Mathea Vll speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Taylorcraft, 5 dec 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Nu overschat je de motor een beetje.
    In eerste instantie had ik het plan om er een Nitro racemonstertje in te bouwen maar dat heb ik laten varen.
    Er komt nu een 3,5cc standaard motor( uit de jaren zestig/zeventig) in die beduidend minder vermogen gaat leveren dan de Nitro versie.
    De tekening geeft ook een optie voor een
    3,5 cc motor aan.
    Retro speedbootje en tether cars staan een beetje model voor de uiteindelijke afwerking.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2020
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Maar zo’n 3,5cc zal toch wel flink wat koppel leveren. ‘t Is geen klein motortje en heeft het nodige gewicht, dus als de boot eenmaal op snelheid een klapper op het water maakt, wil je de boel heel houden. Ik zou de spanten dus waar mogelijk sparen. Verder haal je natuurlijk spanten weg daar waar je ruimte nodig hebt voor inbouw van e.e.a. De keuze voor een niet zo extreem krachtige motor lijkt me een goede... dit modelletje zit snel aan het plafond wat-ie qua vermogen nog op het water kan houden.

    Het kan geen kwaad alvast uit te vogelen wat voor prop en welke draairichting het gaat worden. Als je dat duidelijk hebt, weet je aan welke kant roer en turnfin gaan komen (en welke richting je rondjes gaat varen). Roer achter de prop kan, maar is verre van optimaal.
     
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De 3,5CC motor is binnen.
    Blijkt een ongebruikte geheel nieuwe te zijn.
    Vreemde is dat er geen lagers in zitten.
    Vandaag lagers besteld.
    Motor past perfect in de romp.
    IMG_20201217_093331.jpg IMG_20201216_143114.jpg IMG_20201216_143408.jpg
     
    Tamiya1970 en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Welke uitwerking ontstaat er op het vaargedrag als de schroefas een andere ( kleinere) hoek tov.de bodem krijgt?
    Ik wil de motor ongeveer 8mm dieper, en meer rechtop, in de romp inbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hoe kleiner de hoek van de schroefas, hoe minder lift de aandrijving genereert.
    Daar je een driepuntsracer bouwt, is het zaak dat de bodem vrij komt van het water als de boot opglijdt.
    De benodigde lift komt van de ashoek en voor het grootste deel van de gebruikte prop.

    Als je weet welke prop er onder komt (en of het eentje is die veel of weinig lift genereert) kun je overwegen om de ashoek aan te passen.

    Vond dit topic nog: https://www.modelbouwforum.nl/threads/hydroplane-mathea-vii-roundnose.87935/

    Groeten, Jan.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @jan ... ik volg je redenatie, alleen dit bouwdraadje volgt een andere bouwwijze. 1. Er komt een relatief zware (gewicht) brandstofmotor in. Gewicht wil je in dit soort modellen zo laag mogelijk, 2. Er komt geen hydro-prop maar fully submerged onderwaterprop in. Het origineel kàn in de beginjaren ook een onderwaterprop hebben gehad. Roundnose modellen in de VS varen in een bepaalde klasse ook met onderwater prop. Op de originele tekening van dit model wordt ook uitgegaan van een onderwaterprop. De megeleverde as en prop zijn geschikt voor de prullenbak (of heeft Aeronaut ook op dit punt verbeterd?).

    Zelf heb ik nauwelijks ervaring met onderwaterprops. Mss kan iemand met ervaring in een eco-klasse z’n licht hierover laten schijnen?
     
  7. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Mooi project! Over het algemeen kleine ashoek boot is sneller loopt losser meer vaartijd maar ook onstabieler ( flipt sneller)
    Ashoek groter boot is langzamer loopt natter minder vaartijd is stabieler ( flipt niet zo snel)

    Bij vlak water ashoek kleiner, bij ruw water ashoek groter beter op het water te houden.
    Je kan ook met het zwaartepunt spelen. Motor 8 mm lager is heel goed , zwaartepunt is dan lager kanteld minder snel in de bochten.
     
  8. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Dacht dat bij een hydro het zwaartepunt 40/60 is 40% op de sponses en 60% op de achterkant misch kan je daar al een beetje rekening mee houden of even vragen aan mede forumleden
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Gezien de geringe afmetingen van de Mathea vii ga je enkel varen bij vlak water of wat rimpeltjes op het water. Bij de bouwwijze die André heeft gekozen (starre as) is “even” de as verstellen er niet bij.

    CG ligt idd twee duimen breed achter achterzijde drijvers.

    PS wat ook mss van belang is bij bepalen as-hoek is de omvang van de prop. De prop komt immers onder de romp-bodem en je wilt niet te klein moeten proppen!
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Van allen een duidelijk uitleg.
    Zal moeten schipperen met de aanbevelingen en rekening houden met de effecten.
    Van tevoren nooit gedacht dat er zoveel aandachtspunten zijn waar je rekening mee dient te houden.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is juist het leuke van de wijze waarop je deze bouw bent ingestoken. De meeste modelbouwers zouden neigen naar hydro-prop aandrijving. De originelen zijn in de jaren '50 / '60, als ik me niet vergis, ook geswitcht van onderwaterprop naar hydroprop.

    Heeft de Webra ook nog een bepaalde voorkeurs-draairichting?
     
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De standaard draairichting is links.
    Als ik echt geheel voor de 60e jaren had gekozen, dan had ik een dieseltje in moeten bouwen maar dat geeft een enorme overlast van petroleum en wonderolie.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wie-o-wie ... als de standaard draairichting van de motor "links" is (van waaruit bezien?) correspondeert dat dan met de standaard-verkrijgbare eco-props?
     
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    ik vond dit ook al een twijfelachtige reactie :)
    Creëer zelf dus een enorme spraakverwarring om te kiezen voor een stand/kijkpositie die onjuist is.
    Draairichting van de propeller/ schroef is links als je vanaf de achtersteven van de boot naar de voorkant kijkt(foutieve positie).
    Eigenlijk is dit niet de juiste aanduiding, want bij een modelvliegtuig dien je te redeneren vanaf de zitpositie van een piloot en dan spreek je van een rechtsdraaiende propeller.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Volgens mij kun je dan een standaard (mini-) eco-prop eronder zetten en nog steeds zoals in Naviga-kringen te doen gebruikelijk ovaaltjes met de wijzers van de klok mee varen. Nu is het zaak om een propeller te kiezen, waarbij je met maximaal vermogen van de motor ongeveer op 55kmh uitkomt. Die 55kmh is een schatting van de maximum snelheid van de door mij gebouwde Mathea vii. Dit is tevens een snelheid waarbij nog redelijk binnen de grenzen van het ontwerp wordt gevaren. (Verder opvoeren kan altijd nog :))
     
  16. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Alle methanol brandstof motoren hebben de prop rechtsom.
    Ze draaien namelijk van de propellor af gezien links om.
    Vanaf het carter gezien dus rechts om.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat is de maat van de originele prop die erbij zit? Diameter: 36mm?
     
  18. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    Een 3,5 cc wordt om en nabij met een 40 mm prop gevaren. Ik zelf zou een flexas nemen en de benodigde lift in de prop zoeken.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    TS heeft al gekozen voor starre as en submerged prop.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    36mm.
     

Deel Deze Pagina