Hallo allemaal. Niet heel erg specifiek electronica gericht, maar toch een beetje.... Ik zit tegen dit soort sensors aan te kijken NXP Semiconductors MPXV5004DP Druksensor 0 kPa tot 3.92 kPa SMD 1 stuk(s) | Conrad.nl NXP Semiconductors MPX5010DP Druksensor 0 kPa tot 10 kPa Print 1 stuk(s) | Conrad.nl Waar ik naar op zoek ben, is wat che chemische bestendigheid van deze dingen is. Voor welke vloeistoffen zijn ze geschikt? Ik heb de databladen gedownload en bekeken, maar zie zo gauw niks waaruit ik kan afleiden wat deze dingen kunnen hebben. Iemand een idee hoe ik daar achter kan komen?
Is een lastige. Hier https://uk.farnell.com/sensor-pressure-sensors-technology Geeft farnell aan dat de sensors er onder tegen olie etc kunnen maar is geen waterdicht bewijs Groeten, Arie
Hier https://community.nxp.com/t5/Sensor...0-MPX5050-MPX5100-Disintegtration/td-p/663521 staat dat ze er eigenlijk niet tegen kunnen. De links naar de application notes werken niet meer maar die zijn bij NPX nog wel steeds te vinden: https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN1516.pdf https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN1950.pdf
Kijk.. daar kan ik wat mee, ik moet dus "iets" verzinnen wat de druk niet beïnvloed, maar de sensor vrij houd van de benzine. Ik heb al wat ideetjes, eens even kijken hoe we dat kunnen oplossen...
Er zit een siliconen bescherming tussen het sensor element en het exterieurklimaat. Dit komt uit de datasheet: MPXV5004, MPVZ5004 Integrated Silicon Pressure Sensor On-Chip Signal Conditioned, Temperature Compensated and Calibrated (conrad.com)
Ja, dat stukje had ik gevonden, maar dat gaf me dus geen duidelijkheid over chemische bestendigheid. Al doet het natuurlijk wel iets vermoeden... Voorlopig zie ik wel een mogelijkheid om het drukverschil naar de sensor te brengen (met een hele kleine afwijking vanwege de comprimeerbaarheid van lucht maar die is minder dan 1%), maar dat gaat alleen werken voor non-aerobatics, en ik heb een beetje een hoge romp nodig. Simpelweg een verticaal buisje van bovenaf in de tank tot aan de bodem. De lucht in dat buisje raakt ingesloten en is blootgesteld aan de druk op de bodem van de tank. de andere aansluiting van de dP cel naar de bovenkant van de tank, waar de uitlaatdruk heerst, en voila, een niet door de tankdruk beïnvloedde niveaumeting. Wel erg beperkt inzetbaar, maar het is een allereerste begin. Oplossingen voor aerobatics, of compensatie voor G-krachten komt later wel.
Gisteravond even wat zitten klooien met een FrSky Airspeed indicator, en verdomd, blijkbaar komt 10 km/u heel ruwweg overeen met 1 millibar, want een slangetje aan de drukpoot, en dat onderdompelen in een kopje water, gaf zomaar een indicatie van 70 km/u en vrij redelijk lineair met de diepte van indompeling. Dus zo'n dingetje zou al vrij direct bruikbaar moeten kunnen zijn... ware het niet, dat dat rotding zichzelf op nul zet bij opstarten. Ofwel, als je met halfvolle tank de ontvanger uit, en weer aan zet, geeft hij weer nul aan Maar we hebben in elk geval een proof of concept, en het blijkt dat er in dat printje al een electronische demping zit, het kopje laten klotsen liet gewoon een stabiele meting zien. Mischien dat ik het probleem van het resetten kan omzeilen met een separate voeding, maar daar experimenteer ik wel eens mee als ik losse dPcellen en een Arduino o.i.d. heb...
In dit bericht zie je een beschrijving van het type gel dat waarschijnlijk ik deze sensoren wordt gebruikt. Lijkt me hoop geven voor je. Fluorosilicone Gel on JSTOR
Ik zal daar eens naar kijken, maar vooreerst heb ik geen idee hoe ik die informatie kan benutten, aangezien de fabrikant van die dP cellen aangeeft dat het opzwellen van die gel in contact met benzine, juist het probleem kan veroorzaken...