Bouw Aeronaut Mathea VII speedbootje

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tamiya1970, 5 apr 2020.

  1. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Een .15 is denk ik een goede optie
     
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dat is ook mijn gedachte.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Vandaag foto's van mijn bestelde motor binnen gekregen.
    Levering kan wel een weekje duren( privé verkoper Duitsland)
    Motor blijkt een speciale limited edition te zijn.
    Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er een periode is geweest om buggy's uit te rusten met vloeistof gekoelde motoren.
    De koppeling geeft aanleiding tot deze gedachte.
    De startmotor kan ander worden gemonteerd waardoor er aan bovenkant meer ruimte ontstaat.
    Ook de uitlaat zal worden vervangen door een eigen bouw die meer in lijn komt te liggen van de echte Mathea.
    En als deze niet in de Mathea past, dan bouw Ik een andere voor deze motor.
    Nu heb ik nog een pully voor op de motor as nodig.
    Welke benaming gebruiken ze hiervoor? IMAGE_1605196766702_4879050222842275690.jpg

    IMAGE_1605196766720_5233984917501753115.jpg
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Tsja als je ‘m inbouwt in iets wat lijkt op een outrigger hoef je niet bang te zijn voor ruimte te kort of te veel power. Mijn Mathea vii-bouwsel gaat boven een bepaalde snelheid erg onrustig worden.

    PS je kan ook besluiten de startmotor in te bouwen in de Mathea vii en de nitro-motor te gebruiken voor een ander project :)
     
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    We gaan het beleven.
    Vind het motortje wel een geinig ding die past in mijn beeldvorming voor dit model.
    Zoals al eerder geschreven zal hij straks meer als standmodel zijn werk gaan doen dan werkelijk varen..
    Denk hierbij aan de replica tether cars
    Maar het bootje moet wel echt kunnen varen en een scheur bootje hoeft niet echt voor mij.
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2020
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De doos op de achtergrond is zo te zien van een automotor. Is daar een losse elektrostarter en een waterkoeling opgezet?
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    is een mogelijkheid.
    Aan de ander kant weet ik dan Conrad, in het verleden, vaak één aangezien verpakking gebruikte voor diverse uitvoeringen.
    Dan plakken ze er vaak een sticker op met wat er werkelijk in zit.
    Heb het zelf al meerdere keren meegemaakt bij Conrad.
    We zullen het zien.
    Kon deze aankoop overigens sowieso niet laten lopen.
     
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Er is een tijd geweest dat verbrandings motoren elektrisch gestart kon worden.
    Een trend in de jaren 90+/- in bepaalde auto's .
    Ook werdt er soms waterkoeling op gezet.
    Al denk ik dat dat een soort tuning setje was .
    Ik zou het hele spul er af schroeven en alleen de motor inbouwen.
    Volgens mij heet de poelie gewoon poelie?
    Of starter poelie.
    En daar gewoon op starten met een snaartje.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik begrijp overigens dat ik in een bestaande topic, geïnitieerd door een ander, zomaar binnen dring.
    Daar naast merk ik dat mijn prioriteit en wensen totaal anders liggen dan waar het forum onderdeel, speedboten, voor is ingevoerd.
    Hier ligt duidelijk snelheid als doel terwijl ik meer semi-schaal en een nostalgisch geluid wil bewerkstelligen.
    Snelheid is voor mij van de laagste rangorde.
    Het was mijn fout om hier zomaar binnen te dringen en zal dit vanaf nu dan ook staken en verder hier niet meer berichten over hetgeen ik van plan ben.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het hijacken van een draadje is je vergeven in tegenstelling tot de opmerking “snelheid is van de laagste rangorde” :D. Zoals gezegd... de Mathea vii is snel overpowered. Die borstelmotor (de startmotor) zou al ruim voldoende zijn om deze speedboot in plané te krijgen. Maar als je toch voor vintage/ authentiek gaat zou je ook een Plettenberg of Graupner Ultra in kunnen bouwen. Je hebt wel voldoende toeren nodig om de (relatief kleine) hydroprop z’n werk te laten doen. Tenzij... je kiest voor een onderwaterprop, maar daar kan ik je niet in adviseren.

    By the way... als ik aan dorpje in de buurt van Oldenzaal denk, dan denk ik al snel asn De Lutte. Als ik aan De Lutte denk, denk ik aan Rosmolen/ Beltmolen met belendend vaarwater. Of je wijkt uit naar Het Hulsbeek. Wacht maar tot je de smaak te pakken hebt....

    PS Wat mij betreft mag je best de Mathea vii bouwen voor op de schoorsteenmantel vermits je minimaal één filmpje schiet met het model op volle snelheid in plané inclusief bochtenwerk, zie mijn youtube-kanaal voor inspiratie (afgelopen 10 jaar!).
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    ERUIT DIE VENT!!! :rofl:
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    uit respect is de tekst verwijderd.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
    HeliKoper vindt dit leuk.
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als je een Mathea bouwt, zit je in het goeie draadje. En bouw wat jou past: altijd leuk om te zien wat het wordt. :thumbsup:
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit model is erg leuk en heb ik heel wat keertjes losgelaten op het water (100+ keer). In het restauratie-draadje is te zien wat ik heb gedaan met het roer en hoe dat heeft uitgepakt. Als je besluit een relatief zware motor in te bouwen zorg dan wel dat je goed uitkomt met CG (paar cm achter de achterkant drijvers) in verband met duikneigingen. Te lang en te dik roerblad idem dito. Je kunt ook besluiten de grotere variant te bouwen en daar de verbrandingsmotor in te bouwen. Groot == minder risico op calamiteiten.
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb de motor maar zie er toch vanaf om hem in de Mathea in te bouwen(zie posting #164).
    Zoals eerder aangegeven zal er een methanol motor worden ingebouwd.
    Dit puur als jeugdherinnering.

    Nu heb ik een bod op een 3,5CC Webra(Glow Star) uitgebracht,waarvan ik vanavond weet of ik hem in bezit krijg.

    Of is het raadzaam om er een ASP 12 of 15MX in te bouwen?
    Voor de aansturing en aandrijving zit ik te denken aan:zie plaatje
    15MX-ASP-2-5CC-2-Stroke-Glow-Engine-Met-Uitlaat-Voor-Nitro-Rc-Boten-72P-15MX.jpg_q50.jpg HTB1tUrsXcTxK1Rjy0Fgq6yovpXaf.jpg

    Dit is wat ik voor ogen heb:
    internet_pic_mathea_08.jpg

    uiteindelijk moet hij er in afwerking zo uit komen te zien:
    Ook met messing spijkertjes.
    0.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2020
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Alles wat je laat zien is veel te groot en zwaar voor de Mathea vii zoals jij ‘m gaat bouwen. Heb je mijn restauratie-verslagje alhier op MBF al bekeken? Ik vaar de Mathea al ruim een decennium met een 2,5mm flex-as. Qua motorisering zou ik het licht houden, maar wel zorgen dat je aan zo’n 30000 rpm op de propeller komt (uitgaande van hydro-prop).

    PS mijn roerblad zit van achter bezien links, de turnfin zit rechts, aandrijf-as midden.

    Die meneer Pippan heeft zeker geen filmpje van een varende Mathea vii?
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2020
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bedankt voor de reactie en de adviezen.
    Ik ga eerst jouw bouw verslag grondig nalezen en de keuzes die jij hierin neemt zoveel mogelijk overnemen.
    Alleen blijf ik, om nostalgische redenen, bij het besluit om er een methanol motor in te bouwen.
    Het ontwerp was, van dit speedbootje, immers gebaseerd op een aandrijving van een 1,5 tot maximaal 3,5CC dieseltje?
    Ik weet uiteraard ook dat een diesel in toerental niet te vergelijken valt met een methanol motor maar een brandstof motortje was voor dit model , in die tijd van ontwerp,mogelijk de enige optie.
    Op de site van pippan valt te lezen dat,na restauratie, de brandstof motor is vervangen door een elektro.
    Op Youtube heb ik al wel filmpjes bekeken met speedboten met de methanol motoren die ik aan haal.
    Zo te zien moet het haalbaar zijn.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Zelf ben ik niet zo thuis in het brandstof-gebeuren... Wat zijn realistische toerentallen onder last voor de methanol-motoren die je overweegt?

    Zou de OS CZ12-Z niet een mooi motortje kunnen zijn?
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2020
  19. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Met deze OS kom ik in de buurt van het motortje die ik in mijn bezit heb.
    Toerentallen van de methanol motoren van de ASP komen in de buurt van 17.000.omw/min(gemeten met een passende propeller).
    Een 3,5 Webra komt ook in die buurt maar levert iets meet pk en kan dus werken met een grotere schroef.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Met 17.000 rpm zit je in de onderwaterprop-regionen. Combi roundnose - onderwaterprop kan ik niets over zeggen. Meest gangbaar is toepassing van de semi-submerged hydroprop rond 30.000 rpm.
     

Deel Deze Pagina