De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hallo René,
    Ik kende het programma niet en heb de handleiding gedownload en door gekeken, het is te veel om te zeggen dat ik het doorgelezen heb.
    Het is een uitgebreid programma voor de scheepsbouw, met veel mogelijkheden.
    Wat ik lees is het een combinatie van 3-D ontwerpen, hydrostatica en empirische weerstandsbepaling. Maar ik kan hiermee de mogelijkheden zwaar onderschatten.
    Ik ben daarmee benieuwd hoe je tot een berekening van het NP komen kan. Mede door de wetenschap dat in het algemeen een dikke romp het vliegtuig déstabiliseert, het NP loopt dan naar voren tov alleen vleugel en staartvlakken.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat ik berekend heb is het neutraalpunt van een plat vlak verticale projectie en dan het verschil met en zonder romp.
    Dat geeft natuurlijk alleen maar het verschil van dat vlak en statisch .
    Om zo een dikke en hoge romp te berekenen die ook nog beweegt zal het wel ingewikkelder zijn .
    Zo een romp in beweging is het NP natuurlijk een punt waar alle krachten van de luchtweerstand 0 zijn .
    De free versie heeft al veel mogelijkheden, ik werk nu met de pro versie die heeft meer mogelijkheden om het bestand in een andere soft in te brengen.
    Ik werk al jaren samen met een schrijver en historicus om vanuit oude geschriften en bestekken van de 17 eeuw schepen te tekenen.
    De basis versie van dit prog heeft maar 5 vormen, symetrische naca profielen, scheepsromp , balk , cilinder en bol , geen bib waar je afgewerkte onderdelen kan ophalen.
    De uitgebreide versie heeft prog om stabiliteit weerstand en deze 2 na calamiteiten te berekenen.
    Als je meer uitleg wil kan dat via PB of mail, anders wijken we te veel af.
     
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Een belangrijk onderdeel wat de klappropeller Ogarvliegers niet moeten vergeten: Een aanslag die voorkomt dat het bovenste blad te veel naar beneden valt. Anders slingeren de beide bladen naar dezelfde kant als de motor start, met grote schade ten gevolg.
    Ik heb de aanslag hieronder van 3 mm triplex gemaakt maar van aluminium of kunststof kan ook.
    propellorbegrenser.jpg
     
    Hans V, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    @Rick NL: geldt dat ook voor moderne schaalrompen als een Nimbus 4, JS1, ASW-12345 etc.?
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Daarnaast vraag ik me altijd af, neem ik de vleugellengte in- of exclusief de rompbreedte voor de neutraalpunt bepaling? Dus voor de Ogar 3,5 meter of 3,3 meter spanwijdte.
    Ter plaatse van de romp zit geen vleugel, dus die zou je in de berekening ook niet mee moeten nemen. Alleen schuift het neutraalpunt dan juist naar achteren (logisch omdat je relatief minder vleugeloppervlak hebt t.o.v. het stabilo oppervlak). De verstoring van een dikke romp is blijkbaar zo groot dat dit meer dan teniet gedaan wordt.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D geen last van...

    IMG-20201123-WA0006[1].jpeg

    Het heeft zo nu en dan nog wel eens wat voordelen, die verouderde verbrandings-technologie... :D

    Maar eerlijk is eerlijk, dat probleem met te ver dichtklappende props, ik zou daar nóóit aan gedacht hebben tot aan de allereerste schade...
     
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Het beloofde zonnetje liet het hier vandaag afweten, in plaats daarvan nevel en een lichte dwarswind over de startbaan. Dat alles weerhield Ogar natuurlijk niet van haar luchtdoop. En jawel, ze vliegt prachtig ! Mijn stuurmanskunsten daarentegen.... Richting, rol, gas en hoogte tegelijkertijd bij de start, dat is een uitdaging voor een vliegende vleugelvlieger die normaal aan rol en hoogte al de handen vol heeft.
    Het zwaartepunt op 119 mm gelegd, dat vloog goed. Dus de dikke romp heeft zoals verwacht een flinke invloed op het neutraalpunt. De schokdemper werkte ook mooi, geen gestuiter bij de landing. Wel bleken die krachten uiteindelijk te veel voor het kevlar buigscharnier van het landingsgestel, daar moet ik dus iets nieuws voor maken. Gelukkig is het geheel demontabel gemaakt (Dank Brutus ;-)
    Voor de start power genoeg, kon de max gasstand uiteindelijk tot 85% reduceren. Nu nog verder uit trimmen tijdens vervolgvluchten, de daalsnelheid tijdens zweven lag iets boven de 1 m/s, dus thermieken gaat haar van de zomer boven de hei ongetwijfeld lukken.
    Hieronder alvast het eerste filmpje.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
    Helikapoter, DirkSchipper, Hein.z en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er erg goed uit buiten de wat wiebelige start :thumbsup:
     
  9. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi man!
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    If you don't mind me saying: dat richtingsroer had je geen kind aan gehad als je de vleugeltips van de grond gehouden had...
    Daar moest ik overigens ook stevig aan wennen, dat je bij start en landing ook op de grond actief met die rolroeren aan de gang moet...

    Je hebt in ieder geval vermogen genoeg...
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    De Ogar vliegt en voor een maiden helemaal niet zo slecht zoals hij nu al vliegt. Op deze windstille dag komt hij ook nog eens mooi los alleen het opstijgen en het sturen, tijd voor een brevet. :) :)

    Maar gefeliciteerd met de maiden van jouw Ogar.
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Heeeeeeeel voorzichtig met dat hoogteroer a.u.b. :)
    Gefeliciteerd met de maiden!!
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  13. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20201129-WA0006.jpg IMG-20201128-WA0030.jpg Maarten, gisteren was het dan zover de maiden van de " Ogar met vernieuwingen ".

    Even terugkijkend naar het begin, je vond hem spuuglelijk maar je wilde voor mij wel een nieuwe set vleugels ontwerpen , die op de nieuwe romp van Gertjan zou moeten komen.
    Wat fijn is dat je de berekeningen en tekeningen hier op het forum deelde, regelmatig ook commentaar kreeg, maar je blijf uitleggen en achter je "product" staan !!
    Tijdens het proces van rekenen en tekenen werd de liefde voor de Motorzwever groter, totdat je hem af wilde bouwen en er een romp werd geregeld. In 2 weken afgebouwd en ook technisch laten keuren voor voor de "Otto sticker".

    Gister was het dan zover, en chapeau, met trillende vingers van de kou en een beroerde start vloog hij als een zonnetje.. alle inzet werd ruimschoots beloond door 2 mooie vluchten , en dat op 6S, 2200.

    Als mijn romp loskomt van Gertjan ga ik dezelfde vleugels bestellen bij Sebastiaan, hopelijk samen bouwen en veel mooie vluchten boven de hei maken.. :beer:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 nov 2020
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oeh... op volle grootte en schermvullend zijn dat toch wel hééél mooie foto's...
     
    ISOLA2, Berrie en Peter À vinden dit leuk.
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Ha, ha, ja dat klopt, ieder die Ogar beter leert kennen raakt vanzelf onder de indruk van haar prachtige rondingen.

    Inmiddels ook het landingsgestel gerepareerd. Bleek dat niet het kevlar buigscharnier was gescheurd, maar dat het houten plaatje waar het kevlar opgelijmd zat was losgekomen van de draagarmen. Eenvoudig te repareren en verstevigen (extra spantje en een roving kevlar er omheen).
    landingswiel schade.jpg landingswiel gerepareerd.jpg
    Ze staat alweer klaar voor de volgende vlucht!
     
    ISOLA2, Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je demping werkt vrij aardig, geloof ik, niet?
     
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja voor zover ik het kon beoordelen leek het goed te werken.
    Heb laatst wel zo'n Fema intrekbaar landingswiel van dichtbij kunnen bekijken. Prachtig mechaniek. Kost wel wat, maar als ik het eerder gezien had......
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi of lelijk, kwestie van smaak, Olgar heeft een functie schoonheid, motor zwever met de zware motor zo dicht mogelijk tegen het CG , plaats voor de prop en zo goed mogelijke stroomlijn :goal
     
    Peter À vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vind het een mooi sierlijk ding, of een "vliegende trekhaak", een beetje afhankelijk van hoe ik er in de lucht tegenaan kijk...

    Maar ik ben er absoluut niet ontevreden mee :D
     
    Peter À vindt dit leuk.
  20. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Noemen ze deze zo bij jou op de club... brrrr
     
    mitbrit vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina