De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... IK...

    Een lage passage a la dit:
    in combinatie met de losse afneembare trekhaak achter mijn opeltje
    IMG_20201203_204849[1].jpg
    gaf me die gedachte...
     
    serge pot en Peter À vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben epoxyplaat aan het maken om het laatste deel van de open cockpit af te kunnen dichten om de mal goed te kunnen lossen.
    Dus langzaam ben ik weer begonnen.

    GJ
     
    Peter À vindt dit leuk.
  3. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Gertjan, als we kunnen helpen met iets.. komen we langs hoor..
     
  4. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Geen vergelijking Brutus,
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet iedereen ziet het :D :D :D
     
    Peter À vindt dit leuk.
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ach, zo heb je de "zaadcel" (hughes 500) de "strijkbout" Bell 222, en zo heb je vele bij namen van modellen die niet bij iedereen in de smaak vallen.
     
    brutus en Peter À vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Laat ik het zo zeggen... "Ogar" betekent "bloedhond"... en dát zie ik er ook niet echt in.... :p
     
    Hans V vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat Ogar een tikfout was, het had Oger moeten zijn, zoals Shrek.

    [​IMG]
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik snap m wel.....:D
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dacht ik voorheen ook... Maar het is gewoon een pools woord...
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag heeft Ogar twee mooie vluchten gemaakt. De start ging een stuk beter deze keer (geen tippen aan de grond en achtbaan na het loskomen). Voor het landen en uitrollen is ons 100 meter veld me nog te kort, Ogar glijdt vlak boven de grond maar door. Volgende keer de spoiler flaps volledig uitdraaien kreeg ik als tip.
    De eerste vlucht vandaag duurde iets meer dan 21 minuten en daarbij is er 1.600 Mah uit de accu gegaan. Uitgaande van een gemiddeld voltage van de lipo van 22 volt, is dat 127 kJ energie. Rekening houdend met met het rendement van motor en propeller samen (zeg 60%) blijft er netto 76 kJ arbeid over. Daarmee krijg je de 4,2 kg zware Ogar fictief 1850 meter omhoog. Deel ik dat door de vluchttijd dan bedroeg de gemiddelde daalsnelheid 1,4 m/s. Dat klopt aardig met de vario meting die (tijdens het zweven) rond de 1 m/s zat.
    Ik zal de volgende keer testen bij hoeveel watt Ogar op hoogte blijft.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2020
    Peter À vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uitgaande van je overige gegevens schat ik dat dat 127000/(21 x 60)=100,79W zal zijn, wat vrij redelijk zou moeten kloppen, aangezien de mijne ook met rond de 100W*** op hoogte blijft... Werkelijk vliegvermogen (momentane opname van bijvoorbeeld 1 minuut vlakke vlucht) zal mischien wat lager uitvallen omdat volgas klimmen en daarna uitzweven mogelijk niet echt rendementsverhogend werkt, maar ik denk niet dat het elkaar heel erg veel gaat ontlopen.


    *** als iemand weet hoe ik een statische waarde voor opgenomen vermogen van een prop kan corrigeren voor vliegsnelheid, dan hoor ik dat graag.
    Met het toerental waarmee ik vliegend op hoogte kan blijven (Master Airscrew, 3 blad 11 x 7, 5800 toeren), neemt de prop op de grond ongeveer 120 W op, maar hoeveel
    is dat bij een airspeed van rond de 30 km/u?
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Een eenvoudige en betrouwbare formule hoeveel vermogen de propeller opneemt en afgeeft bij een bepaalde luchtsnelheid, is er voor zover ik weet helaas niet. Op basis van de spoed en diameter is een propellergrafiek te maken die daar inzicht in geeft, alleen is die sterk afhankelijk van de 'echte' vorm van de propeller (blad breedte, verdraaiing, profiel, bouwkwaliteit).
    Als je het toerental kunt meten in de lucht, kun je op de grond het vermogen van de motor meten bij datzelfde toerental. Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht.
    Met elektro is het overigens ook niet zo simpel. Voor vol gas is een mooie motor curve te maken, maar wat het rendement van motor en regelaar zijn bij 10% deellast? Geen idee, ik vrees het ergste.
    Bij 1 m/s dalen moet er 40 watt arbeid geleverd worden om op hoogte te blijven. Propeller rendement 70% bij dat lage vermogen? Dan moet de elektromotor 57 watt leveren. Maar hoeveel energie daarvoor uit de accu moet komen? Ik zal het meten bij de volgende vlucht.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het moet wel mogelijk zijn, alleen kom ik er even niet uit. Het probleem zit hem in dat je de spoed invult, maar eigenlijk zou je de actuele invalshoek van het blad moeten weten (dus rekening houdend met de instroomsnelheid van de lucht, die ook in statische opstelling niet nul is).
    Dat werkt dus niet... Want ik moet op de grond voor 5800 toeren duidelijk méér gas geven, dan in de lucht. En "de vlucht gasstand" op de grond testen geeft ook geen evenredig beeld want bij gasstand X gaat er minder doorheen als het toerental lager is.
    Voor een goede meting zou ik een torque sensor moeten hebben...
    Bij mijn weten maakt dat voor een gecommuteerde gelijkstroom motor niet zo heel erg veel uit. Het motorrendement is hoofdzakelijk koperverliezen, en de motor volgt toch wel min of meer zijn kV waarde. Het rendement van de regelaar is een ander verhaal, dat weet ik zo gauw ook niet.
    Feit is wel, dat je tamelijk makkelijk bij een redelijk vast toerental de stroomopname kunt meten in statische opstelling, vs vliegend, en dan weet je al een hele hoop.
    Ik denk dat een waarde, afkomstig van je Vario, minder (véél minder) nauwkeurig is dan een delta-waarde van je hoogtemeter gedeeld door een tijdspanne.
    Tenminste: als ik mijn Ogar gewoon op tafel zet, en ik log die (onveranderlijke) hoogte een tijdje, krijg ik een redelijk rafelige grafiek waarvan het gemiddelde niet per sé nul is...
     
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Heb wel eens gehoord dat onze vliegtuigen het meest te lijden hebben van transport en opslag. Weet niet of dat waar is, wel dat het extra zuur is als ie zo beschadigd raakt.
    Daarom een deluxe meranti garage voor Ogar getimmerd. De wanden zijn van 3,6 mm triplex, verbonden met 12x12 mm hardhouten latjes. Op de kopse kanten 10 mm triplex. De deksel 'buig' ik onder de metalen hoekstukken en wordt in het midden vastgezet met 4 eierkistsluitingen (nog niet op de foto). Inwendige afmetingen L x B x H 1690 x 185 resp. 280 x 400 resp. 225 mm. Als je het wiel los schroeft past alles erin. Totaal gewicht inclusief Ogar 9,5 kg.
    kist onderdelen.jpg kist onderdelen 2.jpg ogar in kist 1.jpg ogar in kist 2.jpg

    P.s. Mocht iemand bubbeltjes plastic ogar beschermhoezen willen, dan zijn die bij mij af te halen.
     
    Hans V, Berrie, Rick NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Wiel losschroeven was dan toch maar voor een intrekbaar landingsgestel gegaan.. maar super mooie kist
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Heel wijs om hem zo te vervoeren en dit is ook een onderdeel van de uiteindelijke finishing touch. :)
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2020
  18. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Passen daar ook de dikke versie vleugels in..:koud:
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of domweg die kist 5 cm hoger...

    Kun je de kist dan nog wel aan een hengsel optillen?
    Bij mijn campingcharter (https://www.modelbouwforum.nl/threa...tste-charter-ooit.250633/page-12#post-3855849) was dat juist een van de overwegingen voor de bouw van een koffer/kist, omdat het anders vreselijk lastig te hanteren wordt..l.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2020
  20. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De deksel met de sluitingen en het handvat.
    Ogar kist handvat klein.jpg
     
    serge pot, ISOLA2, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina