CARF Rebel 2m

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 22 mei 2020.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zeker lekker ruim! En dan alsnog sta je soms een uur in je romp te staren... waar ga ik dit nu weer laten...?!?

    Vandaag het plaatje voor de pompen en de UAT afgemaakt. Bevestiging gemaakt en gecovered in Carbon Oracover. Ziet er netjes uit zo!

    [​IMG][​IMG]
     
    Cnn, Rene microturbine, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Bijna een hele dag knutselen en alles wat je ziet is dit ...
    Stroomkabel gemaakt voor de rookpomp, gear controller en Unilight controller.
    (Dit kostte me de meeste tijd)
    De kabel voor de nosegear en nosewheelsteering afgemaakt...3 keer in totaal!
    De eerste keer vond ik de routing niet goed, de tweede keer kabel te kort ...

    Aan / uit schakelaar gemonteerd en tenslotte de ballvalve voor de turbine, brandstoffilter en brandstofleidingen gemonteerd.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Rene microturbine, Cnn, Berto en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Bijna buum :D
    Als de corona voorbij is kunnen we meteen maidenen :yes:

    Maar eh, die schroefjes van de 'MPX servokabels doorvoer' kan echt niet hoor :stout:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Klopt, moet nog een stukje hout onder en worden afgeslepen... je kent me! ;-)
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    Berto vindt dit leuk.
  5. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Volgens mij is hij nu echt bijna af.
    Alles ziet er echt super strak uit.
    Kijk best wel veel af voor mijn eigen mini rebel.
    Heb veel minder ruimte maar is altijd leuk om dingen te vergelijken.
    Zag dat bij jouw in de staart een mooi houtwerk constructie zit zodat de kabels van de hoogt roer mooi ondersteunt worden.
    Bij mij zit helemaal niks moet daar zelf iets voor bedenken kabels op de buis lijkt me niet echt handig.
    Weet zelf nog niet goed wat ik ga doen.
    Toch 2 kant klare jets erop nahouden of toch alleen deze.
    Dan kan ik de k70 overbouwen en ontvanger en switch.
    Maar aangezien ik eigenlijk maar 2 vluchten met de andere gemaakt heb is dat ook weer zonde.
    In dat geval moet ik ook een turbine erbij hebben.
    En dan word het lastig hij is te vliegen met een k45 maar vanaf gras is de k70 beter geschikt denk ik.
    In de lucht is de k45 denk ik wel voldoende tenminste op jp vlogen ze ook met de k45 en dat ging eigenlijk prima.
    Of misschien toch de xicoy x90 is volgens mij qua gewicht wel aardig hetzelfde.
    Altijd lastig
     
    Rene microturbine vindt dit leuk.
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Arjan!

    Nou, nog zat te doen!

    - servokabels maken tussen gearcontroller en ontvanger
    - ecu een plekje geven en kabels hiervoor maken (originele zijn altijd te kort...)
    - tank aansluitingen voor smoke en kero.
    - brandstof en smoke olie slangen
    - alles nog verder opbinden
    - turbine er in
    - turbine & GPS telemetrie plaatsen
    - Hopper vullen en CG check (positie accu’s bepalen)
    - plankje/bakje maken voor accu’s
    - roeren afstellen
    - programmeren
    - turbine starten
    - alles nalopen.

    En vwb jou servokabels: door een koolstof buisje heen een idee?
     
  7. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Inderdaad nog een mooi to do lijstje.
    Het is toch nog niet echt vliegweer dus ook geen enkel probleem natuurlijk.
    Vliegen met koude handen vind ik echt helemaal niks.
    Heb inmiddels een klein plankje gemaakt waar de kabels heel mooi op rusten.
    En heb alle kabels in glaskous zitten dus ze moeten wel wat kunnen hebben.
     
    Rene microturbine vindt dit leuk.
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Tijd voor een nieuwe update.
    Begonnen aan het brandstofsysteem.
    Voor zover mogelijk de slangen gemaakt. De rest zal moeten wachten tot de bedrading klaar is.
    Ook de fuelvent opening gemaakt voorzien van een streamer zodat ik de plug niet vergeet!

    De ECU heeft zijn plek gevonden.
    Ik wacht nog op een levering van siliconendraad.
    De standaard powerkabels voor de ECU pomp en de brandstofklep zijn te kort. Ik hou er niet van om originele kabels te verkengen en dus besloten ze zelf te maken.
    Kingtech gebruikt enkele connectoren op de G4 die ik nog nooit heb gezien, maar ik heb ze kunnen vinden; XT-30U-F voor de voedingskabel en de ICX 301-M voor de voedingskabel voor de brandstofpomp.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    arjan.grolleman@hotmail.c, Berto en Cnn vinden dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wat mooi gebouwd. Erg strak en netjes
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank je wel!
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Erg blij met mn nieuwe revoc fuse bag!![​IMG]
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed uit buum :thumbsup:
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Nou, het "huwelijk" heeft plaatsgevonden! De turbine is definitief gemonteerd!
    Op de rookleiding heb ik een terugslagklep geïnstalleerd, zodat de rookpijp niet lekt tijdens opslag van de kist.

    Ik denk ook dat dit tijdens het vliegen zal leiden tot een mooie scherpe “stop” van het rookspoor bij afzetten van de pomp.
    Eens kijken of dit werkt. Zo niet, dan gebruik ik in plaats daarvan een kogelkraan.

    Ook is de brandstoftank geïnstalleerd (ik denk dat ik hem minstens 50 keer in en uit heb gebouwd voor montage / bedrading! )

    De installatie van de plaat met de pompen / UAT is bijna klaar, Nog wat bedrading fatsoeneren en dan vast schroeven.

    De Kingtech telemetriemodule is geïnstalleerd en het volgende punt is de eerste CG-controle.
    De stroomkabels lopen naar de neus en ik wil de beste locatie voor de batterijen bepalen.
    Daarna alleen nog maar de batterijhouder fabriceren en de kabels op lengte maken.

    Vervolgens nog de linkages maken voor flaps en rolroeren en de afstelling doen, programmeren en
    daarna is ze klaar voor de eerste motor start en wat taxitests!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Cnn, serge pot, Danny-P47 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Beetje geprutst weer vandaag!
    Aan de CG check nog niet echt toe gekomen.
    Moet je toch even rustig de tijd voor nemen.

    Fuelplate installeren:
    Een houder gemaakt voor de vulaansluiting uit een stuk ply en een rubberen doorvoer en de kogelkraan op de wielbak geplaatst.

    Blij met het resultaat!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zit een lelijke plek op de voorrand van één vleugel.
    Kreeg het idee om dit af te dekken met aluminiumtape om een metalen voorrand na te bootsen, best goed gelukt!

    Opplakken en wrijf de rimpels voorzichtig eruit met een rond voorwerp. (Ik heb een markeerstift gebruikt)

    Ziet er goed uit!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2021
    Berto, Hans Rijkuiter, gpman en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Melvin,
    Vraagje in de tank slang zit daar een kogelkraan en ook zo,n zelf afsluitende festo koppeling op.
    Gebruik zelf alleen maar de zelf afsluitende en ga er maar vanuit dat deze ook dicht is en blijft.
    Heb ook een plekje op de rand van de vleugel zitten net de overgang.
    Is het risico van verf in de mal erop plaatsen.
    Daardoor zijn ze wel lichter dan buiten de mal spuiten dacht ik.
    Hopelijk is de corona in maart april onder controle zodat we weer kunnen vliegen.
    Waar word de maiden gedaan?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Die koppelingen gebruik ik overal zonder kraan. Nog nooit lekkage gehad. Kraan kan geen kwaad natuurlijk, dus doe wat je wil :)
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Arjan,

    Ik zet er een ball valve tussen om te voorkomen dat de snelkoppeling wordt opengezogen door de zuigkracht van de pomp.

    Ik heb het een keer zien gebeuren bij een clubgenoot dus voor mij is het “better safe then sorry”

    Maiden doen we lekker op Deelen zodra het weer mag.

    Voorlopige CG Check gedaan!

    Gewicht is OK, 11 kg met een volledige UAT.
    Links en rechts zijn mooi gelijk.

    Locatie van de batterij bepaald, nu de houder ervoor te maken. Ik probeer hem zo licht mogelijk maken en de batterij iets verder naar achteren plaatsen om het gewicht van de houder te compenseren.

    [​IMG]

    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Berto, arjan.grolleman@hotmail.c en gpman vinden dit leuk.
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Open gezogen? Dan was die defect. De onderdruk is laag en die sluitingen sluiten enorm goed. Ik vertrouw die 200%
     
  19. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    En ben af en toe best wel een prutser vergeet nog weleens wat.
    Bij de eerste keer testdraaien had ik het dopje van de ontluchting er niet afgehaald en maar goed ook.
    Tank was dus niet 100% dicht met als resultaat een houten vliegtuig vol met diesel.
    Maar aan andere kant wist ik ook dat het niet goed zat.
    Anders was ik misschien wel gaan vliegen met alle gevolgen van dien.
    Een week later een dikkere O ring bij de Wildkamp opgehaald en toen een geslaagde maiden gedaan.
    Dus zie het inderdaad wel voor me de extra kraan vergeet ik toch maar als het echt aan te bevelen is dan doe ik het alsnog.
    Maar laat het voorlopig zo denk ik.
     
  20. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Dus bijna 1 op 1 dat zal lekker gaan straks.
    Op Deelen heb je natuurlijk alle ruimte en ook geen pottenkijkers.
     

Deel Deze Pagina