Heeft de KNVvL Modelvliegen nog wel bestaansrecht?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En met als redeneren is niet met huidige feiten gebaseerde argumenten. Dus niet steekhoudend.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Statement van de KNVvL in 2019

    Helaas zijn diverse grote sponsors van de FAI, zoals Red Bull en Breitling, weggevallen waardoor de inkomsten van de FAI drastisch zijn terug gelopen. De FAI is nu op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen en één daarvan is om kosten in rekening te gaan brengen voor de FAI-sportlicenties. De verwachting is dat die kosten € 15,00 per licentie per jaar zullen bedragen. Hierover zal een besluit genomen worden in de komende General Conference van de FAI in december 2019. Als wij zouden doorgaan met het kosteloos verstrekken van sportlicenties aan alle leden Modelvliegsport, lopen de kosten op tot ongeveer € 60.000,00 per jaar. Dat willen wij niet voor onze rekening nemen. Om deze reden heeft het bestuur van de afdeling Modelvliegsport besloten de uitgifte van FAI sportlicenties te beperken tot de deelnemers aan internationale FAI wedstrijden en dat zij die kosten hiervan voor hun rekening moeten nemen.

    In de december meeting heeft de FAI besloten voor het jaar 2020 geen kosten in rekening te zullen brengen.

    Aan de afgifte van de FAI sportlicentie voor 2020 zijn dus geen kosten verbonden voor leden van de afdeling Modelvliegsport.



    https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/nieuws/uitgifte-fai-sportlicenties-verandert

    GJ
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja dus? Jij schreef:
    Je eerste zin klopt, de tweede niet (in 2021 nog steeds gratis) en de derde volgens jouw eigen citaat over de onderbouwing ook niet. Immers: De FAI is nu op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen en één daarvan is om kosten in rekening te gaan brengen voor de FAI-sportlicenties.
    En jij begrijpt niet dat dat niet lukt zonder dat aan de gebruikers door te berekenen. Kom eens met een goed voorstel hoe dat dan wél te bekostigen is.
     
    freekt en Cropduster vinden dit leuk.
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan wel eens reuze mee vallen.

    Verenigingen moeten harder aan de weg timmeren om jeugdleden naar binnen te halen.
    Desnoods via basisschoolprogramma's

    Voor modelvliegen geld geen minimum leeftijd, ook niet met de nieuwe eu spelregels.

    Jeugd tot 18 jaar heeft recht op vrije tijd, recreatie, sport, artistieke vrijheid enz.
    Dit en nog veel meer voor de jeugd, staat beschreven in een VN verdrag.

    Ik ben zelf niet zo goed in het onderhandelen, maar ik weet wel wie ik daar voor kan benaderen.:)

    En anders de zelfstudie toponderhandelaars.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En trouwens: in dat bericht staat ook:
    Wedstrijdvliegers die mee (willen) doen aan internationale wedstrijden en kampioenschappen waarvoor de FAI-sportlicentie is vereist, kunnen de licentie verkrijgen door zich aan te melden en de eventuele kosten ervan zelf te betalen.

    En:
    Wedstrijdvliegers die alleen mee doen aan nationale KNVvL wedstrijden kunnen op vertoon van hun geldige KNVvL-ledenpas aan die wedstrijden deelnemen. Zij hoeven geen FAI-sportlicentie aan te vragen.

    Dat is hetzelfde als bij zweefvliegen. Je hoeft geen sportlicentie te nemen, die heb je alleen nodig als je internationale wedstrijden wilt vliegen. En dan betaal je daar voor.
    Hoe kun je daar nou toch weer iets heel onrechtvaardigs in zien.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    vanuit mijn eigen ervaring ( en al eens neergezet)
    boeren en bouwers, beide grote groepen professionele mensen, gigantisch veel banen in nl.
    stikstofwet komt erin. opeens moeten boeren opzouten, bouwers zijn lamgelegd (worden bijna geen vergunningen meer verstrekt) en alle grond is opeens gigantisch veel duurder geworden om weg te krijgen.
    dus, minder boeren, minder bouwers, en alle werkzaamheden waarbij gegraven moeten worden worden gewoon gigantisch veel duurder.
    in het kort, dat raakt extreem veel mensen.
    belangenverenigingen, bonden, en nog van allerlei losse initiatieven, inclusief diverse protesten.
    ze zitten aan tafel met de beleidsmakers.
    en wat is er effectief bereikt?
    nogal weinig.

    gezien het resultaat van zoveel protesten, massale opkomsten etc, hoe kan een knvvl vanuit onze hobby dan een vuist maken?
    met alle respect, maar onze hobby is tov voetbal gewoon een klein gebied te noemen.
    en het gaat over een hobby, het gaat niet eens over banen of werk (meestal)
    zal die beleidsmaker een biet interesseren of hij die hobbymensen een beetje extra hun best laat doen. ff grof gezegd.

    In het kader, vooruitgang is niet te stoppen.
    dan kun je beter met de flow mee, en zorgen dat de extra handelingen voor de normale hobbyvlieger toegankelijk is
    en vooral, dat het duidelijk is.

    maar, dit is mijn mening..
    ik heb zelf niets tegen de knvvl.
    ik verwacht dat er in deze materie gewoon niet veel eer te behalen is.
    en dat ze het nu in de uitvoering netjes proberen te regelen. hoop ik.
    we shall see.
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Is het geen feit dan dat de individuele modelpiloten, en die misschien nog eens lid zijn van de KNVvL, per 31-12-2020 aan de grond moeten blijven totdat de administratieve eisen zijn afgerond omdat er geen redelijk overgangsregeling is bedongen?
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nogmaals: dit is overheidsbeleid. Leg eens uit hoe de KNVvL dit volgens jou had moeten voorkomen? In de zweefvliegwereld worden we met exact dezelfde problemen geconfronteerd. Het is de overheid die dit doet, niet de KNVvL.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Inderdaad de overheid maakt de regels maar vaak wel met instemming of goedkeuring van een daarbij betrokken belangenpartij.

    Ik loop al wat langer mee dan vandaag en ik weet hoe de overheid soms extra hoog inzet m.b.t. wijzigingen in de wetgeving ook met de verhogingen van belastingen of het afnemen of verzachten van de rechten van burgers. Werkgevers doen het ook niet anders en dan is het aan de benadeelde partijen om in protest te gaan om zo de regels te verzachten waar mogelijk.

    Ik heb voorheen diverse rechtszaken gevoerd waardoor er beleid verandert moest worden waarmee de medeburgers er hun voordeel mee konden doen.

    .
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    in dit geval volgens jou de KNVvL. Dat zou ik graag onderbouwd zien. Misschien heb je gelijk, maar ik zie dat nergens.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb denk ik iets gemist - modelvliegen voor jeugdigen is toch niet ineens verboden....?
    Wat wel is: er zijn veel regels bijgekomen. Maar dat is voor kinderen niet anders dan als ze willen karten, motorcrossen, pistoolschieten, kamperen of vuurtjes stoken. Dat kan en mag je ook niet overal doen.

    Modelvliegen is altijd erg buiten schot gebleven. Ik denk dat dit mede te danken is aan de KNVvL. En aan het feit dat het een kleine groep mensen betrof. Nu met de dronevliegers, die vaak op eigen houtje bezig gingen en gevaarlijk in het nieuws kwamen, begint er wat te veranderen. En ook door de opkomst van commerciële dronevliegerij.
    De overheid reageert daar op en doet dat op de gebruikelijke lompe, de kleintjes niet ontziende wijze.
    Buiten de KNVvL ken ik geen organisatie die in ieder geval pogingen doet er de rem op te houden.
    Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen hoor.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bedongen?
    kan een relatief klein hobbygebied werkelijk iets bedingen?
    Wij zijn een partij met belangen, maar wegen die op tegen de bemande luchtvaart, professionele vliegers etc?
    banen en geld gaat toch vlot voor..

    daarnaast:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...voor-piloten-die-met-modelvliegtuigen-vliegen
    oftewel, bij een club is er niets aan de hand tot 31-12-2022
    zolang je club het voor elkaar heeft dan.


    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...voor-piloten-die-momenteel-recreatief-vliegen
    Ze zijn daar niet 100% duidelijk vind ik.
    als ik dit zo lees, moet je jezelf ff aanmelden bij het rdw.
    online cursus. open categorie A3
    toestel zonder CE, dus label C3 (wat alleen in A3 gevlogen mag worden)

    Dus. ff aanmelden en online een cursusje doen.
    en je bent tot 1 -1-2023 klaar, als je op jezelf buiten een club wilt vliegen.

    zo lees ik het iig.
    daarnaast ben ik wel van mening dat als bijvoorbeeld het rdw nog niets geregeld heeft, het overmacht is.
    en de oude regels nog gelden.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gaat niet om"fel tegenstander van kritiek" zijn... Er is niets mis met onderbouwde kritiek. Die dingen zoals communicatie, en bepaalde vormen van starheid (bijvoorbeeld met betrekking tot aansluiting van een vereniging bij de KNVvL i.c.m. individuele lidmaatschappen en zo), die vind ik ook uitermate belabberd.

    Het gaat er om dat de KNVvL kritiek krijgt op dingen waar ze gewoon NIETS aan kunnen doen, en dan heb ik het over dat "drone vs klassiek vliegen" verhaal.
    Dat is iets wat juridisch gezien van te voren reeds volkomen vast lag, waar je geen flikker aan kan doen. En dat is wel de onderliggende bron van alle frustratie, op zeker toch bij de mensen die "honderd jaar geleden" al riepen dat die drones niks dan ellende op zouden gaan leveren, en die nu om het hardstroepen"zie je wel, ik had het toch gezegd?".

    Maar we moeten ÉÉN ding goed begrijpen:in de Nederlandse situatie was het gelijktrekken van drones en klassieke modelvliegerij achteraf gezien volledig onvermijdbaar.
    Wijzen naar "maar de Zwitsers kunnen het wel" is niet alleen volledig zinloos, het slaat ook nergens op. Fijn voor die Zwitsers, maar wij zijn geen Zwitsers, wij hebben hun wetgeving niet. Zwitserland heeft ook een bankgeheim. Gaan we nu ook allemaal bij de belastingdienst klagen "maar in Zwitserland mag het wel?". Dat is onzin, bereik je niets mee. Verspil dus je tijd er niet aan, en probeer iets positiefs te verzinnen. Iets wat wel werkt.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het gegeven is dat het nu zo is dat er een stop zit op het vrij vliegen na 30-12-2020. En daarom kan ik alleen maar oordelen dat er onvoldoende is ingezet op een overgangsregeling voor de klassieke modelpiloten die niet bij een club zijn aangesloten, En omdat het nu zo is gelopen is het aan de KNVvL of een ander om het tegendeel te bewijzen. Als het tegendeel wordt bewezen dan biedt ik mijn excuses aan.

    Laat de KNVvL nu maar aantonen dat zij zich hier wel tegen verweerd hebben. Ik zie dit als een zeer slechte voorwaarde en uitwerking van deze toch al gammele Drone verordening omdat men per 01-01-2021 voorlopig niet meer mag vliegen. Ik heb dit namelijk nog nooit mee gemaakt dat een wet op deze wijze zo ingaat.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hou nou eens OP met die onzin, verdorie! Het gaat niet om het "aanpassen van een wet"... het is een hele structuur die aangepast moet worden. Als je dat aan wilt passen, moet ALLES op de schop, ook bijvoorbeeld hoe een auto, brommer of motorfiets gedefiniëerd moet worden. Dáár zit het probleem. Niet in de droge regeltjes van de wet.

    En dan praat je over dat je in de wet de mogelijkheid schept om te zeggen "de eigenaar VIND dat zijn contraptie een klassiek modelvliegtuig is" of iets van dien aard.
    En dergelijke regelgeving is NIET handhaafbaar, en dan word het probleem met drones alleen nog maar groter en eindig je met een totaalverbod voor alle onbemande luchtvaart voor en door particulieren.
    DAT IS DE CONSEQUENTIE.
    Dus nogmaals, hou op met dat oeverloze gezeik, het werkt namelijk volledig averechts. ALS de KNVvL voor elkaar gekregen zou hebben wat jij wilt, had de overheid met een niet-handhaafbaar stukkie papier opgezadeld gezeten, en de pavlov-reactie van de overheid is in zo'n geval om dan maar ALLES te verbieden.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Overmacht, misschien omdat het ministerie de wetgeving er door dramt. Normaal zou men het uitstellen maar ach wij zijn maar hobbymatig bezig toch?
    Begint een beetje op de situatie bij het CBR te lijken. :)
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Dat is nu 16 jaar geworden. Weet niet hoe dat voorheen was.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    En waarom zou dit niet mogelijk zijn geweest tussen het klassieke modelvliegen en Drones? Onwil, gebrek aan interesse en liever kwijt dan rijk?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    CBR is al jaren niet op orde..
    RDW is ook niet van onbesproken gedrag. zat dingen die "bijzonder" zijn
    ook doorgaans niet de vlotste met het doorvoeren van nieuwe dingen.
    anderzijds, zij weten het al langer. misschien gaat het vlot.

    Qua wildvliegen: in veel landen mag het niet eens.
    zodoende zitten wij nog met een stuk luxe.

    Qua leeftijd: wildvliegen 16 jaar, tenzij onder begeleiding van een piloot met vliegbewijs
    in clubverband praat men niet over leeftijden. maar in de regel zul je in een club ook vlot in gezelschap zijn.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zelfbouwdrone/multicopter: ziet eruit als, maar is het niet.
    mavic, handbestuurd: is het, maar wordt niet zo gebruikt
    helicopter, trex 600 met dji gps set en besturing erin geprakt. ziet er niet zo uit, maar is het wel.

    hoe kan een agent ter plaatse handhaven als hij technisch niet ter zake kundig is ( en dat kan bijna niet)
    papier, eenduidig. volgbaar. controleerbaar.
    zonder papier, simpel. fout.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina