Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hoe goed is de voorlichting op orde?
    Dit is wat Coolblue te melden heeft:
    Wat is de open categorie?
    [​IMG]
    De meeste recreatieve en professionele dronepiloten vallen in de open categorie. Deze categorie heeft een laag veiligheids- en privacyrisico. In de open categorie heb je 3 subcategorieën: A1, A2 en A3. Dit is bepaald op basis van de afstand tot personen in de omgeving. Betrokken personen vallen in klasse A1, minder betrokken personen in A2 en personen op grote afstand in klasse A3. De minimumleeftijd om met een drone van meer dan 250 gram te vliegen is 16 jaar.
    Niets over verplichte registratie op certificering.

    Dit is wat Mediamarkt aan voorlichting doet:
    '' ---------------------------''
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2020
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  2. Merkwaardig dat u (WillydeWoofer) zo reageert op mijn bericht?!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2020
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Is het jou ook opgevallen dat alle updates onder voorbehoud zijn? :)

    @jve en aan alle andere forumleden ik wens jullie fijne Kerstdagen toe.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iedereen (onder voorbehoud :D) fijne feestdagen.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  5. Naar mijn mening doet Coolblue het in de voorlichting met dit artikel gedateerd 13 augustus jl. bepaald niet slecht, al zijn ze nog niet geheel 'up-to-date':
    https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-de-europese-wet-en-regelgeving-voor-drones.html
    en Mediamarkt schenkt toch ook wel enige aandacht aan regelgeving: https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/advies-drones.html#5.
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Als over 8 dagen registratie en certificaat verplicht worden, vind je dan serieus dat Coolblue en Mediamarkt hun voorlichting op orde hebben, of dat de overheid zijn voorlichting aan de branche op orde heeft?
    Ik mag toch aannemen dat deze firma's verwachten dat deze apparaten een langere levensduur dan 8 dagen en counting hebben?
    Serieus??
     
  7. Peter. ik heb er niet voor niets bij geschreven "niet geheel 'up-to-date' ". Inderdaad is 8 dagen zeer kort dag, maar dat ontslaat de branche niet van de verplichting haar zaakjes op orde te hebben, zoals van ons (klassieke modelvliegers) ook verwacht mag worden dat we ons zo goed mogelijk informeren over de actuele regelgeving en daarnaar handelen.
    Bovendien ga ik ervan uit dat n.a.v. de uitkomst van de Internetconsultatie, waarop jij ons eerder opmerkzaam hebt gemaakt, I&W wel tot een overgangsperiode van enkele maanden zal besluiten. Of is dat laatste ijdele hoop?!
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Als daar niet te elfder ure meer support van de instituties voor komt is dat ijdele hoop, alhoewel op drone watch wel al iets in die richting staat.
    Oftewel, wie toegang heeft; spoor de organisaties aan!
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb mij voorgenomen een beetje terug te trekken uit dit draadje, kijken hoe lang ik dat volhou.

    Ik wil over één issue nog wel iets verklaren.

    Ik ben over geen onderwerp zo verketterd als over mijn pogingen een onderscheid erkend te krijgen tussen modelvliegtuigen en drones.

    Naast toch een grote roep op het forum om zo’n onderscheid te kunnen maken toch ook aan de andere kant vooral weerstand met eindeloos herhaalde non argumenten over hybride vliegtuigtypen en mogelijke modificaties aan een vastvleugel vliegtuig die het dan tot een soort illigale drone zouden maken. En soms alleen maar een simpele advies om hier van af te zien omdat het dom of futiel zou zijn

    De vraag is me nooit gesteld waarom een onderscheid op meerdere punten nuttig zou kunnen zijn.

    Vooropgesteld; ook de EASA is hier al gevoelig voor geweest, zie de passage over en definitie van een zweefvliegtuig en het op sommige plaatsen hanteren van de term modelvliegtuig in de CE eisen.

    Het zweefvliegtuig voorbeeld is er door de Alpenlanden ingekomen om het geheel voor het hellingvliegen in de bergen, daar een veel groter issue dan hier, enigszins verteerbaar te maken.

    Er is overigens nog steeds veel te zeggen om een ruimere regelgeving te betrachten voor zweefvliegtuigen, want wat hebben die, meer nog dan motorvliegtuigen, eigenlijk met die multicopter zooi te maken.

    De crux is dat ik stel dat er een extra drempel voor beginners opgeworpen wordt omdat fabrikanten wel bruikbare, serieus te nemen multicopters weten te produceren, maar er voor beginners bruikbare vastvleugel vliegtuigen onder de 250gram nauwelijks voorhanden zijn en deze nauwelijks bruikbaar als beginnersmodel. (gevoeligheid voor turbulentie oa).

    Het ging mij dan ook niet om een onderscheid tussen wat dan wel of niet een drone is maar:

    a) Om de begripsverwarring tussen een drone (door de goegemeente vanzelfsprekend als een multicopter gezien, en een modelvliegtuig.

    b) In het verlengde ligt dat ik in feite een multicopter examen moet doen om met een vastvleugel (zweef) vliegtuig te mogen vliegen.

    c) Om op enkele punten van de regelgeving ruimte te krijgen voor nuancering, vooral ten bate van beginners.

    d) Aangezien de A0 categorie nauwelijks iets beweegt zou voor het beginnersprobleem gekeken kunnen worden naar een milde niet commerciele methode om het A1 certificaat te halen en voorlichting te geven, bijvoorbeeld door een lijst van ARF RTF bouwpakketten en tekeningen van kleiner dan 80joule vliegtuigen.
    Ook zou er dan ruimte moeten zijn om zelfbouw onder de 80joule categorie in A0 te laten vallen.
    Beter nog zou een amendering voor A0 zijn om vastvleugel vliegtuigen onder 80Joule hier ook te laten vallen.

    Aan mijn critici; het zou me niet verbazen als ,maar niet binnenkort, de regelgeving door de EASA toch nog op punten geamendeerd gaat worden ondanks al dat gelamenteer over kantelvleugels, draaivleugels en bijdehand omgebouwde Calmato’s. hou En hou er als je blieft mee op mij over vliegtuigtypes de les te willen lezen.


    Dus ook voor diegene die het allemaal zo zeker weten en de vooruitgang denkers: 1964 weten jullie wat dit dan is? Scan_20201223.jpg

    (Uit Frank Zaick 1964/1965)
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Gezien jouw betrokkenheid bij dit onderwerp niet lang denk ik. Maar om het over de kerstdagen heen te tillen is niet verkeerd denk ik.
    Ik denk zelf ook wel dat er op den duur aanpassingen zullen komen maar dat gebeurd niet van vandaag op morgen.
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  11. Lees in ieder geval op Drone Watch (1) dat de Duitse luchtvaartautoriteit LBA de aankomende registratieplicht voor dronevliegers met vier maanden heeft uitgesteld en (2) dat de politie heeft laten weten dat dronevliegers niet meteen op de bon worden geslingerd als ze in het begin van het nieuwe jaar rondvliegen zonder EU exploitantennummer. Ga in ieder geval op 31 december a.s. proberen een exploitantennummer aan te vragen; ben benieuwd of RDW de zaken dan voor elkaar heeft.
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Dat heb je nog sneller dan ik te pakken.
    Naar mijn recente (tussen posting #349 en #851) informatie is een dergelijk verzoek in Nederland nu al afgewezen.
    Ja, ik heb nu al afkick verschijnselen.:eek:
    Ik ga toch echt proberen zelf niet meer ongevraagd initiatieven te nemen, maar als ik gevraagd wordt om ergens bij van dienst te zijn dan overweeg ik dat natuurlijk wel.
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  13. Dat ziet er uit als een vrij vliegende Autogiro met 4 Rotors; en ik kan het weten, want ik ben van 1962.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Vooralsnog verwacht ik dat het uitgesteld gaat worden gezien de ervaring met invoering van diverse EASA regelgevingen in de kleine luchtvaart de laatste 25 jaar.
    Bijna elke 5 jaar word daar de regelgeving wel van vernieuwd en dat ontaard altijd in uitstel omdat, of EASA de regelgeving nog niet af heeft of omdat de aangesloten landen het niet tijdig uitgevoerd krijgen omdat de EASA pas de laatste punt zet op de ingangsdatum en die punt soms de hele regelgeving door elkaar gooit waardoor de landen zich weer moeten aanpassen.
     
  15. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Jammer, ik had gehoopt hem dit jaar nog te kunnen halen.

    Dear User,

    Identity application processing will stop on 23rd December and restart on 4th January 2021.


    MySRS Support
     
  16. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ja heb hezelfde binnen gekregen, hopenlijk krijg ik snel na de 4e mn goedkeuring om de test te kunnen doen. Dan is dat in ieder geval rond. Voor de rest precies wat Berto zegt de de EASA en de luchtvaart zijn goed in het op het laatste moment alles uit te stellen.
     
  17. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Ik heb mij toch ook maar in Nederland bij DDA ingeschreven. Mocht ik wel het A2 papiertje willen halen. Dan gaan ze straks moeilijk doen omdat ze geen inzage hebben in mijn behaalde papieren in het buitenland. Voor die €40,-
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Heb net van de vereniging bericht gekregen dat we als lid zelf dit hele gebeuren moeten regelen. Ik kan ze hierin geen ongelijk geven. Wie als bestuurslid wil het risico lopen dat een lid ergens buiten de club gaat wild vliegen en daar voor problemen zorgt. Ikzelf zou zo wie zo zelf voor de benodigde papieren hebben gezorgd omdat ik niet alleen op de club vlieg, maar ook regelmatig een helling opzoek of met mijn dlg's ergens in een weiland sta te gooien.
    Ik kan me wel voorstellen dat er nu ook leden zullen zijn die om de extra financiële redenen of omdat ze de benodigde examens niet kunnen behalen nu gaan stoppen met vliegen en de club. Dit zorgt dan weer voor minder inkomsten voor de club, en misschien wel het opdoeken van een club.

    In alle opzichten dus een slechte wetgeving of een goede wetgeving om het vliegen met modelvliegtuigen uit te roeien. Het is maar hoe je het bekijkt.

    Ook in het verdere proces wat al bekend was on die erkenning van modelvliegvelden kan dit een groot struikelblok zijn.

    In de gemeente waar ik woon bestaan al ruim 40 jaar 2 modelvliegclubs. Die erkenning zou wel eens toe kunnen leiden dat maar 1 club die erkenning krijgt en de andere hun vergunningen/veld kwijt raakt. Dit zou betekenen dat voor minimaal 50 personen het modelvliegen niet meer mogelijk wordt.

    Ben zelf wel eens benieuwd hoe dit allemaal verder gaat verlopen, en wat de 3 belangen groeperingen hier aan gaan doen.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Kijk voor de grap eens op forums uit de VS. Daar is men al een stukje verder. Maar het zelfde laken en pak. Men is er niet kapot van. Het blijft ook niet bij een registratie. Maar ze willen er transponders in hebben
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar wij allereerst met de RDW te maken krijgen, heb ik hen een email gestuurd.
    Iedereen kan wel van alles roepen, maar daar heb je niks aan.
    Ik heb gevraagd of het knvvl brevet en/of het Duitse certificaat gehonoreerd worden.
    Zodra ik een antwoord heb, laat ik het weten.
    Verder ben ik nergens voor of tegen. Ik wil slechts 1 ding: vliegen!
     
    Hans V vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina