Project MONT 5000

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 15 mei 2020.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    En massa's ribben lijmen op de indekking onderkant Vleugel.

    upload_2020-11-28_18-18-44.jpeg

    De wortelribben mooi uitlijnen met de buis waarin de wingjoiner komt.

    upload_2020-11-28_18-21-7.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2020
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Er worden vier liggers aangebracht.
    De binnenste van 4.5 op 10 mm en de buitenste geïntegreerd in de indekking van 3 op 10 mm.

    upload_2020-12-8_20-27-32.jpeg

    De indekking van 3 mm komt gelijk met de ligger van 3/10 mm.

    upload_2020-12-8_20-29-16.jpeg

    Er wordt hier en daar al wat webbing aangebracht.

    De eerste zes ribben hebben webbing van 2 maal 3 mm aviation triplex.
    Vanaf rib 7 tot rib 22 2 maal balsa 3 mm.(zie foto).

    upload_2020-12-8_20-33-8.jpeg

    Vanaf rib 22 tot aan rib 31 een maal webbing 3 mm.

    Ook de binnenste liggers sterven uit vanaf rib 24.
    Tot aan de tip is het enkel de geintegreerde ligger van 3/10 mm.

    upload_2020-12-8_20-37-16.jpeg

    Ondertussen worden ook de vluchtboorden van 3 mm aangeperst.

    upload_2020-12-8_20-38-43.jpeg

    Zo krijgt de rechtervleugel gestalte.

    upload_2020-12-8_20-39-59.jpeg

    En zo doen we verder met de linker vleugel waar de onderste indekking reeds afgetekend is.

    upload_2020-12-8_20-42-4.jpeg

    Het vordert, maar nog heel wat werk aan de winkel.
     
    Lyckele, serge pot, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    We doen verder.
    De vluchtboorden worden gefaseerd afgewerkt.
    De boverkant wordt gelijmd en aangeperst.
    Dit door een paar kilo lood (repen) op het oppervlak te verdelen.
    Dit dan 24 uur laten uitharden.
    Eerst de ailerons en nadien de flaps.

    upload_2020-12-20_19-51-35.jpeg

    Na het droogproces verkrijgt me gave en strakke vluchtboorden.
    Wat net de bedoeling is.

    upload_2020-12-20_19-55-34.jpeg

    Ondertussen brengen we verder de webbing aan.
    Een tijdrovende bezigheid.
    Zeker als het in het totaal 62 ribben betreft.

    upload_2020-12-20_19-58-34.jpeg

    Het is iets die zeer zorgvuldig dient uitgevoerd te worden.
    Bepalend voor de stevigheid van je vlerken.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
    Hein.z, ISOLA2, Lyckele en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je houdt niet van cyano lijm zo te zien? Scheelt wel een hoop tijd, maar misschien is dat nou juist de lol bij deze bouw :)
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Omdat cyano een harde verbinding geeft en hout flexibel is, kun je beter houtlijm gebruiken.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Het gebruik van Cyano lijm probeer ik zo veel mogelijk te beperken.
    Meestal bezig ik witte Pattex houtlijm (waterproof).
    Ik bevochtig eerst de lijmvlakken zodat de lijm optimaal kan penetreren en laat vervolgens de boel dan 24 uur drogen.
    Ik ben op rustpensioen en heb wat tijd.
    Terwijl het werkstuk ligt te drogen kan ik andere activiteiten ontwikkelen.
    Voor mij, geen haast geboden, begrijp je.
    Ik heb mijn tijd gehad.
    Nu is het eerder van alles kan, maar niks moet.
     
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk

    Meestal bezig ik witte Pattex houtlijm (waterproof).
    Ik bevochtig eerst de lijmvlakken zodat de lijm optimaal kan penetreren en laat vervolgens de boel dan 24 uur drogen.
    Ik ben op rustpensioen en heb wat tijd.
    Terwijl het werkstuk ligt te drogen kan ik andere activiteiten ontwikkelen.
    Voor mij, geen haast geboden, begrijp je.
    Ik heb mijn tijd gehad.
    Nu is het eerder van alles kan, maar niks moet.
    Met andere woorden, het moet zen blijven.
    Hout is een natuurlijk materiaal en moet in alle rust met respect en omzichtigheid behandeld worden.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Eindelijk klaar met het aanbrengen van de webbing.
    De constructie heeft al een stevige indruk.
    Ondertussen de ankerpunten voor de scharnieren aangebracht.

    upload_2021-1-2_20-11-54.jpeg

    Het betreft hier blokjes in soft Balsa waar de scharnieren in bevestigd worden.
    Om deze mooi pas met de ribben te schuren heb ik een aangepast schuurgereedschap gemaakt.

    upload_2021-1-2_20-14-39.jpeg

    In het midden een schuurstrookje met links en rechts karton met zelfde dikte dan schuurpapier.
    Zo komt je ankerpunt op zelfde hoogte van de ribben.
    Ondertussen de voorkant van de indekking tegen de ribben getrokken.
    Hier gebruik ik wel secondelijm om een instant hechting te bewerkstelligen.

    upload_2021-1-2_20-18-46.jpeg

    Je kan hier mooi zien dat mijn joiners (buizen) mooi parallel (2 mm) langst de triplex webbing van de wortelribben komt.
     
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Vooruit met de geit.
    Het momentum om de caissons te verlijmen.

    upload_2021-1-4_19-13-30.jpeg

    Die caissons dienen om de buizen te verankeren met epoxy.
    Om deze mooi paralell met de webbing te lijmen gebruik ik twee houtblokken die ik nadien verwijder.

    upload_2021-1-4_19-17-26.jpeg

    Voordat ik de buizen definitief veranker is een ultieme controle geboden.
    Dit om de V stelling van beide vleugelhelften te checken.
    Een handig middel is een blokje onder de buis te schuiven.
    Zo kan je direct kennis nemen van de hoek van de buis.
    Een merkteken op de buis dient als maatstaf.
    Het blijkt allemaal mooi te kloppen.

    upload_2021-1-4_19-23-48.jpeg

    Nog een ingreep voor dat we de vleugel indekken.
    Een hard balsa driehoek van dikte 10mm om de verbinding van de (aanvalsboord-wortelrib) te verstevigen.
    Wordt voor het aanbrengen van de aanvalsbeurt pas geschuurd.

    upload_2021-1-4_19-27-9.jpeg
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    ISOLA2, Hein.z en Berrie vinden dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Daar gaat 'n mens van kwijlen. Oioioi. En de hangaar is al vol en de supra moet eerst nog af. Oioioi.

    Heb je het bouwverslag al gevonden?
    http://aeromaniacs.free.fr/forum/viewtopic.php?f=47&t=2101

    Ik begrijp alleen nog niet hoe hij de spanten weer uit de romp verwijdert, of dat ze uberhaupt niet gelijmd zijn (maar hoe de huid dan gelijmd is?). Mijn Frans is niet goed genoeg helaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
    aurectar vindt dit leuk.
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hij maakt twee helften. De huid van 4 mm zacht balsa wordt aan de buitenzijde nat gemaakt om hem goed over de mal te krijgen. Hoewel ik het niet uit de text kan halen lijkt het dat de balsa huid niet wordt verlijmd met de spanten.
    Wanneer de eerste helft op de helling bekleed is met balsa en in vorm is geschuurd wordt deze met poriënvuller behandeld en krijgt dan een laag 150 grams en een laag 50 grams glas aan de buitenzijde. De schaal is dan nog vrij slap.
    Dan de spanten eruit en ook de binnenzijde met glas bekleed, zo heb je twee losse schalen die erg sterk en stijf zijn. Die worden dan op elkaar gelijmd.
    Er blijven enkele spanten zitten voor de stijfheid/vormvastheid. Het zijn ringen uit een sandwich van 4 mm balsa met 1.5 mm triplex aan beide zijden
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    @Rick NL Dank. Ik herkende de woodcore bouwmethode (zo bouw ik ook mijn surfplanken van balsa), maar dat van die spanten was me niet duidelijk.
    Gaaf om een keer uit te proberen, maar ongetwijfeld een hoop werk.

    @Berrie Kan helaas het artikel daar niet downloaden. Heeft iemand misschien die aufwind 03/2013?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb hier het artikel uit het tijdschrift FLY
    Daar wordt nauwkeurig uitleg gegeven hoe het moet.
    Dit met een romp van een Reiher.

    Het blijkt een interessante bouwwijze die ik vroeg of laat eens zal toepassen.
    Ik heb destijds een Mucha Standard gebouwd.
    Hij vliegt goed maar weegt 6 kg.
    Ik zal de romp eens herbouwen op deze bouwwijze en denk dat dit moet resulteren in afname gewicht.
    Maar eerst de MONT afwerken.
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Naar wat ik gelezen heb in het Franse Tijdscrift FLY
    Er worden hier een viertal spanten in Triplex van 5 mm met daartussen spanten in soft-Balsa van 3mm.

    upload_2021-1-6_19-38-34.jpeg


    De huid wordt hoofzakelijk op de vier triplex spanten gelijmd en maar zeer gebrekkig op de soft Balsa spanten.
    Hij werkt met trapesodiale stukken voor de bedekking.
    Ook de driehoekige profielen op de werkplank dienen als ankerpunt voor de indekking.

    upload_2021-1-6_19-40-31.jpeg

    Vlug even mijn camera gehanteerd.
    Bouw Reiher in tijdschrift FLY van december 2004.
    Hier de bouwer-designer LOUIS KULICKA (ook ontwerper van de Gliderman, de Pu Loup, de ASK 13 en nog andere scale zwevers).
     
    ISOLA2, Hein.z en Berrie vinden dit leuk.
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mooie romp bouwmethode. Zou dit ook met Herex oid kunnen?? Een mensenleven is te kort om al die mooie methoden te proberen..:confused:
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Herex, depron , als het schuim materiaal dik/ stijf genoeg is om de afstand tussen 2 spanten te overbruggen, anders moet je op/in een mal werken.
    Een evenwicht zoeken tussen dikte van de kern, dekking en afstand spanten, geeft minimaal gewicht / sterkte.
    Alle moderne race yachten worden zo gebouwd , Carbon/ airex/ carbon
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Inderdaad, bij welzijn en zonder ongelukken zal ik mij in de toekomst ook eens aan wagen.
    De romp van mijn Mucha, een Bocian of de Meteor (zie hieronder) komen hiervoor in aanmerking.

    [​IMG]

    Nu, we gaan niet voorlopen op de feiten.
    Slecht voor de mentale toestand.
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Bij wijze van proef even de twee vleugelhelften samengebracht.
    En zodoende laat ik de vlerkjes wat buitenlucht opsnuiven.
    Het is even wennen aan de dimensie van 5000mm spanwijdte.
    Bij nader inzien zal het centraal gedeelte (dat op de romp gelijmd wordt) nog wat bijsturing vandoen hebben.
    Nog niks definitief gelijmd.
    Dus, kleine correctie is haalbaar.

    upload_2021-1-10_17-22-23.jpeg

    Deze week ga ik de buizen verankeren met epoxy en nadien kunnen we de
    boven indekking van 3 mm aanvatten.
     

Deel Deze Pagina