Ik ben bezig met het ombouwen van een dragline op wielen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-5#post-4101424 In deze kraan is alles, zoals in de echte kraan mechanisch, In de werkelijkheid draaide er continu een dieselmotor en werd door het verstellen van bandremmen de lieren en rijwerk aangedreven. over een soort van differentieel, waarbij door het verstellen van schuifkoppelingen en bandremmen de kraan bediend werd. Voor een indruk van de besturing: De grote ruimte voor de Reely ontvanger is de plaats voor de 12V accu; Nu mijn vraag: De bandremmen worden bediend door een servo. Deze trekt met volle kracht de remband aan en gebruikt hierdoor zoveel stroom/vermogen, dat deze in rook opgingt(eveneens de 2A BEC van de regelaar). De benodigde kracht is lager, dan het te leveren koppel van de servo. Is er een mogelijkheid om het koppel van de servo te begrenzen? Over de zender. Piet gebruikt de Reely HT-10, deze is volgens mij niet te programmeren, vandaar het zoeken naar begrenzen van het koppel van de servo's. Groet, Henk
Henk, Zou dit wat voor je gevraagde oplossing kunnen zijn? https://www.aliexpress.com/item/4000065360487.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1cb24c4dd7utFJ Groet, Bert
Bedankt voor je snelle reactie. Dit component had ik eerder gekocht voor de kraan, daar, voordat je overschakelt naar "kraan" rijden eerst de rem van het rijwerk gelicht moet worden, voordat de servo van de schuifkoppeling het tandwiel van kraanbedrijf verschuift naar het tandwiel van rijwerk. Voor een indruk over de verplaatsing van de schuifkoppeling: Deze aanpassing geeft een vertraging in de reactie tijd van de servo, maar geen beperking in het vermogen van de servo. Sorry, maar misschien kom je op een oplossing, die ik niet ken. De kraan van Piet is een pallenbak, vergelijkbaar aan de oude typmachines. Groet en blijf gezond. Henk
Een remkracht begrenzer er tussen, zoals gebruikt bij fietsen? Ik heb geen idee wat de maximale kracht van zo'n ding is, maar misschien kun je dat bij de lokale fietsenhandel uitvinden (er zit ook zo'n ding op mijn fiets) Hier is een voorbeeld https://hollandbikeshop.com/fietson...erdelen/shimano-power-modulator-v-brake-rood/ Het lijkt me dat je in ieder geval iets met een veer moet hebben. En anders een stuk elektronica dat de stroom naar de servo beperkt, maar dat had je zelf ook vast wel bedacht.......
Een modelbouw-servo is eigenlijk een slechte manier om direct een wrijvingskoppeling te bedienen, ze zijn ingericht om een bepaalde beweging tot stand te brengen, en nemen de daarbij optredende krachten "voor lief". Bij een wrijvingskoppeling gaat het om aandrukkracht, de benodigde beweging is daaraan ondergeschikt. Als ik de situatie goed begrijp willen jullie die aandruk(trek)kracht met een servo leveren, met als gevolg dat de servo bij aangetrokken remband voortdurend een behoorlijk moment moet leveren, met navenant stroomverbruik. En omdat de precieze kracht/weg koppeling niet goed te definiëren is (slijtage, rek) zal de servo dus makkelijk overbelast raken zoals jullie ondervonden hebben. Wat mij een betere oplossing lijkt is om de aantrekkracht van de remband met een veer te realiseren, en de servo te gebruiken om die veer (en dus de remband) te ontlasten, volgens hetzelfde principe als de koppeling in je auto. Dat zou er dan zo uit kunnen zien: In de "Los"-situatie kun je het beste de servo-arm zó plaatsen dat die dan in de trekrichting van de veer staat, zodat het moment dan minimaal is, en het stroomverbruik dus ook. Op deze manier kun je de veer zódanig spannen dat hij net genoeg kracht levert om de remband de trommel te laten blokkeren. De servo hoeft dan alleen maar diezelfde kracht te leveren om de koppeling te lossen. De veerkracht zal door de uitrekking van de veer nog wel iets toenemen, maar door de stand van de servo-arm neemt het moment daarop steeds verder af, zodat de toename van de belasting maar kort duurt. Groet, Max.
Clever van je om bij de grootste belasting de servo arm in het verlengde van de trekstang te zetten! De servo is onbelast en er is een maximale trekkracht op de trekstang. Bedankt, Henk
Henk, puur uit nieuwsgierigheid heb ik jouw andere draadje doorgespit op zoek naar een foto waarop de bewuste rembanden en hun bediening te zien zijn, maar ik heb mij daar nog geen duidelijk beeld van kunnen vormen. Ik zie de motor met een snaaraandrijving naar een hoger liggende tussenas, en ik meen daar een stel trommels te zien waarop e.e.a. van toepassing zou kunnen zijn? Groet, Max.
Daar het antwoord op je vraag zoveel informatie bevat over de kraan van Piet heb ik besloten om je antwoord te plaatsen in het topic "Kraan van Piet". https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-6#post-4104914 Nu is ook jouw antwoord gekoppeld aan de voortgang van de oplossing. Groet, Henk.