Pursuit xl zelfbouw gemaakt

Discussie in 'Speedboten' gestart door Carbohans, 14 apr 2020.

  1. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Gps signaal gaat niet goed door carbon dus had ik de gps incl drijfschuim op het bootje bevestigd dat is natuurlijk niks dus heb ik eerst plasticide (kneedbaar plastic) op de bovenkant gedaan en er weer afgehaald met behoud van de vorm daarna een gat gezaagt in het deksel plasticcide er weer op gedaan en daarna aan de binnenkant glasvezelmatjes met epoxy over het gat gelamineerd, op deze manier krijg je gelijk dezelfde vorm terug alleen moet je het natuurlijk weer lakken of spuiten.
    Met deze manier kan je ook makkelijk gaten weer dichten na een crash je kan ook een afdruk maken linkerkant en gebruiken voor de rechterkant (spiegelen) .het kapje moet aan de binnenkant nog netjes gemaakt worden. Misch kan iemand deze info
    gebruiken vandaar deze post
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 okt 2020
  2. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hallo Jan,
    Vandaag geprobeerd om oval te varen maar wat is het moeilijk en zenuwslopend om overal vol gas te varen dat gaat bijna niet!
    Snap nu wedstrijd varen beter echt heel moeilijk. Ik heb een log gemaakt en vanaf 3.5 tot 6.5 minuut oval gevaren en daarna weer teruggevallen op mijn gaotische vaargedrag :banana:en je kan zien dat bij het oval varen de gemiddelde stroom lager ligt dan hoe ik normaal vaar het water was ook niet geheel vlak anders was het oval varen wat beter gegaan.
    Denk dat ik nog een propje groter kan.
    Gr Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hans,

    Als ik voor een test, om de gemiddelde stroom te bepalen o.i.d. grote ovalen ga varen, dan zorg ik ervoor dat ik de ruimte heb om daadwerkelijk het gas erop te kunnen houden, de bochten zijn dan ook behoorlijk ruim (>30 m).
    In een wedstrijdsituatie vaar je samen met andere boten en heb je alleen de eerste ronde redelijk vlak water als je voorin vaart. Na één of twee rondjes is het 'racewater' geworden (zoals de Amerikanen zeggen) en wordt het inderdaad een uitdaging om het gas erop te houden, ik ging vaak vlak voor een bocht even ietsje van het gas om de boot de gelegenheid te geven iets verder in het water terug te zakken, zodat het insturen ook daadwerkelijk ging zoals de bedoeling was en de boot niet wegsprong naar rechts en binnen de boeien terecht kwam, wat je op een ronde aftrek te staan komt.

    Groeten, Jan.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  4. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Vandaag gevaren met een x462 snelheid 100.8 lipo’s niet voorverwarmt ampere ong 200a lipo’s moesten leeg ze lagen te lang vol. Bootje is moeilijker op het water te houden weet iemand of het makkelijker gaat met een kleinere prop en op 9s ipv 8 s mijn gevoel zegt van wel iemand ervaring hiermee?
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hans,

    Je zegt er niet bij hoe de wind en watercondities waren; kleine rimpeltjes laten een boot mooi los lopen en de snelheid zal oplopen ten opzichte van die op vlak water.

    Als je inderdaad ruim boven de 80 km/h komt, maakt het niet veel uit of je die snelheid haalt met een grote prop en een lager aantal cellen, dan met een kleinere prop op een hoger aantal cellen, je komt gewoon aan de grens van wat de romp kan wegsteken aan snelheid bij bepaalde watercondities.

    Groeten, Jan.
     
  6. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Jan,
    Dank je wel voor je reactie.
    Het was rustig weer met alleen wat kleine golfjes door kanoers . Maar stel dat een boot 100kmh vaart op 8s met een x462 en 100 kmh op 9 s met een bv x455 welke prop genereerde dan de meeste lift? Want die extra lift geeft volgens mij dat onrustige en wat springerige vaargedrag of maakt het inderdaad niet uit en moet ik nu met de trimflaps wat gaan doen die staan nu nog neutraal. Ik ben trouwens zeer tevreden hoor maar probeer altijd wat bij te leren en te experimenteren.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hans,

    Zonder de boot live in actie te zien, of een video waarbij het vaarbeeld goed te zien is, in grote ovalen bij vol gas, durf ik me er niet over uit te laten wat het springerige vaargedrag zou kunnen veroorzaken.

    Als ik met mijn Arowana, of die van m'n zoon (die is nog een tikkeltje sneller als de mijne) vaar, dan worden die boten ook onrustig naarmate de snelheid oploopt, er is steeds minder romp in het water om het koppel en de wielwerking van de aandrijving tegen te gaan, dus die krijgen steeds meer invloed. Boten van hetzelfde formaat, tweemotorig uitgevoerd, lopen véél rustiger.
    Tijdig van het gas kan meestal een flip verhinderen, maar als de wind mee/tegenwerkt, gaat de neus onweerstaanbaar omhoog.
    Ook het geleidelijk aan ruwer wordende water als je relatief kleine ovalen vaart is op een gegeven moment een beperkende factor en moet je van het gas.

    Groeten, Jan.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe meet je dat "alles" hetzelfde bleef terwijl 3cm van het roerblad verwijderd was?
     
  9. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Eric, snelheid gemeten met 3 cm van het roer afgehaald gps 100.8 vs 100.7 de lipo’s had ik in de boot opgeladen om de cog niet te veranderen ( doe ik normaal nooit) het weer type was hetzelfde ampere gemeten met eagletree v4 daar zag ik eigenlijk ook geen noemenswaardige veranderingen. En dat had ik echt niet verwacht en was zeer verbaast hij zou sneller met minder ampere moeten varen. Misschien nog iets inkorten?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hans,

    Een wigvormig roerblad, helemaal als er een waterinlaat in zit, heeft een bepaalde weerstand, 30 mm korter zal er nog steeds een waterinlaat in zitten en is het roerblad alleen korter geworden, niet dunner, de weerstand zal niet noemenswaardig (of in jouw geval meetbaar) lager zijn.
    Dan zal het opruwen van de bodem (het loopvlak mat schuren in de lengterichting) nog eerder meetbaar minder weerstand opleveren.

    Een mes roer werkt ook, maar dan moet je een drukloos koelsysteem inbouwen, of een spray pick-up gebruiken, want je koelwater moet ergens vandaan komen, een stuwpijpje aan de spiegel heeft ook extra weerstand...

    Groeten, Jan.
     
  11. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Vandaag gevaren en gecrashed!!! Ik kon gelukkig nog wel doorvaren 1 rail van een lipo was losgekomen maar daar zijn ze voor. Gelukkig verder geen schade .
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Waar zijn de bewegende beelden, Hans?
     
  13. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Set up was 10S 8000mah met een octura X460 snelheid 107.1 kmh. Max Ampere 160a . (Valt mee!) Ong 7 min gevaren alles bleef handwarm!?
    lastig om hem op het water te houden als ik flink gas geef stuurt ie vanzelf door de torqroll en dan nog propwalk erbij, spannend om er mee te varen langzaam gas geven en geen golven gebruiken als springschans die ik zelf gemaakt hebt door rondjes te varen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 nov 2021
  14. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam

    Meter of 5 door de lucht!?
     
    Cnn en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  15. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
     
    Cnn, Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hans,

    Als ik de beelden zo zie heb je flink wat roeruitslag, daar wordt het vaarbeeld heel onrustig van.
    Ik zou de uitslag mechanisch reduceren tot 25° rechts en 10° links en eventueel nog dual rateop je zender zetten zodat je bij vol gas nóg minder roeruitslag hebt.

    Dan hoef je ook niet zo 'behoedzaam' te varen en kun je niet meer van die haakse bochten maken, die de boot uit balans brengen.
    Het was mooi weer om te varen vandaag; had ik aan de kant gestaan, dan had ik lipo na lipo vol gas leeggejast, maar ja, mijn Arowana gaat niet zó hard, dat houd met 80 km/h wel op...

    Groeten, Jan.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Gaat inderdaad goed van zijn plek.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Je outrigger heeft voor dat soort snelheden geen 10s nodig als het goed is :bye:.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  19. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Dank je wel Jan voor je reactie het was heerlijk aan de waterkant! Ik ga ind de roeruitslag wat reduceren want dat geeft teveel onrust. Af en toe kan ik een snelle streep trekken maar kan eigenlijk niet veel harder dan half gas door golven vogels etc. Ik heb nog een x462 die ga ik nog een keertje proberen en dan verder met mijn outrigger die ligt maar te wachten op onderdelen. Tnx
     
    Tamiya1970, HeliKoper en eric_laermans vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina