1/35 Schnellboot Typ S-38

Discussie in 'Marineschepen' gestart door reinaart, 17 nov 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Van de S-Boote in de Zwarte Zee waren S-42, S-45, S-46 en S-47 uitgerust met het Bofors geschut. Op S-47 is er pas in juni 1944 één gemonteerd terwijl S-46 er al veel eerder een had (uit "Lebenslauf S-46") :

    16.09.1942 Einschießen 4 cm-Flak in See
    17.09.1942 Einschießen 4 cm-Flak in See

    https://www.historisches-marinearchiv.de/projekte/s_boote/lebenslauf_boot.php?where_value=39

    Ik denk dat ik me ga concentreren op deze boten. Ik heb ook nog de MAS kit van Italeri liggen en die bootjes zijn ook in de Zwarte Zee ingezet. Lijkt me ook een aardige uitdaging daar een rc model van te maken :

    http://www.modelboats.co.uk/news/article/plastic-magic-mas-568-4a-serie/13847

    Groet,

    Arjan
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha, jij hebt die extra sets van Graupner destijds aangschaft. En die waren idd hoog detail! Zeer mooi! Op de oude kit een ‘plank en een bezemsteel’...
    Nog steeds de Zobel kano liggen van 2,30 meter...

    Bouw je daar Bofors voor, heb je een strafblad aan je broek!

    Na 6 boeken Schellboote am Stuhl und Leseleucht... twee kompassen achterdek... golden als reserve...

    Intrigerend zijn de bij Gusto gebouwde S151 klasse... amper iets over te vinden, behalve dat ze in de Adriatische Zee opereerden ea

    Nog iets bijzonders opgemerkt aan de kap van de dekkompassen.

    Ten eerste, 1x Kompas als er een Bofors op zit?
    Een tweede als er kleiner geschut staat, achterop. Het is geen wet bij de S-38.... of 38b

    Ten tweede. De kap van de kompassen is draaibaar. Er zitten twee handvatten aan.
    Op pagina 18 van Schnellboot in AC-Tion illustreert het.

    Een tekening is een technische weergave. Niet meer dan dat.

    Het zal bijkans een drill zijn geweest voor de lagere rang, dat deze ‘in lijn’ stond...
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaaf! Mooi opgesnord! Interessant! Ja, twee S151ers in Ancona. Van de vier overgebleven boten van Gusto. S151, 152, 155, 156. Gesloopt of vast omgebouwd tot vissersboot... onbekend...

    7de Flotille... boten eerst op de Oostzee gevaren. Daarna via Frankrijk naar het zuiden. Daar kampten ze met constante problemen. Koelwater zeewatertemperatuur te hoog...
    Bijzonder verhaal.

    Zie boven notitie over kompas...
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik zag in één van de Lebenslauf verslagen ook een melding van een boot waar het kompas weer defect van was (dat was dus kennelijk al eerder gebeurd). Dan kan zo'n reserve kompas natuurlijk handig zijn.

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... die boten hadden een zwaar leven. Nee geen feest.
    Ik zag op S boot net dat er meer documentatie bij is gekomen. Vooral over de Gusto schepen.
    Je ziet ook goed op een foto, dat ze een stuk compacter waren.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die MAS ‘moet’ je uitvergroten tot 1 meter. Er zijn houtbouwtekeningen van de romp.

    Er vaart op het MBF een overgemotriseerde... en die gaat als een raket...
    omdat die te goed vaart is ie nog niet klaar... meer een RC sleeptank model...

    Zo klein? Dat moet wel lukken. Alleen het plastic is vrij zwaar. En niet zo sterk. Maar die grootte in vol RC is zeker haalbaar.

    In het boekje Schnellboote im Einsatz staat dat de S-61 is afgezonken in 1945 door de bemanning...
    Dus die brug van de Boot in Valetta toch een ander?
    Tenzij je identificatie van de figuren hebt?
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    reinaart vindt dit leuk.
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Bas, dan is het de S-30 of S-36. Ik ken de filmpjes van de MAS van Jan :). Voor zelfbouw heb ik andere bootjes op mijn verlanglijst staan, het gaat dan om bij het grote publiek onbekende, Duitse WOII vaartuigen die op de Westerschelde gevaren hebben. Ik denk dan bv. aan de zogenaamde Sturmboottransporter en schwere Sturmboot.

    Sturmboottransporter :

    https://www.twenot-forums.nl/threads/sturmboot-transporter-vlissingen.35375/

    De schwere Sturmboot was de grote broer van de leichte Sturmboot. Eerstgenoemde was zeewaardig terwijl laatstgenoemde veelal voor het oversteken van rivieren was bedoeld. Mooie foto's van een schwere Sturmboot te Hoorn :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De schwere Sturmboote werden ook gebruikt door het Hochsee-Lehr-Kommando in Terneuzen. Heb hier aardig wat foto's van.

    Groet,

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sodejus! Dat is bijzonder historisch materiaal!
    De bijboten ook bijzonder met de ‘Bangkok kanalen’ voortstuwing.

    Zo iets is om in museum kwaliteit te bouwen voor een scheepvaartmuseum. Hoop ook dat je dat gaat oppakken. Maar ook een bende werk het planmatig goed op te zetten. Bijzonder stukje over het haven gebied.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    willum vindt dit leuk.
  10. ewapenaar

    ewapenaar Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    2 mei 2020
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Bas,

    Volgens de info op de Gusto werf website was de Nederlandse Marine opdrachtgever van deze schepen. Afmetingen zouden 28.3x4.3 zijn. Als je echter naar de(?) tekeningen in het Marine archief kijkt, hebben deze hele andere afmetingen: 21.35x6

    Weet jij hoe dat zit?

    Erik
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... ik meen 28,3 meter zo ik las... ze waren ook 4,46 meter smaller. ‘Schnellboot in action’ boekje.
    Verder las ik dat de rompen op basis van Engelse ideeën was opgezet... ‘British power boat design’ en dat die in de Schnellboot layout verder zijn afgebouwd. Dus een flink opgerekte rondspant.

    Roerige dagen. Je weet niet wat er met de plannenarchieven is gebeurd bij Gusto?

    Ik had die vraag beter bij Arjan gesteld... Haha.

    De info in de boeken is mager en is al gefilterde informatie... en ook een beetje bijzaak. Kan ook zijn dat er ook niet meer is.
    NL had ook knikspant MTB V-bodems. In grote lijnen kon men daar niet veel mee door de geringere zeewaardigheid.

    Overigens hadden de Schnellboote dat ook. 4 of 5 werd het lastig, en werden de boten al behoorlijk op de proef gesteld. De rompen flexten. En zware klappen bij zeegang... beschadigde de motoren ernstig op de krukas lagering...
    als je al beseft dat een Merlin motor 5 cm langer is als ie op temperatuur is.


    Op het internet staan of stonden wel plaatjes van deze MB 501! turbo diesel motoren. 20 cil. Nogal een lengte... Hoogstandjes. Zo ik lees is de MB 502 motor een minder krachtige brommer.
    De S-151 Gusto had MB 500, wellicht was dat ongeblazen? met 700 en kort 960 pk. V12 viertakt. MB ontwikkeling 1940.

    Maar het moest licht wezen. Met beperkte metallurgie, materiaal schaarste en vooral hoog geschoolde technici om ze te bouwen. Logistiek een drama naar het einde van de oorlog (hemelen zij dank).

    Veel details hierover in het boek van Jac J. Baart. Hij schrijft er ontnuchterend over. Schone schijn van het aanzicht.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooie fotoserie.
    Lijken propaganda foto's.
    Niet zo maar geknipt.
    Deze foto's zijn niet direct achter elkaar gemaakt.
    De laatste foto laat een verschil zien.
    Ik denk dat dit zo wie zo een kleine greep is uit de oorspronkelijke opnamen.

