50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Dat klinkt inderdaad het handigst. Mede omdat ik maar 20 mm plaats heb tussen het hart van de start-as en de 2 voorste servos. Dat zou betekenen dat ik een startkop van maximaal 40mm zou kunnen gebruiken. Dat lijkt me ook vrij klein voor een spinner starter, helemaal voor een 60cc. Ik heb al een mooie M12 inbusbout gevonden waarvan de schacht 12mm is, binnenzeskant 10mm.
    Het enige wat me zorgen baart is dat als de motor start de boormachine/starter mee gaat draaien. Ik denk dat ik met de inbuskop dan de meeste kans heb om de starter er snel uit te kunnen halen. Maar het idee om het zo te maken bevalt me inmiddels wel!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    misschien een gek idee.
    in een align starter zit een dik one way lager.
    dus die kan meedraaien indien nodig.
    en omdat het niet in het frame zit, kun je zelf de maat bepalen (blijft het heel)

    anders starten zoals je aanslaat.
    starter erin.
    knop indruk en meteen omhoog trekken.
    gaat hij misschien 1 a 2 keer rond, en tegen de tijd dat hij aanslaat is het bit weer uit de startas
     
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb ze weleens gezien die Align starters maar nog nooit gebruikt. Ik heb alleen maar een Gasser met trekstarter gehad.
    Zijn die starters sterk genoeg denk je om zo’n 60cc rond te krijgen?
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_5968.JPG
    50cc kan ie wel aan in ieder geval
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn ervaring met die starters is dat ze inderdaad een 50 cc vliegtuigmotor wel aan krijgen, MITS je de motor tegen de draairichting in tegen de compressie aan zet, zodat de boel op gang kan komen. En dat is dan met het "vliegwiel effect" van een grote prop meegerekend.
    Dat doet de mijne met een totaal verrotte LiPo (gaat nog ongeveer 600 mAh in of uit, van de 2200 die hij hoort te hebben), dus ik kan mij voorstellen dat met een GOEDE LiPo, zo'n ding wel het een een ander aankan.

    Maar of dat ook met een 60 cc boxer zonder prop als vliegwiel lukt, durf ik niet te zeggen.

    MAAR.... je kunt bij de Conrad ook gewoon van die starter-verlengers kopen die je op gewone starters kunt monteren. Die zijn ook voorzien van zo'n vrijlooplager.
    Waarom zet je dat niet voorop je boormachine?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in mijn align starter zit ook een verrotte accu..
    bij mn vliegmaat ook
    mijn vliegmaat laad het ding maar 1 of 2 keer per jaar :D
    nu is hij niet zo'n veelvlieger als brutus.. dat scheelt.

    60cc op die align starter is wel een beetje veel, verwacht ik..
    dingetje kan best wat hebben. maar op een vliegtuig slipt alles nog een beetje
    in een heli is het gewoon hard. 60 cc lijkt me erg groot voor het kleine dingetje
    aan de andere kant, boxer start weer anders dan een 1 cilinder...
     
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik lees en hoor nu ook veel goeie dingen over de Sullivan Dynatron, dat is meer de grotere sterkere neef van de Align starter zoals ik het begrijp.
    Die kan ook met 24V overweg en daarmee start je alles schijnbaar

    Misschien een rare vraag: maar welke kant op draait de startmotor om bijvoorbeeld een nitro aan te zwengelen, linksom of rechtsom? Draai je de starterkop nooit los van de starter of zit er linkse draad op?
    Ik heb de boorkop op mn accuboormachine al losgedraaid van de boormachine omdat die DLE motor dus linksom (tegen de klok in) gestart moet worden.
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Stond ergens iets dat het een moordenaar was op 24 volt of zo iets ;)

    Ik gebruik hem met 2 oude 3s lipo's, en dan moet je hem goed vasthouden.

    Edit specs:
    De Dynatron-starter. Elke RC-modelbouwer kent de Dynatron-starter. Het wordt door de meeste als een essentieel veld beschouwd en temt koppige motoren onmiddellijk tot onderwerping met zijn verbazingwekkende startvermogen. De krachtigste Sullivan 2.50 ″ starter. Beschikt over een machinaal bewerkte aluminium aandrijfconus met katrolgroef, stalen huis met een diameter van 2,50 ″ en gouden eindkappen. 12 of 24 VDC-werking, maximaal 80 ampère. 340 in-oz (240 N-cm) overtrekkoppel bij 12 V, 680 in-oz (480 N-cm) bij 24 V. 4800 onbelast RPM bij 12V, 9600 onbelast RPM bij 24V. Voor de meeste motoren tot 40 cc (2,4 kubieke inch). .


    Groeten,

    Arie
     
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    En dan heb je ook nog de Megatron, voor als de Dynatron nog niet genoeg is!
    Maar eigenlijk is dit wat ik zoek:
    IMG_5969.JPG
    Daar kun je gewoon ook een dopsleutel op zetten en hup in de boormachine.
    Ik ben er nog niet uit dus....
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    methanol en benzine draaien vanaf de voorzijde gezien, dus voor jou de startrichting, klok mee.
    sommige motoren starten beter tegen de draairichting in. meestal is dit als je met de hand aanslaat.
    startmotor zou je in de werkelijke draairichting moeten starten, dus je boor moet "gewoon" klok mee, schroef vast draaien:D

    een echte purist gaat nu vertellen dat een motor maar 1 kant op draait, en dat dit altijd vanuit de motor gezien is.
    net als wanneer je een linker voorlamp hebt van de auto.
    links voor als je erin zit, of als je er voor staat?
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De klokken die ik ken draaien allemaal rechtsom, terwijl alle methanol en benzine motoren die ik op rc vliegtuigen heb gezien vanaf de voorkant gezien allemaal linksom draaien.
     
    Demaic en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus tegen de klok in .
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De DLE moest ik dus met de propeller aanslaan tegen de klok in, gezien vanaf de voorkant van de motor, kijkend tegen de vliegrichting in. Vandaar een clockwise propeller in de vliegrichting. En zo moet ik de motor nu ook starten, tegen de klok in, en dat vinden de meeste boormachines niet zo fijn. De boorkop zit op de boormachine geschroefd met dikke rechtse draad omdat je meestal het meeste kracht zet met rechtsom (klok mee) vastdraaien. Bij mijn accuboormachientje zit de boorkop nog geborgd tegen linksom (tegen klok in) losdraaien door een klein boutje met linkse draad. Maar omdat ik veel kracht moest zetten met tegen de klok indraaien (los draaien) is dat kleine boutje afgebroken. Ik neem aan dat dat bij de Align of Dynatron starter ook zo is. Startkop vast met rechtse draad, maar dat je de draairichting kunt veranderen door de plus en de min om te draaien.
    Dit alles kun je natuurlijk oplossen met een flinke dot loctite...
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Dat dus.
     
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_5970.JPG
    Of zo’n ding beetje aanpassen, kleine tandriempoelie erop en de grote poelie/koppelingshouder aandrijven.
    Maar das weer een hoop extra gewicht dat je altijd meezeult
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik laad dat ding ook maar 3 a 4 keer per jaar, hooguit. Komt ook omdat er maar 2 of 3 motoren zijn die ik per sé met dat ding moet starten, dus zo heel veel gebruik ik hem niet.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    De align starter kun je niet van richting wisselen...
    dan zou ook de vrijloop in werking gaan.
    zodoende verwacht ik ook, starttechnisch, dat we allemaal hetzelfde bedoelen :D
    een motor achteruit starten met de starter lijkt me sterk. zal vast starten, maar dan zullen er ook vast krachten op komen die niet helemaal handig zijn.
    handstart verkeerdom gebeurd wel vaker. ene motor vind dat leuker dan aanslaan in de draairichting

    mijn align starter draait schroeven vast, om even alle klok richtingen voorbij te gaan :D
    en zo start hij ook mijn motoren.

    of start jij niet recht op de as, maar via een tandwieloverbrenging of zoiets?
    dan draait de richting een keer om..
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_5971.JPG
    Zie puntje 6, uit de DLE manual
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, hij draait ze ECHT los... En ik wil daar gerust een Joeptjoepje van maken hoor...
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, student, ik weet niet hoe jij boutjes vastdraait, maar met de align starter zal het niet lukken. Heus, de motor draait tegen de klok in.

    Wedden ??
     

Deel Deze Pagina