Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan valt het nog wel mee qua onduidelijkheid.
    Wat mij niet duidelijk is, de categorie A1, A2 en A3 en de open subcategorie A1, A2 en A3.

    Voor zover ik het er uit kan distilleren is de open subcategorie beschikbaar tot 1 jan 2023 en daarna moeten alle drone's CE zijn. en is zelfbouw niet meer toegestaan.

    Wat dit voor impact heeft op de modelbouw, klassieke modelvlieggerei, kan ik uit deze regelbrij geen chocola maken.
    Behalve dan in de EU verordening of zo iets artikel 16 .
    Wat ik daar uit distilleer is dat er alleen met zelfbouw materiaal gevlogen mag worden in verenigingsverband en of modelluchtvaartclubs.
    Binnen de zogenaamde modelvliegzones.
    Nu heb ik ook ergens gelezen dat b.v. NL geen zones gaat aanwijzingen waar geen club is gevestigd of zo iets.

    En wat ik hier nu weer allemaal uit distilleer, is dat het wild vliegen, buiten de modelvliegzones, dus niet binnen vereninning of club verband, na 1 jan 2023 verboten is als het toestel geen CE heeft.

    De zorgen van @Peter Den begin ik nu alles bij elkaar komt aan regelbrij te begrijpen.
    Wel aan tafel zitten bij de besprekingen maar niet gehoord worden.
     
    Hans V en Cnn vinden dit leuk.
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zo zit de hele regelbrij bij de roverheid in elkaar, ik raadpleeg nu alleen nog maar de bron documenten.
    En niet ieders eigen interpretatie.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dus we mogen geen Krill meer met 180cc op het basketbal veld vliegen in 2023.
     
  4. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    geen CE? dan A3 dus. Volgens dronewatch dan.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    A1-A3 Online
    dutchdroneacademy
    Opleiding Examen €99

    Ik weet dat het vloeken is in de kerk, maar toch..........Tss maar gezegd
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Opleiding naar het examen. Of het examen
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    opleiding en examen.
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Sorry, foutje........

    Dit heb ik betaald:

    DRONE VLIEGBEWIJS BASIS A1 & A3

    € 33,02

    Subtotaal:

    € 33,02

    btw:

    € 6,93

    Totaal:

    € 39,95
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    ] Ja ik zie het. A2 gevorderd is zo duur.


    examens die vanaf 31 december 2020 verplicht worden gesteld voor vrijwel alle dronevliegers. Het bedrijf heeft ook een aanbieding voor vroegboekers: die krijgen de examens gratis aangeboden.

    Basisopleiding A1/A3
    Vanaf 31 december is vrijwel iedere dronevlieger in Nederland verplicht om een opleiding te volgen en een examen te doen. Voor lichtgewicht drones (uitgezonderd drones die minder dan 250 gram wegen) en voor drones waarmee je 150 meter afstand houdt van mensen en bebouwing gaat het om een online theorietraining, gevolgd door een online examen bestaande uit 40 meerkeuzevragen. Na het succesvol doorlopen hiervan kan men bij de RDW het basiscertificaat voor de Open subcategorieën A1 en A3 aanvragen.

    De cursus Vliegbewijs Basis gaat bij DDA € 39,95 (incl. BTW) kosten. Het bijbehorende online examen kost normaal gesproken € 19,95 extra, maar wie nog dit jaar boekt hoeft die kosten niet te betalen.

    Aanvullende opleiding A2
    Wie met drones tussen de 500 gram en 2 kg (later 4 kg) nabij mensen wil gaan vliegen krijgt te maken met strengere opleidingseisen. Naast het online examen A1/A3 moet men een aanvullend examen voor Open subcategorie A2 volgen. Ook moet men enige praktijkervaring opdoen met een drone, maar dit wordt niet getoetst. De aanvullende theorieopleiding voor categorie A2 kost € 99,95 bij DDA. Het bijbehorende examen A2 kost € 39,95, maar ook hier geldt dat vroegboekers het examen gratis krijgen aangeboden.

    Let wel: om de cursus Vliegbewijs Gevorderd A2 te doen, dien je eerst de cursus met examen A1/A3 gedaan te hebben. Tot het eind van het jaar zijn de totale kosten voor opleidingen+examens A1/A3 + A2 bij DDA dus € 139,90. Na 1 januari worden de totale kosten € 199,80.

    Vroegboeken
    Dronevliegers die alvast een opleiding willen boeken bij Dutch Drone Academy kunnen dat doen via dutchdroneacademy.com. Op de homepage is een link naar het aankomende cursusaanbod te vinden. De opleidingen zullen naar verwachting in het vierde kwartaal beschikbaar komen. Het registreren als dronepiloot en aanvragen van dronebewijzen bij de RDW kan vanaf 31 december.

    Wie nog niet weet welk EU dronebewijs op hem of haar van toepassing is kan terecht bij de Dronewijzer. Door de stappen van deze online tool te doorlopen wordt meteen duidelijk met welke categorie je te maken krijgt. Deze tool is een initiatief van DDA.

    Naast de kosten voor opleiding en examen moeten dronevliegers nog rekening houden met kosten voor registratie bij de RDW (eenmalig € 21, daarna € 11 per jaar) en de kosten voor het verstrekken van de Europese dronecertificaten (eveneens via de RDW, kosten: € 10 per afgegeven bewijs



    Hier staat trouwens dat drones zonder camera zijn vrijgesteld?

    Overview-20201109-v2-cropped.png
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Om in de categorie A2 te mogen vliegen dat leek mij wel aantrekkelijk, gewicht onder de 4kg, telemetrie in je model en gaan. Maar als je dan weer verder leest je mag o.a. niet harder vliegen dan 67km met mijn Drone? (lees modelzwever).
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Wie kan het zich nog herinneren dat je als automobilist een los deel van het kenteken zichtbaar achter je raam moest plakken en jaarlijks moest verlengen en later bleek dit onrechtmatig te zijn?
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Bericht van de Limburgse federatie samen met knvvl en ongebonden clubs.

    Ik moet zeggen de eerste die hier duidelijk uitleg over geeft.



    Belangrijk nieuws voor IEDERE modelvlieger!

    Na de 2de WebEx meeting met het Ministerie op 21 september heeft gisteren, 17 november, een 3de meeting plaatsgevonden.
    Bij deze WebEx waren ook de KNVvL en de ongebonden clubs vertegenwoordigd.

    De hoofdpunten uit deze meeting zijn als volgt:

    Expoitantennummer / Registratie:
    Vast staat dat vanaf 1-1-2021 een exploitantennummer moet worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (Website) Houdt deze website in de gaten.

    Er zijn twee mogelijkheden:
    • Individueel, dus elke modelvlieger vraagt individueel een exploitantennummer aan wat op zijn/haar modelluchtvaartuigen moet worden aangebracht

    • Per club. De vereniging vraagt als rechtspersoon een exploitantennummer aan en registreert de leden/piloten in eigen administratie . Het exploitantennummer van de vereniging dient op alle modelluchtvaartuigen van de clubleden te worden aangebracht.

    NB. Voor zover wij begrepen hebben, geldt het exploitantennummer van de club alleen, als dat ook in clubverband gebruikt wordt. Ook als dat buiten het eigen veld is, bijvoorbeeld bij een andere club in clubverband. Geadviseerd wordt niet toe te staan dat clubleden dit nummer gebruiken als ze buiten clubverband willen wildvliegen. Willen leden wildvliegen buiten clubverband, dan moeten ze zelf een individueel exploitantennummer aanvragen. Als houder van een exploitantennummer kan de club aansprakelijk en verantwoordelijk worden gehouden voor niet toegestane activiteiten buiten het veld door haar leden en dat lijkt ons in het belang van een club niet raadzaam.

    Erkenning modelvliegveld:
    Deze kan nog niet aangevraagd worden bij IL&T. Het steeds genoemde e-formulier dat daarvoor gebruikt moet worden is nog steeds niet beschikbaar. Wij worden geïnformeerd over de datum waarop dit mogelijk wordt en hoe dit aangevraagd moet worden.

    W.A. verzekering piloot per 1-1-2021 (EU eisen):
    Hier zijn 2 gewichtsklassen van belang:

    • Voor modelluchtvaartuigen tot 20 kg is en blijft de huidige W.A-gezinsverzekering toereikend.

    • Voor modelluchtvaartuigen van 20 kg of meer (max. 25 kg voor een modelluchtvaartuig) dient volgens de EU regelgeving de W.A. verzekering te voldoen aan de EU verordening nr. 785/2004. Raadpleeg uw verzekeraar voor nadere informatie hierover.

    Aanvragen vergunning onder de nieuwe regelgeving:
    Er zal geprobeerd worden om een soort “generieke” vergunning op te stellen die voor de meeste clubs voldoet. Hierdoor hopen we de kosten van de vergunning te kunnen drukken. Een en ander zal nog wel even duren: werkgroepen gaan aan de gang om invulling te geven aan de regelgeving en de inhoud van de vergunning. Er is voldoende tijd voor tussen nu en 1-1-2023 en men denkt in het voorjaar van 2022 ermee klaar te zijn. Ondertussen kunnen we blijven vliegen op grond van de huidige, aangepaste Regeling Modelvliegen.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dus voor F2B ongeschikt? Hoogste punt ~23 m boven het maaiveld.....
    [​IMG]
    Ik zou toch graag weten, waar zwart op wit staat dat F1 en F2 niet onder de nieuwe regels vallen.
    Zelf vind ik ook dat heel logisch, maar aan wat ik vind heeft een handhaver geen boodschap...
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Nee, A3 volgens de overheid
     
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De volgende zaken komen bij mij naar boven:
    - De opleidingen en examens lijken toegespitst te gaan worden op het typische gebruik van drones, niet op het typische gebruik van (klassieke) modelvliegtuigen. Komt er vanuit de overheid een mogelijkheid om online een test af te nemen met als resultaat een bewijs van kennis? Ik ben bang dat er dadelijk alleen maar commerciële instanties zijn waar e.e.a. afgenomen kan worden, met als gevolg dat er vrij hoge kosten mee gemoeid zullen zijn omdat ze het puur als verdienmodel gaan zien...
    - De huidige gewicht-klasse is vziw tot maximaal 25 kg, dat zou met de nieuwe wetgeving naar 20 kg zakken. Voor die 5 kg extra lijken de eisen veel zwaarder te zijn... Wie met kisten van maximaal 25 kg vliegt staat dan wellicht voor een veel duurdere (aanvullende) verzekering? Als je kijkt naar een bemande zwever van 500 kg dan staat e.e.a. totaal niet in verhouding.
    - De registratie voor een exploitantennummer via de RDW lijkt ook een verdienmodel te worden als dat 21 euro eenmalig (per 5 jaar) en 11 euro jaarlijks gaat kosten, wat krijgen we daar voor terug vraag ik me dan natuurlijk af... Ben bang van niks, behalve dat je dan minder mag dan wat je nu al mocht... Als je hoofdzakelijk bij een club vliegt, maar toch de mogelijkheid wilt hebben om heel soms op een andere (niet zijnde een club) locatie te kunnen vliegen (bijvoorbeeld als de club door Corona- of andere maatregelen tijdelijk is gesloten), dan ziet het er naar uit dat je zelf een exploitantennummer moet aanvragen, maar als dit heel erg weinig voorkomt dan is dat natuurlijk relatief duur voor wat het je oplevert (ik zie al 65 euro minimaal, eenmalig 21 plus 4 keer 11 euro, als het al niet 5 keer 11 euro is...)....
    - Sommige vliegactiviteiten kun je niet vanaf een club doen en zijn alleen vanaf locaties mogelijk die nu niet als modelvlieglocaties geregistreerd staan, denk o.a. aan: vliegen vanaf water en hellingzweven. Vaak zijn dat gedeelde locaties waar ook andere (lucht)sporten of activiteiten worden ontplooid. Dan is het kunnen vastleggen van zulke locaties als toegestane locaties wel een vereiste... Hiermee bedoel ik niet dat er uitsluitend model gevlogen mag worden, maar als locatie waar dat toegestaan is als de omstandigheden dat toestaan. Voor mensen die wedstrijden doen bijvoorbeeld geldt ook dat ze wel moeten kunnen oefenen, dus dat betekent dat ze ook op andere momenten dan de wedstrijddag (of dagen) er gebruik van zouden kunnen moeten maken.
    - Als de wetgever er vanuit gaat dat toestellen altijd van een certificering zijn voorzien vanaf 2023, dan betekent dat gewoon einde van de modelvlieghobby. Ik neem aan dat dat al reeds besproken is en ik ben benieuwd hoe men dat probleem wil oplossen, want zoiets is natuurlijk niet acceptabel.
    - De leeftijdgrens van 16 jaar moet omlaag naar een leeftijd van 12 jaar wat mij betreft, met begeleiding of supervisie van een volwassene moet het ook voor deze lagere leeftijd mogelijk zijn om te genieten van onze mooie hobby.
    - Ik vraag me echt af wat het doel is dat de wetgever wil bereiken met de nieuwe regelgeving, is er daadwerkelijk gedegen onderzoek gedaan naar de risico's of is er sprake van een verborgen agenda om de onderste luchtlagen vrij te maken van ongecontroleerd vliegverkeer om het over een aantal jaren commercieel te kunnen exploiteren... Als modelvliegen niet het probleem is, waarom worden modelvliegers dan zo zwaar geraakt?
    - De afstand tot wegen is verhoogd naar 150 meter, betekent dit dat als je club op minder dan deze afstand tot een weg zit dat die daar dan eigenlijk niet meer kan zitten? Denk dat dit voor grote problemen kan leiden. Er zijn al niet zo heel veel geschikte vlieglocaties meer in Nederland en het verhogen van de afstand tot wegen, maakt het probleem alleen maar groter. Voor een ervaren modelvlieger is het geen probleem om ook op kortere afstand tot een weg een veilige situatie te behouden, simpelweg omdat de clubregels het vliegen boven de weg vaak al niet eens toestaan.

