Kraan van Piet.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Stoompomp, 24 jun 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door het doorbranden van de BEC, 2A van de snelheidsregelaar, heb ik een vraag geplaatst op:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet-begrenzen-van-het-servo-koppel.274739/
    Je kan wel een nog zwaardere voeding monteren, maar er is altijd een reden, dat iets doorbrandt
    In dit topic kreeg ik een advies: https://www.modelbouwforum.nl/threa...zen-van-het-servo-koppel.274739/#post-4104774
    dat voor mij een goede verklaring, wat het achterliggende probleem is.
    Door de huidige toepassing stonden de servo's constant onder de maximale kracht=stroom en branden vervolgens door.
    Inderdaad zijn 4 van de 7 servo's overleden.
    Vervolgens kreeg ik de vraag, die ik in dit topic beantwoord.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...zen-van-het-servo-koppel.274739/#post-4104844

    Zoals eerder geschreven is in de kraan van Piet alles mechanisch.
    Het zwenken wordt gedaan door twee schijfremmen aan weerszijden van de kegelwielen van de differentiaal aandrijving, zie:

    SAM_3366 verkleind tekst.jpg

    Door het verstellen van de betreffende klem/schijfrem, kan de kraan naar links of naar rechts zwenken.
    De klem/schijfrem wordt ieder versteld met een servo met een vaste stangverstelling. Beide zijn nog heel.

    Over het hijswerk, aandrijving van de liertrommels.
    Zoals eerder geschreven, de hoofdmotor draait continu.
    Het hijsen en vieren wordt gedaan door bandremmen.

    SAM_3363 verkleind.jpg

    De getoonde bandremmen zijn voor het vastzetten/remmen van de trommels.
    Het verstellen/aandrijven van de trommels gebeurt met door een bandrem afremmen van de naaf van een centrifugaal koppeling.

    SAM_3367 verkleind.jpg

    Alle getoonde remmen, bandrem en schijfrem werden direct door de servo onder verstelkracht gehouden, ergo trokken continu stroom, zeker de servo's van de bandremmen van de trommels.

    Ik hoop dat ik de mechanische bediening van zwenk- en hijswerk goed beschreven heb, ik ben geen kraanmachinist.

    Over het advies, voor mij mechanisch logisch, nu nog uitzoeken hoe dit is uit te voeren in de beperkte ruimte in de kraan.
    Dit laatste vraagt overleg met de eigenaar Piet.

    Groet en blijf gezond, Henk
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Als je de ruimte hebt, dan zou ik ten eerste er een limiet aan de trekkracht instellen, door middel van een veer.
    En ten tweede, minstens zo belangrijk, is dat je bij de maximale aantrekkingskracht, de servo hevel in het verlengde hebt staan van de trekstang die hij bedient. Dat beetekent in feite, dat je dan geen vermogen/koppel meer vraagt van de servo, want de Kracht x Arm = Nul, omdat de arm op dat moment nul is.

    Dat is in feite, in andere bewoordingen ook al aangegeven in de post van je 2e linkje.
     
    Stoompomp en AHoogendijk vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In de afgelopen tijd, weinig geschreven maar veel overlegd met Piet.
    Als eerste het advies: Kraan van Piet, begrenzen van het servo koppel. | ModelbouwForum.nl
    Na overleg, heeft piet de volgende oplossing getekend :
    Kraan van Piet, remservo tekening verkleind.jpg
    Vervolgens, na de adviezen van @VOLVO FH 16 750 en @AHoogendijk, is besloten om een nieuwe UBEC te gebruiken voor de voeding van de ontvanger van de onderwagen, met de ESC voor de stuurwiel verstelling, maar ook voor voldoende stroom voor de servo's van de bovenwagen: Henge ubec 6v 6a 2-6s lipo nimh battery switch mode bec for rc airplane Sale - Banggood.com
    De oplossing lijkt simpel, nu nog uitvoeren.
    Groet, Henk
     
    Potter, ozy, arm1948 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste machinisten.
    Naast mijn stoommachine ben ik nog steeds bezig met de kraan van Piet.
    De meeste mechanische problemen kan ik oplossen, maar soms loop ik vast.
    Mijn vraag: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.276909/#post-4165682
    Het is wel dubbel geplaatst, maar niet iedereen leest de vragen op andere forums.
    Gaarne advies op vraag 3. groet Henk.
     
  5. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Goedenavond Henk ik weet niet of dit idéé bij de kraan werk maar ik wil je dit filmpje van de steamdonky toch effe laten zien, let goed op de de tandwielen deze worden in bedrijf gezet met een koppeling.

     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2021
    VOLVO FH 16 750 en Potter vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor het opsturen van je video.
    Ik heb meer plezier beleefd aan de mooie bouw, dan aan de oplossing van de verstelling.
    Waarom?.
    Dit is niet negatief bedoeld, maar in de kraan van Piet, zit alles als een ouderwetse schrijfmachine in elkaar.
    Had ik maar zoveel ruimte, dan was het probleem eenvoudiger op te lossen.
    Onderstaand de foto van het wisselwiel, aan de linkerkant het grote tandwiel voor het "kraan draaien" en aan de rechterkant het grote tandwiel voor "Kraan rijden".
    Hiertussen het kleine tandwiel, dat van het ene tandwiel naar het andere verschoven moet worden.
    SAM_3665 verkleind.jpg

    Dit wordt gedaan met de onderstaande constructie:
    Schakelarm hjsen rijden..jpg

    Voor een indruk in de kraan:

    SAM_3666 verkleind.jpg

    Je kan er met je vingers niet bij.
    Ik had gehoopt dat er iemand een idee had om tijdens het omschakelen van "kraan" naar "rijden" een oplossing had om b.v. het servo signaal te gebruiken om de hoofdmotor te stoppen.
    Voor meer informatie, zie mijn andere linkje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.276909/page-2#post-4166059
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bovenstaand gaf aanleiding tot het verdere ombouwen van de kraan van Piet.
    Daar ik even vastliep met de bouw van mijn stoommachine
    SAM_3710 verkleind.jpg
    verder gegaan met de kraan.
    Niet alleen door het doorbranden van de BEC van de regelaar, had ik ook een probleem met de servo's.
    De eerder ingebouwde servo's trokken tijdens het aantrekken van de bandremmen stroom.
    De nieuwe krachtiger digitale servo's trokken meer stroom, dan de BEC van de regelaar kon leveren.
    Door bovenstaand citaat heb ik de servo bediening aangepast.
    De servo geeft nu in de onderste stand de maximale trekkracht op de bandremmen.
    Voor de opstelling zie:
    SAM_3725 verkleind.jpg

    Ingebouwd in de kraan, de nieuwe servo's voor de draadtrommels.
    SAM_3731 verkleind.jpg

    Het mooie is, dat bij een volledig aangetrokken rem de servo arm omlaag staat en zelfs na uitschakelen van de spanning blijft staan, eigenlijk het principe van een Griptang.

    SAM_3728 verkleind.jpg .

    Dit mechanische probleem is voor mij opgelost.
    De volgende stap is de sturing van de hoofdmotor tijdens het omschakelen van kraanbedrijf naar rijden.
    Groet. Henk
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2021
    MicropropSport, ozy, bvdh en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Hallo Henk leuk dat u weer verder gaat met de kraan van piet. vind het een intresant verslag
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren heeft Piet getest of de nieuwe opstelling van de servo's op de liertrommels goed werkten.
    Na enig nastellen, lengte van de trekstang, draaide de liertrommel zodanig, dat Piet deze niet met zijn hand kon vasthouden.
    Ook na uitzetten van de spanning bleef de trekkracht constant.
    Het probleem met de liertrommel servo's, is opgelost.
    Piet heeft de kraan mee naar huis genomen.
    In de kraan zitten er nog twee servo's, die handels van? zwenken? rijden? bedienen. Ik ben geen kraanmachinist.
    De bediening wordt gedaan met 2 servo's.
    SAM_3364 verkleind.jpg
    Zoals op de foto te zien, trekt de servo aan de handel, met gevolg, dat de tandwielen in de servo kapot zijn.
    Er moet dus een nieuwe servo ingebouwd worden.
    Mooi een gelegenheid om de opstelling aan te passen aan de huidige kennis, verkregen door adviezen van de deelnemers.

    Hierbij mijn dank aan ieder, die een advies of commentaar heeft gegeven.
    Alles heeft bijgedragen tot het oplossen van de mechanische problemen.

    Wordt vervolgd. Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2021
    MicropropSport, ozy, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daar wij samen aan de kraan werken, duurt de reportage van de huidige stand wat langer.
    In principe zijn er twee problemen:
    -1 Mechanisch.
    -2 Besturing.
    Het belangrijkste mechanische probleem was het omschakelen van "kraan" bedrijf naar rijden.
    De schuifkoppeling moest van het ene tandwiel, overschakelen naar het andere tandwiel.
    Piet heeft een opstelling gemaakt, waarbij de verstelservo door veerkracht de verstelkoppeling aandrijft.
    20210820_154648 verkleind.jpg

    Door de veerspanning blijft er druk op de tandwiel verschuifkoppeling.
    Het verschuiven lukt, als de hoofdmotor even stilstaat, geen druk op de tandwielen.
    De veerdruk van de verstelservo zorgt bij opnieuw starten van de hoofdmotor, dat de koppeling mooi tot stand komt.
    Nu mijn aandeel:
    Tijdens het overschakelen van "kraan" naar "rijden" moet je de rijwerkrem heffen/vrijgeven.
    Ik heb hiervoor een schakeling bedacht, die bij overschakelen van kraan- naar rijden gedurende ca.3 sec. de hoofdmotor uitschakelt en spanning geeft op de servo van de verschuifkoppeling.
    Onderstaand mijn oplossing:

    SAM_3752 verkleind.jpg

    Aan de linkerkant een ESC met 2A BEC, daarnaast de REELY ontvanger, de EBEC 4A voor de nieuwe digitale servo's voor de bediening van de lier servo's en daarnaast de print met de mono stabiele multivibrator voor het uitschakelen van de hoofdmotor tijdens wisselen van bedrijf en de aansluitingen voor de diverse servo's.
    Het geheel is getest, maar misschien is er een wet, die voorschrijft dat: Alle geteste componenten werken niet in de eind opstelling.
    Wordt vervolgd, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2021
    ozy, Potter, stoomertje en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De afgelopen dagen zijn wij beiden, Piet en ik, verder gegaan met de voortgang van de kraan.
    Het grootste probleem is, dat tijdens omschakelen van kraanbedrijf naar rijden de hoofdmotor uitgeschakeld moet worden.
    Daar er in de kraan het moeilijk is om op de remservo een schakelaar te monteren hebben wij besloten om een tweede servo de schakelaar te bedienen.
    De gedachte was een simpele servo met Y-kabel aangesloten op de remservo met de benodigde schakelaar.
    SAM_3749 verkleind.jpg
    Piet heeft dit in de kraan toegepast.

    Remschakel servo verkleind.jpg

    Aan de linker kant is bij de nieuwe servo de schijf te zien voor de schakelaar.

    Ondertussen heb ik ben ik verder gegaan met de besturing.
    Aan de linkerkant het schakelpaneel met de keuze schakelaar, de zekeringshouder en de aansluiting voor het laden van de accu zonder uitbouwen.
    SAM_3753 verkleind.jpg

    Tot op heden zijn wij veel problemen tegen gekomen, maar gelukkig geen niet onoplosbare.
    Wordt vervolgd. Henk
     
    ozy, VOLVO FH 16 750, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag heb ik eindelijk de geheel nieuwe elektronica voor de kraan van Piet kunnen testen.
    Het was spannend, maar stap voor stap de gehele schakeling in één keer kunnen goedkeuren.
    SAM_3764 verkleind 8.jpg
    Aan de bovenkant naast het schema, het schakelpaneel met zekeringshouder, laadcontact voor de loodaccu en de hoofdschakelaar voor kraanbedrijf.
    Achter het paneel is de centrale aarding, zodat zwerfstromen zoveel mogelijk voorkomen worden, zie aansluiting van de zwarte Kleps meetpen.
    Daaronder aan de linkerkant de zender, een kleine multimeter 2000 ohm/volt, de de ontvangerprint met UBEC 4A, zie rode led en aansluitkabel met ferrietring op de servoprint, en de 6V regelaar voor de spanning van de ontvanger van de onderwagen, gele draad.
    Daarnaast de servoprint voor de bediening van de hoofdmotor tijdens het overschakelen van kraanbedrijf naar rijden en de servo's voor bedienen van de kabeltrommelremmen.
    Voor het tot stand komen van de schakeling bedank ik:
    @Ernst Grundmann , voor het advies over het gebruik van een separate UBEC voor de zwaardere servo's. Overigens, op de foto is nergens de rode draad van de kabels uit de ontvanger losgenomen. Op de print zijn deze onderbroken.
    @hobbyist , voor het advies om een condensator te gebruiken in de voeding.
    Ik heb een 47µF tantaal en voor afvangen van hoogfrequent pieken een 01µF MKM condensator.
    Het probleem : https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.276909/#post-4161378
    is opgelost, de digitale servo's trillen niet meer.
    Voor info, de rechter servo, 35kg.cm is servo van de besturing van de straalbuis van mijn stoomsleepboot.
    Volgende week alles inbouwen in de kraan.
    Wordt vervolgd. Henk
     
    ozy, Catwoman, Jinny en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aanstaande maandag ga ik de elektronica inbouwen in de kraan van Piet.
    Afgelopen woensdag heb ik hem op de club gesproken en volgens hem was zijn deel gereed.
    Ik heb vervolgens de schakeling getoond en getracht de werking te laten zien.
    Resultaat? De dummy hoofdmotor ging niet meer naar vol toerental na bekrachtigen van de schakelaar op de rijwerkrem.
    Dat gaf frustratie!
    Het vreemde is, was, dat de schakeling in de test opstelling werkte.
    In mijn vorige bericht is de dummy hoofdmotor niet aan gesloten, maar is het schakelen gecontroleerd door een spanningsmeter.
    Na enkele uren fout zoeken, ontdekt, dat de dummymotor zoveel storingspulsen opwekte, dat de NE 555 timer werd getriggerd.
    De fout is nu gevonden, ontstoren van de aandrijfmotor, borstelmotor.
    Soms moet een mens geluk hebben.
    Tijdens het verhuizen van onze club, ontdekte ik een bak met ontstoringsfilters, die eigenlijk op het punt stond van weggooien.
    Ik heb er enkele uitgenomen om te testen.
    Onstoringsfilter.jpg
    Gezien de opbouw is het filter gemaakt door een oud clublid.
    Mooi twee spoelen met kleine zelfinductie en de keramische condensatoren.
    Aan de linkerkant de draden aan te sluiten op de print en aan de rechterkant de draden op de motor, de middelste op het huis.
    Resultaat?.
    Na het monteren van het ontstoringsfilter werkt de schakeling probleemloos bij overschakelen van hijsbedrijf naar rijden.
    Zoals bedacht, de hoofdmotor stopt gedurende ca. 3 sec, en in deze tijd wordt de servo voor schuifkoppeling bekrachtigd.
    Voor het inbouwen van de nieuwe elektronica heb ik voorlopig 2 ochtenden ingepland.
    Wordt vervolgd. Henk
     
    ozy, Catwoman, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij modelbouw kan je plannen, zodat je een richtlijn hebt, helaas werkt dit zelden.
    Vorige week had Piet de nieuwe servo's voor zwenken en hijsen ingebouwd.
    SAM_3775 verkleind.jpg
    Piet heeft ervoor gekozen de draden bovenlangs te laten lopen.
    De nieuwe print met de UBEC voor de zware servo's in de kraan gemonteerd.
    SAM_3776 verkleind.jpg
    Alles paste, alhoewel je had wel een schoenlepel nodig.
    Na inbouwen he geheel getest.
    De servo's met een separate UBEC voeding werkten perfect.
    En toen ging het weer mis, bij de tweede ESC brandde de BEC, 2A, door.
    De ESC was voor een 3 Lipo, keuze stekker op NiMH.
    De voeding in de kraan is een 12V loodaccu.
    Deze kan bij vollading een spanning afgeven boven de 14V.
    Mijn oplossing is nu een UBEC 3A te plaatsen i.p.v. de BEC van de regelaar.
    De nieuwe regelaar hoeft alleen bij 14V de liermotor 0,5A, aan te drijven.

    Na de teleurstelling van vorige week, vandaag de ontvanger en stuurmotor voor stuurwielen in de onderwagen aangesloten en succesvol getest.
    In de onderwagen zit een 2e ontvanger, die alleen de stuurmotor voor de stuurwielen aandrijft.
    Hiervoor is gekozen, daar door de koningsspil wel een vrij roterende trekstang voor de rijwerkrem mogelijke is, maar geen draden.
    In de onderwagen zitten de tweede ontvanger en de reductie motor voor de verstelling van de stuurwielen.
    SAM_3223 verkleind.jpg
    Aan de rechterkant de tweede ontvanger met de ESC voor de aandrijving van de reductie motor voor de verstelling van de stuurwielen.
    Aan de linkerkant de reductie motor voor de stuurwielaandrijving.
    Vandaag, nu eindelijk, zonder problemen de onderwagen met de nieuwe contacten kunnen aansluiten en testen.
    Ondertussen maakt de tang voor de terminals overuren.
    SAM_3235 verkleind.jpg
    De volgende stap is eigenlijk, het oplossen van de sturing van de motor voor het heffen, dalen van de kraanarm.
    Indien ik ergens een denkfout heb gemaakt, laat het dan weten.
    Wordt vervolgd. Groet Henk.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
    MicropropSport, EUSIV, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. davisjan

    davisjan

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo
    Ik zag het verhaal en herken er heel veel van. Ik heb een Fuchs 301 (waar ik vroeger mee gewerkt heb nagebouwd)
    Ben begonnen met een Hobby Engine kraan gekocht en gesloopt en omgebouwd, er wielen onder gezet en omgebouwd naar een dragline met sleepbak

    Deze ging met de afstandbediening die er bij was maar die ging heel snel stuk
    Toen heb ik schakelaars bij een garage gekocht voor ramen open en dicht doen want je moest 3 standen hebben (vooruit, stop en achteruit) maar die schakelaars hadden 5 aansluitingen en de
    electromotor 2. Volgens de garage zou dat niet werken maar ik heb zolang geprutst dat het wel werkte. je moest met 5 schakelaars werken
    1 bak aantrekken en vieren
    2 omhoog en omlaag
    3 zwenken
    4 Giek hoger of lager
    5 rijden
    Het werkte wel maar is niet ideaal
    Ik ben nu met een aan het bouwen en die heb ik zover dat het met een afstandsbediening werkt
    Ook een hele puzzel en moest op groter schaal want voor elke lier moet je een regelaar hebben
    Ik ben nu zover dat de bak en zwenken met de ab werkt. is ideaal want je kunt 2 dingen gelijk bedienen
    bv de bak laten vieren en meteen ook omhoog hijsen net als het echt ook ging
    Ben er nog mee bezig, zal binnenkort een filmpje op youtube zetten
    Hier een paar linken naar youtube van de kraan en naar een truck die ik omgebouwd heb





    Jan Davids
     
    MicropropSport, ozy, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jan,

    Mooie filmpjes hoor van de FUCHS en de 2 Henschels (kiepwagen en bakwagen met aanhangwagen)
    SMILEY FILMT.05 - kopie - kopie.jpg

    Het draaien met de Fuchs dragline gaat jou goed af.
    DUIM OMHOOG 1.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie video van de kraan.
    Helaas kan ik nog geen video tonen van de kraan van Piet.
    Voor het vervolg van het verslag ben ik vandaag even snel, op afstand, bij Piet langs geweest.
    De kraan staat in elkaar, maar hij heeft nu waarschijnlijk problemen met de zender.
    Piet en ik zijn ver boven de 70, vandaar afgesproken, na de booster prik, samen uitgebreid naar de oplossing te zoeken.
    Wordt vervolgd Henk
     
    ozy, Potter en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina