Hallo, Gedurende het printen en samenboueen dat ik de vleugel alvast met twee elastieken op de romp bevestigd. Wat schetst mijn verbazing na twee dagen zo gestaan te hebben vond ik nog meer 1 een elastiek op het vliegtuig. De andere bleek na controle weggekattapuleerd te zijn. Oorzaak afgebroken 3D geprinte beugeltje. Zie foto. Gelukkig niemend in de buurt en of tijdens het vliegen. Dit soort onderdelen die stevig belast en/of onder spanning staan drie keer kijken en overeegen of je die standaard wil gebruiken. Eclipson model-T Ender 3 pro Creality filament blauw 1,75 mm File cura 200 extruder 60 gr bed Instelling volgens spec. Eclipson Let op dus. Groet, ilioSS
Tip, ik heb dit model ook geprint, de vleugel zonder spar is waardeloos. Resultaat met de maiden was een gecrasht model. Vleugel was meteen rijp voor de kliko. Een nieuwe vleugel met carbon spar is de oplossing. Het model na aanpassing vliegt zeer goed, en het materiaal is gewoon pla. Mvg. Bernard
Hallo Nebukadzir, Bedankt voor je reactie. Geprint met cura files? De elastiek haakjes daar problemen mee gehad? Hoe is het vliegen? Vermogen? Motor en toeren? Ben erg nieuwsgierig en benieuwd. Groet ilioSS
Met Cura files geprint, haakjes voor elastiek verbinding werken prima. Vliegen is simpel en met weinig motor vermogen een goedmoedig model Met 3S 2200 maH haal je twintig minuten vliegtijd Ik heb de setup zoals in de beschrijving geadviseerd is bij Ali gekocht. Zolas je kan zien zit er geen landingsgestel onder. Het veld waar ik vlieg is te oneffen en sloopt het onderstel. Met glasvezel tape aan de onderzijde is hij sterk genoeg voor buiklandingen. Mvg. Bernard
Goed idee glasfibertape. Ook ik zat te denken zonder landingsgestel. Mijn vleugel zit al inelkaar dus carbon bar gaat niet meer. Breekt de vleugel is dat hij naar boven klapt zou glastape aan de onderkant dit vrrhelpen?
Vleugel vouwt op naar boven. Je zou het met glasvezeltape kunnen proberen en met twee componenten afstrijken.
Bedankt voor de bevestiging. Daar zat ik ook aan te denken. Glasvezeltape (geen rek) afwerken met epoxy.
Glasvezeltape helpt niet, de vleugel zal toch buigen omdat tape geen stijfheid toevoegt. Een carbon staafje aan de onderkant verlijmen doet al veel meer. GJ
of met epoxyhars carbon draad over het oppervlak verlijmen. zie hier:https://www.carbonwinkel.nl/carbon-fiber/carbon-vezel hars:https://www.carbonwinkel.nl/harsen/...n-aero-kopen?hars_verharder=500_gram_125_gram en als je jezelf sterk voelt, ze hebben ook kleurtjes om toe te voegen... ik heb een carbon draad meerdere keren op deze manier toegepast. 5 draden onder de vleugel, en 5 boven, rond het 1/3e punt van de vleugel. toestel van 1 kilo en +/- 80cm span vliegt er erg goed mee. en ik doe heftige dingen met die kist
zo is de mijne destijds geƫindigd . Ik heb een aantal maand terug allerlei filamenten getest op slagvastheid(lees: crashbestendigheid) en stevigheid. Ook met versteviging vanuit hars en glasvezel. Van alle bouwwijzen heeft tot nu toe PLA met een wanddikte van 0.3mm en een laagje epoxy hars gewonnen. Sterker, maar toch lichter dan .4mm 'naakt' PLA. Afvallers: PLA .4mm/+epoxy/+glasmat (valt af door toename gewicht tegenover niet genoeg toename in sterkte) HIPS .4mm (valt af door slechte layer adhesion: heeft wel goede weerstand tegen warmte) PETG .4mm (valt af door te flexibel) ABS .4mm (valt af door moeilijkheidsgraad met betrekking tot krom trekken) Dat gezegd hebbende denk ik dat het 3D printen verkeerd benut wordt. Ik heb onderhand de mening ontwikkeld dat er het beste verschillende bouwwijzen samen zouden kunnen komen. Ik vind dat de geprinte kisten te fragiel zijn en een te korte levensduur hebben. Ze delamineren snel en zijn slecht te repareren. Meestal ben je met een crash weer 24 uur verder voor je weer de lucht in kan. De mogelijkheden liggen wat mij betreft in een combinatie van bouwwijzen. Op RCGroups heb ik een verhaal gelezen van iemand die ribben printte van hittebestendig(er) filament en die vervolgens bedekte met folie. Uiteindelijk had hij daarmee een vleugel die goed zijn werk deed. Dit combineert een 'oude' techniek met een 'nieuwe.' en zou naar mijn mening prima kunnen werken. Wat ik overigens helemaal de bom vindt is RamyRC: Die bouwt met de 3D printer negatieve mallen voor een vliegtuig dat hij vervolgens uit koolstofvezel bouwt, daar zou een 3D printer echt in uit kunnen blinken omdat 'complexe' vormen een stuk makkelijker te maken zijn. Denk bijvoorbeeld aan tipverdraaiing of winglets.
Nebukadzir, Ik zie je hebt de decals op je kist? Hoe heb je dat gedaan? Nu ook model-A gekocht met korting. Groet, ilioSS
Hallo, goed bezig! Decals kan je zelf printen als je over een kleurenprinter beschikt. Enige wat je nodig hebt zijn printtransfers van Tamiya, die zijn te koop in de modelbouw. Decals staanz in de pdf. Mvg. Bernard
Hallo, De vleugel zoals die uit de printer komt van modet-t geeft mij niet het vertroueen dat hij sterk genoeg is. Een koolstof pijp in de vleugel lijmen gaat niet meer. Dus mijn volgende stap is het ontwerpen tekenen en printen van mijn eigen vleugel. Uitgangspunt is de rechte naca2412 vlakke vleugel van de Robbe zrasant. Spanwijte 1160 mm breedte 170mm Deze vleugel getekend met Freecad en addon wingfoil. De proef print weegt 19 gr dit is de vleugel tip. Infill 10% met pla. LW-PLA is onderweg. Ik verwacht een stevige constructie met 6mm koolstof gat door de hele vleugel. Met LW-PLA zal het uiteindelijke totaal gewicht van de vleugel vliegel mogelijk maken. Ervaring met LW-PLA post ik na het printen. Groet, ilioSS
LW-PLA ontvangen. Gelijk een print gemaakt. Instellingen zoals recommendedop Eclipsons website voor LW-PLA Temp. 135 Layer hight 0,15 mm Nozzle 0,4 mm LW-PLA Flow53% Speed 55mm/s Fan 50% Wat schertst mijn verbazing precies gelijk gewivht als met standard pla? LW dient te schuimen bij 235 temp. Ik heb dus wat uit te testen. Stringing valt mee ook de rommel valt mee. Wel ontdekt dat de 6 en 2 mm buisjes internal niet ondersteund zijn dit aanpassen. Groet, ilioSS