    Willum
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Erik, je linkt naar de tekening van TM 52/53 ofwel S-201/S-202, dus niet naar S-151 vandaar dat de maten niet kloppen. Ik heb overigens een denk ik unieke foto van S-201/202 mocht daar belangstelling voor zijn.

    Groet,

    Arjan
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep! Knikker maar in de groep Arjan!

    Waar Baart ook over schrijft...
    270 uur groot onderhoud.
    Ging men over tot de ontsnappings snelheid, kregen de motoren echt op hun lazer... werd de levensduur nog korter.
    Zuigers, zuigerveren, koppen en kleppen en periferie.

    Bij 540 uur krukas uitbouw. Doorlooptijd 12 weken.

    Grundübetholung 1.000 uur.
    Dat vraagt dus om een just in time aanleverings systeem en motoren buffer. Dat was er amper in capaciteit in het verloop van de 5 jaar... naar het eind onmogelijk.
    Mijn vader wist te vertellen dat ze vaak stuk waren. Ook door sabotage.
    Studeerde Werktuigbouw HTS en werkte tot 1943 als ‘errant’ bij Figee Haarlem.... tot hij moest onderduiken voor Arbeitseinsatz.
    Wat ik ook begreep werden daar S-Boote van Kalottes voorzien. En werd er nifty verkloot...
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bij deze :

    [​IMG]

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Rommelige afwerking. Wederom bijzondere plaat!
    Die turrets... Bijkans Duits idee? Op de schetsen van de draagvleugelboten zie je vergelijkbaar.
     
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bas, het boek van Baart heb ik niet. Staan er nog foto's in die niet elders te vinden zijn ? Ik ben toch altijd meer iemand van plaatjes. Ik heb overigens wel "Rotterdam Oorlogshaven" van Baart.

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dit lijken mij ook foto's van professionele kwaliteit. Er moeten nog een enorme berg foto's in het Duitse Bundesarchiv zitten waar wij geen weet van hebben. Voor mensen met belangstelling in WOII geschiedenis is het erg spijtig dat men er daar in Duitstand geen werk van maakt om foto's te digitaliseren en gratis toegankelijk te maken. Het Britse Imperial War Museum is wat dat betreft een stuk verder. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat men in Duitsland meestal niet trots is op het oorlogsverleden en op veel foto's staan natuurlijk ook swastika's en andere zaken waar men schrik van heeft.

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat denk ik ook Arjan. Hoewel men nu wel inziet dat men het archief moet digitaliseren. Ook gefilmd materiaal.

    Baart. Niet extreem veel detailfoto’s. Vooral veel verhaal, illustratie waar nodig, en goed gestructureerde informatie betreffende het wapen in Nederland.

    Foto’s vooral nodig voor inzicht in constructies. Altijd lastig...
    Maar het verhaal acht ik evenzo intrigerend... de impact die het had, en het enorme leed. Een schakeltje in een systeem. Schepen werden onder erbarmelijke omstandigheden gebouwd. Een land dat al snel schaakmat werd gezet op alle fronten. Techniciteit ontsproten uit denkwijzen en denkbeelden kort samen gevat...
    Dat is het boek van Baart.

    Foto’s is gewoon lastig.
    Zowat een 10 jaar terug werd er een officiers album op eBay gezet.
    Ging voor een stevige prijs. Daarna zag je losse foto’s verkocht worden. Opkoper/sloper/culuurbarbaar geweest... zja...

    Oorlogshaven van Baart?
    Dat ga ik even opsnorren.
    De auteur doet zijn onderzoek zeer grondig.

    Er is toch ook een snelboot werkgroep in NL actief? Niet iets voor jou?
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Volgens mij betreft het een werkgroep "Kriegsmarine", ik ben uitsluitend geïnteresseerd in Duitse landingsvaartuigen en Schnellboote. In het boek Rotterdam Oorlogshaven is economische collaboratie één van de hoofdthema's. De Rotterdamse haven was relatief ongeschonden uit de meidagen gekomen en de Duitsers zorgden voor veel werkverschaffing (zowel voor de gewone man als scheepsbouwers etc.).

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina