Nee wil ik tegen spreken dat het programmeren moeilijk is je hebt er een programmer voor nodig bv een pickit 2 of 3 software is er bij of gratis te downloaden en het kan tegenwoordige met de gsm je hebt 5 pennen nodig bij de processoren die ik gebruik en dat zijn plus;min;clock ;data en programmeer spanning. ik gebruik de stekker die naar de ontvanger gaat en dat zijn dan reeds 3 verbindingen de andere twee zijn pennen die gebruikt worden voor de accu en de water inbruek. maar het is een andere programmeer taal dus niet knip en plak en copieren van het web . maar de mogelijkheden zijn dezelfde daar micro chip nu reeds een paar jaar gelden arduino heeft opgekocht je kunt nu een arduino bord kopen met een micro chip er op je kunt wel de shields van arduino niet gebruiken daar die op een andere spanning werken dan de micro chip het zijn wel dezelfde afmetingen enz maar het voltage klopt niet dus pfhhhhhhhhhh rook er uit en kapot bij arduino kun je niet kiezen welke processor je gaat gebruiken want die zit reeds op het ding bij microchip kun je bv kiezen dat je 2 ,3,4,6 hpwm uitgangen hebt . dit zijn uitgangen die je buiten je programma kunt laten lopen je geeft die een puls breedte en die blijft die breedte aan houden terwijl de rest van je programma loopt in je programma kun je dan die waarde veranderen en loopt deze weer buiten het programma verder met de veranderde waarde dit kun je niet met arduino want ik geloof dat die geen hpwm aan boord heeft
Vandaag niet zo veel gedaan, maar wel het techrack voor het eerst in de wtc geschoven. Ik moet nog wel.wat draadeind inkorten maar verder tevreden. Nu alles aansluiten en testen op waterdichtheid en balans. Ik kan nog wat schuiven met de componenten.
Ziet er al mooi uit. Misschien wel niet zo'n slimme opmerking van mij, maar moet de ballast tank niet meer in het midden van de boot?
Ha Henk, Dat is best een slimme opmerking(-; Het zou kunnen dat deze verder naar achter moet dat ga ik nog bekijken maar omdat motor en elektronica achterin zitten leek mij een plekje meer naar voren wat beter. Maar ik kan schuiven, dat is het voordeel van dit systeem. Uiteindelijk zal ik hem zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt plaatsen.
Dank je Er valt misschien ook nog wel te compenseren met lood ballast. Met de tank meer voor in duikt hij wel sneller
Haha ja maar oftie dan de weg naar boven ook zo snel vindt... Heb de tank nu iets naar achter geplaatst
Het beste is als de tank zo dicht mogelijk op het zwaartepunt van de boot ligt. Of eigenlijk het punt van aangrijpen van het drijfvermogen op de WTC. Dan is zowel bovenwatervaart als ook onderwatervaart het beste te trimmen.
Heb zitten denken aan een balansgewicht welke met een servo bediend kan worden, echter heeft dat meerwaarde of is eenmaal in de lengte en overdwars getrimd onder en boven water voldoende?
Eén keer goed getrimd is prima. Met name omdat je echt twee trim'toestanden' hebt, aan de oppervlakte, en zweefgewicht onderwater. Voor allebei moet de trim kloppen, en daar zijn methoden voor met toevoegen van gewicht en vaak ook juist drijfvermogen op de juiste plaatsen. Maar dat is een hersenkraker voor later, eerst de boot maar eens laten varen!
het probleem met de tank zozeer vooraan is niet dat hij sneller gaat duiken maar dat tijdens het duiken je prop gaat boven komen . ik heb bij een boot voor iemand ook eens lood mee in de piston gedaan zodat die bij vol pompen het gewicht vanzelf bij stuurde . het was een oplossing maar DE oplossing alleen hier had ik geen andere keuze wegens de componenten (lees accu)
Hoi Lex, Prima idee, het is zo al complex genoeg(-; Dan laat ik dat gewoon achterwege. Inmiddels heb ik de tank een stuk naar achteren verplaatst, meer kan niet want dan raakt de spindel de aandrijfmotor. Als ik het goed heb ben je ook in het bezit van een Walrusklasse, heb je die romp zelf gemaakt of ergens laten maken?
Hoi Kees, Mijn Walrus heb ik zelf gebouwd, ook de romp. Spantringen met latjes bekleed, en daar epoxy-glasvezel overheen.
Is het mogelijk om de tank om te draaien? Dus met de spindel naar voren. Dan zit het gedeelte wat eerst vol gezogen ook meer in het midden. Het is maar een gedachte.
Heb ik aan zitten denken, en is zeker een optie, dan moet ik wel eerst wat onderdelen van het techrack nieuw printen.
Het is geen optie namelijk . Denk nu zelf eens na wat er gaat gebeuren als je dit gaat doen . Spui maar wat ideeën dan kom ik er vanavond op terug waarom het een slecht idee is . De beste manier is zoals Graupner het gedaan heeft in die mini duikbootjes namelijk recht op maar dat is geen optie. Ik heb ook reeds twee dikke duiktanks naast elkaar recht op gezet om zo en groot volume te krijgen en toch een minimale hoogte . Je verliest de Helft in hoogt door de spindel .daarom twee tanks rechtop gekoppeld met een aandrijf as met wormwielen liep wel goed maar was ook niet de oplossing wegens te weinig ballast . zo helpt je al vooruit me na denken .
Van mij ook een duitje in het zakje... Ik heb in de Walrus de tank zo liggen dat de zuiger op 80-85% volgezogen in het zwaartepunt ligt. Met de overige 15% kan ik de ballast dan trimmen, en die gewichtsverandering is dan precies in het zwaartepunt, waarmee de ligging van de boot niet veranderd. Nadeel daarbij is dat de boeg bij lege tank (ligt meer richting boeg met spindel naar achter) aan de oppervlakte dan eigenlijk te hoog ligt. Maar dat is dan ook weer soort van een voordeel, omdat de boeg dan bij vaart opnemen minder naar beneden wordt gezogen, en de schroef mooi onderwater blijft.
Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat een probleem zou zijn.. qua zwaartepunt zou het in mijn geval ws beter zijn. De spindel.kan niet korter dus ik vrees dat het de enige optie is.
Heb je daar een cilinder in of gebruik je de hele romp als wtc? Hoe heb je de spanten bewerkt tegen het water indien een cilinderwtc?
het probleem is dat je achtersteven eerst gaat zakken omdat je daar eerst water gaat in nemen . alleen als je twee tanks inbouwt is het een oplossing om een met de stang naar voor en de andere met de stang naar achter te zetten . bij de skip is het heel belangrijk om je duiktank juist te plaatsen en ik vaar reeds een 10 tal jaren met zo een boot dus ik denk toch wel een klein beetje ervaring te hebben . te ver naar voor en je prop komt boven water te ver naar achter en je hebt een dobber ok je kunt al varend met de duik roeren de zaak wat bij sturen maar het vaart niet lekker .