Curara 40 Welke kit ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Arnoud Snel, 10 dec 2011.

  1. rc cas

    rc cas

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    156
    Locatie:
    weert
    wij hebben thuis een curare 60 en een curare 40 ze zijn alle 2 all boven zo'n 30 jaar oud
     
  2. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland

    Als je het programma met een F3A kist van deze tijd kan vliegen, kan je het ook met een curare, magic etc. het gaat alleen twee keer zo snel, en een stuk minder mooi..
     
  3. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer

    De neus hoeft er niet af bij een Curare. Bij de bouw wordt een gat gemaakt in de zijkant van de romp waar de motor komt te zitten. Door de binnenkant van de romp (waar de vleugel zit) wordt het motorspant (met daaraan de motorsteun al vastgeschroefd) naar binnen geschoven en vastgelijmd. De motor kan nu door het gat in de zijkant worden bevestigd. De bouten zijn dan van te voren al aan de motorsteun vastgelijmd, dus de krukas van de motor door de neusring steken, de motor op de motorsteun plaatsen, en de moeren monteren. Het voordeel van deze methode is dat het er fraai uitziet (romp is een geheel), het nadeel is dat de zijwaartstelling en domp wat moeilijker zijn te bepalen. Motor op z'n kop monteren lijkt mij niet zo zinvol. Met de motor op z'n zij loopt de resonantiepijp mooi langs de romp en onder de vleugel door. Bij een gewone uitlaat zit deze half onder de romp, is ook geen gek gezicht. Als de motor op z'n kop wordt gemonteerd dan zit de uitlaat weer aan een kant van de romp en dat is ook niet gunstig voor de gewichtsverdeling. Bij gebruik van een resopijp is dit natuurlijk wel minder. Extra nadeel is dat de motor sneller verzuipt.
    m.v.g. Erik
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hoi Erik,
    Helemaal duidelijk jouw verhaal. Overigens is dit de manier waarop de motor in mijn (Mick Reeves) Gangster 75 wordt bevestigd. Die heeft een balsa neus, waar dan wel een vulstuk in wordt gezet na het plaatsen van de motor, anders blijft het een nogal groot gat.
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Ik begrijp dat je heel graag een tweede hanno special wilt hebben, maar helaas ik verkoop de motor niet. Mogelijk dat ik er in de toekomst weer mee ga vliegen.

    Mvg,

    Arnoud.
     
  6. fx91

    fx91

    Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Berichten:
    49
    Locatie:
    edam
    Arnoud dat is dan jammer maar toch bedankt
     
  7. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    420
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi iedereen,
    Ik heb 2 x de Curare 60 gebouwd en electrisch aangedreven met intrekbaar landings gestel.
    De rolroeren had ik veranderd naar strip roeren vliegt perfect.
    Deze was gekocht bij Wega- Sunsine, perfecte kwaliteit.
    Albertmobiel
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Ben momenteel de Curare 40 van sunshine modellbau aan het bouwen. Ik gebruik echter alleen de romp, die komt overeen met de kato curare.

    De vleugel klopt niet, vleugelprofiel is heel anders, de koordes zijn anders en de aileron's zijn inderdaad ook anders. De vleugels zijn op zich netjes gemaakt maar ook heel zwaar.
    Het wordt dus een eigen "originele Kato" vleugel. Voor het stabilo geldt in mijn geval hetzelfde.

    Natuurlijk vliegt de Curare van sunshine modellbau, je moet wel heel gek doen wil het niet vliegen. Echter, het vliegt niet zoals het origineel. Sunshine modellbau noemt het een funmodel en heeft er dus een eigen draai aan gegeven.
    Waarschijnlijk mogen ze zonder toestemming het origineel niet zomaar namaken. ;)

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina