Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    komt ie nog een keer jongens,

    houd het gezellig aub.

    net kerst geweest, vrede op aarde enzo....
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Even een correctie voor de goede orde:

    Ik heb wel degelijk motivatie gegeven voor mijn opmerking 'dat gaat dus niet' die ik gaf op de suggestie van bovenstaande dat we moeten afwijken van de Europese regelgeving.

    Ik heb duidelijk uitgelegd dat we EXTRA maatregelen op nationaal niveau kunnen uitschrijven als bv NL, en dat we kunnen spelen met de handhaving, maar dat we niet kunnen 'AFWIJKEN'.

    Dit om de geïnteresseerde lezers een correct beeld te geven over wat kan en niet kan.

    Relevant in het kader van mijn post hierboven waarin ik concrete suggesties probeer te geven over hoe de certificaten en de exploitanten registratie zouden kunnen uitgewerkt/verbeterd.

    En ja, ik ga uit van het structureel gegeven dat je zult moeten kunnen aantonen dat je hobbyist bent om ook als zodanig door de wet te kunnen worden behandeld.

    Ik zie persoonlijk weinig concrete mogelijkheden dat te doen zonder registratie van de piloot, of door uitsluitend toestellen zonder camera met een maximum gewicht en vermogen als 'wild te vliegen hobbyvliegtuigen' te classificeren waarvoor registratie als piloot overbodig is.

    P.s. aangezien het draadje inmiddels is geschoond van persoonlijke aanvallen, zal ik mij van mijn beste kant laten zien en mij beperken tot inhoudelijk commentaar. Met dank aan de moderator, en een opmerkzame lezer die me hiervan op de hoogte stelde. De bovenstaande tekst is dus aangepast.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
    wim eon vindt dit leuk.
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Ik zie ook een opening voor onderhandeling(Peter Den,post 975,vorige pagina)

    250 gram/19 meter per seconde?
    1F734EF9-E61F-475F-893E-8B25BE56BCD3.png
    Via een ludieke protest actie kan men op subtiele wijze laten zien wat zo’n beperking nu eigenlijk echt inhoudt.....
    18113D6F-06AA-44F1-A374-05A97AEEC422.jpeg

    Groet:Robin
     
    l shems en Hans V vinden dit leuk.
  4. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Is trouwens wel weer grappig. Wat doe je met zwevers zonder prop? Terminal Velocity beperken?

    Voor een DLG is de TV ongeveer 19 m/s, en tegenwoordig onder hobbyvliegomstandigheden ook onder de 250 g te houden.

    Of lanceren aan een stiekje? Dat gaat makkelijk sneller dan 19 m/s.

    Oja, toch weer dat DLGtje. Discuslaunch gaat aan ongeveer 40 m/s.

    Het is allemaal niet zo simpel jongens.
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Precies,dit wordt een heel bureaucratisch gevecht,

    Dus zoveel mogelijk mensen “moeten” de komende jaren géén geld overmaken naar die belachelijke drone wetgeving.
    Het geld dient worden overgemaakt naar een notaris die vervolgens een gespecialiseerde advocaat inhuurt.

    Groet:Robin
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ben nog altijd van mening dat het een kwestie van afwachten is wat er in Nationale regelgeving verschijnt om zo te kunnen zien welke wijzigingen er op Nationaal niveau doorgevoerd gaan worden.



    Europa stuurt een ronde bal naar de EU landen en Nederland mag daar wat scherpe kantjes aanmaken zodat het een kubus wordt maar het materiaal dient intact te blijven.

    De Europese verordening is leidend en die zal men uiteindelijk ook moeten gaan aanpassen als wij en ook belanghebbende in de andere EU landen wensen dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen beroepsmatig, hobby matig vliegen met Drones en de klassieke modelpiloten. Dit kan volgens mij alleen als men gaat samenwerken met modelbouwverenigingen en belangenverenigingen binnen de EU.

    Indien de Nederlands overheid (te) veel afwijkt van de EU regelgeving zoals extra aanscherpingen en beperkingen dan kan je dat op Nationaal niveau aankaarten.



     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Mensen kunnen alvast gaan sparen........

    Hiermee wordt al duidelijk gemaakt dat de mensen zich aan het ingraven zijn.
    Hans is niet onbekend met alle procedures.

    Groet:Robin
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Dank je,
    Om misverstanden te voorkomen: om meerdere redenen ben ik momenteel geen gesprekspartner meer én met het ministerie én met de andere partijen.
    Ik hoop dat anderen hun kanalen willen gebruiken om hier nog wat positiefs uit te richten.
    Ik heb hierover al een, naar mijn mening doordachte aanzet gemaakt, maar de discussie specifiek hierover op het forum loopt al gauw uit de hand zonder dat er iets zinnigs uitkomt.
    Uiteraard licht ik het graag toe, maar alleen in een productieve omgeving, momenteel heb ik dus geen kanalen.

    @GJVO Is er zicht op op welkre gronden het overleg in Duitsland is opengebroken, en is daar een oplossingsrichting bekend?

    Ga je nu echt tegen een Hagenees vertellen dat hij niet van de tege pahtei mag zijn?;) Daar ben ik dus tegen!
     
    l shems vindt dit leuk.
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Inderdaad.

    En dit is niet waar.

    Men is helemaal niet verplicht (moeten) dingen op Europees niveau aan te passen omdat 'wij' (jij en mensen die het met jou eens zijn) en 'andere belanghebbenden' dat 'wensen'.

    Er ZOU wat kunnen worden voorgesteld om aan te passen in de Europese regelgeving door de nationale vertegenwoordigers in de Europese unie, ALS die (door de nationale politiek) worden gevraagd dergelijke belangen van 'wij' en 'andere belanghebbenden' mee te nemen naar Brussel.

    En dat gebeurt alleen als die belangen financieel of maatschappelijk voldoende zwaarwegend zijn.

    En DUS kun je alleen invloed hebben als je in staat bent zo'n belang te definiëren, en te komen met zinvolle, uitvoerbare amendementen die dat belang dienen.

    Wanneer beginnen jullie die zeggen het hardst geschaad te zijn in jullie belangen, om deze schade financieel en maatschappelijk te quantificeren als zijnde zwaarwegend?

    Zonder dat hoef je niet eens over enig voorstel te beginnen.

    Dit is echt niet om jullie tegen te spreken. Is gewoon zoals de politiek werkt.
    En wetgeving is een politiek gegeven, of he dat nou leuk vind of niet.
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  10. Inderdaad afwachten hoe bijvoorbeeld de Regeling Modelvliegen eruit gaat zien, maar ook de KNVvL, de FLRCV en de SNMV gaan voeden met concrete voorstellen over de invulling van Artikel-16 van de EU-verordening, zodat zij in hun overleg (overgangsperiode t/m 31/12/2022) met I&W de belangen van de “klassieke” modelvlieger en de modelvliegclubs zo goed mogelijk kunnen dienen.


    Dat samenwerkingsverband om invloed uit te oefenen op de Europese regelgeving bestaat al sinds 2017 (http://emfu.eu/). De KNVvL en de FLRCV zijn deelnemers (http://emfu.eu/member-associations) en hebben nog onlangs hun bijdrage op de website geüpdate (http://emfu.eu/regulation/implementation/netherlands).
     
    Hans V vindt dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit wist ik niet dat er al een samenwerkingsverband was. Maar de bijdrage van de KNVvL is niks anders dan een opsomming van wat er in de toekomst nog gaat veranderen.

    En hier hebben ze het volgens mij mis want ieder EU land valt na 31-12-2020 onder de EU Drone verordening en dient iedereen zich daar ook aan te houden.

    edit:

    Als ik dan de stukken van de DAeC doorlees dan vind ik die net iets steviger opkomen voor de belangen van de modelvliegers dan de KNVvL

     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Wat zou Hunga Bunga er van vinden als zijn ontwerp alleen op papier/rots mag bestaan?
    60985175-1C28-46CE-AC5C-F0EA2192A492.jpeg
    Hoe zou Leonardo hebben gereageerd op 250 gram 19 meter per seconde?
    3F7FE973-B903-4A52-9C31-D25FCD937E37.jpeg
    Hoe zou Remy,’The flying gentleman’ reageren als men vanaf heden alleen nog maar 250 grams vuistslagen,vliegende knietjes en scheenbenen moet uitdelen?
    1F1CC4A2-7BC5-4894-A90F-D645688E68BE.jpeg
    Over 10 jaar alleen nog maar met het WK schuimpjes voetballen wegkoppen met 19 meter per seconde?
    Zo,dit lucht op!

    Verder alle succes toegewenst voor dit draadje.En a.u.b........Niet lullen.Poetsen.(consensus is ook maar een woord)

    Groet:Robin
     
    Hans V vindt dit leuk.
  13. Dat is wel erg kort door de bocht: de bijdrage van de KNVvL en de FLRCV is ongetwijfeld veel meer (geweest) dan de opsomming op de webpagina die je aanhaalt.
    Het is alleen jammer dat de KNVvL en de FLRCV hierover nauwelijks communiceren.

    Uiteraard is ieder EU land gehouden aan de EU verordening, echter de nieuwe Regeling Modelvliegen gaat (als ik het goed begrepen heb) Artikel-16 van de EU-verordening zo implementeren dat modelvliegen in verenigingsverband en op een modelvliegveld t/m 31/12/2022 zo goed als niet verandert (met dien verstande dat wel een EU Exploitantennummer dient te worden aangevraagd).
    Het is in de overgangsperiode t/m 31/12/2022 aan de modelvliegers om, door tussenkomst van hun vertegenwoordigers (KNVvL, FLRCV en SNMV), in overleg met I&W aan Artikel-16 definitief invulling te geven voor implementatie in de Wet- en Regelgeving per 1/1/2023.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Volgens sommige forumleden mogen wij het hier niet meer over hebben ook al is het een gebrek. :)

    En die uitzondering wanneer modelvliegers op een club vliegen komt in deze regel niet voor. Er staat letterlijk "Tot 31-12-2022 vallen vliegende modelvliegtuigen nog onder de nationale wetgeving, de eerder genoemde Regeling Modelvliegen. Een aanpassing aan deze wet wordt verwacht begin 2021"

    Zou ik als startend en nog onwetende modelvlieger dit lezen en wild gaan vliegen dat ga ik de 'oude' regelgeving modelvliegen lezen en dan lees ik de verkeerde info. ;)
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
  15. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Als jullie de uurtjes die je hier op het forum hebt weg getikt hadden besteed een, overwerk of klussen, van die opbrengst kan je 20 jaar vliegen wat het met de nieuwe regelgeving uiteindelijk meer gaat kosten :worship:;););)

    Mvg,

    Pascal.
     
    l shems en Cnn vinden dit leuk.
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hahaha, da's het nadeel van de winter, er wordt te weinig gevlogen en men zit te veel achter het beeldscherm (moi inclusief).
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  17. Ik ben ook benieuwd wat met begin 2021 wordt bedoeld en of&hoe de resultaten van de https://www.internetconsultatie.nl/regeling_onbemande_luchtvaartuigen geïmplementeerd gaan worden in de wet- en regelgeving.
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Op dit moment kun je nog niets aanvragen bij het rdw.
    Ik geloof er geen zak van dat er meteen streng gehandhaafd gaat worden. Ik denk zelf dat dat pas halverwege het jaar gaat lopen.
    Zomaar een inschatting......

    Gewoon lekker vliegen, laten zien dat we verantwoord bezig zijn. Dan zal het voorlopig nog wel goed gaan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Precies.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik begreep, maar ik moet het navragen, is dat er wegens economische (wirtschaft) gronden een oplossing gezocht gaat worden
    Er schijnen duitse bedrijven die zich grotendeels beziggouden met klassieke modelbouw alarm geslagen te hebben.
    Argument van de dmfv man was, drones komen uit China, klassieke modelbouw uit Duitsland.
    Er schijnen ruim 100000 banen op de tocht te staan, direct of indirect.
    Dat gaat in Nederland niet op maar als Duitsland de wet kan veranderen kan Nederland het ook, als de lobby maar sterk genoeg.
    Met de KNVvL gaat dat dus niet lukken, een soort van gezamelijke modelvliegers belangengroep kan groot genoeg zijn.
    Haal er dan ook nog eens het technische kennis en sociale aspect bij, dat ouderen nog een hobby hebben en buiten komen bij en je maakt een kans.

    GJ
     

Deel Deze Pagina