Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @Peter, Thx, tja die Satcomms en antennes, zoals je weet bouw ik gewoon recht van plan en foto's af, ik denk dat ze geld genoeg hebben op die boten... Nu een aantal zijn gewoon voor telefonie en tv ook hoor.

    @Tug, De pinnen zijn idd goed gelukt en werken heel erg goed en mooi moet ik zeggen veel beter dan ik had verwacht, misschien moet ik nog 1 haak 0,3mm hoger zetten maar dat moet ik nog zien.

    Nu het aansturen was eigenlijk moeilijker, want je wilt elke pin apart, in totaal zijn het er 6 he, maar soms wil je er een paar samen. Hoe heb ik het gedaan.
    Wel alle pinnen kunnen apart op en neer, de 2 haken kunnen ook samen de 2 SidePIN's kunnen ook samen omdat die beide combinaties mij logisch lijken de zijpinnen om de draad niet te laten doorschieten, en de haken om de draad te grijpen, ook heb ik nog een "alles" omhoog en omlaag mode gemaakt vooral om te stoefen want dat heb je nooit nodig, maar dat is wel cool...

    @Sjoerd, die electronica valt echt wel mee hoor zodra het werkt werkt het, ik heb nu een setup die waarschijnlijk nog 3 of meer boten meekan. En eigenlijk aan die software moet je niet prullen maar ja je kent mij he tis ook nooit goed genoeg...

    De monitors dat komt nog he maar dan moet ik alles hebben ingebouwd, ik ben wel erg benieuw hoe ver ik kan spuiten met die blussers, ik ga dat in het bad moeten testen omdat het te koud wordt nu maar ik ben stiekem wel benieuwd 5m wil ik zeker halen alles wat meer is, is bonus. Je hebt wel gelijk het is echt wel een heel knappe boot aan het worden, en het zou spijtig zijn als er iets mee gebeurd, maar anderzijds je hebt ook gezien dat alles relatief sterk is gebouwd, voor het slepen ga ik ook altijd sleeprekkers gebruiken zodat ik nergens geen plotse krachten op krijg want ik kan me wel voorstellen dat je met die geweldige trusters er zomaar een betting aftrekt of toch scheeftrekt...

    Ja ik vind zelf ook echt wel dat dit een mooi bootje is geworden, en de coolste dingen moeten nog komen he!

    @Peter V. het is natuurlijk wel iets groter in schaal dan jou boten maar stilaan heb ik wel wat technieken goed onder de knie moet ik zeggen, ook moet je soms zeggen dit moet opnieuw he, al valt dat nog wel mee, wat ik ook wel vaak doe is eerst eens nadenken hoe ik het wil. Bvb, mijn techrek is heel erg simpel maar tegelijk kan je er extreem veel mee doen ik zie veel mensen met zware relais werken enzo maar als je wat plant is dat niet nodig. Die hele zware dingen schakel ik bvb met kleine ESC's en dan blijft alles heel er overzichtelijk moet ik zeggen.
    En ja schilderwerk heeft mij vaak parten gespeeld, ik heb net nog eens afgeweken van mijn standaard verf en 10 ruitenwissers verknalt...

    Nu het is inderdaad allemaal wel mooi aan het lukken...

    De volgende update gaat pas is december zijn denk ik dan ben ik de "kangoeroes" wel beu en zit ik terug hier normaal...

    Misschien komt er tussendoor nog een update ik heb wel alles op de laptop staan maar ik moet zien of ik ook nog ergens tijd vind...

    Zoals ze in Nederland zeggen Doeiiiiii
     
    k-k en Tug.NL vinden dit leuk.
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Jan,
    pas je wel op voor overstekende kangaroes,. anders is het geen birdstrike maar kangostrike en daar heb ik geen emm en amm ref voor :)

    mvg,
    Roald
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Beste heren hoe doen jullie dit?

    Tussen de batterij en de componenten, ik denk aan Ubecs, en ESC's wil ik 1 schakelaar ik heb 4 lijnen dus met 4 polen (8 aansluitingen) , om alles aan en of uit te zetten. Nu mijn Ubecs kunnen tot 20A aan de ESC's tot 30A alles op S3 nu er zijn geen schakelaars voor deze vermogens en ook geen redelijke van maat relais, de meeste zitten rond de 10A ik zou toch graag die micro togglewitches gebruiken, nu wil ik eens weten hoe jullie di schakelen.

    Ik denk dat de motoren bijna nooit over de 5A zullen gaan, Sjoerd gebruikt deze ook dus hij moet mij dat wel kunnen vertellen hij heeft al veel meer praktijk ervaring dan ik.

    De Ubecs tja dat is de vraag ik denk ook dat die nooit naar 5A gaan maar ja... Ik wil gewoon even zien of weten hoe jullie dit doen, of ik zet er een schakelaar tussen maar ik zie dat die voor 28Vdc rond de 5A zitten, de relais rond de 10A een dikkere schakelaar kan ook maar die doet ook maar 10A er zal wel wat speling zijn maar 20A gaat die niet houden vrees ik.

    Hoe los ik dit het best op, ik heb geen zin om altijd stekkers in en uit te steken...
     
  4. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , ik gebruik altijd die microtoggleswitches maar neem steeds dubbelpolige zodat ik de twee contacten parallel .
    Op die manier kan je al meer dan het dubbele schakelen van de vermelding op het schakelaartje .
    Groetjes
    Ronny
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Ron, ik heb deze bedoel je die? Op de label staat 2 AMP op 250Vac en 6 amp op 125Vac, dus 6 amp op 11Vdc zal wel gaan maar alles meer daar vind ik geen rating van, nu wat staat er achter 2 ontvangers met maximaal 2 servos per ontvanger, de rest zijn ESC's zonder BEC. dus die stroomopname valt wel mee denk ik dan... Het probleem, ik heb hier geen goede amp meter... Om ertussen te zetten... Vandaar mijn vraag... Ik weet wel dat rook best cool is in een model maar ik zou dat liever zelf bepalen he :p

    Schermafbeelding 2020-11-05 om 13.53.04.png
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Misschien is het verstandiger om voor de 4 lijnen apart een schakelaar in te bouwen, mocht er dan wat met een schakelaar gebeuren dan heeft niet de hele boot er last van.
    Dat kan zeker een uitdaging worden wanneer deze wat verder op het water zit.
    Je zou daar mogelijk tuimelschakelaars voor kunnen gebruiken.
    Zelf ben ik van plan deze schakelaars te gaan gebruiken voor de Seabex:
    [​IMG]
    Die is nog redelijk compact (34x14mm) en kan 16Amp aan.
    De inbouwdiepte is wel wat fors: 30mm excl de te gebruiken schuifstekkers.

    Overigens, die mast van je daar kan de gemiddelde scheepswerf nog wat van leren.

    Groet,
    Mathieu
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, In wezen schakel je toch niet belast? In mijn optiek valt het wel mee wat er aan stroom door een schakelaar kan als hij eenmaal ingeschakeld is. Is er een expert, die daar een uitspraak over durft te doen? Belasting is bij AC aanmerkelijk minder dan bij DC. Zijn er geen meerpolige relais waarvan je een aantal contacten parallel kunt zetten? Gr. Klaas.
     
  8. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Inderdaad Jan , dat zijn ze .
    Als je die contacten parallel neemt , hier drie , heb je drie maal 6A wat neerkomt op 18A .
    Ik gebruik die al jaren , ook voor motorstromen , en heb er nog nooit problemen mee gehad .
    Ik had zelfs een toestel dat continu 16A op 12Volt verbruikte waar die schakelaar tussenstond , jaren zonder problemen mee gewerkt .
    Dat was een oventje om in de camionette te gebruiken , om glasvezelbekabeling aan stekkers te zetten en dat werkte soms uren aan één stuk .
    Groetjes
    Ronny
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik plaats een printplaat relais na de zekering kan je aansturen met elke schakelaar en kan je onder vollast schakelen.
    ik plaats deze schakelaar ook op een plaats die makkelijk te bereiken is voor in geval van nood , spanning er meteen af. Is het principe van de race boten.
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok ik heb 4 polen op die switches, die motoren komen nooit zelfs niet als ik ze vasthoud boven de 3ampere, dus die kunnen op elk een pool.

    Ik ga eens kijken of ik een amp meter vind, misschien moet ik alle Rx'en samen zetten en inderdaad die 2 polen verbinden dan kan ik ook makkelijk nog een batterij meer of minder koppelen, ook kan ik dan de voltage van de lipo checken met de USM en heb ik geen Lipo checkers nodig.

    Elke Truster ESC heeft er één intern, en dan heeft het volledige Rx gebeuren er een Via de USM omdat je daar over of onder voltage mee kan checken.

    Dat lijkt mij eigelijk wel een heel nette oplossing.

    Dan moet ik enkel nog beslissen of ik de XT30 pluggen blijf gebruiken of toch mij bekeer en voor de Deans T pluggen ga, ik heb onlangs voor iemand een techrek samengesteld met deze pluggen en moet zeggen dat ik aangenaam verast was ze hebben een lichte connectie kracht dus moet je je niet lam trekken om ze los te krijgen zoals bij de XT30's ze zijn wel dubbel zo groot maar dat maakt ze ook beter hanteerbaar.

    Moeilijke keuzes ook omdat ik als ik voor een setup ga die wil behouden voor alles...

    Persoonlijke ervaring is altijd erg gewaardeerd!

    Bedankt voor deze inzichten ik ben er uit met de schakelaar denk ik...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Prachtige mast Jan en wat een details met al die decals er op. Waanzinnig.
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Een Engels artikel over rook maken in een modelboot. Wellicht staan er handige tips en trucs in voor jullie toepassingen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Een mooi artikel maar ik vraag me af of het genoeg "rook " veroorzaakt om een startup te maken zoals Jan zou willen ??
    Groetjes
    Ronny
     
  14. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ongeëvenaard!!!

    Mvg,

    Pascal.
     
  15. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , het is hier maar stil zonder update's !!!
    Wat corona allemaal al niet teweegbrengt , zo ver van huis .
    Ik kijk al uit naar de update's als je terug bent .
    Groetjes en hou het gezond
    Ronny
    www.mothvzw.be
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mannen, ondertussen weer terug, maar voor de een of andere reden volledig disconnected van de modelbouw... ook is er niets van de leveringen die ik ik 2 maand geleden had besteld al aangekomen, dus ik heb geen siliconen draad, geen slag voor de blussers, geen grotere ketting voor de ankers, eigenlijk kan ik niet echt voort want dat moet er in onder het techrek.

    Het is niet dat ik niets heb gedaan, ik sta nog iets of wat achter in dit bouwverslag, ik had de kraan gemonteerd, maar omdat ik nog allerlei werk moest doen maar weer gedemonteerd en ik heb uren en uren en uren bezig geweest met de zender, de geluidsmodule en de multiswitch.

    Ook het volledig uitwerken van de elektriciteit was veel uren werk... Maar ja daar kan je niet veel van laten zien he...

    Ik zal wat vorderingen laten zien, maar alles hangt niet zo mooi samen als jullie gewend zijn.

    Ik ben bezig met het techrek, de technische plaats van eigenlijk alle electronica, nu die moet onderin de boot maar niet op de bodem omdat daar water kan komen, normaal niet maar je weet nooit.
    Nu de trusters en boegschroef zijn volledig mooi dicht daar kwam zelfs na 6 uur dobberen in het zwembad niets binnen, de ankergaten zitten zoals een echte boot dus ook daar kan niets binnen, de kettingen van die ankers lopen via stack pipes dus ook daar kan geen water binnen, het dek zou normaal dicht moeten zijn met of een rubber of siliconen daar ben ik nog niet over uit.

    Dus de kan op water ingestie is klein, desalniettemin denk ik dat het toch aangewezen is de nodige geautomatiseerde voorzieningen te treffen zodoende deze situatie niet uit te dagen.
    Met andere woorden er moet een pomp en een sensor in om te zien als er water binnen komt dat dit wordt enerzijds weggepompt en dat ik een signaal krijg dat er iets niet pluis is.

    Hoe en wat, wel ik heb een sensor met wat logica geïnstalleerd, die een signaal geeft naar de pomp via een relais systeem, en anderzijds een signaal naar de de USM (controle bus) die er voor zorgt dat er een "ambetant" geluid klinkt en dat alle lampen op de boot gaan flikkeren, dat zou toch moeten opvallen... Een pyrotechnisch noodsignaal ging me net iets te ver...

    Ook heb ik compartimenten gemaakt voor lood balast, ik heb van die loodbolletjes gekocht en in een ijsvorm deze met wat lijm gemixt zodat ik min of meer staven kreeg, eigenlijk is dit stom want ik zou gewoon goede loodstaven van 1 a 1,5 cm2 willen die circa 15cm lang zijn maar ja smelten heb ik nog nooit gedaan en ik heb er ook niets voor om dat te doen, al denk ik dat dat toch beter had geweest...

    Hier 2 foto's van de basis van het techrek:

    Wat zie je hier, de "midden tunnel" dit is het diepste deel van de boot, wat dus ook het water opvangt, hier zie je de vorkvormige sensor, en daarachter de kopere buis die het water opzuigt via een perestaltic pomp, deze draaien tamelijk traag en zijn volledig zelf aanzuigend door een vacuum. Het water wordt overboord gepompt in een pulserende beweging zoals bij een lens pomp. de uitgang van deze pomp is de "echte" uitgang van het rompwater van het voorste deel van de boot, dit is een gat net achter de linker anker box.

    [​IMG]IMG_5996 by Jan Fabri, on Flickr

    In deze foto zie je de pomp beter zitten, ik wacht nu al meer dan 2 maand om een siliconen slang van 3/5mm om deze tot vooraan te leiden omdat deze leiding eerst moet liggen voor het techrek erop moet kan ik moeilijk verder.
    Op het techrek moeten alle draden samenkomen en dat is best wel wat werk en dat wil ik niet 2 keer doen vandaar, alles kan wel uiteen maar je bent al snel 2 dagen bezig dan...

    [​IMG]IMG_5994 by Jan Fabri, on Flickr

    het techrek zelf komt op de linker en rechterkant, onderin wil ik al dat balast houden om zo het zwaartepunt helemaal beneden te houden en een stabiele boot over te houden, gedurende de zomer had ik dit getest in het zwembad, met keien die aanzienlijk hoger waren dan de batterijen en dit was ok, natuurlijk toen stonden de winches er nog niet op, alles samen verschoot ik toch van het gewicht ik zit met de ganse bovenbouw en het techrek, eigenlijk alles buiten de batterijen aan 2,3kg, de achterwiches wegens samen met het dek 650gr, ik verschoot daar toch van...

    Nu maar hopen dat hij relatief stabiel blijkt, ik had gerekend dat er naast 10 batterijen (ca 330gr elk) nog een dikke 5kg bij moest. Ik gebruik maar 4 batterijen in de boot dat is ruim 20amp, dus ik heb zeker nog 7kg te gaan dat is dan 5kg lood en de rest zijn de nog te plaatsen delen... Aleen dat lood beter krijgen daar moet ik iets op vinden, of ergens mooie blokken of staven vinden...

    Dan heb ik ook nog wat cosmetische dingen gedaan aan de kraan, ik heb de body verbeterd en alle onderdelen aangebracht die de echte ook had, initieel had ik dat niet gedaan omdat ik de basic look van de kraan minder mooi vond dat de Palfinger 53000 die ik op de Gry had gemaakt maar ik ben toch maar voor originaliteit gegaan.

    Ook moest ik hier een daar wat aanpassen en afsnijden omdat door de aankleding van de boot sommige dingen moeilijker paste... (toch iets waar ik bij mijn volgende modellen meer rekening mee moet houden).

    Hier wat foto"s ondertussen was ze reeds gemonteerd, ik denk dat 1 persoon hier ze zo heeft gezien, maar ondertussen ligt ze er weer naast...

    eigenlijk is ze toch wel echt leuk:

    Hier is zelfs de vernis nog nat...

    [​IMG]IMG_5984 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5990 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5991 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5989 by Jan Fabri, on Flickr

    En op de boot de enige 2 foto's die er zijn...

    [​IMG]IMG_5992 kopie by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5993 kopie by Jan Fabri, on Flickr

    Het leuke is dat ze volledig demonteerbaar is omdat het toch het meest complexe deel van de boot is. Op deze manier kan je ze makkelijk aanpassen en bewerken, ik had er al aan gedacht om enkele dingen te veranderen maar zo blijf je bezig... Ik en die verdomde kranen wat is dat toch....

    Bij deze, tot de volgende...
     
    Wanus, P Voogt, Peter58 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Staat er keurig op Jan, die kraan.
    Alleen maak je ons wel nieuwsgierig wat er achter dat zwarte vlak verstopt zit ;).

    Groet,
    Mathieu
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hahahaha Mathieu,

    wel naar alle waarschijnlijkheid de aandrijving van al dat moois he, en omdat ik veel deel, heel veel zelfs denk ik, gaat niemand het mij kwalijk nemen dat ik dat niet ga doen voor de kraan, ik ben daar al gewoon veel te lang aan bezig om het perfect te krijgen en ik zie toch heeeeeel erg veel dat de meeste gewoon kopiëren wat de andere bedenkt. En ik heb het gevoel althans dat ik wel iemand ben die veel, heel veel zelf bedenkt.

    Maar om nu dit idee zomaar weg te geven daar ga ik toch eens goed moeten over nadenken.

    Nu een deel zie je he, je ziet een mooie draaikrans, en als je goed kijkt daarachter zit een N20 motor met een wormwiel dat is bij deze 20% van de kraan dat ik weggeef :p.
     
    P Voogt en Peter58 vinden dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag Jan,

    Ik weet wie die kraan al heeft gezien in levende lijve :)

    Wat lood betreft, als sportschutter met luchtkarabijn kan ik aan kilo's afgeschoten loodjes geraken, die worden soms opgehaald door zeevissers die dat omsmelten.. Alleen, opsturen wordt alleen de Post rijk van, en ik heb deze zomer nog maar Leuven bezocht. :)
     
    Bart Cornet vindt dit leuk.
  20. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    heb nog wat nieuwe slang liggen, zal het morgen opmeten, misschien is het wat je gebruiken kunt. Was nog voor de spuiters op een Düsseldorf bedoeld ooit.
     

Deel Deze Pagina