    Ik ben nog steeds van plan een reactie op de Internetconsultatie te gaan geven en bovenstaande zal daar vermoedelijk (in enige vorm) deel van gaan uitmaken, maar het is altijd goed om meningen te delen en tot betere onderbouwing te komen. Hoe meer inhoudelijk goede reacties hoe beter!
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dan moet je dat volgens mij vandaag doen, anders ben je te laat.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Als het puur om veiligheid te doen was zou men auto's ook kunnen aanpakken. Daar gebeuren ook regelmatig ongelukken mee door dat men in speelgebieden gaat rijden.

    Drones die medicatie bezorgen, DHL die drones gaat gebruiken. De kans bestaat dat dat prioriteit gaat hebben inderdaad, verscholen achter een rookgordijn van nieuwe regels die het onmogelijk maken

    Ooit eens een 1/8 buggy tegen mijn voet gekregen, middenvoetsbeentje gebroken.

    Niet zo een ramp, maar nog nooit een vliegtuig gehad wat me raakte.

    Dit ruikt naar hetzelfde geleuter als wat men jaren terug deed met oldtimers. Merendeel rijdt op gas, hoezo vervuilend? Men liep geld mis. Moest onaantrekkelijk worden. Dat is er ondanks dat mensen in protest gingen ook gewoon doorheen gedouwd.

    Nu je het zo zegt: 150 meter... Dan komt onze club ook te vervallen. Denk bijna elke club dan

    Qua CE , ik denk dat met name de rtf modellen zullen verdwijnen. Maar hoe zit dat met een PNP? Moet je alleen je eigen ontvanger plaatsen. In theorie moet je zelf aan de knutsel om het werkend te krijgen. Daarvoor kan je alle mogelijke zenders voor gebruiken. Als je het zo koopt kan je er niet mee vliegen. Je moet het zelf werkend maken. Is dat dan zelfbouw?

    Worden zulke toestellen verboden (grijs gebied)?

    Alleen maar RTF modellen met keurmerk?

    Of alleen nog houtenbouwdozen, dan zijn we weer terug bij af

    In de praktijk ga je denk ik nog meer modelbouwzaken zien verdwijnen, men gaat hun spullen gewoon via internet bestellen( nog veel meer dan voorheen). Er gaat geen enkele handhaver zijn die het verschil ziet qua modellen. Sticker er op en klaar
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Is wel off-topic, maar ben benieuw hoe het gaat als de douane regels veranderen volgend jaar, dan gaat het voordeeltje onder de €22 er af, glipt er ook geen duurdere meer door
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dan worden china sites minder aantrekkelijk. Prijzen zullen stijgen
     
  20. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De einddatum is 20-11-2020 en bij de KNVvL staat ook tot en met 20-11-2020 vermeld. ;)
     

Deel Deze Pagina