Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ga je voor A2 dan?
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen

    EU droneregels: hoe zit het met de handhaving?



    Op 31 december 2020 worden de nieuwe Europese droneregels van kracht. Dat brengt niet alleen voor dronevliegers grote veranderingen met zich mee: ook politieagenten op straat krijgen te maken met nieuwe vraagstukken, maar dan op het vlak van handhaving. Dronewatch sprak met Steef Boonstra van de luchtvaartpolitie over de vraag hoe de handhaving vorm gaat krijgen.

    Steef, bedankt dat je even tijd wilt vrijmaken voor een interview. Wat vind je in grote lijnen van de aankomende Europese droneregels?

    “Ik vind het vooral heel positief dat er meer mogelijk gaat worden, de regelgeving is meer toekomstgericht. Een belangrijk verschil is dat de nieuwe regels risicogebaseerd zijn. Als je meer wilt, dan kan dat, als je maar zorgt dat het veilig gebeurt. Het is vanuit ons perspectief fijn dat er dadelijk geen verschil meer is tussen beroepsmatig en recreatief gebruik van drones, dat was altijd moeilijk qua handhaving.

    Voor ons als politie is een belangrijk punt dat mensen verplicht worden om wat kennis te hebben van de regels, door middel van de opleidingsverplichting. Mensen kunnen zich niet meer beroepen op ‘waar kan ik de regels vinden dan’. We kunnen in de toekomst van mensen verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn.”


    Ik hoor vaak dat er amper gehandhaafd wordt op illegaal vliegen. Hoe kijk je daar tegenaan?

    “In het verleden was er wel kritiek op de handhaving. Aan de andere kant, het is ook niet realistisch om te verwachten dat iedereen die door rood rijdt een bekeuring krijgt. Er worden door mijn collega’s regelmatig bekeuringen uitgeschreven voor overtredingen met drones, dus er is wel degelijk sprake van handhaving.

    De frustratie zat met name bij Youtubefilmpjes vol illegale dronebeelden, waar dan niets aan gedaan werd. Het probleem daarbij is dat je meestal niet zeker weet wie de drone bestuurde toen de opnamen gemaakt werden. Een bekeuring is dus toch vaak een kwestie van een heterdaadje.”

    Uiteindelijk zijn mensen verantwoordelijk voor hun eigen gedrag, zowel qua droneregels als qua respecteren van de privacy. Je krijgt nu de kans om kennis te dragen, als je wilt gaan vliegen. Mensen moeten dat niet zien als ballast, maar als een kans voor de sector om verder te groeien. Daarvoor is het wel van belang dat men verantwoord omgaat met de regels.”

    Hoe bereidt de politie zich voor op de nieuwe droneregels?

    “Sowieso begint het met een duidelijke taakverdeling. De politie richt zich op het handhaven van dronevluchten in de Open categorie. De ILT gaat toezien op de Specific categorie.


    We maken voor de handhaving gebruik van een interne Drone App. Die wordt nu omgebouwd naar de nieuwe regels. Aan de hand van een flowdiagram kan een agent via een serie ja/nee-vragen bepalen of iemand zich aan de regels houdt. Het is alleen enorm complex. We moeten een afweging maken tussen diepgang en bruikbaarheid. Als voorbeeld: er komt dadelijk een minimale horizontale afstand tot snelwegen. Maar dat is bijna niet te handhaven.

    In de app zit ook een kaart met statische no-flyzones. Denk aan alle CTR’s en de nieuwe zones rondom vitale objecten. Op basis van de locatie van de piloot kan een agent afleiden of er op die plek gevlogen mag worden en hoe een eventueel strafbaar feit afgehandeld moet worden. Tijdelijke vliegrestricties op basis van NOTAMs en Natura 2000-gebieden zitten er echter niet in.

    Iemand bekeuren is niet zo simpel als even een bonnetje uitschrijven. Vooralsnog moet een agent een tikverbaal maken, op basis van het eigen dossier, eventueel met ondersteuning van de luchtvaartpolitie. Dat moet wel op een uniforme manier gebeuren. Voor eenvoudige overtredingen, zoals het vliegen zonder registratie of zonder dronebewijs komt er waarschijnlijk wel de mogelijkheid om een ‘snel bonnetje’ uit te schrijven.”

    Waar gaat de politie in eerste instantie met name op letten, na de invoering van de Europese regels?

    “Denk aan een check op de registratie van de operator, en op het bezit van het juiste vliegbewijs. We gaan ook checken of het exploitantnummer op de drone is aangebracht. In de toekomst komt er zoiets als Remote ID, zodat je op afstand een operatorcode kunt uitlezen, maar daar hebben we nu nog geen zicht op.”

    Komt er ook een soort overgangsperiode, qua handhaving? Niet iedereen zal zich meteen op 31 december registreren of een opleiding volgen.

    “In de eerste periode zullen er geen boetes worden uitgeschreven als iemand nog geen opleiding heeft gevolgd of zich nog niet heeft geregistreerd. We zijn nog in overleg met het Openbaar Ministerie over de lengte van die periode. Het hangt ook af van hoe het technisch allemaal gaat lopen, en de voorlichting moet nog op gang komen. Het wordt wel een afgebakende periode. En natuurlijk zullen we wel handhaven op de algemene regels, zoals de maximale vlieghoogte.”

    Hoe gaat de politie om met dronebewijzen die uitgegeven zijn door een andere lidstaat? En hoe zit het met de legacy drones? Krijgen agenten een weegschaal mee?

    “Als iemand een dronebewijs overlegt die door een andere lidstaat is afgegeven, dan kunnen we nog niet opzoeken of deze inderdaad geldig is. Op termijn komt er een koppeling naar een Europese database. Tot die tijd kunnen we natuurlijk wel een nader onderzoek instellen als er een indicatie is dat het niet klopt.

    Wat de legacy drones zonder Cx CE label betreft, die zitten ook in de Drone App. Agenten hebben geen weegschaal mee, als het echt nodig is kunnen we altijd via internet het gewicht opzoeken van een bepaalde drone.”

    Hoe gaan jullie om met buitenlandse dronepiloten, die niet op de hoogte zijn van de Nederlandse afwijkingen op de Europese regels?

    “Iedere lidstaat kan zijn eigen aanvullende regels invoeren. Maar er wordt door ons gehandhaafd op de nationale regels, dus daar moet men zich aan houden. Dat er op nationaal niveau afwijkingen mogelijk zijn, dat is vooral een Europees beleidsvraagstuk. Maar het gaat wel discussie opleveren. We hebben op dit vlak dan ook feedback gegeven op de concept-Regeling onbemande luchtvaart.”

    Is al duidelijk hoe hoog de bekeuringen worden?

    “De strafbaarstelling moet op nationaal niveau geregeld worden. De hoogte van bekeuringen is op dit moment nog niet bekend, omdat de Regeling onbemande luchtvaartuigen nog niet definitief is vastgesteld. Het OM komt te zijner tijd met een transactielijst. Die bevat bedragen die bij bepaalde overtredingen horen.

    Indien van toepassing kan er geëscaleerd worden. Als je bijvoorbeeld moedwillig met je drone ander luchtverkeer in gevaar brengt, dan is de Wet luchtvaart of het wetboek van Strafrecht van toepassing. Daar kan zelfs celstraf op staan.”

    Privacy wordt een heet hangijzer, zeker omdat je met lichtgewicht drones boven bebouwing mag gaan vliegen. Hoe gaat de politie met dit onderwerp om?

    “Het is een grijs gebied, maar we gaan hier vooral pragmatisch mee om. Met gezond verstand en logisch nadenken kom je een heel eind. Richt je camera niet op een plek waar je vanaf de openbare weg ook geen zicht op hebt. Als je met een drone boven een saunaweide of boven de tuin van een zonnende buurvrouw vliegt, dan snap je wel dat men zich al snel aangetast voelt in de privacy. Ook als je bij een flat op tien hoog door een raam naar binnen kijkt is het wel duidelijk dat je een inbreuk maakt op de privacy.

    Een politieagent zal altijd een afweging moeten maken. Iemand die klaagt zal duidelijk moeten kunnen maken waarom er sprake is van een privacyschending. Als een dronevlieger hoog boven huizen vliegt en niemand herkenbaar in beeld brengt, dan wordt het lastig om zo’n klacht hard te maken.”

    In België is er veel te doen over politiedrones die handhaven op de coronaregels en het vuurwerkverbod. Burgers ervaren dat als een inbreuk op de privacy, door de overheid. Wat heb je daarover te zeggen?

    “Er is een verschil tussen horizontale privacy en verticale privacy. Het eerste is tussen burgers onderling, het tweede gaat over de relatie tussen overheid en burger. Als je het over politiedrones hebt, dan gaat het over verticale privacy.

    De inzet van politiedrones is altijd goed beschreven, daar zijn heel duidelijke regels voor. Wel is het lastig dat een politiedrone niet per se als zodanig herkenbaar is, zoals wel het geval is bij een politiehelikopter.”

    Hoe zit het met drones in natuurgebieden?

    “Daar gaat de politie primair niet over. Dat valt onder de Wet milieubeheer. Ik weet wel dat het niet meevalt om blijvende verstoring door drones hard te maken. In het verleden zijn er wel bekeuringen kwijtgescholden. De handhaving op dit vlak is in de handen van BOA’s en boswachters.”

    Mag je eigenlijk iemand anders met jouw drone laten vliegen? Hoe zit het dan met het operator ID?

    “Dat mag gewoon, dat iemand anders de exploitant is. Net zoals dat jij in mijn auto mag rijden, zolang je maar een rijbewijs hebt. Iemand anders kan dus met jouw drone vliegen, als die persoon maar het juiste dronebewijs heeft.

    Je hebt alleen wel een bepaalde verantwoordelijkheid als exploitant. Goed opletten dus wie je met je drones laat vliegen.”

    Als dronevlieger moet je je houden aan de maximale vlieghoogte. Maar op Scheveningen bijvoorbeeld heb ik wel eens te maken met vliegtuigjes die heel laag vliegen. Hoe kijk je daar tegenaan?

    “De wet schrijft voor de bemande luchtvaart een minimale vlieghoogte voor, waar men zich aan moet houden. Je moet als dronevlieger zorgen dat je voorrang geeft aan ander luchtverkeer, maar reguliere vliegers moeten natuurlijk ook rekening houden met drones. Wettelijk gezien mogen politie en defensie laagvliegen, maar ook zij hebben een verantwoordelijkheid dat dit veilig gebeurt.”

    Heb je nog een laatste opmerking voor lezers van Dronewatch?

    “Ik wil benadrukken dat we echt niet de boeman zijn. We willen mensen motiveren om te snappen dat er regels zijn, en ze aansporen om een stukje eigen verantwoordelijkheid te nemen. Drones zijn niet meer weg te denken, er komen steeds meer toepassingen voor. Maar er zitten gewoon risico’s aan objecten die in de lucht vliegen.”

    (Bron Dronwach)
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Volgens Dronewatch (m.i. niet rechtsgeldig);
    Een tweede uitzondering betreft mensen die aangesloten zijn bij een modelvliegclub. Zij hoeven geen examen af te leggen om met een drone of modelvliegtuig te vliegen boven het grondgebied van de vereniging. De vereniging dient er wel voor te zorgen dat de betreffende leden over de met de overheid afgesproken vaardigheden beschikken om hun vluchten veilig uit te kunnen voeren.
     
  4. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Je weet nooit wat de toekomst brengt.
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Remote id. Kopie wat er in zich in de VS afspeelt dus
     
  6. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    De Belgische Federaties VML en AAM hebben de zaak opgelost door alle aangesloten leden eenzelfde registratienummer te geven.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    jve vindt dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Positief blijven mensen, het komt echt allemaal goed.
    [​IMG]

    Groetjes uit Huizen en fijne dagen toegewenst.

    Ophaalbrug aanloophaven Huizen. (DJI mini 2)



    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Mooie drone! Kan tot 4000 meter volgens Mediamarkt! Ik ben toch niet gek?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nee echt. Ik heb een filmpje gezien dat de piloot 5 km ver weg vloog, met prima beeld op zijn telefoon. Daarna gaf de telemetrie aan dat de lipo half leeg was en keerde die uit zichzelf terug om weer voor zijn voeten te landen. Werkelijk ongelofelijk die "micro" elektronica van vandaag de dag. Zelf hou ik mijn DJI in zicht, wel oppassen hoor, zo een klein ding ben je zo kwijt.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2020
    p40 vindt dit leuk.
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hoezo voorlichting? Je kan dit als winkel er toch niet opzetten lijkt me......word als beginners drone verkocht.
    4km of 120 meter is maar een stukje gelukkig
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja raar en bovendien wel een beetje duur voor een beginnersdrone.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Wel een leuk ding!
    Ik heb een poosje geleden een briefje van 50 gepoot in de achtertuin......wie weet komt er een boompje!
     
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Als je maar lang genoeg het onkruid wied groeit er vanzelf een boompje. ;)
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De duitsers hebben het voor elkaar gekregen dat de regels pas eind april ingaan, tot die tijd blijft alles bij het oude, dus gewoon vliegen.
    En ze gaan door om te proberen de klassieke modelvlieger te scheiden van de dronevlieger.

    En dan over die dji die 4km ver kan vliegen.
    Die types die dat doen hebben het voor de modelvlieger verpest, meteen drone in beslag nemen, flinke boete geven en dronecertificaat, als ze dat al hebben, afnemen

    GJ
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Precies....dat het ding het kán betekent niet dat je het er mee mág.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het uitstellen van de regels in Duitsland (en hopelijk bij ons): TERECHT

    Het scheiden van de modelvlieger en de dronist: TERECHT

    Kennelijk zijn er een paar piefen hun verstand gaan gebruiken. Was dat nou zo moeilijk?
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Waar ongeveer in de achtertuin Arnold?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Je hebt natuurlijk groot gelijk, ik heb ze hier in Huizen ook gewoon over onze woonwijk langs zien vliegen, te gek voor woorden. Maar het geval wat ik een paar post hiervoor aanhaalde was in een groot en uitgestrekt natuurgebied. Tja in sommige landen kan dat gewoon. En tja, waarom niet, prachtig toch? Kijk maar eens op YouTube DJI mini 2 range test. Er was er zelfs een die hem meer dan 10 km ver kon krijgen en hem dan via GPS locatie terug had gevonden in een akker. Waanzinnig toch, mits verantwoord en daar schort het bij veel mensen aan. Daar helpt een simpele cursus en diploma niets aan. Die gasten zonder verantwoordelijkheidsgevoel blijf je ten alle tijden houden. En weet je, gelukkig zijn we niet allemaal heilig. Je moet ook een beetje vertrouwen hebben dat het voor de klassieke modelbouwer uiteindelijk goed zal aflopen. Niet mopperen, daar schiet niemand mee op, maar de strijd aangaan..
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2020

Deel Deze Pagina