De bouw van dit model heb ik gekozen omdat ik vertrouwd wil raken met karton als materiaal voor de modelbouw. Na de bouw van vele houten modellen, zowel bouwpakketten als scratch, heeft Ab Hoving me geïnspireerd om karton te gebruiken als bouwmateriaal. De Willem Ruys was het vlaggeschip van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Het schip mat 21.119 BRT, had een lengte van 192 m en een breedt van 25 m. Machinevermogen van 32.000 as-PK's en een dienstsnelheid van 22 knopen. Accomodatie voor 840 passagiers en een bemanning van 456 koppen. De bouwperiode beliep de periode van 1930 tot 1947. Ten gevolge van de oorlog liep de bouw ernstige vertraging op. Samen met het ms Oranje van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, voer de Willem Ruys in wisseldienst op Nederlandsch-Indië. Na het wegvallen van het emigrantenvervoer ging de Willem Ruys, net als vele andere lijnschepen, als cruiseschip verder, onder meer met reizen om de wereld. In januari 1965 werd de Willem Ruys wederom net als de Oranje verkocht aan de Italiaans rederij Flotta Lauro en voer daar onder de naam Achille Lauro.
Hallo Andre, Ab Hoving is wel een begrip in het maritieme museumland. Dan ben je door de juiste man geïnspireerd geraakt. Dan is het boek "Willem Ruijs bouwnummer 214" door Piet Quite een echte musthave. Succes met de bouw van de Willem Ruijs. Groeten Paul Burghoorn
De bouw is inmiddels begonnen. Ik heb naast het standaard kartonnen materiaal ook en aantal sets laser gesneden onderdelen gekocht, de laser gesneden spanten en langsspanten, laser gesneden railingen en een aantal kleine laser gesneden kleine onderdelen. De lasergesneden spanten leveren zonder problemen het geraamte voor de romp. De passing is uitstekend. Tot zover lijkt het erg op de lasergesneden onderdelen van een houtbouw kit. Het plaatsen van het dekhuis en het lijmen van het achterdek is eenvoudig. Bij het plaatsen van de dekken in de gangway treedt de eerste moeilijkheid op. In de bouwbeschrijving staat vermeld, controleer voor het lijmen de lengte van de dekdelen en snij deze eventueel bij. Hoe je karton erbij moet snijden als de dekken te kort zijn wordt echter niet aangegeven. Ik zal dat moeten camoufleren met verf en waarschijnlijk wordt het grotendeels aan het zicht onttrokken door de reddingsboten die hier later komen.
Hoi Andre, Een poos geleden had ik ook eens gekeken naar papieren modellen. Reuze interessant dat je deze bent begonnen. (Laser gesneden railing .......... ik verwacht dat ik vannacht een keer wakker schrik ........... ) Gr. Peter
ik heb 2 kartonen schepen gebruikt als mal om er houten schepen van te maken . de uss Missouri en de ss great eastern
Ik was al een eindje op weg toen ik begon te twijfelen aan de kwaliteit die op deze manier te bereiken was met het onderwaterschip. Na ampele overwegingen heb ik toen besloten toch maar te gaan voor een waterlijn model. En dan loop je meteen tegen één van de grote problemen van deze wijze van modelbouw aan. Wat geplakt is zit definitief vast en geringe correcties zijn mogelijk eventjes nadat de onderdelen op elkaar geplakt zijn, maar na een paar minuten zijn geen correcties meer mogelijk. Mijn besluit om toch voor het waterlijnmodel te gaan had dus tevens als consequentie dat ik opnieuw moest beginnen met nieuw materiaal. Enfin we zijn inmiddels al weer een eindje op streek. De foto's spreken voor zich. In totaal moeten er ruim 500 onderdeeltjes gemonteerd worden. We zijn inmiddels over de 200 dus er begint tekening in de strijd te komen.
Het ziet er indrukwekkend uit. Ik wil ook dit model gaan bouwen. Het vormen van de gekromde huiddelen lijkt me inderdaad heel moeilijk, dus de keus voor een waterlijnmodel als eerste een goede denk ik. Er is een aantal filmpjes op Youtube over basistechnieken bouwen met karton en daar zie je onder andere hoe een staartvlak van een vliegtuig wordt gevormd, door te rollen met een stukje rond staf. De andere filmpjes van deze persoon zijn ook heel erg de moeite waard. Het vraagt heel veel geduld en vaardigheden denk ik om zo mooi te bouwen.
Dit is de laatste update in dit draadje. Ik heb nog wat doorgebouwd maar het plezier in bouwen met karton werd allengs minder, veel inspanning en het resultaat blijft mager. De keus voor de Willem Ruys schaal 1:250 was misschien ook niet zo gelukkig. Ik heb besloten een punt te zetten achter dit project en het resultaat bij te zetten als UFO. De laatste foto's. Ik denk na over een volgend project , dat wordt in ieder geval weer houtbouw. De Zwarte Zee maakt een goede kans.
Jammer, van hier ziet zij er nochtans mooi uit, maar respect voor je beslissing. Misschien is er wel iemand op dit forum de haar wil overnemen en afbouwen
Inderdaad heel jammer dat je er niet mee verder gaat. Misschien later verder? Het ziet er zeker goed uit. Het is toch wel heel bijzonder vind ik dat je met een stapel karton zo´n mooi drie dimensionaal model kunt maken. Het is ook een heel ´pure´ techniek vind ik. Er valt nix meer te fixen met vulmiddel etc.
Jammer, dat je stopt. Het model is zover gereed, dat het voor mij stoppen is op 100 meter voor de finish. Modelbouw vraagt nogal veel geduld en een lange adem. Zelf ben ik pas 10 jaar bezig met mijn sleepboot. Groet, Henk, die hoopt, dat je je bedenkt.
Jammer, je bent pas 2 maanden aan het posten, weet niet hoelang je er al aan bezig bent, maar 2 maanden voor het resultaat dat je op de laatste foto's laat zien is toch vrij snel ipv langdurig zonder vooruitgang te zien. bij mij duurt een bouw minstens enkele jaren tot meerdere jaren en zeker niet maanden. Maar als het je ding niet is, moet je er mee stoppen en wat anders beginnen.
Is echt jammer dat je er mee gaat stoppen. Is een mooi model. Ik ben bezig met mijn 1ste bouwplaat ook van scaldis de hudson. Mocht je hem weggooien dan wil ik wel van je overnemen. Vincent