Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Pagina 1[​IMG]
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Pagina 2 en 3[​IMG][​IMG]
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zo maar even een vrije gedachte.
    Dit is een stap in de overgangs-periode, een volgende stap is dat alle rc zenders van klassieke modelvliegtuigen, die een ID code uitzenden dat ze de ID code in het register er bij willen hebben.

    Bij het kant en klaar spul wat onder de CE certificering valt, daarvan moet het serienummer van het onbemande luchtvaartuig al bij de registratie opgegeven worden.

    In andere takken van sport is dat ook heel normaal.
    Kijk maar naar de zendamateurs, die moeten zich ook zo af en toe identificeren via de ether.

    Misschien krijgen we straks van de RC zenderfabrikanten de mogelijkheid om het exploitanten nummer in de RC zender te prutsen.
    Zo dat met het unieke zender ID ook de exploitatie code mee gestuurd wordt.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, voor alles F3, ongetwijfeld.
    En hoe had je dat gedacht voor de andere 2 takken van de modelvliegsport? F1 en F2?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dan eerder een transponder in het model.
    Een zender hoeft niet per se voor een vliegtuig gebruikt te worden.

    GJ
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En hoe zwaar moet zo'n ellendeding wegen?
    Bij RC kijkt men niet op een pondje, bij F1 en F2 kan het het verschil maken tussen een goed vliegend model en een onbruikbaara kreng...
    Kortom, is de overheid nou zo dom, of doen ze alleen maar zo...?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ze bestaan al voor drones maar ze zijn best zwaar, de lichtste die ik vind is 100 gram.
    Die geeft net als een echt vliegtuig, de positie, hoogte en snelheid weer.
    Maar ik denk dat iets wat geschikt zou zijn veel lichter kan, je hebt alleen maar GPS en een zender nodig zodat ie zijn positie door kan zenden.
    Als ik dan kijk wat een GPS sensor en een zendertje weegt dan moet iets van 20 gram haalbaar zijn.

    GJ
     
  8. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    dan kan mijn lood uit de neus :D
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat je dan alleen niet te scherpe bochten kan sturen met zo'n ding want anders is ie de GPS lock kwijt.


    GJ
     
  10. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    George Orwell (1984) zou het zelf niet verzonnen kunnen krijgen!!!
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Die is allang de pijp uit.

    Maar ben jij niet die knakker die met van die grote irritante windschermen de mede modelvliegers tijdens het modelvliegen, het vrije zicht op hun modelvliegtuigjes ontneemt?
    En af en toe voor complete zonsverduisteringen zorgt?

    Volgens de spelregels moet alles in zicht gevlogen worden tijdens de daglicht periode, je begrijpt natuurlijk wel dat de bron die het zicht ontneemt geëlimineerd gaat worden.:D
    Het combat team heeft afgelopen weekend geoefend, het was een geslaagde oefening, tussen de aan en afmelding bij Volkel, zat ongeveer 3 minuten.:(

    Elke RC zender die een ontvanger moet binden voordat de data transmissie plaats kan vinden.
    Stuurt een unieke ID code met het zendersignaal mee.
    Niet alleen tijdens het binden, maar ook na elke frequentie hop.

    Met een beetje geavanceerde radio scanner is dat signaal af te tappen en te decoderen tot een voor de mens begrijpbaar stukje leesvoer.
    In een anders stukje van het frequentie spectrum, (mijn scanner speeltjes gaan helaas maar tot 1,3 GHz) maak ik af en toe graag gebruik van die tamelijk geavanceerde functie.:D
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    De roverheid heeft het niet over modelvliegsport, maar over een onbemand luchtvaartuig, uav.

    F1 Vrijevlucht is toch net zo iets als een papieren vliegtuigje weggooien.
    En als dat te licht is, een kogel van een kogelstoter die maakt ook een vrije vlucht, voordat tie ergens neer ploft, moet daar ook een labeltje aan?

    F2 lijn vliegen, je kunt niet verder weg en hoog vliegen als de lengte van de touwtjes, een stuntvlieger is toch ook geen UAV dingetje?

    Modelvliegsport is geen elitaire onderneming zoals de bemande luchtvaart zich op een voetstuk heeft gehesen.

    Een UAV, zoals het kei goed verstopt staat gedefinieerd in de spelregelbrij is een onbemand transportmiddel.

    F1 en F2 transporteren alleen zichzelf, maar hebben niet als doel om goederen of mensen / apparatuur te transporteren, niet behorende bij de functionaliteit van het fladdertje.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Helaas, maar als er al iemand F1 en F2 ter sprake bracht bij de overheid (en dat waren niet de ''organisaties'') wordt er vooral met ongeloof en afgrijzen gereageerd: ook dat nog.
    Ik ben bang dat dit onderwerp voor iedereen een ''quantité ignorable'' is.

    Ook helaas komt men ook dit forum meestal niet verder dan:
    (al of niet ironisch bedoeld)
    Voor velen geldt helaas '' ignorance is a blessing''

    @Bruno van Hoek : je zult er toch aan moeten dat F2 geen modelvliegen meer is maar gemotoriseerd vliegeren en F1 kan misschien lijnloos vliegeren gaan worden en zich zo aan de regelgeving onttrekken?


    Echt een probleem vind ik dat zelfbouw automatisch cathegorie A3 wordt: hiermee raak je de modelbouw echt in zijn kernwaarde maar valt kennelijk ook buiten de interessesfeer van de meesten.

    (is overigens in dit verband een ARF een zelfbouw na installatie van de benodigde onderdelen en wat is de status van een modificatie aan een, in eerste instantie CE gekocht model?)
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    ARF zal onder zelfbouw vallen. Dat is immers niet meer dan een doos hout of gfk of verzin maar iets.

    In theorie heb je wijzigingen aangebracht aan een model dat niet in die staat een goedkeuring heeft gekregen. Mag niet.

    In de praktijk zal dat wel loslopen. Ik vermoedt dat men hier bij zelfbouwers/arf bouwers uit gaat van de klassieke modelbouwers cq uitgaan van hun kunde. Deze zullen wel met rust worden gelaten.

    Wij moeten (categorie A3)een cursus volgen met 40 meerkeuze vragen om de 5 jaar.



    Zal in de praktijk een mooie puinhoop gaan worden. Of er worden alleen nog kitjes verkocht.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2020
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dit is voor Duitsland en Frankrijk al lang ingevoerd. Ik heb voor deze beide landen een certificaat. Wel zo handig als je daar gaat vliegen. Alleen lastig al die registratieplaatjes op en in je kisten.
    Ik hoop dat dit verdwijnt met een EU regeling, dan is een plaatje per kist genoeg.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dit is de laatste update geloof ik.

    Vliegbewijs: Bewijs van voltooiing en het Vaardigheidsbewijs De nieuwe Europese regels betekenen dat u verplicht een online kennistest moet afleggen, waarmee u laat zien dat u over de benodigde kennis beschikt. Als u slaagt, kunt u een Bewijs van voltooiing aanvragen bij de RDW. Dit bewijs is vijf jaar geldig in alle EU-landen. Als u alleen binnen vliegt, of als u drone minder weegt dan 250 gram zonder camera, hoeft u geen Bewijs van voltooiing te halen. • Voor de Open subcategorieën A1 en A3 geldt dat u een online cursus moet volgen, gevolgd door een kennistest dat uit 40 meerkeuzevragen bestaat. De online cursus en kennistest kunt u volgen bij een opleidingsinstelling. • Voor subcategorie A2 geldt dat u naast de hiervoor genoemde online kennistest van 40 meerkeuzevragen ook een schriftelijke kennistest met 30 aanvullende vragen moet doorlopen. Daarnaast moet u verklaren dat u enige praktijkkennis heeft opgedaan met uw drone. U hoeft geen praktische vliegtest te doen. Naast het Bewijs van voltooiing ontvangt u dan ook uw Vaardigheidsbewijs.



    Overgangsperiode tot 1 januari 2023 Heeft u een drone zonder CE-label? Daarvoor geldt een overgangsperiode tot 1 januari 2023: • Met een drone tot 250 gram mag u vliegen in Open subcategorie A1; • Drones tussen 250 en 500 gram mogen in A1 vliegen met een kennistest; • Met een drone tot 2 kilogram mag u vliegen in Open subcategorie A2. Extra voorwaarde is wel dat u minstens 50 meter afstand houdt van personen. • Drones die zwaarder zijn dan 2 kilogram (maar niet zwaarder dan 25 kilogram) vallen in subcategorie A3. • Vliegt u met een zelfgebouwde drone? Dan heeft u twee mogelijkheden: 1. Weegt uw drone minder dan 250 gram? Dan komt u terecht in de Open subcategorie A1. De voorwaarde is dat de drone geen snelheden kan bereiken van meer dan 70 km/uur. 2. Valt uw zelfbouwdrone niet onder punt 1 en weegt de drone minder dan 25 kilogram, dan valt u in de Open subcategorie A3.

    Kost 250 wat ik zo lees. Vind ik nogal grof als ik eerlijk ben


    https://eudronebewijs.nl/blogs/actueel/voorverkoop-eu-dronebewijs


    Wat mij alleen niet duidelijk word is het verschil tussen recreatieve vliegers/ wildvliegers of vliegen in club verband qua regels
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2020
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Op de één of andere manier blokkeer ik steeds als ik deze brochures door lees. Allereerst omdat mijn modellen nu standaard als 'Drone' worden betiteld, iets wat ze niet zijn. En je moet best wel elders ver doorlezen om te achterhalen aan welke voorwaarden men moet voldoen om te bepalen onder welke categorie men valt. A2 leek mij ook heel aantrekkelijk. :)

    Om de 5 jaar een cursus doen als iemand in de A3 categorie vliegt? Je mag dan verwachten dat iemand dan gewoon een paar fouten mag maken bij de eerste cursus zonder gevolgen en dat ze bij de volgende cursus dan beoordelen of je vooruitgang hebt geboekt. :)
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ja ik heb dat ook een beetje. Dat iedere site weer een link heeft naar een andere site helpt ook niet mee.

    Modellen tot 250 gram hoef je niks aan te doen. Ook niks voor nodig, mag je ook random vliegen.

    250mg tot 2 kg moet je een light certificaat voor aanvragen. Incl registratie

    2 tot 25kg moet je een certificaat voor hebben.
    incl registratie

    Dat is wat ik er uit op maak.
     

Deel Deze Pagina