New Style zwevertje 125cm

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jitze, 10 nov 2020.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wat doe je als je dochter van 8 graag mee wil naar de vliegclub en graag zelf een vliegtuig wil bouwen? Allereerst heel blij zijn natuurlijk en daarna aan de slag gaan.

    We zijn eerst naar de club geweest en daar hebben we met de Red Eagle gevlogen. Later hebben we op ons 'dieselveldje' de Tomboy ingevlogen:


    Ondertussen was ik op zoek gegaan naar een geschikt model. De eisen:
    • spanwijdte 1-1,5m
    • robuust, moet een stootje kunnen hebben
    • eenvoudig te bouwen
    • eenvoudig te vliegen
    • liefst een 2-kanaals zwever
    Toevallig zag ik Ton van Munsteren afgelopen zomer met iets vliegen wat volgens mij aan de eisen voldeed. Even navragen en ja hoor, het klopte. Het model heet de New Style en hij ziet er zo uit:

    Het doel is om de zwever met een elastiek te schieten en later misschien te slepen of op een huckepack omhoog te brengen. Het model is nog niet gepubliceerd maar als er genoeg animo is komt hij wellicht een keer in de RCM&E of komt hij als kitje beschikbaar.

    Inmiddels zijn we iets verder. Ik vroeg Ton om de tekening en ik kreeg dit:
    Nogmaals bedankt Ton :beer:

    We zijn dezelfde avond begonnen met het uitsnijden van de eerste onderdelen en dat is best lastig. Het balsahout van tegenwoordig houdt het midden tussen titanium en keihardium. Best lastig dus voor Sarah om dit goed uit te snijden. En best lastig voor papa om zich er niet teveel mee te bemoeien en dit echt haar project te laten zijn :hammer:


    Toen ik de volgende morgen beneden kwam zat ze al lekker te snijden en lag er een stapeltje onderdelen klaar. Al met al een leuk begin :). De komende periode zullen we het toestelletje gaan opbouwen en zal ik hier de foto's plaatsen.
     
    aurectar, Ton van Munsteren, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een leuk en mooi compact model.
    Misschien vertekent de foto een beetje, maar ik krijg er de indruk van dat de V-stelling voor een toestel met richtingsroer vrij klein is.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag Rick, ik heb de v-stelling gemeten en de tips staan 15 graden omhoog. De foto lijkt dus inderdaad te vertekenen.
     
    Ton van Munsteren en Rick NL vinden dit leuk.
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    aurectar, Berrie, Lyckele en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    We zijn weer een stapje verder. Alles is inmiddels uitgesneden en dat kostte wat doorzettingsvermogen en een paar taaitaaipoppen als beloning.

    Vervolgens de rompzijkanten samengesteld en de stringers erin geplakt. Ook de main spar van de vleugel verlijmd:

    Toen snel alles in elkaar gestoken om een idee te krijgen van het eindresultaat:

    Daarna begonnen met de onderzijde van de vleugel:

    Het snijwerk is natuurlijk niet overal even netjes. Daarom lijmen we het dual-glue: circa tweederde van de lijmverbinding met bruislijm om een goed gevulde verbinding te krijgen en 1/3 met secondelijm zodat hij gelijk vast zit op de punten waar hij goed aanligt. Dus steeds 2cm bruislijm, 1cm secondelijm etc op de lijmnaad.
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wat grappig dat je dat ook zo doet. Ik hanteerde precies dezelfde methode voor mijn surfplanken waar ik er niet zeker van kon zijn dat de secondelijm ging houden op kops triplex, en waar klemmen voor de bruislijm lastig was. Een klein stukje balsa langs een rib waar secondenlijm op ging, en de hele bovenkant van de rib in de PUR lijm. Werkt prima!

    Bruislijm voor een model kan wel zwaar worden, veeg je het uitgebruisde deel ook weg?

    (edit: ik realiseer me dat dat waarschijnljik niet te volgen is als je het niet gezien hebt. Ik was een balsa huid aan het lijmen op een triplex visgraat spantenframe.)
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Inmiddels is de romp verlijmd, niet interessant genoeg om een nieuwe foto voor te maken.

    Wel twee opmerkingen/vragen voor de tekenaar @Ton van Munsteren :
    • Allereerst een suggestie: de spanwijdte is nu 125cm en het middendeel is op mijn print 75,4cm. De wingtips zijn net boven de 25cm. Als de spanwijdte ongeveer 2cm kleiner gemaakt wordt kun je precies het middendeel en 1 wingtip uit 1 lengte balsa bekleden. Scheelt weer balsa.
    • Dan een vraag: wat is de positie van de sleephaak? Deze staat nu niet op tekening. Handig om te weten ivm aanbrengen van versteviging.
    Overigens twijfel ik nog over de servo's. Ik vind het prettig om op 2S te werken, maar niet alle servo's kunnen tegen dat Voltage. Ik heb nog een aantal Dymond D47's liggen, die kunnen direct op 2S en hebben een stelkracht van 1,44kg.cm. Zou dit werken of zijn ze te licht/slap?
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat werkt vast. Als ze voor een 1.5m DLG werken zou ik niet weten waarom het voor dit toestel niet voldoet.
    Ik kan bevestigen dat dat met 2S en D47's goed gaat.

    Ik ken nog geen (grotere) goedkope servo's die goed HV aan kunnen. Als je daar tips voor hebt hoor ik het graag!
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De D-60 is ook HV, in ieder geval in de praktijk.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Zou kunnen dat ik rekening ga houden met de afmetingen van balsa , vuren latjes , folie en noem maar op. Maar ga dat niet doen teken uit de losse pols en hou verder nergens rekening mee wat materialen betreft.
    Komt geen sleephaak op daarvoor kun je een stukje klittenband gebruiken op de neus, werkt super. Wil je met rubber omhoog aan de lijn, dan zijn er twee opties wil je normaal rustig aan de lijn omhoog, of wat je ons hebt zien doen dan schieten.
    Met schieten heb ik de haak ter hoogte van de spant waar de neuslijst tegenaan ligt.

    Verder ben ik benieuwd wat HV is.

    En schieten maar
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    High voltage - aanduiding vaak gebruikt voor servo's die tegen een hoge accuspanning kunnen.
    Als ze tegen 8.4V kunnen kun je 2S lipo gebruiken voor je ontvanger (mits alle componenten inclusief
    ontvanger HV zijn).
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Leuk filmpje @Ton van Munsteren , ik had hem nog niet gezien!

    Doel is inderdaad schieten zoals op jouw filmpje, dus ik zal een versteviging inlijmen ter hoogte van de tweede rompspant.

    HV wordt bij servo's inderdaad gebruikt voor alles wat meer dan 6V aan kan.

    Ik hoop op korte termijn weer lekker wat te kunnen plakken en zal dan weer nieuwe plaatjes plaatsen. Bedankt voor de reacties!
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Is hier een beetje stil geworden, hopelijk gebeurd er nog wat.
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Klopt Ton, we waren even stilgevallen. De eerste stappen waren iets aansprekende of overzichtelijker. Nu met alles inbouwen wordt het best complex voor een kind van 8, dus de interesse was even weg. We hebben afgesproken dat ik het toestel wit zal folien en dat Sarah er versieringen op maakt.

    Ze heeft al wel aangegeven dat papa straks het 'proefritje' mag maken :)

    De romp en staart staan inmiddels in de folie.

    Volgende stap is de vleugel verder indekken.
     
    jan brilman, aurectar, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    We zijn weer een stapje verder, de vleugel staat in de folie.

    Best een grote lap zo om onder en boven uit 1 stuk te folien. Na de eerste stap zitten er nog wat rimpels in:

    Dan de temperatuur verder opbouwen om alles strak te trekken. Lastig met zo'n klein folieboutje. Doordat er maar zo weinig ribben in de vleugel zitten duw je snel de bekleding omlaag en daarom heb ik er per ongeluk wat krassen in geduwd.

    En dan alles in elkaar zetten!

    Het begint al aardig op een vliegtuig te lijken zo. Het versieren kan beginnen. Daarna de rc en schiethaak inbouwen en dan...
     
    Justus en Berrie vinden dit leuk.
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag heeft de New Style eindelijk de eerste vluchtjes gemaakt!

    Wat hieraan vooraf ging: na het bespannen en inbouwen van de RC bleek het zwaartepunt veel te ver naar achteren te liggen. Ik heb allereerst de vleugel een centimeter naar achteren geplaatst om de balans wat op te schuiven. Ik gebruik een 4xAA batterij dus dat helpt ook al wat. Daarna moest er nog een hele kwak lood in. Dit was voor mij voor het eerst dat het echt nodig was om een klomp gewicht toe te voegen en ik was even de motivatie kwijt om hem af te maken. Ik vermoed overigens dat de oorzaak ligt in het harde zware balsa wat momenteel verkocht wordt.
    Uiteindelijk toch maar de draad opgepakt en alles klaar gemaakt.

    Vandaag was het mooi weer dus na wat vluchtjes met de Rookie en de Speedster hebben we de New Style laten vliegen. Eerst een voorzichtige handstart en wat krachtiger starts. Hij vliegt gelukkig prima :banana:

    Nu is het tijd om de haak in te bouwen en het elastiek erbij te pakken.

    En zie hier een happy dochter:
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2021
    Hein.z, Gerben en Berrie vinden dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vrij normaal hoor bij houtbouw zwervers zo'n klomp lood. Vliegt ie niet slechter van, hooguit wat beter met wind!
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Top, goed om te horen.

    Misschien, heel misschien, heeft het er iets mee te maken dat alle andere vliegtuigen die ik heb gebouwd een motor voorop hadden :hammer: En ja, dat bedenk ik me net pas...
     
    Hein.z vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina