Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Tot 3 meter? Dat zijn niet alleen zwevers die daar hinder van ondervinden hoor..
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Er is nu sprake van een overgangsregeling maar alle modelvliegclubs moeten straks voor 2023 een nieuwe vergunning aanvragen en nogmaals, regeren is vooruit kijken ook voor modelvliegclubs. Als de gemeente bezwaren heeft moet je volgens mij weer gaan onderhandelen toch?

    Clubs kunnen een exploitantennummer aanvragen maar of ze dat ook willen daar kan ik niet over oordelen.

    Edit:

    Onderstaande tekst is te lezen in deze folder.

     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Nu heeft GJ contact gehad met frits van laar.
    Nu adviseerd frits dus ook de Ierse site te gebruiken en een geldig Id op te sturen naar die site.

    De Ierse site werkt ie naar behoren?........ Screenshot_20201213_205353_com.android.email.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Toen ik me aan het eind van de middag weer een beetje begon met me in te lezen kreeg ik daar ook last van. :)

    Dit werd bij mij opeens wat duidelijker tijdens het lezen maar omdat er een duidelijk structuur mist raak je al snel het spoor weer bijster zoals wat ze eigenlijk bedoelen.

    Ook de exploitant dient er goed van op de hoogte zijn van de CE normen en volgens mij speelt dit al per 01-07-2021.

    Daar had ik ook de nodige moeite mee eerlijk gezegd. Een ontvanger stuurt volgens mij ook een soort ID mee via de telemetrie en een Vario ook. Tenslotte verzenden beide iets en opeens begon ik weer te twijfelen. :(

    Ik moet echt alles gaan uitprinten want ze verwijzen naar allerlei andere documenten of wetgeving. Lees je iets dan moet je weer bijlage A erbij halen of de uitvoeringsverordening (EU) 2019/945 en dat leest online niet echt lekker. Ook zoek ik (on)bewust naar afwijkingen en onduidelijke wetgeving. Ook zoek ik naar duidelijkheid wat als ik in de open klasse mag vliegen in de categorie A3. Aan wat welke regelgeving heb ik met te houden. Maar nogmaals, het is wachten op de Nederlandse verordening want alleen dan wordt het pas duidelijk.

    Dit hoort misschien een ander topic thuis (ben ik inmiddels uitgestapt), maar de KNVvL heeft leden en als die wensen dat de EU onderscheid maakt tussen Drones en de 'klassieke' modelbouw dan wordt je als vertegenwoordiger van al deze belanghebbende leden met een duidelijk opdracht richting de EU gestuurd. :)

    Als je het niet voor mekaar krijgt om die belangen te verzilveren dan kan je dat ook weer netjes uitleggen aan de die leden. Maar ga je er met de intentie heen om het maar niet aan te kaarten omdat je als KNVvL wenst dat (commerciële) Drones meer ruimte krijgen dan klopt er iets niet.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    modelvlieg vrienden het is weer typisch Nederlands deze mail kreeg ik van de DMFV.

    Liebes DMFV-Mitglied,
    am 1. Januar 2021 ist es soweit. Ab diesem Zeitpunkt müssen sich europaweit alle Betreiber von unbemannten Flugsystemen (auch Modellflieger) in einer zentralen Datenbank registrieren lassen. Dieses Register wird in Deutschland vom Luftfahrt-Bundesamt geführt.
    Rechtliche Grundlage der Registrierung ist Artikel 14 der EU-Durchführungsverordnung 2019/947.
    Entgegen der vorgesehenen persönlichen Registrierung, die aller Voraussicht nach kostenpflichtig ist, darf der DMFV seine Mitglieder kostenlos en bloc registrieren lassen.
    Der DMFV plant für Anfang Dezember die Übermittlung folgender Daten an das Luftfahrt-Bundesamt:
    Name, Geburtsdatum, Anschrift, Email-Adresse, Telefon- und Versicherungsnummer.
    Ihre Registrierung ist erfolgreich abgeschlossen, sobald Ihnen das Luftfahrt-Bundesamt Ihre persönliche eID (elektronische Identifikationsnummer) mitgeteilt hat.
    Die Meldung Ihrer Daten durch den DMFV erfolgt datenschutzkonform gemäß Art. 6 Abs. 1 S. 1 lit. f) der EU-DSGVO in der Wahrung des berechtigten Interesses an einer möglichst schnellen, kostengünstigen und vollständigen Registrierung seiner Mitglieder.
    Falls Sie der Weitergabe Ihrer Daten ans LBA im Rahmen der En-bloc-Registrierung widersprechen möchten, bitten wir um schnellstmögliche Nachricht per Email an registrierung@dmfv.aero oder per Fax oder Post an die in der Signatur genannte Adresse. Der Widerspruch muss bis zum 22. November 2020 erfolgen.
    Wir weisen vorsorglich darauf hin, dass Sie sich im Falle eines Widerspruchs ab dem 1. Januar 2021 bitte eigenständig ins zentrale Register des Luftfahrt-Bundesamt eintragen müssen.
    Der DMFV freut sich, Ihnen durch die En-bloc-Registrierung einen unkomplizierten und kostenlosen Service anbieten zu können, mit dem Sie auch in Zukunft Ihrem Hobby uneingeschränkt und rechtskonform nachgehen können.
    Übrigens: Die Registrierung ist in allen EU-Mitgliedsstaaten gültig und ermöglicht es Ihnen, auch im Ausland - unter Berücksichtigung der dortigen gesetzlichen Regelungen - ordnungsgemäß registriert Modellflug zu betreiben.

    aan de KNVvL het blijkt wel weer dat de modelvlieg afdeling er alleen maar is om de 1:1 luchtvaart afdeling te spekken voor de modelvlieg afdeling zijn jullie nooit thuis
     
    Hans V en Cnn vinden dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ja die werkt naar behoren. Je bent in totaal 2 dagen kwijt ivm goedkeuringen
     
  7. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Heb het weekend de ID stappen doorlopen. Ik zal dinsdag of woensdag wel wat horen van het IAA en mag dan aan de bak. :D
    Ik heb aan het A1/A2 certificaat voldoende. Ik vlieg hoofdzakelijk met Heli's en af en toe met de Mavic Pro.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Om verwarring te voorkomen: Het is A1 en A3.

    A2 kan je pas halen als je A1 en A3 hebt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    aan de bak valt wel mee video laten draaien koffie drinken 40 vragen beantwoorden waarvan de antwoorden rechts in het beeld te vinden zijn 1000 % slaging kans :beer:
     
    Hans V en p40 vinden dit leuk.
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Is inderdaad prima te doen....
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is ook geen examen/tentamen of zo iets waar punten mee te scoren zijn.
    Het is een methode om kennis te nemen van de regels, niet meer en niet minder.
     
    helixer vindt dit leuk.
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Helemaal mee eens. Wel jammer dat ik er geld voor heb betaald. Pfffffffff, gelukkig is het examen gratis. Haha
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Meer om te weten dat er regels zijn. Wie weet immers alle antwoorden nog?
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is nogal een wezenlijk verschil om te weten dat er regels zijn of kennis genomen te hebben van de inhoud van de regels.
    Voor dat laatste is het toetsje gemaakt, met alleen gokken kun je best wel lang bezig zijn.
    Dan is het aanhoren/lezen van de regels wat zo'n 10 minuten aan kostbare modelvlieg/bouw tijd in beslag neemt misschien nog wel te overwegen.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2020
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat heb ik ook ergens gelezen, Dat is voor een UAS die over mensenmenigten vliegt, aan dergelijk dergelijk toestellen worden hoge veiligheidseisen gesteld.
    Wat voor soort eisen dat zijn, dat weet ik niet.
    Artikel 40
    Als bijlage in dit bericht, voeg ik dit document toe CELEX 32019R0945 NL
    Omdat dit document CELEX 32019R0947 NL daar een paar keer naar verwijst.

    Even een zijsprongetje.
    Zweefvliegen, in Nederland speelt dit niet zo m.b.t. de maximale hoogte tot het aardoppervlak.
    Er is een gewichtsgrens bij onbemande zweefvliegtuigen, een kistje wat minder weeg dan 10 kg, is gewoon gaan met die banaan.

    Maar weegt de beer meer dan 10 kg. dan mag het toestelletje zich nog maximaal 120 meter boven het dichtstbijzijnde aardoppervlak begeven.

    In de hogere heuvellanden en in de Alpen modelvliegen wordt zo wel een hele uitdaging.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bericht van de RDW:


    Geachte heer van Oostrum,

    Hartelijk dank voor uw e-mail.


    Ik kan me voorstellen dat u wilt weten wat het examen voor een A1/A3 examen en het aanvragen van een exploitantennummer kost. Goed dat u hierover mailt, dan kan ik u van informatie voorzien.


    Per 1 januari is er een registratieplicht voor exploitanten en piloten (bestuurders) van drones. De registratie gaat via de RDW. Het examen voor het vliegen met een drone gaat via een vliegschool. Het certificaat wat u daar haalt, kunt u bij de RDW omzetten in een vliegbewijs. Het aanvragen van een exploitantennummer kost € 23,00 (eerste aanvraag) en daarna zijn de kosten € 13,00 voor een verlenging per jaar.


    Meer informatie vindt u op hier op onze website.


    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


    Vragen?
    Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 088 008 74 47 (lokaal tarief, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.


    Met vriendelijke groet,


    Y. Reitsma

    Unit manager Klant Contact Centrum RDW
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Onzin in mijn optiek en volgens mij.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ben ik even blij, dat ik geen drone heb.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Dat klopt, maar ik heb ook ergens gelezen, dat als je het via Ierland hebt gehaald dat het RDW wel eens moeilijk wil doen bij het registreren van de A2 certificaat. Maar dat is voor latere zorg.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vraag me sowiezo af of dat certificaatje uit Ierland geldig is want je kan het geheel niet afronden, het staat, als je het gehaald hebt, in progress.
    Wat ik hier in Duitsland hoor, maar ook dat is allemaal gegis, is dat je als bestuurder/eigenaar een soort identiteitsnummer krijgt, vergelijk het met een belastingnummer of bsn nummer.
    Met dat nummer kan je je aanmelden bij de lokale instantie, dus in NL bij het RDW.
    Dat nummer kan je niet krijgen in Ierland omdat je daar niet woont, dus heb je wel een "proof of online training" certificaat maar geen identiteitsnummer.
    Maar ze weten het hier ook nog niet echt hoe het gaat werken, alleen is hier geen drang want we mogen met die Kenntnissnachwqeis gewoon doorvliegen, zonder op stel en sprong dingen te moeten regelen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina