Curare 40 en 60

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 28 feb 2012.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Ik blíjf dat kleine gallische dorpje dat moedig weerstand blijft bieden :D :D :D

    Ik heb al electro gevlogen (en gebruik nog steeds electroheli's voor het indoor lesgeven) maar ik blijf er geen zak aan vinden...
     
    Beton en serge pot vinden dit leuk.
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    @ Brutus:

    Het is goed dat er kleine Gallische dorpjes zijn en blijven. Helemaal grappig is het dan als je bedenkt dat nog niet zo lang geleden er een klein Gallisch dorpje was dat tegen de stroom in beweerde dat je ook best electro kon vliegen in plaats van met een methanolmotor. Die eerste E-Galliërs brachten met veel geduld hun electro zwever omhoog, voorzichtig soms net tegen overtrekken aan. Of mijn eerste electro kist die volgens FMT een Cubaanse acht kon vliegen: een electro Rasant met een Mabuchi 76 en een flink gewichtig pakket NiCd's.
    Hoe zijn de tijden veranderd. Tegenwoordig vliegt elke elke electro kist rondjes om zijn methanol familielid.

    groet,
    Erik
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Ik begrijp je wel Brutus, bij elektro vliegen valt er een dimensie weg.
    Een brandstofmotor is simpelweg een moeilijkheidsgraad erbij. Afstellen, juiste prop keuze, tijdens de vlucht goed luisteren etc, bij elektro is het niet van toepassing.
    Bij elektro vliegen is de workload naar de vlieger minder, de motor loopt altijd constant en kan niet afslaan. (Behalve als de accu leeg is) Het vliegen ermee is dus simpelweg makkelijker.

    Brandstof zal ik er echter zeker bij blijven vliegen, heb nog 2 brandstof kisten waar ik zeer regelmatig mee vlieg. Één ervan staat in de avatar.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Beton vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D als je verder niet zo'n toppiloot bent, dan moet je toch wat qua moeilijkheidsgraad... :D :D :D
    Dat heeft me nog nooit geïnteresseerd... Zolang het ding maar rondjes ERGENS om kan vliegen... (meestal is dat de piloot, dat middelpunt van die rondjes).
    De zoektocht naar meer vermogen heeft zo zijn grenzen die, als je die overschrijdt, er voor zorgen dat het niet leuk meer is... Zoals Herman Finkers het (met "ellende" als bepalende factor) zo mooi verwoordde:



    Voor mij is die grens "electro"... dan is het opeens niet meer interessant...
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2020
    Thedo, Q Brand en Cnn vinden dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    het is een beleving.
    niet beter, lastiger of bijzonder.
    past electro in jouw beleving, top.
    is het brandstof, ook top.
    als je maar lol hebt.

    qua harde cijfers zit electro wat hoger in gebruiksgemak.
    klopt.
    maar brandstof zit voor de meeste mensen met enige feeling helemaal niet zoveel anders.
    propkeuze etc weet je op een bepaald punt op voorhand wel. zoveel motormaten heb je ook weer niet.
    toestel bepaald ook veel van de propmaat. en de meeste motoren draaien vrij veel maten, tot je aan de zware kant gaat zitten.
    afstelling luister je op de automatische piloot al naar.
    starten, gas erop.
    probleem is dat veel mensen zelf er mee beginnen, het mis gaat, en daarna overal vertellen dat het zo moeilijk is.
    het is niet moeilijk, maar meestal moet gewoon iemand even een keer de basisdingen doorlopen.

    troubleshooten is soms wel eens lastig.
    soms doen ze dingen die je niet verwacht. ik heb het eens in de paar jaar eens een keer.
    maar het is dan ook wel weer de uitdaging om erachter te komen, en het op te lossen:D


    en dan nog steeds: jouw hobby, jouw keuze :D
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Lipo's moet je ook met zorg behandelen. Niet moeilijk, wel duur en gaat veel tijd in zitten( op storage voltage weg leggen). Goede laders aanschaffen. Meerdere accu's wil je veel vliegen. Beperkte levensduur. Er op letten dat je ze een beetje op temperatuur hebt nu het zo koud word.


    Brandstof mits alles oke is gewoon bijtanken.

    Maaaar als alles niet oke is ;)


    Beide hebben hun voor en nadelen.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    daarom: iedere gek zijn gebrek, als je zelf maar lol hebt :D
     
    HansH en Cnn vinden dit leuk.
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Inmiddels heeft de nieuwe (E) Curare er al weer de nodige vluchten op zitten.

    Wat opvalt is het grotere vermogen t.o.v de brandstofversie. De transitie van de motor is subliem, de snelheid t.b.v. constant speed flight is heel precies te regelen.
    Het model is hierdoor makkelijker in de hand te houden dan de brandstofversie, precies zoals ik verwacht had. Hiermee neemt de workload naar de vlieger af waardoor je preciezer en nauwkeuriger kunt vliegen.
    Volgas gebruik ik eigenlijk niet, gaat veel te hard door de figuren. (12 X 12 Prop)

    Is er dan geen nadeel ? Jawel...Het is wel heel erg stil, vrijwel geen geluid meer. ;)

    De E retracts van Freewing zijn simpel en goedkoop maar houden het prima i.s.m de Eflite struts.

    upload_2021-3-19_21-27-32.png

    upload_2021-3-19_21-28-38.png

    upload_2021-3-19_21-29-10.png

    Grt,

    Arnoud.
     
    ikonmy, MicropropSport, coen_l en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Blijft ook echt een tijdloos en mooi model die curare
     
    ikonmy en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    De eerste 9 vluchten zitten erop.
    Dit weekend niet echt vliegweer. Regen en windkracht 5-6 bij ons op het veld.

    Het standaard rudder van de Curare is niet heel effectief. (Veel uitslag nodig)
    Verder gegaan met het T-canalyzer experiment van de Curare.
    De moderne F3A modellen hebben veelal een T-canalyzer on de lucht beter over de romp naar het kielvlak te geleiden. (Beetje Formule 1 idee)
    Hierdoor wordt het rudder effectiever.
    (1049) Airflow visualisation - Canalizer test - YouTube

    De T-canalyzer voor de Curare heb ik 25 cm groot gemaakt. Profiel NACA-009 met indekking 12% dik, instelhoek -0.5° t.o.,v. hoofdvleugel.
    Voorlopig zit het vast met sterke tape, eens zien wat het effect is en wat de positie moet zijn. (Velen zeggen ter hoogte van de achterlijst van de hoofdvleugel maar onderbouwd wordt het niet)

    upload_2021-3-28_15-30-43.png

    Mocht dit niet het gewenste effect hebben dan wil ik met het rudder een experiment doen :

    upload_2021-3-28_15-24-41.png


    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 mrt 2021
    MicropropSport, p40, Q Brand en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Pracht kist, heb er twee gevolgen de 60 en de 40.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Vanmiddag vlak voor de start :

    upload_2021-4-2_20-3-58.png

    De T-canalyzer heeft een groot effect ! :eek:
    Zonder T-canalyzer is ca. 20 mm rudder uitslag nodig voor meskantvlucht Met T-canalyzer is dit gereduceerd naar 10 mm voor meskantvlucht.
    Een grote cirkel meskantvliegen gaat veel makkelijker. (Kist zakt niet weg en houd meer snelheid)
    De snaprol lijkt ook iets feller / direkter te zijn geworden. Dat ga ik echter volgende keer met minder wind verder uitproberen.

    Bijzonder dat een moderne F3A vinding ook blijkt te werken op een ouder RC1 ontwerp.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar of het mooi staat is over te twisten...

    GJ
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Ben ik met je eens. Mooier is het inderdaad niet.

    Het is een test die goed uitpakt. Strikt noodzakelijk is het zeker niet, het werkt als een goed hulpmiddel.

    Voorlopig zit het ding met stevige tape vast. Als het een blijvertje is zal ik de canalyzer met een paar schroefjes vastzetten.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    In eerste instantie vond ik het geen porum.. maar ik vind het wel wat hebben :D
    Beetje ... New Old-skool. Jonguh :thumbsup:
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    2 carbon pennetjes in de romp verlijmen die in het verticale deel van de canalizer vallen en dan met een magneetje in de romp en in de canalizer alles borgen.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Na meer dan 200 vluchten krijgt de Curare een grote broer :

    upload_2024-2-16_15-58-32.png

    Normaal gesproken bouw ik alle modellen zelf.
    Dit is de 2e ARF in 38 jaar RC vliegen.
    Echter, deze is wel heel mooi gebouwd en super licht!
    Binnenkort maar eens de servo's, retracts en aandrijving bestellen.

    Een bouwverslag komt er niet.
    Er is namelijk niets te bouwen. ;)

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Een assemblage verslag vinden wij ook niet erg hoor :D
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  19. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Misschien passen de onderdelen wel niet goed.
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Past prima hoor! :)
    De kwaliteit is uitmuntend. Het geheel weegt leeg 1250 gram. Bijzonder licht.

    Nu even met vakantie.
    Zal als ik terug ben wel wat posten over de assemblage. ;)

    Grt,

    Arnoud.
     
    hastalafisher vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina