Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 29 jan 2010.

  1. Sailord

    Sailord

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ga ermee aan de slag. Wil het graag goed doen en dacht dat er juist lood bij moest. Vliegt een beetje als een duif niet? Dus jullie reactie verrast me. Zit nu op 375 g, dat is volgens mij weinig voor een MM 60". Heb al een beter veld in het vizier, maar daar kon ik op dat moment niet terecht. En natuurlijk moet de zwever goed getrimt worden, ik verwacht nog wel wat te winnen qua vliegggedrag.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :thumbsup:
    Plaats je ervaringen en filmpjes hier en ik geef wel meer advies/hulp.
    Goed afstellen is een langdurig verhaal.
    Redelijk goed gaat vrij snel (±5 vluchten bij rustig weer, de 1e keren echt windstil (='s avonds) )

    Pompen (te heftig de neus optillen) is een kwestie van teveel lood voorin. Ik kom er snel op terug, maar nu effe geen tijd ... zware PC-roblemen thuis.
     
  3. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Bekijk bijlage 405341 Bekijk bijlage 405344

    Bekijk bijlage 405344 Bekijk bijlage 405341 Ik heb inmiddels een geheel nieuwe medicine man gebouwd en bespannen met transparant geel en blauw. De vorige heb ik zo vaak moeten repareren dat ie er niet meer uit zag. Inmiddels kan ik redelijk goed vliegen (multiplex easyglider) en het bouwen is prachtig werk.
    In de neus zit een door mijzelf bedacht en gemaakt ontkoppel mechanisme zodat ie ook gesleept kan worden.
     
  4. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Dit is 'm 20201119_150457.jpeg
     
    Berrie, ISOLA2 en Peter Den vinden dit leuk.
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk Henk! Mooi om te lezen dat je nog lekker bezig bent met vliegen en bouwen. Is bij mij een stuk minder geworden....
     
  6. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Ja Jacob, leuk werk. Heb onlangs ook nog een electrozwever gebouwd, een Begin’air van Topmodel. Nu ben ik nog een vleugel voor de MM aan het bouwen met rolroertjes, ben benieuwd hoe dat zal gaan.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet ie maar eens achter de BigLift, als het zo uitkomt!
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    De algemene opmerking is dat wanneer je rolroeren inbouwdt je de v-stelling drastisch moet verminderen..
    De vraag is: laat je de v-stelling zo of ben je van plan die te verminderen?
    Persoonlijk ben ik geen voorstander van rolroeren op een thermiekkist, maar zou je je bevindingen willen posten: altijd in om wat te leren.
     
  9. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Peter,
    De V-stelling bedraagt 12 graden in de huidige vleugel. Hoeveel raad je aan deze te verminderen?
    De V-stelling van de Begin’Air die ik gebouwd heb (ook met rolroeren) bedraagt 7 graden.
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Een v-stelling van 6 a 7 graden voor een aileron zwever lijkt mij een goed uitgangspunt.
     
    Henk van der Meer vindt dit leuk.
  11. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Ik ga er mee aan de slag (6 a 7 graden) en ik laat nog van me horen. Bedankt.
     
    Peter Den vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina