Mystic C5000 balsa build

Discussie in 'Speedboten' gestart door Carbohans, 8 jul 2020.

  1. jarnoz

    jarnoz

    Lid geworden:
    30 apr 2011
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Alkmaar
    Haha hij zal wel een dikke j gerookt hebben
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik gebruik een Garmin Foretrex (201). Werkt perfect. Tientjeswerk via Marktplaats.
    Ook oude hardloophorloges met GPS werken prima. Die halen gek genoeg 100+ km/u
     
  3. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Werkt een oude smartphone ook niet ?
    Die hebben de meeste mensen nog wel liggen.
     
  4. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Tnx voor de tips ik ga eerst wat proberen met oude telefoon em misch gps tracker kopen als dat niet goed werkt.
     
  5. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Vandaag even gevaren onze zender was bijna leeg dus durfde geen hele lange runs te maken ong 7min gevaren incl eerst voorzichtig vogels verjagen.max ampere 226a iets harder( sneller) gas gegeven max wat 4600 gps ca 130kmh (andere gps) We hadden nog 3.84 volt per cell over. Temperatuuren alles onder 30c denk ook door het koudere weer dat het zo laag blijft Binnenkort andere telefoon voor wat betere fimpjes.En nog een extra cap bankje op de esc gezet met connectoren zodat we kunnen experimenteren met andere cap bankjes
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
  6. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
     
    Tamiya1970, Dim L en Taylorcraft vinden dit leuk.
  7. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Eigenlijk best tevreden zo misch nog een keertje op 7s proberen en eerst maar eens goed leren varen met de mystic best lastig in de bochten om het gas er een beetje op te houden en langer dan 1.5 sec vol gas te varen:confused:
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Hij gaat als een speer
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  9. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Vandaag gevaren op 5S met een abc 51mm 1.5 gereduceerd naar 50mm er zat een braampje op dus weer netjes scherp gemaakt snelheid ca 117 kmh maarrrr Flexas gebroken gelukkig niks verloren stromen waren ong 200a een stuk minder dan vorige keer ik had meer ruimte tussen prop en drive gelaten 1.3 mm ipv 0.5 mm scheelt toch 70 a dat was een leermomentje dus voldoende ruimte laten anders fikt de boel af hihi dit was een flexas van mhz weet iemand of er sterkere zijn ? En welk merk of heb ik gewoon pech gehad?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wss ben je meer geholpen met een druklager dan een zgn sterkere flex-as. Get your @55 to Münich for the next SAW-meeting. Flex-as vervangen door 2mm verenstaal. En minder raggen met de throttle wil ook helpen. Jij vaart rondjes en vertrekt iedere keer min of meer vanuit stilstand... dat is niet gebruikelijk. Òf je vaart ovaal-parcours òf SAW.... een mix is dodelijk voor je materiaal zoals je hebt ondervonden.
     
  11. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hallo Eric,
    Denk dat ik deze boot inderdaad met fluwelen handschoenen moet behandelen heel gevoelig allemaal. Esc staat op slow acceleratie en op mijn zender ook dus dat helpt al om teveel gas te geven. Mijn soldeer verbinding met de aandrijfas zijn sterker dan een flexas haha das toch nog wat goed gegaan. Ik ga het gewoon weer proberen ging net zo lekker op 5 s hard zat en 8 min vaartijd als er niks afbreekt.
     
  12. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Je moet op het gas blijven en niet steeds stil gaan liggen. Na stil liggen komt accelereren en dat is het zwaarst voor de elektronica en mechanica.
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Met @eric_laermans en @Lexo : Stop & Go is killing voor zowel de mechanica als de electronica. Blijven varen levert meer plezier en snelheid op, bij minder belasting en verbruik.
    Als een boot zo snel is, moet je zeker in het begin, zelf ongeveer in het midden van de lange zijde van je ovaal staan. Dan zie je beter wat er gebeurt. En de straal van de bocht moet véél groter zijn dan je nu vaart. Dan kun je met bv half gas nog vlot door de bocht.

    Wat je ook kunt doen is eerst kleiner proppen en eventueel minder S varen om aan die ruime ovaal te wennen. Dan vaar je die later veel relaxter.

    Overigens prachtige boot! :thumbsup:
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    GM allen dank jullie wel voor de tips.
    Na een nadenk sessie op de bank het volgende besloten om de boel heel te houden.
    - Een andere zender kopen die meer bereik
    heef. De huidige geeft te weinig vertrouwen
    vandaar ook mijn kleine stop en go ovalen.
    - Eerst met mijn cat varen daarna pas met mijn
    mono anders blijf ik in die gaotische modes
    varen.
    - De abc 50mm 1.5 gebruiken voor Saw of
    alleen als ik beter kan varen .
    - Langzaam aan leren om ovalen te varen met
    behoud van snelheid.

    Dan moet het goedkomen nog fijne dagen allemaal
     
    HeliKoper en eric_laermans vinden dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Het FASST protocol kun je in overweging nemen. Is beproefd voor speedboten en gaat door propspray... dus altijd bereik. De antennetjes moeten alleen wèl door het carbon naar buiten gevoerd worden voor optimaal bereik.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  16. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hey Carbohans,

    leuk Catje heb je daar ;) ik denk dat we idd mogelijks dezelfde plannen hebben gebruikt. Ik merk alleen een fundamenteel verschil aan de onderkant van de transom, jij hebt daar duidelijk gekozen voor een vorm die heel sterk op die van de MHZ mystic 114 lijkt (en op de echte Mystic romp) terwijl ik mij daar vooral heb gebaseerd op hoe een HPR rompje eruit ziet.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  17. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Yep denk ook dat we dezelfde plannen gebruikt hebben. Het vaart denk ik allebei even goed en ik vindt zo’n driehoekje waar het roer aan vast zit ook mooier :)
     
  18. Hugo van Put

    Hugo van Put

    Lid geworden:
    22 mei 2021
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Stolwijk
    ziet er goed uit
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  19. Barry olsthoorn

    Barry olsthoorn

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    monster
    Hans,
    Vraagje ben vandaag me flex as van mhz voor de helf verloren, nu wil ik alleen het verloren gedeelte bestellen bij mhz.
    Weet met wat voor lijm je deze verbinding verlijmd? 1622366871096.jpeg
     
  20. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Barry, dat is niet leuk! Prop ook gelijk foetsie. Ik heb dat zelf ook een paar keer gehad ik denk dat MHZ de juiste lijm wel heeft. Ik gebruik zelf geen lijm meer maar zacht soldeer .(printplaten soldeer) . Eerst flexas vertinnen (met hobbybrander) daarna binnenkant drive wat opruwen en vertinnen ( niet te heet stoken )dan samenvoegen (recht er in) met een draaiende beweging maar pas op wel de goede kant op draaien en niet tegengesteld dat vindt je flex niet fijn. Bij mij is er nog nooit 1 losgekomen op deze manier. Eigenlijk moet je om de 2 keer varen binnen een paar dagen je flex weer opnieuw smeren de kans bestaat als men dat niet doet er te veel vrijving ontstaat (warmte) en de lijm los kan laten dat geld ook voor zachtsoldeer (iets minder). En het is ook belangrijk om ong 1 /1.3 mm ruimte te houden tussen drive en strut, je flex as wordt korter onder belasting. Bij te weinig ruimte gaat er gegarandeerd wat kapot ( flex as bij mij) en giga hoge stromen. Ik hoop dat je er wat aan hebt met mijn blablablabla succes als je nog vragen hebt? Misch andere forumleden nog tips?
     
    Barry olsthoorn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina