probleem mvvs 26

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door frank3, 17 okt 2018.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een motor zal nooit vastslaan op drijfstang lagers, tenzij deeltjes ervan tussen zuiger en cilinder terechtkomen. Maar dat laat gruwelijke sporen na op de zuiger. Meer zit er niet in zo`n motor wat dit kan veroorzaken dus blijft de ontsteking over.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Begin ik ook steeds meer te geloven...
     
  3. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Vastgelopen lijkt hij mij ook niet, achterdeksel van mij had serieuze schade,
    Kruktap opmeten, is hij niet taps dan de boel weer in elkaar schroeven.

    Welke ontsteking zit er op je motor?
    Ezm1ti ?

    Hans
     
  4. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    nee volgens mij de ICU-L,

    Frank.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Een valse vonk kan als hij te vroeg komt zal de motor in zijn loop een slag terug geven en hierop stoppen. Wat de vermoedens laten zien hier is de ontsteking unit. Als de magneet een 30 graden voor bdp zit en je hallsensor een driedraads is kun je elke vervangende unit pakken van oa rcexl.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om eerlijk te zijn, zou ik eerder naar de Hall sensor zelf, of mogelijk de magneet kijken. Die sensor geeft gewoonlijk de puls waarop de ontsteking triggert, bij het verlaten van het magneetveld.
    Als OF de magneet verzwakt is, OF de hallsensor zelf "rommelig" is komt die triggerpuls dus te vroeg, en gebeurt wellicht het gedrag wat Frank beschrijft....
     
  7. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Hierbij even de stand van zaken tot nu toe:

    Omdat ik even niet verder kon en toch nog het vliegtuig moest repareren (staat weer netjes op zijn pootjes) heb ik ook de motorruimte/spant geschilderd. Dat was ik toch al van plan.

    Toen alles weer gemonteerd en weer geprobeerd de motor te starten. Helemaal niets meer ook geen vonk. Dus maar besloten een andere ontsteking te bestellen. Bij hobbyking dus, gelijk ook maar een accu mee besteld.

    Het pakje 24 december besteld (european warehouse) maar kwam niet aan. Per ongeluk geen track en trace dus niemand kon mij helpen. Dus 29 januari maar opnieuw besteld en niet te geloven 30 januari komt toch de eerste zending nog aan. 31 januari (vandaag) kwam ook de tweede zending. Nu heb ik er dus twee, misschien iets voor een later project.

    Dus gisteravond alles gemonteerd. De MVVS heeft twee magneetjes en de nieuwe ontsteking heeft er maar 1 nodig. Ik had al een keer contact daarover gehad met Bert en die had mij verteld dat met een beetje geluk ze anders om gepoold gemonteerd zijn. En ja dus, hij vonkt maar bij 1 magneetje!!

    Vandaag de sensor min of meer op tijd proberen te zetten (met geodriehoek) en met een tiewrap vastgezet. De motor binnen gestart, in de wasmachine ruimte, op de voor mij normale manier: dus choke dicht, gas open, ontsteking aan. En ja hoor na een paar slagen geluid. Dus choke open, gas 1/4 en weer starten. Wel wat geluid maar niet aanslaan. Toen de sensor wat vroeger gezet en de start procedure weer opnieuw. En nu wel gelijk lopen, stationair goed en ook goed oppakken.

    Nu nog buiten de motor verder testen.

    Tot nu toe is de motor niet opnieuw "vastgelopen" maar hij heeft nog maar kort gelopen. Misschien dat het probleem opgelost is maar vertrouwen doe ik de motor niet. De 26 cc MVVS hebben ze, niet voor niets, later aangepast met een grotere kruktap, drijfstang en aangepast huis. Dus misschien maar eens contact opnemen met de fabriek, of mijn motor ook is aan te passen.

    Frank.
     
  8. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
  9. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Mogelijk heb je hier iets aan:

    Ik heb dezelfde motor als jij, dus het oude type. Jaren geleden, na ruim 2 jaar in volle tevredenheid gebruik, ging de motor in eens slecht lopen. Na demontage werd duidelijk dat het naaldlager in het big-end stuk was. Er waren ook duidelijk krassen zichtbaar aan binnenkant van het carterdeksel, net als bij jou. Mijn motor had toen bijna een liter olie gebruikt, dus ca 30L brandstof. Mijn email naar MVVS werd binnen enkele uren beantwoord. Men vond dat de motor na zo weinig draaiuren niet kapot mocht gaan en ik kon de motor opsturen voor kosteloze reparatie. Na ongeveer een week was hij gerepareerd terug. Dit heeft me alleen de verzendkosten naar MVVS gekost. Motor loopt sinds die tijd weer als een zonnetje. Nog nooit een dead-stick gehad met deze motor. Super service.

    Jouw motor is nu wel een stuk ouder, maar heeft nog maar heel weinig gelopen.

    Het enige onbetrouwbare aan de motor vind ik dat hij, na choken, bijna altijd bij de twee klap start. Soms doet hij het ook wel eens bij de eerste klap en dan schrik ik :)

    Je hebt gelijk als je zegt dat MVVS niet voor niets in de nieuwe versie het big-end groter hebben gemaakt. Dat is ook de reden dat ik 1:33 smeer. Zorg er verder voor dat je de motor niet te arm afstelt. Bij methanol motoren lukt het me goed om die op het gehoor af te stellen. Bij benzine motoren lukt dat me minder goed en gebruik ik een toerenteller. Afstellen hoofdsproeier: te rijk beginnen, motor warm laten lopen, toerental meter, steeds iets armer, toerental zal eerst toenemen, totdat toerental zakt en dan zo afstellen dat je 50 tot 100 rpm onder het maximale gemeten toerental staat en aan de "rijke" kant.

    Mijn advies: Neem rechtstreeks contact op met de fabriek en leg je probleem voor.
     
    frank3 vindt dit leuk.
  10. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Hoi Jaap, bedankt voor je reactie.

    Vorig seizoen eigenlijk voor het eerst weer begonnen met vliegen met deze motor, dus de motor heeft maar weinig gelopen. Hij startte en liep prima en ik was er heel blij mee. Tot bovenstaand probleem.

    Echter vandaag een aantal keer gestart en het probleem is nog niet weer voorgekomen. Wat ik binnenkort ga doen is de motor wat uitgebreider testen (taxiën) en als het goed blijft gaan weer vliegen. Ik ga in ieder geval contact opnemen met MVVS. Zij kunnen goed bepalen of het handig is om bijvoorbeeld het big-end lager te vervangen of dat er andere maatregelen nodig zijn.

    Groet, Frank.
     
  11. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Frank, lagers zijn in drijfstangetje geperst en is alleen compleet te koop.

    Op het ogenblik zijn zij aan het verhuizen en tijdelijk slecht bereikbaar.
    Ze hebben geen webwinkel, echter een mailtje welke onderdelen je nodig hebt wordt
    over het algemeen snel beantwoord. mvvs@mvvs.cz
    Op MVVS.CZ kun je vinden wat je nodig hebt en wat het kost.

    Gewoon binnenlopen (als je toevallig in de buurt bent) bij hen was/ is ook geen probleem.
    Hebben geen winkel maar zoeken wel even in het magazijn voor je.
    Ben er inmiddels 2 maal allervriendelijkst ontvangen.

    Echter waarom zou je het binnenwerk (gedeeltelijk) vervangen. Zag op de foto van het achterdeksel
    geen abnormale slijtsporen. Zou er zelf zo mee gaan vliegen.

    Wel: 1 op 30 blijven smeren.
    Twee of drie extra pakkingen onder cylinderkop (compressie wat verlagen)
    Geen te zware prop
    Zorgen voor goede koeling
    En zorgen voor juiste afstelling

    Kan die nog jaren mee.

    Groet. Hans
     
    frank3 vindt dit leuk.
  12. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Hoi Hans, bedankt voor je reactie.

    Ik heb de motor nu een tiental keer gestart en het probleem heeft zich niet weer voorgedaan:)
    Dus het lijkt erop dat het toch aan de ontsteking lag. Het vertrouwen komt weer terug. Ik smeerde al 1 op 40, dus dan maar terug naar 1 op 30.

    Als alles het dit seizoen blijft doen dan ga ik denk ik de volgende winter de drijfstang uit voorzorg vervangen.

    Frank.
     
  13. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    DSC_0414.JPG Hierbij even het vervolg:
    vroeg in het jaar weer begonnen met vliegen met deze motor na het bovenstaande probleem (ontsteking). Ging heel goed tot volgens mij eerste paasdag. De tweede vlucht op die dag weer met een klap de motor uit. Ben erg snel binnengekomen met de nodige schade (is alweer gerepareerd).

    Nu was er geen twijfel mogelijk, motor zat vast en achterdeksel was zwaar beschadigt. Dus het mvvs 26 probleem, drijfstang van kruktap gelopen en vastgelopen tegen achterdeksel.

    Dus een mail gestuurd naar MVVS, duurde vrij lang voor ik antwoord kreeg (misschien i.v.m. Pasen). Maar ze wilden mijn motor wel repareren, dus opgestuurd en vandaag weer terug gekregen.

    Wat is er nieuw:

    aangepast nieuw type huis met rand om het carter
    nieuwe krukas
    nieuwe drijfstang (met lagers)
    nieuwe krukas lagers
    nieuwe zuigerveer
    nieuw achterdeksel

    en dit alles bij elkaar voor nog geen honderd euro!! Ik vind dit super service en ben er erg blij mee.

    Vanavond alles maar weer monteren en morgen even laten lopen...
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan hebben ze je prima gematst, en wellicht erkend dat toch een bekend probleem is met die motor.

    Super !!!
     
  15. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    En hier nog even met de oude onderdelen erbij:

    DSC_0417.JPG
     
  16. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Zoals je schrijft SUPER SERVICE.
    Hans
     
  17. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Hallo allemaal,
    Ook ik ben tegen het big end probleem van deze 26cc MVVS aan gelopen.
    Had onlangs een bijna nieuwe Graupner Super Star met G26 (=MVVS) op de kop getikt.
    Aanvankelijk liep de motor prima, lekker ruim gesmeerd (1:25) omdat hij nog moest inlopen. Maar na ongeveer 10 vluchten sloeg hij vlak na de start af. Gelukkig kon ik de kist netjes op het veld krijgen. Maar daarna kreeg ik de motor met geen mogelijkheid meer fatsoenlijk aan het lopen. Thuis alles uit elkaar gehaald en ja hoor: big end lager stuk en achterdeksel zwaar beschadigd.
    Ik heb contact opgenomen met MVVS en ook verwezen naar de berichten hierboven. Inmiddels is de motor onderweg naar Tsjechië. Ik wacht in spanning af!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik ben benieuwd hoe ze het bij jou gaan oplossen....
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Alle mvvs Motoren met de carburateur aan de voorkant zijn niet veel waard. Dit zijn van origine methanol motoren omgebouwd naar benzine. Te klein koeloppervlak en bigend is te klein waardoor grenssmering en warmlopen.
     
  20. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Beetje kort door de bocht Serge.
    Ja het zijn aangepaste methanol motoren, deze hebben zo hun beperkingen net zoals de vele omgebouwde Saito’s, Magnums etc.
    Door juiste smering, propmaat, compressie verlaging, efficiënte koeling kan je deze beperkingen minimaliseren/ teniet doen.
    Groet Hans
     

Deel Deze Pagina