Bouwverslag Fokker FVIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 9 mrt 2019.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Geweldig te zien dat de delen zo netjes zijn gelaserd en dat alles mooi past. Het is als ontwerper inderdaad mooi om te zien dat de constructie een stevig geheel wordt als je het in elkaar zet.

    Mvg,

    Bart
     
    strutter vindt dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zat me toch niet lekker zoveel gewicht in de staart
    Heb totaal bijna 100 gram kunnen besparen door flink wat stukjes weg te snijden :)

    DSC_4959.JPG

    Het is wat snijwerk dat wel :D
    Dit is van 1 zijpaneel

    DSC_4957.JPG

    Das weer ca.450 gram minder lood in de neus :yes:
    Als de boel in elkaar gelijmd is kan er misschien nog meer gewicht bespaard worden

    Groeten, Ralf
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmmmzzzz.... waar heb ik dat eerder gezien...
    Haha... toch verstandig als je er nu goed bij kan.
     
    strutter vindt dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Dat is het effect als je beide zijkanten onderhanden gehad hebt, neem ik aan.

    Het heet 'lite'-ply, maar ondertussen . . . :eek:


    jan.
     
  5. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Chips kan ik weer de files aanpassen:koud:. Nee, hoor zo gedaan. Maar eens goed samen kijken Ralf of we nog meer gewicht kunnen winnen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dit word een mooie kist .
    Ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Hier een foto van mijn starlet in aanbouw.

    [​IMG]

    Je zou de zijkanten van de Fokker ook zo eens kunnen tekenen.
    Je kan dan in het programma de oppervlakte kunnen zien en vergelijken met je huidige tekening , dan weet je ook het gewichts verschil.

    Ton
     
    MicropropSport en strutter vinden dit leuk.
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ton, ik heb de boven en onderzijde op dezelfde manier gedaan en dat is inderdaad lichter.
    De FVIII heeft dunne latjes op de romp welke ik graag ondersteund wil hebben omdat je ze anders kapot knijpt bij transport

    upload_2020-12-9_18-48-23.jpeg

    Het scheelt nu al per helft in gewicht qua hardheid van het triplex. Een goede selectie van licht materiaal zou een hoop schelen. Balsa zou misschien zelfs beter zijn
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Hoe dik is het hout nu ?
    Er bestaat ook 2 mm populieren triplex. Dat scheelt een derde.

    Ton
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ton, het is 3 mm dik populieren triplex
    2mm zou zeker een aardige besparing opleveren :thumbsup:
    Het soortelijk gewicht van populieren triplex is 0,45 kg/dm3, dat van balsa 0,20 kg/dm3
    Opgebouwd uit balsa zou je zelfs de helft kunnen besparen (je moet per kant wel 4 platen samenlijmen)
    In dit geval een besparing van ca.200 gram, dus 900 gram lood in de neus.

    Wat meespeelt is natuurlijk de kit die er straks gaat komen.
    Grof ingeschat bestaat de kit straks uit 25(!) platen van 3mm populieren triplex.
    Ray zit niet te wachten op allemaal afwijkende soorten en maten hout, de productie van die 25 platen is als een klus op zich.

    Ik heb besloten de huidige zijplaten te gaan gebruiken en nadien uit te nemen met de Dremel waar mogelijk.
    Dit zal ik later in de freesfiles verwerken.
    Ik heb gemerkt dat er een aanzienlijk gewichtsverschil zit in de verschillende platen triplex (zelfs 15% !)
    Voor de kit is het van belang de staartsectie uit de lichtste platen te laten bestaan

    Groeten, Ralf
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je 2 X 1.5 mm balsa 90 ° op elkaar lijmt dan is dat samen met de hoek liggers ( 8 X 8 mm balsa ) sterk genoeg
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is uiteraard ook een mogelijkheid Isola2 :thumbsup:
    Ik mis dan alleen alle gemak en voordeel van het kant en klare paswerk wat je kunt samenlijmen zonder verder te hoeven nadenken ;)
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kijk hier eens naar balsa triplex

    Thomabalsa | Best of Balsaholz

    Ik gebruik ook de populier triplex , maar alleen voor spanten en ribben, dat zijn dan kleine onderdelen die ik niet te ver uithol.
     
    strutter vindt dit leuk.
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Er zijn ook balsatriplex platen van 2 en 3 mm verkrijgbaar in de maat 1000 x 250 mm.
     
    strutter en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dat balsatriplex is ook nog een goede Ton
    Voorlopig blijf ik nog even bij mijn plan de gelaserde onderdelen te gebruiken en ben begonnen de spanten te lijmen
    Op de te lijmen delen eerst het roet van de laser wegschuren, dit gaat vrij makkelijk maar het moet wel even gedaan worden ;)

    DSC_4972.JPG

    Met wat gewichten aandrukken en haaks uitlijnen

    DSC_4973.JPG

    Op de achterste spanten zijn de uitsparingen wat vergroot

    DSC_4974.JPG

    DSC_4969.JPG

    Op de plek waar het stabilo komt heb ik wat 10mm balsa 'vlees' aangebracht
    DSC_4968.JPG

    Hier het gewichtsverschil tussen de 2 zijplaten 185 vs 215 gram, dat is 30 gram verschil, de onderste is net eiken zo hard o_O

    DSC_4978.JPG

    Groeten, Ralf
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Ik zou bijna zeggen: daar had nog wel wat meer af gemogen!

    Iedere vijf gram is er één.

    Vwb. die platen waar al die ovalen (niet meer) zitten: de verhouding van de hoeveelheid materiaal aan de bolle kant in relatie tot dat aan vlakke kant van de ovalen vind ik raar.

    Zou het niet beter zijn geweest die ongeveer gelijk te maken?

    Of maakt dat geen moer uit.


    jan.
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Tegen de vlakke kant van de ovalen worden later latjes gelijmd.
    De verhouding is zo gegroeid door het besparen van gewicht tussen de cirkels.
    De hoeveelheid gewicht door platen triplex te kiezen is Wellicht een inschattingsfout van mij geweest.
    Ik moet het er nu mee doen zoals ik het heb en straks kijken of het acceptabel is
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Komt vast goed.

    (Maar dat verhaal van die bergbeklimmer heb ik hier al vaker verteld, geloof ik.)


    jan.
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Bergbeklimmer? Nee, vertel
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    ISOLA2 en strutter vinden dit leuk.
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Voor het hoogteroer heb ik bedacht dat er een plaat 10mm balsa op de voorlijst wordt gelijmd
    Belangrijk eerst de gaten voor de scharnieren door te boren voordat je de voorlijst straks aan het frame lijmt

    DSC_4982.JPG

    Dan de V-vorm in het balsa schaven en schuren

    DSC_4985.JPG

    Dan pas kan deze tegen het frame van het hoogteroer gelijmd worden, op deze manier krijg je een mooie strakke voorkant

    DSC_4986.JPG

    DSC_4987.JPG

    Eerdaags de balsa ribben erop lijmen

    DSC_4988.JPG

    Tailskid is ook gelijmd, er komt nog een andere bunjee op maar het principe werkt :yes:

    DSC_4992.JPG

    De pasvorm van alle delen is werkelijk subliem te noemen, wel even een schuurpapiertje langs de te lijmen delen vegen om het kool weg te halen.
    Verder vind ik het bijzonder prettig dat bijna alle lijmverbindingen met witte houtlijm gedaan kunnen worden, secondenlijm is toch geen echt lekker spul voor je gezondheid

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina