Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ze krijgen het druk bij ILT, dit moet je allemaal gaan melden: :hammer:

    Voorbeelden van gebeurtenissen die moeten worden gemeld:
    • Letsel aan personen (medewerkers van de exploitant of derden) door contact met de UA
    • Botsing of bijna-botsing met een ander luchtvaarttuig (bemand of onbemand)
    • Noodlandingen en voorzorgslandingen
    • Verlies van de UA (fly away), ook als deze weer wordt teruggevonden
    • Tijdelijk of permanent verlies van controle over de UA
    • Landing buiten de veiligheidszone, dicht bij niet-betrokken personen, gebouwen, obstakels, wegen, boten, voertuigen, enz.
    • Aanvaring met of aanval door vogel(s)
    • Problemen met accu’s, brandstof of olie
    • Uitval van de piloot door ziekte/onwel worden tijdens de vlucht
    • IMSAFE incidenten (worden later in dit boek besproken)
    • Problemen tijdens de vlucht die de vliegveiligheid beïnvloeden
    • Schade aan de UA of schade aan eigendommen van derden als gevolg van contact met de UA
    • Technische storingen die van invloed zijn op de vliegeigenschappen van de UA
    • Vuur of rookontwikkeling aan boord van de UA of in het grondstation
    • Tijdelijk of permanent verlies van de Command and Control (C2) verbinding
    • Doelbewuste schending door de Piloot op Afstand van de regels, met het oog op de veiligheid
    Volgens mij dingen(even vet gemaakt) die in de hobby regelmatig voor komen ;)
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Handhaving? Lol.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Die heb ik nog niet gekregen. Wel mijn "bewijs van voltooiing". Dus ik dacht, kom ik probeer die code die rechts onderaan op "bewijs van voltooiing" staat. Ik ben bang dat de aanvraag bij de RDW nu vaststaat. Hmm, ik heb wel betaald. Misschien toch weer iets te gehaast.
     
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Net via de Engelse site het examen gedaan (40 uit 40) dus heb nu een UK Flying ID en een NL Operator ID dus ben helemaal klaar voor het nieuwe jaar. Nu moet het alleen nog even weer 20 graden worden :)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    UK is geen EU meer, dan is het toch niet geldig?

    Arie
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je de 23 euri hebt afgetikt, dan krijg je al de bevestigingen binnen van het aftikken en van de registratie, dus 2 mailtjes.
    Ik verwacht dat je in het formuliertje zit te klooien bij het toevoegen van een vluchtvergunning, die je niet hebt.

    Het zijn 2 verschillende dingen,
    1) de operator registratie die je moet doen in het land waarin je vertoeft, kost in NL 23 euri.

    2) bewijs dat je het (online) theorie examen hebt volbracht (vliegbewijs), doe je dat in NL dan krijg je een linkje naar het RDW voor uitdraai certifikaatje, of dat gratis is weet ik niet.
    Doe je zo'n theorie examen in Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Ierland, dan is dat gratis.

    Het vliegbewijs, kun je niet toevoegen aan de exploitatie registratie.

    Vervelend probleem voor handhaving, dus niet ons probleem.
    De overheid is niet klaar met het implementeren / koppelen van de systemen tussen de verschillende lidstaten, waardoor handhaving een buitenlands certificaat nog niet kan toetsen op geldigheid.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kostte helemaal niks.
    Ik moet alleen nog even bij de club mijn nummer melden, dan wordt dat centraal geregistreerd bij de DMFV.


    Dat zijn dingen die je als "echt" luchtvaartuig ook moet melden.
    Zelfs bij schermvliegen moet je melden als er iets fout gegaan is of hebt zien gaan.

    GJ
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja die bevestiging heb ik gekregen. Daar staat is: Zodra uw aanvraag is afgerond, ontvangt u een tweede e-mail met daarin een link om uw exploitantnummer te bekijken.

    Prima, maar die tweede mail blijft uit.
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat linkje heb ik ook niet gekregen. Heb daar gisteren wel op lopen wachten.................
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Even wachten dus. Anders bellen of mailen geblazen. Het zal eens van een leien dakje gaan.........
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  12. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Als je het A1/A3 theorie-examen hebt gehaald, krijg je in mijn geval van DDA een 'Bewijs van Voltooiing'. Deze dient meer als vastlegging, maar heeft geen (juridische) status voor de RDW of ILT.
    DDA moet je aanmelden bij het RDW en vervolgens krijg ik van het DDA een unieke sleutel / URL (link). Dit proces kan enige tijd in beslag nemen.
    Met deze URL kom je terecht bij de RDW en kun je een aanvraag indienen voor het verkrijgen van je A1/A3 certificaat.
    Hiervoor moet je:
    de URL gebruiken (leidt naar de RDW) en inloggen met je DigiD
    een betaling doen via iDeal bij de RDW (€23,-)
    We verwijzen hier naar de informatie van de RDW.

    PS. Het is weekend hé :D
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja, maar ik wil het geregeld hebben. :rolleyes:

    Edit: En dan door voor A2, want ik wil wel graag op mijn veldje blijven vliegen. Kan ik wat dichterbij mensen vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2021
    p40 vindt dit leuk.
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dat klinkt als een zakelijke of aanvraag voor een club, dan heb je een een exploitatievergunningsnummer nodig dacht ik gezien te hebben.
     
  15. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    hoogmade
    EU vliegbewijs ( flyer ID)

    er zijn verschillende catogorieen , maar het gros van de vliegtuigen/vluchten vallen in de A1/A3 open categorie ( laag risico)
    dit vliegbewijs is te behalen bij de nederlandse Drone opleidings centra (tegen betaling) maar is ook gratis te behalen bij de ierse IAA en de britse CAA. Behaalde Vliegbewijzen uit andere EU landen zijn geldig in de gehele EU
    het A1/A3 examen bestaat uit 40 vragen
    voor de zwaardere A2 categorie gelden zwaardere opleidings- en examen eisen.

    Dit A1/A3 vliegbewijs is 5 jaar geldig , in de gehele EU !!!!

    dit bovenstaande staat in de flyer die tot stand is gekomen in samenwerking van de : KNVvL modelvliegsport, Federatie van limburgse RC vliegers en de SNMV

    Resume : een Flyer ID, waar ook behaald, is in heel de EU geldig . je hoeft een in engeland behaald Flyer ID niet over te schrijven bij de RDW ( categorie A1/A3)

    en je flyer ID is geldig in Buitengebieden ( wildvliegen) , op modelvliegvelden geld alleen het KNVvl en club brevet.

    volgens mij duidelijk.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan zit ik hier duidelijk in het verkeerde land.

    Ik heb mijn relatief duur betaalde exploitatie nummertje binnen en een ander gratis Iers nummertje, dat is voor dit jaar voldoende.

    Ik ga een poging wagen om te stoppen in dit draadje tot over een paar weken, @WillydeWoofer een poging voor zolang het duurt.:D

    Maar ik ben er nog niet mee klaar.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb nu ook mijn flyer ID , via een engelse site , test gedaan en geslaagd. Maar toen moest ik 9 pond betalen en dat ging niet. Hun betaalmethode had ik niet voorhanden. Toch kreeg ik na een half uur mijn ID op de mail :banana:
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, Nederland slaat er een slaatje uit, zoals altijd.
    En dan ook nog die commerciele eikels van DDA en Drone Flight Academy.
    Geldwolven, hopelijk trapt niemand erin.

    GJ
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Daar kost het 100 euro, en dat voor 40 idiote vragen. Althans, voor ons zijn ze simpel, maar iemand die alleen maar heeft gevoetbald en een drone heeft gehad zal er weinig van bakken zonder eerst een dure cursus te hebben gevolgd.
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Precieze afstanden, wanneer je de zender uit moet doen en dergelijke feitenkennis heb ik niet zo paraat!

    Vraag mij hoe de boel werkt en hoe ik veilig moet vliegen.....dan kom ik een heel eind....

    Net bij vca-cerificaat: logisch nadenken en even feitenkennis stampen.
     

Deel Deze Pagina