Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee zeker, niet helemaal leeg.
    Hoeveel zit er nog in een lege 3S 350 mAh accu, je wilt minimaal nog ff veilig kunnen vliegen.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bij de Tomboy met verbrandingsmotor is de hoeveelheid brandstof die mag worden verbruikt vastgelegd in de wedstrijdregels. Er is dus een bepaalde hoeveelheid energie beschikbaar die kan worden omgezet in hoogte. De ene dieselmotor zal dat efficiënter doen als een andere en de ene brandstof kan efficienter verbranden of smeren dan de andere, maar de wedstrijdregels zeggen daar niets over. Waarom dan zo moeilijk doen bij de elektroklasse. Een drie cellen LiPo met een capaciteit van 350 mAh bevat ongeveer evenveel energie als een twee cellen 500 mAh exemplaar met een licht voordeel voor de 3 cellen LiPo. Hoe je die hoeveelheid energie in hoogte wil omzetten, is toch net als bij de dieseluitvoering aan de vlieger. Daarom denk ik dat je niet moeilijk moet doen over de afslagspanning van de ESC. Een hoge afslagspanning zorgt er voor dat niet alle in de LiPo beschikbare energie kan worden gebruikt.
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Als je een regelaar hebt met BEC dan stopt die toch bij een bepaald aantal volt , of zie ik dat verkeerd ?

    Groeten Jef
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is dus wat men noemt: low voltage cut-off voltage. En dan heb je ook nog verschillende soorten cut-off: hard en soft.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Toen we nog met Ni-** cellen rond vlogen schakelde de ESC de motor uit als de spanning van het accupakket rond de 6 volt kwam. Zo bleef de BEC functioneren en het toestel bestuurbaar. LiPo's kunnen slecht tegen diepontlading. Nu zorgt de ESC er voor dat de celspanning niet onder de minimale ingestelde waarde komt. Als de accu op de ESC wordt aangesloten, dan bepaald de ESC aan de hand van de gemeten accuspanning het aantal cellen. Daarom is het van belang nooit een (half) ontladen LiPo aan te sluiten omdat door de lagere celspanning het aantal cellen door de ESC verkeerd bepaalt kan worden en dat heeft weer gevolgen voor het afschakelmoment als de LiPo verder wordt ontladen.
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dus,

    Starre propeller met 1:1 aandrijving
    3S 350 mAh of 2S 500 mAh LiPo
    Afslag op 3.2 volt per cel.
    1x inschakelen, 1x uitschakelen.

    Voor de rest, zoek het maar uit?
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat lijkt me niet nodig. Daarnaast veert het voltage van de LiPo in ruste weer iets terug omhoog. Zolang een LiPo niet diep ontladen wordt (mijn quadcopter-LiPo’s vlieg ik tot 30% van de capaciteit leeg) zit je veilig en gaan ze lang mee.

    Ik heb telemetry en vlieg tot 3,5V per cel onder last. Na landen veert het onmiddellijk terug omhoog tot ongeveer 3,7V per cel. Ik zit dan erg dichtbij het “storage”-voltage... twee vliegen in één klap.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je bedoelt dat je er 10% uit hebt gehaald kan je rustig nog 5 van die vluchten maken.
    Wanneer je bedoelt dat je er nog maar 10% in hebt zitten, dan moet hij er zo snel mogelijk uit en aan de (storage)lading.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Yes we zijn der uit en nu als een speer vliegen en tijden neerzetten want ik ben reuze benieuwd.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. elninio 1

    elninio 1 PH-SAM

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ALKEN
    Ik ga ook een Tomboy 3 bouwen. mijn eerste maar ben er nog niet uit rc .... el of dieseltje ...0.33cc.
    de corona dwingt mij meer te bouwen !!!! wie kan mij raad geven?

    THXS NINO
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Je heb maar 1 vleugel nodig voor twee modellen een Tomboy - E en een Tomboy voor een Diesel want beide klasse wordt super leuk om te vliegen
     
  12. elninio 1

    elninio 1 PH-SAM

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ALKEN
    Th xs Ton,,,, Dit motortje zal het worden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow maar dat is een hele mooie die zou op heel veel modellen heel mooi staat.
    Ziet er ook wel heel nieuw uit.
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle

    die heb ik nog nooit gezien , wat is het er voor een ?
     
  15. elninio 1

    elninio 1 PH-SAM

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ALKEN
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow even daar op de site gekeken maar wat een beauty, hoop je met dit motortje zeker op de DOW meetings te zien.
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Heerlijk kunnen stoeien met de Tomboy en een 3S 250mAh Lipo

    Leuke tijden kunnen neerzetten en eigenlijk veeeeel te lang kunnen vliegen.
    1e vlucht op vers geladen accu.
    5:08 min waarvan 48 sec voor het klimmen gebruikt is, zweven dus 4:60 min, na landing nog 67% in de accu.

    2e vlucht op de zelfde accu en lading.
    6:54 min waarvan 56 sec voor de klim gebruikt , zweven dus 5:58 min, na landing nog 40% in de accu.

    3e vlucht op een vers geladen accu.
    4:05 min waarvan 30 sec voor het stijgen gebruikt en uitgekomen op een prima hoogte. (geen idee hoeveel Meters)

     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Leuk Ton die testjes :thumbsup: en wat een mooie wolken!

    Als ik kijk hoe rap hij omhoog gaat en hoe hoog je eindigt denk ik dat je meer power hebt en hoger eindigt dan de diesels op 2cc peut. Maarja, die moeten dan gewoon wat beter zweven :hammer:
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Arduino is your friend, alleen........
    Om de hoeveelheid energie te meten moet je de momentane stroom en spanning kunnen meten. Hoe wordt dat dan bij F1Q gedaan?
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Daar zit sedert enige jaren een limiter in...die meet alles..
     

Deel Deze Pagina