Wil dit zeggen dat je na die 2 jaar niet meer in de open categorie A1 kan vliegen? Of is het de bedoeling om dan een nieuwe goedgekeurde drone te kopen? Dit houdt me nog een beetje tegen. Ook had ik de vraag gesteld aan DJI wanneer de nieuwe drones voorzien zullen worden met het nieuwe label. Daar weten ze blijkbaar nog van niks. Dus om hierop te wachten zijn we enkele jaren verder denk ik. Ik zou er geen gekke dingen mee doen maar soms zou ik de drone wel eens in de natuur omhoog willen steken voor mooie luchtbeelden te nemen. Wat denken jullie? Gewoon doen of wachten? Mvg Wes.
Het is allemaal nog te onduidelijk. Leuk voordeel als je zo een lichte drone hebt. Nadeel is wel dat de wind hem snel meevoert. Koop wat je wil en doe er geen domme dingen mee. Dan heb je lang plezier van je drone.
Het is inderdaad nog onduidelijk maar zouden jullie het doen? Ik wil gewoon dat ik hem kan blijven gebruiken in de open categorie A1. Normaal denk ik dat dit geen probleem mag zijn aangezien het lage gewicht. Mvg Wes.
Toen ik voor m’n vliegpapiertje ging werd er nog onderscheid gemaakt tussen hobbymatig en beroepsmatig, is dat met die nieuwe regelgeving ook nog zo?? De overgangsregeling geld voor diegenen welke roc-light of roc bezitten en beroepsmatig gebruik maken vam multicopters
Ok als ik het goed begrijp hoef ik me niet echt zorgen te maken. Enkel registreren zou voldoende moeten zijn. Mvg Wes.
Drones tot 250 gram komen in de klasse C0 ofwel categorie Open. Door zijn gewicht net onder de 250 gram valt de Mavic Mini volgens de nieuwe regelgeving in subcategorie A1. Let wel! Omdat er een camera op zit ben je wel verplicht om je te registreren!
Op dit moment staat het weer on hold. Heb een lijst ontvangen van DJI maar de compatibele smartphones zijn wel meestal wel prijzig (vanaf 600euro). Ik weet dat veel mensen zulke dure smartphones hebben maar dit heb ik er niet voor over. De goedkopere die op de lijst staat zijn dan oudere modellen die meestal discontinued zijn. Dus daar heb ik ook niet veel aan! Ik dat een Xiaomi redmi 8 kon werken omdat de DJI fly app hierop alleszins te downloaden is. Zelf kan ik het niet niet testen want heb nog geen mavic mini. Dit is op mijn zoon z'n telefoon dus ik moet zoiezo zelf een nieuwe kopen. Snap de logica niet. DJI brengt een betaalbaar instapmodel op de markt maar je moet dan een smartphone kopen, die in sommige gevallen 2x de prijs van de mavic mini kost. Mvg Wes.
De enige logica is dat je perse de DJI app moet gebruiken zodat je de veiligheidsrichtlijnen van DJI (,FAA en andere luchtvaartprganisaties) moet volgen omdat je deelneemt aan het luchtverkeer, anders is het simpelweg niet mogelijk om verder dan een bepaalde afstand/hoogte (LOS) te vliegen of beelden te maken Die apps gaan ook met de tijd mee en worden doorontwikkeld voor nieuwere types en modellen smartphones en verschillende netwerken
Intussen heb ik al een lijstje met betaalbare werkende smartphones. Misschien dat ik er zelfs eentje 2de hands zal kopen omdat ik eentje wil die ik enkel maar zal gebruiken met de drone. Mvg Wes.
Op oudere telefoons kan je de DJI fly app niet instaleren. Let daar even op. Je kan ook deze drone zonder telefoon vliegen hoor, alleen heb je dan geen telemetrie. Ik heb er ook een sinds 2 weken en ik vind het een prachtig stukje techniek en geen speelgoed maar een serieuze drone hoor. Tot max windkracht 4 is er redelijk goed mee te vliegen. Maar bij minder wind is deze drone natuurlijk veel stabieler, zeg maar rete strak. Ik vlieg met mijn vliegtuigen ook niet meer als het boven windkracht 4 is. Grt Helixer
Het is in Belgie onder de huidige regelgeving heel lastig, zo niet onmogelijk, om op willekeurige plaatsen met een drone of modelvliegtuig te vliegen. Zie https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/downloads/gdf01.pdf
Ik heb mijn mavic pro prima werkend op de Galaxy S7, die heb ik er destijds wel speciaal voor gekocht.
Intussen heb ik de nieuwe dji mini 2 gekocht en een 2de hands smartphone die werkt met de dji fly app. Op dit moment is het inderdaad nog zo dat vliegen moeilijk is met de huidige wetgeving. Ik ga tot wanneer de Europese nieuwe wetgeving in voege is op onze vliegclub ermee vliegen. Daarna zou het enkel registreren moeten zijn.