Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar heb je helemaal gelijk in...

    Alle 2.4 GHz zenders die wij gebruiken moeten wat zendvermogen e.d. betreft aan dezelfde eisen voldoen. Bovendien worden vaak eenzelfde soort antennes gebruikt. Het gebruikte protocol en de mogelijkheden tot foutherstel maken het verschi.

    Ook bij Jeti is er altijd maar een antenne tegelijk actief. Op dat punt is er geen verschil met b.v. Futaba.

    De twee 2.4 GHz modules worden gebruikt om twee gescheiden communicatie wegen met de ontvanger op te bouwen. Elk voorzien vn een eigen zender identificatie nummer. Beide wegen kunnen worden gebruikt om de communiceren met een ontvanger of via gescheiden paden met twee ontvangers. Bij de DS-12 die over een 2.4 GHz module beschikt wordt de tweede zendmodule gesimuleerd.

    Dit is bedoeld voor moeilijke omstandigheden of bij grote modellen met een power distributie systeem (Central Box) hier worden maximaal twee kleine 2.4 GHz ontvangers en eventueel nog een 900 MHz backup ontvanger op aangesloten. Voor modellen met minder grote energie eisen kan de Central Box worden weggelaten en kan een kleine ontvanger en/of 900 MHz backup ontvanger)op de hoofdontvanger worden aangesloten.

    Dat Jeti in de zenders meerdere zendmodules en antennes heeft, heeft te maken met het bieden van extra veiligheid.
     
    MicropropSport en Helikapoter vinden dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    misschien heeft Jeti wel erg slechte goedkope antenne's en moeten ze daarom zoveel inbouwen o_O
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Die Nico weet er echt veel vanaf zeg :wave
    het staat me nog goed bij dat ik bij je was en je begon uit te leggen......... ik dacht dat ik al het een en ander wist over Jeti maar kreeg het idee dat ik een rookie was :eek:
    ik had hem al erg hoog op mn lijstje maar toen ik bij jouw de deur uit liep was het zeker....... maar wat een prijskaartje hing er aan de 24 :eek:, toen de 16v2 uitkwam...... stond ie al snel daarna hier in huis :D

    N.P.S.: onze Jeti specialist :yes:
     
    MicropropSport en Helikapoter vinden dit leuk.
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Er is nieuwe software voor de Jeti zenders beschikbaar met versienummer 5.05 en uitgavedatum februari 2021. Ten opzichte van de oude versie, merkwaardig genoeg ook met versienummer 5.05 maar dan uit oktober 2020, worden bugs hersteld, onder meer in het leraar-leerling systeem.

    Dat betekent versie 5.05 nog een keer installeren. De wegen van Jeti zijn soms ondoorgrondelijk...
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    thnx voor de tip Nico
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi allemaal,

    Maar even een abonnement omdat ik een DS12 heb nu.

    [​IMG]

    Steven
     
    renetl50 en Helikapoter vinden dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Gefeliciteerd!!!
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Daar zal je rug van opknappen! Veel minder zwaar lijkt me
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hierbij nogmaals een voorbeeld van de combinatie van een Jeti zender en de programmeertaal LUA ,die door de Jeti zendersoftware wordt ondersteund. Het geeft aan wat met een beetje creativiteit mogelijk is. Nu is LUA niet de gemakkelijkste programmeertaal en het testen is wat omslachtig. Maar met wat inzet is het goed mogelijk je LUA eigen te maken.

    Op het Duitse Jeti-forum is een LUA programma te vinden dat de meting van de verbruikte accucapaciteit simuleert en deze op de zenderdisplay weergeeft. https://jetiforum.de/index.php/lua-fuer-die-dc-ds-16-24/9805-calculated-capacity-v2-0?start=0 Dit is een handig hulpmiddel als je de verbruikte accucapaciteit wilt weten en er geen ruimte is voor een fysieke sensor of zoals in mijn geval, dat je even geen passende sensor ter beschikking hebt.

    Het programma werkt met de eenmalig gemeten stroomsterkte op 0, 25 50, 75 en 100% van de gasstickweg. Nu zijn vijf punten op de stickweg wat weinig. Het programma vertaalt deze vijf punten naar 40 punten. En daar is wel mee te werken omdat de stappen tussen de 40 punten klein zijn.

    Omdat de Jet zender over een nauwkeurige klok beschikt, metingen tot op 1 milliseconde nauwkeurig, is de berekende stroomsterkte op een van de 40 punten gemakkelijk om te rekenen naar verbruikte capaciteit. Capaciteit is niet meer dan stroomsterkte gedurende een tijdsperiode. Dat dit alles een benadering is en daardoor onnauwkeuriger dan een echte sensor spreekt voor zich.

    Het programma op de Jeti site werkt op zich goed. Maar ik het bevat voor mij te veel functies die ik niet nodig heb, zoals een optie om een accu in twee vluchten te gebruiken. Bovendien ontbreekt de mogelijkheid om de berekende stroomsterkte weer te geven. En tot slot is de lay-out van het programma niet in de “huisstijl” die ik gebruik.

    Het programma heb ik helemaal nieuw ontwikkeld. Dat heeft me twee dagen gekost, maar het werkt nu-, en ziet er uit zoals ik graag wil.

    In het invoerscherm wordt de gasstick geselecteerd, de accucapaciteit en de gemeten stroomsterkte bij de vijf gasstickpositie ingevoerd. Ook wordt ingesteld om wel k verbruik een voice meldinding wordt gegeven. In dit geval is dat ingesteld op 50 mAh. Dus op 50 mAh, en elk veelvoud daar van wordt er een voice melding gegeven.

    Als de zender wordt ingeschakeld is er op de display een “lege” accu zichtbaar. Als de ontvanger wordt ingeschakeld wordt de inhoud van de accuafbeelding op het scherm groen. De berekende stroomsterkte en verbruikte capaciteit verschijnen op het scherm. Tijdens het ontladen van de accu zakt het groene niveau in de accu op de display tot de accu 35% is ontladen. Dan wordt de accu inhoud op het scherm geel en word met een voice melding en een trillende gasstick een voorwaarschuwing gegeven. Bij 65% ontlading wordt de accu inhoud op het scherm rood en wordt er een definitieve waarschuwing met een voice melding en een trillende gasstick gegeven. Er is, uitgaande van een maximale ontlading van 80% nog 15% accucapaciteit over om de voorbereiding op de landing en de landing zelf uit te voeren.

    De nauwkeurigheid van een gesimuleerde sensor in vergelijking met een echte sensor valt zeker niet tegen. Tijdens de testen bleek dit enkele procenten te zijn.

    Hoop met dit verhaal de belangstelling voor LUA te hebben verkregen. Het is leuk om zelf iets te kunnen maken dat je bij het vliegen ondersteund. Er is op deze site https://www.rc-thoughts.com/ een handleiding te vinden hoe met LUA te beginnen. Ook zijn er veel eenvoudige Lua programma’s te vinden.


    Screen003.jpg Screen004.jpg

    De invoerschermen.

    Screen001.jpg

    De zender display bij inschakelen.

    Screen002.jpg Screen007.jpg Screen005.jpg Screen006.jpg

    De verschillende stadia bij het ontladen.
     
    Mugen MRX-3, Arnold 85 en Helikapoter vinden dit leuk.
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Wat een geweldige Lua app heb je door ontwikkeld Nico :thumbsup: Deze ga ik installeren en gebruiken.
    Maakt het nog veel uit hoe je de stroomsterktes meet, bij een volle lipo zal dat misschien iets afwijen vergeleken met een halfvolle lipo
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De stroomsterkte zal wijzigen met de ladingstoestand van de accu. Heb de stroomsterkten gemeten met een accu die "over de top" was, de de hoogste spanningspiek was weg. Maar het blijft zoals ik schreef, bij benadering.
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    ik ga dit zeker in mn zender programmeren, nogmaals Dank
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een paar jaar gelen heb ik een aantal exemplaren van de VarioGPS van Nightflyer88 gebouwd. Zie https://jetiforum.de/index.php/do-it-yourself/8637-variogps-sensor?start=0
    en https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-jeti-duplex-dc-16-ds-16-zender-topic.181114/page-17

    De GPS onrtvanger die ik heb gebruikt was de Ublox Neo-6. Dat was toen de best betaalbare ontvanger. Inmiddels is de Ublox Neo-8 een stuk goedkoper geworden en bovendien in mijn woonplaats verkrijgbaar.
    Technisch gezien is de vervanging niet ingewikkeld. Op de Neo-6 een viertal draden lossolderen en weer monteren op de Neo-8.
    De tijd die de Neo-8 nodig heeft om se satellieten te vinden is aanzienlijk korter dan bij de Neo-6. Bovendien worden veel meer satellieten gevonden. De Neo-8 ontvangt ook de Russische Glonass satellieten.

    Gebruik de laatste versie van de Nightflyer88 software https://github.com/nightflyer88/Jeti_VarioGPS-Sensor/releases , met een zestal kleine aanpassing. Die hebben betrekking op andere benamingen en eenheden.

    DSC_3906.JPG
     
    Mugen MRX-3 en Helikapoter vinden dit leuk.
  14. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    Kort vraagje ... kun je een model uit het geheugen van een DS 12 in een DS/DC 16 overplaatsen ? En Hoe ?
    Heb recentelijk een DS 16 gekocht .

    hans
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Moet kunnen...

    Controleer na het kopieren wel alle functies en vooral de toegewezen schakelaars en sticks.

    Het gaat alsvolgt:

    Sluit de DS 12 met een USB-kabel aan op een PC. Schakel de zender in. Er wordt gevraagd "Connect USB?". Bevestig dat met de "Yes" button. Na even wachten is de zender als drive zichtbaar in de windows vekenner. Selecteer de map "Model". Alle in de zender aanwezige modellen zijn zichtbaar. Niet met de naam van het toestel, maar met een filenaam die begint met 4 cijfers, gevolgd door 4 letters, meestal de eerste 4 letters van de modelnaam. Dan een punt en de extensie "jsn".
    kopieer de file en plak deze op een tijdelijke plaats ergens op de PC.

    Ontkoppel de DS-12 en koppel de DC-16 aan de PC. Kopieer de modelfile van de tijdelijke plek op de PC en plak deze in de map "Model" van de DC-16.
    Ontkoppel de DC-16. Je kan nu het nieuwe modelgeheugen selecteren.

    Het kan dat de zender vragen gaat stellen over het gebruik van schakelaars en sticks. Beantwoord de vragen en klaar.

    Nogmaals, controleer alle functies.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2021
    Helikapoter vindt dit leuk.
  16. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    Perfect, nooit gedacht dat dit zo makkelijk is !

    hans
     
  17. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Hallo,
    Ik heb jeti studio gebruikt om logfiles van toestellen te vergelijken.
    Nu wil ik graag de modellen verwijderen om het wat overzichtelijk te houden maar dat lukt niet goed.
    soms kan ik 1 model verwijderen maar dan gaat het programma in fout voor een tijdje.
    Liefst zou ik de modellenlijst in 1 keer leeg maken en opnieuw beginnen maar dat lukt me niet.
    Iemand een idee hoe het moet.

    Willy
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het verwijderen van modellen of registraties gaat met mijn Windows PC probleemloos en zonder vertraging of andere PC problemen. Neem voor het gemak even aan dat je ook over een Windows PC beschikt.

    Op onderstaande foto is linksonder het venster "Model selection" te zien. Dat bestaat uit twee delen. Bovenaan staan alle geregistreerde modelnamen, daar onder de bij een geselecteerde modelnaam behorende registraties. Het verwijderen van registraties gaat een-voor-een. Selecteer een registratie met de muis, klik met de rechter muistoets en er opent zich een venster met diverse opties. Een hiervan is "Delete file". Selecteer deze optie met de linker muistoets en re registratie is verwijderd.

    Je kan ook alle registraties die behoren bij een bepaalde modelnaam en de modelnaam in een keer verwijderen. Selecteer dan de modelnaam in het bovenste deel van het venster "Model selection", klik hierop met de rechter muistoets, selecteer "Delete Model" en klik hier op met de linker muistoets. Dan komt er nog een bevestigingsvraag, bevestig deze en de modelnaam met alle bijbehorende registraties zijn verwijderd.

    Alles in een keer verwijderen via Jeti Studio is niet mogelijk. Het snelst gaat dit door per modelnaam te verwijderen.

    Er is wel een alternatieve manier om dit toch voor elkaar te krijgen.

    Open de Windows verkenner, ga naar C:\Gebruikers\je naam\AppData\Local\Jeti Studio en verwijder het bestand "data.sqlite". Als je daarna Jeti Studio opnieuw start wordt het bestand opnieuw aangemaakt zonder de modelnamen, registraties en eventuele instellingen. Alles is dus weg. Hier zitten altijd risico's aan. In het ergste geval moet je Jeti Studio van je PC verwijderen en opnieuw installeren. Maar dan is alles ook weer schoon...

    Studio.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2021
  19. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    bedankt voor het snelle antwoord.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb je de modellen en registraties kunnen verwijderen???
     

Deel Deze Pagina