Voor de eerste keer: van design, naar 3D print (plug), naar mal, naar vliegtuig.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door hoeby, 21 nov 2020.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Al geruime tijd loop ik met het idee om zelf een mal van een vliegtuig te maken.
    Als ik zo de diverse talen forums rond kijk, dan kijk ik mijn ogen uit als ik iemand een mal zie maken. Waarbij steeds de jeuk komt: Dat wil ik ook een keer doen.

    Nu vind ik dat het eens tijd gaat worden, om de jeuk om te zetten tot realiteit.
    Maar wat ga je dan maken :weetnie:
    Al een keer edf in 3d getekend en ook al 3d geprint. Maar dit model heeft diverse complexe vormen. Dat deze me ongeschikt lijkt om mee te beginnen. Omdat ik nog nooit een mal gemaakt heb. Dus die in de hoek gezet.
    Er moest een nieuw design komen.

    Wat waren de uitgangs punten:
    - Romp lengte ongeveer 50cm lang, zodat de mal niet te groot wordt.
    - Het moet een romp worden, met de vleugel bovenop. Makkelijker te gooien
    - Motor moet voorop, het idee met de motor achterop en gooien krijg ik de kriebels.
    - Onder de motor komt een lucht inlaat. Om koele lucht doorstroming te hebben voor de accu, maar ook zodat er plek is om de kabels van een buitenloper kwijt te kunnen.
    - De romp moet veelal vierkant zijn, makkelijk met lipo's plaatsen
    - Er komt geen vleugel profiel aan de romp, dit geeft me de mogelijkheid om de romp voor van alles en nog wat te kunnen gebruiken. Als er namelijk een profiel aan de romp komt, dan kan ik niet meer met instelhoeken/profielen spelen.

    Met dit idee, heb ik de gedachten om een nurflugel romp te maken.
    Het zou dan ook mogelijk zijn, om er zelfs een delta van te maken, omdat er toch geen profiel afvorming komt op de romp.

    Ik ben begonnen met een 2D design.
    Als me dat al niet aanstaat, dan hoef ik ook niet aan het 3D design te beginnen.

    Een plaatje wat ik nu heb:
    - Romp lengte 57,5 cm. Iets langer dan het uitgangspunt, maar acceptabel
    - Spinner is 45mm, zodat er ook 36mm motoren in passen. En een standaard spinner past.
    - Spanwijdte zoals nu, zou 76cm worden.
    - Profiel was wat ik even snel voorhanden had, is nog niet bepaald
    - Spanten voor en achter de vleugel zijn rechthoekig. De onder en bovenkant zijn iets ronder, met het idee dat dit dan makkelijker lost uit de mal.
    - Neusspant met inlaat. Deze bevalt me in 2D nog niet zo goed, mogelijk dat het in 3D beter gaat ogen.

    De volgende stap zou gaan worden, om een 3D tekening te gaan maken.
    Want ik wil de plug 3D printen. Die afwerken tot een bruikbare plug.
    Alvorens hier verder mee te gaan. Hoop ik dat een aantal mensen hierop schieten en tips/tricks geven. Of zeggen: Dat moet je anders doen, anders heb je straks een onbruikbaar model.

    Een puntje waar ik nog over moet nadenken.
    Doordat ik geen profiel op de romp wil maken. Komt er ook geen vleugelzadel.
    Dan zou ik met steekvleugels kunnen gaan werken, dat zou altijd passen. Maar op een klein model, geeft dit mogelijk extra gewicht voor deze steek-constructie.
    Ook is er dan geen opening in de romp, om accu's te kunnen plaatsen. Ergens moet dan een accu-deksel komen. iemand tips?

    Dus leef je uit, schiet erop. Laat de reacties maar komen

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb vele mallen gemaakt maar nooit geprint.
    Als je romp redelijk simpel is, zoals je zegt vierkant, dan zou ik het eerder van hout maken.
    Gewoon massief en dan door schaven en schuren het model er in krijgen.
    Afwerken met glasweefseltje, plamuur en dan spuiten met autolak zodat het zo glad mogelijk is.

    GJ
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het idee van de 3d geprinte plug had ik hier vandaan
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwbeschrijving-elg-4-0.268062/

    3d frezen van een mdf plug zou ook kunnen. Maar dat heeft niet de voorkeur. Beide manieren moeten toch worden nabewerkt, dan heeft de 3d print mijn voorkeur.

    Uit een blok hout een plug maken is ook een manier. Maar heb een 3d printer en cnc frees staan. Beide wil ik gebruiken voor de hobby. Vandaar de moeilijke weg.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vanmiddag de basis romp in 3D gezet.

    Kielvlak zou ook nog moeten. Maar kreeg een ingeving of ik deze niet apart moet houden.
    Dan is er namelijk een optie om er ook een V-staart op te kunnen zetten. Dan is het ineens geen nurflugel meer, maar dan heeft het model weer een hoogteroer.
    Vele keuzes vele opties

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Mooie rompvorm. De luchtinlaat gaat bij landen ook gras, grond e.d. inlaten, das niet fijn. Mijn suggestie is om die aan de zijkanten of bovenop te plaatsen. Waarbij luchtinlaat alleen nodig is als er een motor inkomt.
    Is er in de romp ruimte genoeg voor de rc-installatie?
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    vlakke kanten op een glasromp zijn niet heel fijn, die gaan altijd of bollen of hollen... ik zou die in de oermal een kleine bolling geven
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik ben het met je eens Arjan, betreffende de inlaat.
    Daarom ben ik blij dat ik de romp in 3D kon tekenen. Want dan ontstaat er gelijk een beeld hoe het eruit kan gaan zien.
    En de inlaat heeft nog werk nodig, want het ziet er niet alleen uit als een schep, het is ook een schep :koud:

    De spinner diameter is 45mm, om een indicatie te geven.
    Net achter de huidige vleugel positie (ongeveer in het midden van de romp). Is de doorsnede 70mm hoog en 53mm breed. Verwacht je dat de romp dan te klein is.?
    Ik heb gekeken naar een 4S 3300mAh lipo, die is ongeveer 30x45x140 (maten naar boven afgerond). Ik voorzie nog geen problemen.

    Dankje WVR, daar heb je mogelijk een punt, dat de zijkant hol/bol kan gaan staan.
    Aangezien de inlaat nog verandert moet worden, pas ik gelijk de doorsnede aan, dat de zijkanten ook een lichte bolling krijgen.

    Geweldig zo een forum, dankjewel heren.
     
    wvr vindt dit leuk.
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De doorsnedes van de romp zijn aangepast.
    De zijkanten hebben nu een kleine bolling, om hol/bol van een vlak gfk deel te voorkomen.

    Als idee, heb ik een 4S 3300mAh ingetekend (de gele lijnen in de romp).
    Hij zit dan wel iets in de weg, want de vleugel moet ook plaats hebben. Maar ik heb de accu nu horizontaal getekend, als hij een klein beetje schuin geplaatst wordt, past hij met gemak onder de vleugel door. Dit heeft de afmetingen 30x45x140.
    Dit is ongeveer het verst naar achteren wat mogelijk is. Als de accu naar voren moet, wordt de hoogte van de romp ook meer, zodat de accu omlaag kan en er plek voor de vleugel over blijft. Lijkt mij voldoende plek om je apparatuur kwijt te kunnen

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 nov 2020
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Nog even aan het stoeien geweest met de luchtinlaat.
    Heb nu een inlaat aan de onderzijde, die me stukken beter bevalt.
    Maar ook een ontwerp gemaakt met de inlaat aan de bovenkant. Maar deze is dan niet functioneel om de motor te koelen, daarvoor zit deze te ver naar achteren.
    Mogelijk kan een turbo-spinner dan daarin een oplossing bieden, dan komt er ook koellucht bij de motor.

    Voor de inlaat bovenzijde, dan is definitief dat het kielvlak niet vast aan de romp kan komen.
    De mal deel-lijn zal dan aan de zijkant van de romp moeten komen, ander kan je de romp niet meer lossen.
    Nu hoeft dit geen probleem te zijn, want heb nog steeds de gedachten om het kielvlak niet vast aan de romp te maken. Zodat er ook ooit een V-tail op gemaakt zou kunnen worden. Of misschien wel geen kielvlak op de romp, maar kielvlakken op de vleugel

    De inlaat aan de onderzijde
    [​IMG]

    De inlaat aan de bovenzijde
    [​IMG]

    een totaal overzicht
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Even een doorsnede gemaakt en een graupner OS 3825 erin geplaatst.
    Niet een veel voorkomende motor, maar kon makkelijk een 3D tekening vinden.
    Deze motor heeft een diameter van 37,5mm.
    Kijk ik bij hobbyking, dan vind ik een hele reek 35XX motoren, deze hebben een buitenmaat van 35mm. Dus 2,5mm meer dan de OS.

    Als de inlaat aan de onderkant zit, dan heb je met de OS 11,6mm ruimte voor je motor-kabels.
    Met de inlaat aan de bovenkant, dan heb je met de OS 4,3mm ruimte voor je motor-kabels.

    Is aan de krappe kant met de inlaat aan de bovenkant, zonder dat de mantel van de buitenloper de kabels kan raken.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    freekt vindt dit leuk.
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het wordt toch een inlaat aan de onderkant.
    Vindt deze mooier ogen.
    Mocht er geen motor in de romp komen, dan kan de inlaat dicht blijven. Om iets te compenseren, heb ik de inlaat iets minder hoog gemaakt en iets breder. Dan blijft de oppervlakte toch aanwezig, maar de gras-happer is minder aanwezig. Bijkomend, dat er ruim plaats is voor motor kabels.

    Nu eerst een testje doen met een stukje romp. Om na te gaan of ik hem met 25% infill wil printen. Of dat er een subframe aan de binnenkant komt, zodat er pla en tijd bespaart wordt. Er kom sowieso een 20mm vierkante aluminium buis aan de binnenkant, om alles recht aan elkaar te kunnen schuiven/plakken. In 1 stuk printen, past niet op de printer.

    Daarna nog een kleine aanpassing aan de inlaat, wat volgens mij het lossen uit de mal makkelijker kan maken. En nog nadenken over het kielvlak. Waar voor nu de gedachten is, om dat deel apart te houden. Dan is de romp universeel voor verschillende designs.
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Afgelopen week de romp in stukken geknipt.
    Daarna voorbereid voor de printer. Wilde kijken of massief printen of met een inwendig frame veel uitmaakte.
    Het maakte niet veel uit. Waardoor ik voor massief printen ga. Of ja massief, infill staat op 25%, dus niet volledig massief.

    Het eerste deel staat klaar in het programma om te worden geprint.
    Heb oproepdienst, dat ik hem nu niet kan aanzetten. Zal iets worden voor volgend weekend

    [​IMG]

    Om een idee te krijgen, wat ik als gedachte heb met de romp.
    Er zijn diverse setups mogelijk met vleugels en posities. De vleugels zijn maar een idee, ze zijn totaal niet uitgewerkt, maar gewoon snel getekend. 3 stuks met een prop aandrijving. 1 als edf. Valt me op, dat ik de onderste (in het midden) vergeten ben canards te tekenen

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag deel 1 geprint.
    Denk dat het 4 stukken worden om te printen, om de tijd van iedere print binnen beperken te houden. Ik houd er niet van dat de printer 's nachts doorgaat.

    De opening voor de aluminium buis moet ietsjes groter, deze moest ik groter vijlen/schuren, anders paste de buis er niet door. Bij deze niet erg. Maar bij het staartstuk kan de buis niet door en door, dus daar moet het vanaf de printer passen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    tjarko vindt dit leuk.
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Sectie 2 is ook klaar. Sectie 3 ook, maar daar heb ik nog geen foto van. Sectie 4 nog en dan is de romp gereed mee printen. Dan begint de afwerking.

    Weet iemand een geschikte plamuur om te gebruiken? Gebruik vaker een 2k plamuur, maar die is zo hard dat schuren een ramp is. Zoek naar iets wat zich makkelijker laat schuren, iemand tips?

    Het kleurverschil is omdat ik zag dat er een setting fout was. Het doffe was de temp. 190 graden, daarna naar 210 gegaan, dat print beter en mooier
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De romp is geprint.
    Begonnen met de zijkanten te schuren, zodat de onderdelen iets beter aansluiten. Maar verlijmen lukt niet, de secondelijm had geen zin meer om uit het flesje te komen, helemaal hard geworden in de fles.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    coen_l en freekt vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina