Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P Voogt, 1 mei 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Tussenst(r)apje:
    Het is mijn gewoonte om bij het deel van de bouw waar ik mee bezig ben, alvast 1 of 2 vervolg stappen in beeld te hebben. Scheelt naderhand het nodig sloopwerk.

    Als de railingen en ornamenten aangebracht zijn, moest alleen het dak van de bovenste Skylight nog een “Drapery” krijgen. Die drapery zit ook om het dak van het PilotHouse. Dat zie je op de tekeningen. Alleen die zijn van de Robt. E. Lee I.
    Op de foto van de II die ik gebruik voor de verdere opbouw, het het Skylight-dak alleen een witte lijst. Dus dat scheelt weer een laatste stukje snijwerk.

    Wel is een trap te zien die vanaf de Texas richting het PilotHouse loopt. Die zit achter de railing en ornamenten. Daar kan ik dus straks niet bij. De trap heeft op de foto geen leuning.
    183 Trap1.jpg
    Vanaf het dak van de Hurricane lopen 2 trappen naar de Texas. Die hebben wel leuningen.
    Besloten om al de trappen te voorzien van een leuning.
    In Photoshop mijn ontwerp van de railing schuingetrokken.
    Uit Evergreen strip de traplijsten en treden gemaakt en de leuningen uitgesneden.
    Dan moet het bedachte plan ook werken: trapgat ik het dak van de Texas gemaakt, de trap door het trapgat steken om aan te brengen. Tussen de staanders van de railing lukte dat niet meer. Het plan werkte!.

    Hieronder het ontwerp, met daar omheen met de klok mee, vanaf links boven:
    -de trap met treden van 4mm breed;
    -door het trapgat gestoken;
    -op zijn plek;
    -gespoten
    184 Trap2.jpg
    De stukjes tape zitten op de plek waar de 2 trappen komen en waar ik de railing dus moet onderbreken.

    Kan ik nu weer verder met de railingen en ornamenten.
    Gr.Peter
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2020
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Ik dacht al eerder klaar te zijn met het aanbrengen van de 15 strips. Maar waar ik al bang voor was: bij het aanbrengen van de ornamenten rond de Main Cabin Skylight stootte ik met mijn hand aan de achterzijde tegen de railing ………… bijna 20 cm railing uit zijn fatsoen. Dat kostte een uurtje renovatie. Het kan er weer mee door, maar het kan best zijn dat ik aan het einde van de bouw daar een stuk van vernieuw.

    Maar nu staat hij er zo bij:
    185 05-11-1.jpg
    186 05-11-2.jpg

    En profiel:
    187 05-11-3.jpg

    Vanuit wat hoger perspectief, waarbij de dakbedekking een mooi contrast geeft met de witte delen:
    188 05-11-4.jpg

    En eens vanuit een lager standpunt:
    189 05-11-5.jpg
    Met een mooi zicht op de Main Stairs.

    Op naar de laatste stap de hoogte in: het Pilot House. Dan kan ik daarna van boven naar beneden de details gaan uitwerken.
    Groet Peter
     
    Jan Walpot, k-k, AvdH en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Tjonge, wat is dat een schitterend ding als je hem zo ziet! Uhhh... details uitwerken????

    groeten,
    Gijsbert
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Ja, er is nog zat te doen: de langsverstaging, schoren van de grote schoorstenen, div. kleine schoorsteentjes en trappetjes, de scheepsbel, 3 bijbootjes met davids, masten met laadbomen en loopplanken, schotplanken langs het Main Deck, kaapstander, enz enz.
    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    ... en dan helemaal volstouwen met balen katoen...

    Je hebt gelijk, dan komt het schip pas echt helemaal tot leven.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Man man, zit jij in het klooster? Nergens anders verrichten ze dit monniken werk, het resultaat is prachtig!!! Gewoon echt wat een werk en uithoudingsvermogen, vele zaten nu reeds in het gesticht vrees ik...

    Nu de uitdaging voor de volgende boot zou toch rc moeten zijn he!
     
    TIMBERWOLF en P Voogt vinden dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Nee hoor, gewoon lekker thuis. Nu wel aan een Trappist!
    Gelukkig zit dat snijwerk er nu wel op. (Nog wat kleine dingetjes.)
    RC is niet mijn ding. De hele verhandelingen over die materie in jou verslag gaan mijn pet te boven.
    Groet, Peter
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2020
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Ben diep onder de indruk. Zet het model wel in een vitrine, want het lijkt me een stofvanger in optima forma! En die wil je niet elke week afstoffen toch? een van mijn modellen staat al 45 jaar in een vitrine en ik merk wel dat zoiets het behoud van je model is. Op zich is stof op zich niet het ergste, maar allerlei vocht doet ook een aanslag op je model. Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Klaas, voor je reactie, compliment en je bezorgdheid m.b.t. Stof.
    Kijk eens naar post 23: (Pijltje omhoog).
    Vrij snel gemaakt toen ik verder ging met de bouw.
    De blokjes op de hoeken komen goed van pas, want ik heb een constructie van dikker touw om de vitrine telkens veilig weg te halen en weer terug te zetten. Want stof kan ik nu niet meer gebruiken.
    Qua behoud van je modellen ben ik het helemaal met je eens: mijn Zwarte Zee (+40jaar) en Le Mirage (+35 jaar) staan ook al die jaren in een vitrine en zien er nog als nieuw uit.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2020
  11. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Pilot House:
    Het laatste deel in de hoogte van de opbouw is het Pilot House.
    Op de tekening van de (Robt. E. Lee I) wordt hij zo weergegeven:
    190 Pilot-01.jpg
    Met deze indeling:
    191 Pilot-02.jpg
    Maar in een vorige post had ik al deze afbeelding van de “II” laten zien:
    183 Trap1.jpg
    De trap loopt daar dus niet vanuit een hoek binnen door, maar loopt aan de achterzijde buiten langs naar het dak van de Texas.

    De web-site www.Steamboats.com heeft ook een archief met veel foto’s, waarbij ook een serie over Pilot Houses. Daar kwam ik o.a. deze mooie afbeelding tegen van een indeling. En toont hoe groot de stuurwielen waren.
    192 Pilot-03.jpg
    BRON: https://steamboats.com/museum/davet-pilothouses2.html

    Dus moest er een nieuw ontwerp komen. Gewoon weer op de ouderwetse manier begonnen met tekenen, uitsnijden en alvast in de grondverf:
    193 Pilot-04.jpg
    Dak, wanden en vloer.
    Ook voor het dak gelijk de dakbedekking gesneden. Uit 1 stuk, dus maar met 1 naad.
    Dan steken daar straks de uitgesneden ornamenten mooi tegen af:
    194 Pilot-05.jpg

    Om verder te kunnen met het ontwerp moest ik eerst het meest zicht bepalende onderdeel hebben, het stuurwiel.
    Van links naar rechts en van boven naar benden:
    -16 spijlen uit Evergreen 0,75x0,75, 12mm lang, met 16 vulstukken;
    -in elkaar gelijmd;
    -in de verf
    -2 ringen met de stalen passer “gesneden” uit koperfolie;
    -de 2 ringen;
    -samengevoegd en de handvatten een rood kleurtje gegeven.
    195 Pilot-06.jpg
    Maar hier was ik niet tevreden over.

    2e poging, waarbij ik mijn opgedane ervaring met mini-snijden heb gebruikt:
    -met een naald en de passerpunt een ontwerp gemaakt op 0,6mm Evergreen. Voorboren maakt het snijden makkelijk. Maar aan de buiten ring brak het 1e handvat al af;
    -rond uitgesneden en gespoten, da’s al strakker;
    -2 grote en kleine ringen gesneden alsmede 16 handvatten uit 0,8mm Evergreen, 2,5 mm lang;
    -het lijmen van de handvatten;
    -alles aan elkaar en voorzien van rode nagels;
    -alle handvatten ook weer het rode kleurtje.
    196 Pilot-07.jpg

    Ergens in de jaren 90 had ik al een stuurwiel op ongeveer de juiste maat gekocht. Ik wist echter in mijn achterhoofd dat dat wiel het niet zou worden.
    Hier de 3 versies op een rijtje. Ik weet al welke het gaat worden.
    197 Pilot-08.jpg
    Nu ik het stuurwiel heb, met hoe het in het stuurhuis komt, kan ik verder met het ontwerp.
    198 Pilot-09.jpg

    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2020
    Jan Walpot, TIMBERWOLF, Stoompomp en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Leuk, die wasknijper erbij! Dan wordt een groot stuurwiel ineens toch weer klein, haha.
    Mooi gedaan, Peter.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Zonder referentie is het altijd moeilijk om de grootte in te schatten. En altijd een duppie erbij is ook zo wat ;).
    Gr. Peter
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Pilot House Tussenstand:
    Het is alweer een poosje geleden dat ik wat gepost heb. Het maken van het PilotHouse is nogal complex. In ieder geval op de manier die ik in gedachte heb.
    Naast de tekening van Bates die ik hiervoor al heb laten zien, geeft de eerder genoemde Cyclopedeum van Bates nog meer info.
    Hier m.b.t. de buitenzijde:
    199 Pilot-10.jpg
    Het Visor kan open geklapt worden en beschermd tegen de zon. Maar ook samen met het scharnierende Breastboard, dat dan beschermd tegen weer en wind als beide dichtgeklapt zijn. Door de 2 halve maan openingen kon dan toch nog naar buiten gekeken worden als het slecht weer was.

    De wanden, vensterbanken met steuntjes en de steuntjes voor het dak:
    200 Pilot-11.jpg
    In het midden nog de ruwbouw in 1e dunne grondverf. Rechts al met een 2e en 3e dunne laag zodat de nodige kiertjes dicht zitten. Wordt al wat strakker.

    In de Cyclopedeum ook 2 pagina’s over de indeling:
    201 Pilot-12.jpg
    De tekst is nog net leesbaar, dus daarin wordt veel verklaard.

    Dat moest er dus allemaal in komen, op een oppervlakte van 5x5cm:
    202 Pilot-13.jpg
    Het kabeltje aan de voorzijde gaat straks rechtstreeks naar de scheepsbel.
    De kachelpijp sluit aan op het schoorsteentje dat door het dak steekt.
    3-voudig schuivende raampjes aan de achter- en beide zijkanten was een beetje te veel van het goede :confused:

    Ben ik nu bezig met het dak, de schoorsteen, stoomfluit(jes), ornamenten rond op met dak en het balkon aan de achterzijde voor de uitgang en trap naar de Texas vloer. Veel werk voor zo’n klein onderdeel. Maar wel een blikvanger.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
    TIMBERWOLF, Marc w, Jan Walpot en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi Peter,

    Mooi hoor! Die "brake" intrigeert me... dit is het eerste schip dat een rem heeft voor zover ik weet... :rofl::rofl::rofl:

    Gijsbert
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    ..... en dan met zo’n groot stuurwiel ook nog 2 Steering Levers.

    “The two floor pedals control a brake for holding the pilotwheel.”
    Alles dubbel, want The Pilot stond altijd aan de zijkant van het stuurwiel.
    Wel leuk om zo achter de verschillende details te komen.
    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  17. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    haha, ik bedenk me dat het in essentie een drijvende tweewieler is, een soort van uit de kluiten gegroeide waterfiets dus.

    Trouwens, zijn de schepraderen eigenlijk gekoppeld of kunnen die onafhankelijk worden aangedreven, dan zou je daarmee ook kunnen sturen?

    ... haha, Peter, de kwispedoor niet vergeten!!!
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
    P Voogt vindt dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Elk rad heeft zijn eigen aandrijving. Daar werd ook mee gestuurd. T.o.v. de afmeting hebben deze schepen een klein roer.

    Daar lijkt het op. Maar ..... De Pilot sprak met de enigineroom via de Speaking Tube, rechts. Het antwoord kwam retour en werd versterkt door de Sound Tube Trumpet, links.
     
  19. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Dit lijkt me toch echt een kwispedoor. Ik snap de trumpet en de spreekbuis voor communicatie met de machinisten, maar bij de link die je hebt gegeven staat deze tekening en dat ding in het midden dient volgens mij voor het opvangen van bruin speeksel.

    AD11869B-E79B-4C99-B057-285B881291D1.png


    En dat ding naast de kachel is op de foto hierboven is er ook een.
    Op diezelfde foto staat de pilot met zijn hand aan de steering levers, dus kennelijk is dat een belangrijk ding. Wat bedient hij eigenlijk dan daarmee. Op andere foto's staat ook een telegraaf. Hebben die dezelfde functie?
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Op de foto naast de kachel is inderdaad een kwispedoor.
    De Stearing Levers zijn een doorontwikkeling, voor een (hulp)aandrijving (op stoom) voor het grote stuurwiel. En de Brake Padels om dat wiel weer af te remmen.
    In het midden/voor het stuurwiel: de Bell Stand. Met 4 touwen voor stuur- en bakboord communicatie. De doorontwikkeling daarvan is de telegraaf.
    Bij een verdere doorontwikkeling verdween het grote stuurwiel en kwamen er 2 stuurhendels.
    Net een beetje als bij de overgang van zeilschepen naar stoom. Nog niet te vertrouwen, dus zeilschepen met stoom.
    Dus ook in het PilotHouse: gooi het oude niet weg voordat het nieuwe zich bewezen heeft.
     

Deel Deze Pagina