Curare 40 en 60

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 28 feb 2012.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Mijn kit komt hier : bitmodell.de :: GFK-Styropur Flugmodellbausätze aus eigener Produktion vandaan.
    Voor € 89,- krijg je een polyester romp, de vleugel en het stabilo.
    Als je een mail stuurt en vraagt om alleen de romp kan dit waarschijnlijk ook. Deze man maakt namelijk de kits op bestelling. De levertijd is ongeveer 1 week.

    [​IMG]

    Grt,

    Arnoud.
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Doe mij maar echt ouderwets houtbouw
     
  3. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Sneek
    Da,s niet verkeerd man, denk dat ik beter zo,n kit kan nemen. Die van Schweighofer is nog lang niet leverbaar. bedankt voor de tip ;)

     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2012
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Cockpitkap Curare

    De Curare vliegt nog steeds heel fijn. Krijg nog steeds veel reacties van, goh wat vliegt die kist strak.
    Vorige week zondag bij topspeed echter de cockpit kap verloren, het veertje om het op zijn plaats te houden was lam geworden. Tja dan kun je voor relatief veel geld een nieuwe bestellen in Duitsland. ik kwam echter op het idee om er zelf een te maken volgens deze : http://www.mach-vzw.be/artikels/Wintertijd.pdf methode.
    Dat werkt uitstekend en je hebt in zeer korte tijd een mooie strakke cockpit.
    Nu maar even extra borgen met twee schroefjes.

    Grt,

    Arnoud
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Bijna einde Curare.

    Gisteren uitmuntend weer. Vele mooie vluchten met de Curare gemaakt. Mooie figuren en zelfs een staande acht vliegt de Curare moeiteloos. Oefenen om een "M"te vliegen. Gaat steeds beter.

    Dan aan het einde van de middag gaat het mis...(vliegervaring zegt niet altijd iets) Langzaam aanvliegen, indraaien voor de landing. De laatste bocht komt niet helemaal goed uit, nog scherper indraaien. En dan, tja dan valt de Curare uit de lucht. Ik geef nog wel gas en up maar het gaat razend snel. De Curare klapt met een harde klap op de betonbaan, een stofwolk komt onder de kist vandaan.
    Total loss dacht ik. Gelukkig valt het mee. Het landingsgestel heeft de klap opgevangen en alle wielpoten zijn krom. Een wielpoot is uit de vleugel gescheurd, prop natuurlijk stuk. Verder eigenlijk niets.
    Tja stom natuurlijk. Te langzaam, een klassieke fout.

    Gelukkig is de schade al weer bijna hersteld. Volgende keer beter.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Oh shit. "Turning from base to final", daar zijn in het echt ook heel wat piloten bij om het leven gekomen. Het kwam tijdens de KNVvL instructeurscursus ook nog aan bod.
    Stevige kist blijkbaar.
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    RC-1 toestellen hadden/hebben een vrij hoge vleugelbelasting (50 à 60 gr/dm²). Daar moet je dus wel wat snelheid in houden.

    Al met al een geluk dat de schade redelijk beperkt is. In ieder geval nog veel vliegplezier met je mooi kist.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Na twee avonden is de Curare al weer bijna klaar. Het intrekbaar landingsgestel functioneerd nog goed, bijzonder want het heeft de klap opgevangen. Spring airs van 20 jaar oud blijken toch heel goed te zijn.

    Binnenkort weer vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Curare 20 bouwen ?

    Misschien niet helemaal on topic, maar heeft toevallig iemand ervaring met het bouwen van de Curare 20 ?
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Hans,

    Je bedoeld een versie geheel van balsa ?
    Hier staat een bouwverslag :
    MK Curare 20 build.

    En hier de tekening :
    HPA - Builders' Plan Gallery

    Als je meer of andere vragen hebt laat het maar weten.

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Beide had ik ondertussen al gevonden. Dat is em dus inderdaad en daarom stelde ik de vraag ;-)

    Het bouwdraadje is trouwens van de MK Curare 20 kit. Ik ga in ieder geval zelf onderdelen maken omdat al staat vast dat het een 4S elektro setup wordt. Er zal dus sowieso wat afgeweken moeten worden van het origineel en ik denk dat er her en der nog wat mogelijkheden zijn om gewicht te besparen.

    Ik ben ondertussen begonnen met het digitaliseren van de tekening. Daarbij stootte ik al op het volgende punt.

    Ik kan niet afleiden uit de tekening welke instelhoek het stabilo heeft. Door z'n typische negatieve V-stelling in combinatie met het taps verloop van de romp naar de staart klopt de tekening daar niet 100%: wanneer de uitsparing voor het stabilo in de romp evenwijdig loopt met de langsas van de romp moet de instelhoek van het stabilo lichtjes positief moeten zijn. Zou de instelhoek 0° dan moet de uitsparing lichtjes naar boven toe moeten lopen (in de richting van de staart). Ik vermoed dat dit laatste het geval zal zijn.

    Op de tekening is het stabilo getekend met een instelhoek van 0° én is de uitsparing voor het stabilo evenwijdig met de langasas van de romp (het stabilo rust nl. op een 3x5 mm balsa ligger waar ie door de romp flank naar buiten gaat en die ligger loopt ook weer evenwijdig met de langsas van de romp). En dat kan alleen als het stabilo geen V-stelling heeft (wat niet het geval).

    Ik heb gezien dat op de tekening van de Curare 40 de hartlijn van het stabilo evenwijdig loopt met de langsas (die zou dus een instelhoek hebben van 0°) en dat zou betekenen dat de uitsparing in de rompflank lichtjes naar boven toe zou moeten lopen in de richting van de staart. Kan je dat bevestigen?
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Hoi Hans,

    Ik heb het voor je nagekeken. Bij mijn Curare zit een beschrijving die zegt het volgende :

    - Stabiloinstelhoek 0°
    - Vleugelinstelhoek 0.2 - 0.3°
    - Motorzijwaartsstelling en domping 2.5 - 3°

    De originele tekening van de Curare geeft een motorzijwaartsstelling en domping aan van 1.5°.
    In mijn geval echter, was de motorzijwaartsstelling conform de beschrijving : 3°. Dit komt omdat ik een viertakt gebruik, deze heeft meer koppel dan de tweetakt die "vroeger" op het origineel zat. Mogelijk dat je dit nog iets moet finetunen bij gebruik van een elektro motor.

    Ik vind het persoonlijk een heel fijn vliegende kist.

    Als je meer vragen hebt laat het gerust weten.
    Succes met bouwen !

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Vanmiddag is de Curare na 8 jaar en vele honderden gecrasht. (Totallos)

    Ik vloog boven het veld een looping naar beneden, onderin de looping sloeg de motor af. Ik draaide terug maar zat erg hoog boven het veld. Dan maar een 360° bocht dacht ik. Dat was dus een totale inschattingsfout.:confused:
    Door de wind verloor de Curare te veel snelheid, neus naar beneden, geen houden meer aan. Bijna loodrecht naar beneden.
    Domme fout....ik had met de speedbrakes kunnen landen zonder de 360° bocht dacht ik later.;)

    De romp is op meerdere plaatsen gebroken, servotray uitgebroken, stabillo uitgebroken, vleugelophanging uitgebroken. De vleugel is doormidden. Alles is te repareren, maar strak en licht krijg je dit nooit meer...

    Meteen besloten dat er een nieuwe Curare komt, ik heb nog een kit liggen. Binnenkort starten met de bouw.

    upload_2020-11-14_21-28-36.png

    upload_2020-11-14_21-29-18.png

    upload_2020-11-14_21-30-4.png
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Auw, dat doet even zeer.
    Gelukkig kun je hier inmiddels tegen, anders was je wel postzegels gaan sparen ipv modelvliegen.
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Hier moet je inderdaad tegen kunnen, anders moet je niet gaan modelvliegen. Mijn laatste grote crash was in 2004, dat kwam aantoonbaar door een defect in de zender.

    De nieuwe Curare (40) wordt elektrisch. Ik heb reeds een setup besteld. Je kunt er niet meer omheen, het vermogen is veel hoger dan bij brandstof.
    Er komt een 12 x 12 prop op, gaat sneller dan de brandstof setup.

    De retracts worden waarschijnlijk ook elektrisch. De huidige lucht retracts zijn nog bruikbaar, ik bewaar ze als reserve-set voor mijn andere modellen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    dat is Balen Arnout:eek:, voordeel voor ons is dat je ons gaat trakteren op een bouwverslag .... toch ?? ;)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar hoef je ook niet omheen te kunnen.... het is een principe-keuze... of je kiest voor brandstof en roeit met de riemen die je hebt, of je kiest voor makkelijk... :D
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Ben reeds met de bouw begonnen. De cockpitkap, rudder en stabilo van de "oude" zijn nog heel en kan ik dus gebruiken. Ik heb ooit een kit gekregen van een sunshine modellbau Curare. De romp is een goede kopie, de vleugels niet, de vorm en vleugelprofiel zijn compleet anders dan het origineel. De vleugels gebruik ik dus niet.

    Ik had ook nog een set piepschuim vleugelkernen, ook ooit gekregen. Ook deze zijn helaas afwijkend.

    Zelf maar schuim gehaald bij de Gamma en 2 nieuwe vleugels gesneden. Is reeds ingedekt, retracts en servo's passen er ook mooi in.
    Electro setup gaat passen in de epoxy romp maar is nog een uitdaging om het zwaartepunt goed te krijgen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Is helemaal waar, ben zelf nog steeds een groot fan van brandstof.
    Echter, de Saito die in de Curare zat is na 17 jaar wel zo ongeveer aan het eind.

    De prijs van een nieuwe Saito is bijna 2 keer die van een elektro setup, daar komt de brandstof nog bij. De Saito is ook minder krachtig. Elektro is mooier te regelen waardoor je makkelijker kunstvlucht kunt vliegen.

    Zelf had ik het een aantal jaar geleden niet gedacht, maar ik ga toch elektro erbij vliegen. Mijn edf jet heeft mij over de streep getrokken.

    Grt,

    Arnoud.
     

Deel Deze Pagina