Ook service Spektrum weg bij Graupner

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Corrien, 23 apr 2008.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals ongetwijfeld bekend is de samenwerking tussen HorizonHobby en Graupner beëindigd en wordt in de toekomst geen Spektrum apparatuur meer door Graupner geleverd. De nieuwe leverancier voor Duitsland is geworden:

    JSB Marketing & Vertriebs GmbH
    Otto Hahn Strasse 9A
    25337Elmshorn, Germany
    0049-4121-4619966

    Ook de service op de door Graupner verkochte apparatuur is inmiddels geheel overgenomen door de fa. JSB. Uiteraard verandert dit niets aan de eventuele garantie, maar men dient zich tegenwoordig te wenden tot de servicedienst van de fa. JSB. Winkeliers hebben hiervan (volgens opgave van Graupner) inmiddels bericht gehad. Apparatuur, die door particulieren of winkeliers binnen de garantietermijn wordt ingestuurd naar Graupner of naar één van de Graupner servicediensten, wordt doorgestuurd naar de fa. JSB met het verzoek dit te retourneren naar de oorspronkelijke opdrachtgever.
    Apparatuur, die via de Belgische fa. MCM Distribution op de markt is gebracht, zal uiteraard retour gestuurd moeten worden naar de fa. MCM. Helaas heb ik al enkele jaren geen kontakt meer met deze firma, dus hierover kan ik geen zekerheid verschaffen. Dit moet men navragen bij zijn winkelier.
    Apparatuur, die buiten de garantietermijn wordt toegestuurd aan de servicedienst van Nederland en België wordt - voor zover mogelijk - nog wel bewerkt. Men moet er echter rekening mee houden, dan niet alle bewerkingen meer mogelijk zijn.




    Uiteraard is e.e.a. zeer teleurstellend voor alle partijen. Waarover de desbetreffende importeurs een zakelijk conflict hebben gekregen is niet erg terzake dienend en is mij ook niet geheel duidelijk (er zijn verschillende verhalen). Dit heeft in ieder geval niets met de kwaliteit van de Spektrum produkten te maken. Ook de van HorizonHobby afkomstige Team Losi produkten zijn bij Graupner verdwenen. Deze worden nu door de Oostenrijkse firma Robitronic geleverd.


    Jan van Mouwerik, Graupner servicedienst voor Nederland en België.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2008
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    En uiteraard heb je ook de keus om je apparatuur direct naar SpektrumRC te sturen....
     
  3. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Dit wil dus ook zeggen dat Graupner met het IFS systeem begonnen is om commerciele redenen en niet om kwalitatieve redenen.

    Niet echt netjes naar hun klanten toe.
     
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Volgens mij was dat niet de keuze van Graupner... Als jou schoenen worden afgenomen, koop je toch ook nieuwe? En zijn je nieuwe schoenen dan slechter?

    Greetz van Aldert
     
  5. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Jongens, als Jan niet eens exact de oorzaak weet... zullen wij er dan niet verder over discussieren?

    Wel jammer voor de mensen die spektrum spul gekocht hebben via Graupner, laten we hopen dat het service center in duitsland ook goede service geeft.

    Cheers,

    Richard
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    anders weet ik zeker dat spectrum zelf het oplost, ook die service is naar lezen van diverse fora erg goed.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Uiteindelijk is de winkelier verantwoordelijk voor de geleverde garantie, niet Graupner, spectrum of wie dan ook. Als particulier koop je bij een winkel en die winkel moet zorgen dat er garantie geleverd wordt. Bij wie hij/zij dat dan weer gaat halen, is zijn/haar zaak.

    Als je je zender rechtstreeks bij Graupner gekocht hebt, is Graupner nog steeds aansprakelijk. Of ze dan nog zaken doen met Spectrum of de service ervan uitbesteden, is totaal irrelevant.

    Bij reparaties buiten de garantietermijn is dat natuurlijk een ander verhaal..
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Uiteraard blijft de winkelier in principe verantwoordelijk, daaraan verandert niets. Ik heb dit draadje dan ook alleen maar geopend om te voorkomen, dat reparaties te lang op zich laten wachten. Zoals het nu is, stuurt de eindgebruiker of de winkelier het naar de Nederlandse servicedienst. Die stuurt het door naar Graupner, die het op zijn beurt weer doorstuurt naar de fa. JSB. Hier in Nederland kan dat al bijna een week extra vertraging opleveren omdat er slechts hooguit 1 x per week een reparatiezending naar Duitsland vertrekt.


    Overigens vind ik de conclusie m.b.t. tot iFS nogal opmerkelijk. Ook met Spektrum is Graupner uiteraard ooit begonnen vanwege commerciële redenen. Het zou raar zijn als dat anders was. Het is ook nooit de bedoeling geweest er weer mee te stoppen. Ik weet zeker, dat dit zowel Graupner als HorizonHobby veel omzet gaat kosten in de sector besturingen voor automodellen, wat overigens verreweg het belangrijkste marktsegment is. Robbe/Futaba is de lachende derde.
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    In Dortmund zei iemand van de JSB stand dat ze onderscheid konden maken tussen door JSB geleverde apparatuur en andere (waarschijnlijk serienummer of ID of zo).
    Ik kreeg de indruk dat ze niets met door graupner geleverde spullen te maken wilden hebben, maar dat is dan waarschijnlijk alleen voor (gratis) garantie gevallen.

    Ik heb een graupner DX7.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je toch een factuur hebt van de dealer kan je hem met het probleem opzadelen harold.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Even een stokoud draadje tot leven wekken.
    Mijn Graupner Hott MX16 behoeft reparatie (schakelaartje afgebroken, kleinigheid zou je denken). Ik heb enige moeite gedaan om uit te vinden wie ik daarvoor kan benaderen, de laatste waar ik naartoe werd verwezen was https://www.graupner-service.de/ maar dit blijkt een volkomen loze website.
    Iemand een idee waar ik vandaag de dag een Graupner zender kan laten repareren?
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Uiteraard weet je waar je terecht kunt Bart.

    Sinds het faillissement van Graupner/SJ in februari ben ik uiteraard niet meer hun officiële servicedienst voor Nederland en België, maar ik heb uiteraard nog wel heel wat servicedelen om reparaties uit te kunnen voeren. Ik heb hier op het forum dan ook al eens eerder meegedeeld, dat men eerst contact met me op moet nemen voordat men reparaties instuurt. In dit geval is dat uiteraard niet nodig.

    De officiële importeurs voor Duitsland, Oostenrijk en Nederland voor Graupner zijn inmiddels D-Power Modellbau in Duitsland en Robbe Modellsport in Oostenrijk (een afdeling van Lindinger). De servicedienst wordt gevoerd door D-Power. De site vind je hier: https://www.d-power-modellbau.com/
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Okee dankjewel Jan, het gaat maar om een schakelaartje, dat heb je vast nog wel liggen. Ik ga mijn zender naar je opsturen.
    De url die jij geeft voor D-power werkt in elk geval, anders dan wat ik eerder had gekregen. Maar zolang ik geen ernstiger problemen met mijn zender heb hoef ik helemaal niet naar ze toe...
     

Deel Deze Pagina