Praktische tips over hoe en waar je legaal kan (wild)vliegen vanaf 1-1-2021

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door l shems, 4 jan 2021.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Allereerst een goed 2021 gewenst!!

    Wat betekent de regelgeving van Europa en die van Nederland en andere Europese landen nu voor mij als ik ergens wil vliegen?

    Waar moet ik aan voldoen sinds 1-1 2021? Waar staan de regels?

    Er is veel tegenstrijdige informatie, en sommige zaken zijn niet eenduidig en vragen om een standpunt van de overheid of handhavers. Deze knelpunten op een rijtje zetten, zonder daar een oordeel of mening over te geven, is ook de bedoeling van dit draadje.

    Het gaat alleen over feitelijke zaken die je zou moeten of willen weten of delen als je aan modelvliegen doet, bij een club of 'in het wild', om legaal te kunnen vliegen.

    En een 'drone' vlieger is evengoed een modelvlieger als een 'vastvleugel' modelvlieger, en dus van harte welkom om ook deel te nemen.

    Dit is dus niet bedoeld als draadje om te klagen over dat je het er allemaal niet mee eens bent, met die nieuwe regels, de overheid, de knvvl of wat het allemaal kost bij de RDW en DroneWatch en consorten. Dergelijke posts zullen worden beschouwd als OFF-TOPIC, en direct worden gequote als zijnde off topic zonder de inhoud te herhalen, en indien daar aanleiding voor is, worden gemeld bij de moderatoren.

    Have Fun and Just Fly!

    Guido uit Hoeilaart, BE

    P.s.

    Ik heb de site van de knvvl en de daar gepubliceerde poster over de regelingen goed doorgenomen, en kan iedereen aanraden die site eens te bezoeken.

    Waarom dan toch nog dit draadje?

    Bijvoorbeeld om duidelijkheid te krijgen en/of te geven over wat we onder de term 'in clubverband' moeten lezen.

    Niet dat dat uitmaakt als je een certificaat gaat halen. En niet dat ik niet iedereen zou aanraden dat te doen.

    Maar omdat vliegers in clubverband wellicht geen zin, tijd of internetvaardigheid hebben om in het buitenland gratis zo'n training en examen af te leggen.

    Of mensen die een drone of modelvliegtuig willen kopen of hebben gekocht gewoon even willen proeven van model of dronevliegen zonder direct een drempel tegen te komen. Wellicht eerst iets beneden de 250 gram kopen, of even iemand vragen een paar keer onder toezicht te vliegen. Vind je het toch niets, verkoop je de boel zonder veel tijd geïnvesteerd te hebben.

    Of willen weten waarom wat op welke manier is geregeld.

    Kortom, wat minder formeel, wat meer praktisch


    Enkele links alvast:
    NL:
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-66578.html#
    https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/veiligheid
    https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/nieuws/nieuws-over-nieuwe-regeling-modelvliegen
    https://www.rdw.nl/particulier/voer...vliegbewijs-of-exploitantnummer-van-een-drone
    https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/
    BE:
    -
    EU:
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R0947&from=EN
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
    Peter Den en Erik van Nes vinden dit leuk.
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    En een poging samen te vatten wat ik denk begrepen te hebben. * Komt uit EU drone reglement, ** uit Nederlandse reglement (is aanvullend).
    • Een drone is alles wat op afstand bestuurd wordt en waar geen piloot in zit *
      • Zo ongeveer
      • Iedere drone > 250g of met camera (sensor die persoonsgegevens kan vastleggen) moet worden voorzien van een exploitanten nummer *
      • of waarvoor je een vliegbewijs moet hebben *
    • Een exploitant is eenieder die zich als eigenaar van een drone beschouwt *
      • Er is geen registratie of kenteken voor drones (vooralsnog)
      • Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen zakelijk of niet-zakelijk
      • Het is ook niet belangrijk of je de drone echt 'exploiteert', dat wil zeggen er geld mee verdient
    • Een piloot is degene die de drone bestuurt *
      • En is aansprakelijk is in eerste instantie
    Nu de praktische zaken
    • Welk nummer plak ik op mijn drone?
      • Je eigen exploitanten nummer *
      • Het exploitantennummer van je club *
        • Als je club dat heeft
        • Als je club je dat expliciet via de reglementen of een schriftelijk bewijs toegelaten heeft
      • Dat van eenieder die een exploitantennummer heeft en jou daarvoor toestemming geeft *
        • Schriftelijke toestemming lijkt me aan te bevelen
        • Dat van je vader lijkt me ok ook zonder schriftelijk bewijs
    • Hoe kom ik aan een certificaat of vliegbewijs
      • Niet nodig als je:
        • Met een drone in klasse C0, of *
        • Met zelfbouw lichter dan 250 g en niet sneller dan 19 m/s, of *
        • Onder direct toezicht van een certificaathouder vliegt *
          • TIP: vlieg onder toezicht van iemand anders met een certificaat!
        • Vliegt in clubverband **
          • TIP: volgens de regels OOK buiten het clubterrein
            • het CLUBVERBAND is het criterium
      • Doe het examen in NL en betaal daarvoor bij een van de commerciële aanbieders (zie site RDW voor links)
        • Met het examenbewijs kun je dan bij de RDW een vliegbewijs krijgen tegen betaling van 10€
      • Doe het examen bij een Ierse, Engelse (is dit nog geldig, BREXIT?), Oostenrijkse of andere EU lidstaat die de examens en de certificaten gratis uitgeven
        • Deze zijn internationaal geldig zonder registratie bij de RDW *
    • Waar mag ik vliegen?
      • Heb je de cursus voor het certificaat gevolgd, en het examen gedaan??
      • Vlieg nou maar gewoon niet boven mensen, niet dichter dan 50 meter bij drukke straat of spoorweg, niet hoger dan 120 meter, en niet in de buurt van een vliegveld (CTR) en je hebt nooit een probleem. **
      • https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/
    Kortom, met een klein beetje moeite, en in het gekste geval 23€, kun je vliegen in Europa.

    Natuurlijk is dit een vereenvoudiging van de hele regeling. Als je geen dingen doet waarvan je zelf kan aanvoelen dat het raar zou zijn dat je dat zonder registratie of certificaat zou mogen doen, kan je denk ik op bovenstaande goed bepalen wat te doen.
    Eigenbouw tot 20 kg, drone met C0 markering, en niet boven mensen, dat zijn toch wel de meest voorkomende gebruikers, zouden met bovenstaande uit de voeten moeten kunnen.
    Uiteindelijk bepaalt de wet wat er mag en niet, niet een dergelijk overzichtje door iemand zoals ik opgesteld.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Om in te loggen bij de RDW moet je met je DigiD èn een SMS-verificatie code inloggen (of met de DigiD app). Om die SMS-code wordt niet meteen gevraagd op de RDW website, waardoor het lijkt alsof het inloggen niet mogelijk is. Ga eerst naar mijn.digid en kies bij je persoonlijke gegevens voor de optie "Altijd inloggen met de DigiD app of sms-controle". Daarna kun je inloggen bij de RDW en wordt je automatisch om de code gevraagd.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
    Jabudi vindt dit leuk.
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Kijk uit met het Engelse certificaat, op een ander draadje wordt gesteld dat dat in EU niet geldig is vanwege de Brexit, waardoor de UK niet meer aan de EU regels hoeft te voldoen.
     
    l shems vindt dit leuk.
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Opmerking ingevoegd. Thanks.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    "Een drone is alles wat op afstand bestuurt wordt en waar geen piloot in zit"

    Aanvulling:

    ...is alles wat vliegt en op afstand...

    Of waar een camera op zit.

    Groeten,
    Willem
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    De camera gaat pas een rol spelen als je de uitzonderingen wilt beschrijven (geen nummer nodig als je een "toy drone" of een eigenbouw hebt die minder dan 250g weegt, tenzij er een camera aan boord is). In de algemene omschrijving "Zo ongeveer alles wat vliegt en......" is het niet van belang.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit inloggen met DigiD + sms lukt mij dus niet. Bij andere toepassingen gaat dat overigens wel prima.
    Ik krijg nu een melding dat het niet mogelijk is en de enige optie is "uitloggen". Ook krijg ik geen sms....

    Edit:
    Het bleek dus, dat het aanzetten van sms verificatie in je DigiD niet voldoende is om dit te laten werken.
    Er moet ook nog "altijd inloggen met sms" worden aangevinkt.
    Erg onlogisch, want het aanzetten van de functie an sich suggereert toch dat dit dan gewoon al gebeurt...
    Nou ja, toen was het dus zó gepiept. Alle legaliserende documenten zijn binnen...
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Hoi Willem,

    Ik heb dit ook op de flyer zien staan op de site van de KNVVL. Maar in de regelgeving wordt volgens mij nergens gesproken over een camera.
    Als je me kan laten weten waar dit in een wet of regelgeving is opgenomen, pas ik het graag aan in het overzichtje.

    De verordening zegt er alvast niets over. Het gaat enkel over gewicht, en beoogde afstand tot mensen denk ik. Dit staat er in de verordening voor open klasse A1 en A3, voor ons modelvlieger relevant:

    UAS.OPEN.020 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A1
    5) ze worden verricht met een onbemand luchtvaartuig dat:
    a) een maximale startmassa heeft van minder dan 250 g, lading inbegrepen, en een maximale vliegsnelheid van minder dan 19 m/s, in het geval van door particulieren gebouwde UAS, of
    b) voldoet aan de eisen van artikel 20, onder a); DAT IS EEN DRONE GEBOUWD VOOR DE REGELGEVING IN WERKING TRAD
    c)is gemarkeerd als klasse C0 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 1 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, of
    d) is gemarkeerd als klasse C1 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 2 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, en wordt geëxploiteerd met actieve en up-to-date gebrachte systemen voor directe identificatie op afstand en geobewustzijn.​

    UAS.OPEN.040 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A3
    4) ze worden verricht met een onbemand luchtvaartuig dat:
    a) een maximale startmassa heeft van minder dan 25 kg, in het geval van door particulieren gebouwd UAS, of
    b) voldoet aan de eisen van artikel 20, onder b);
    c) gemarkeerd is als klasse C2 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 3 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, en wordt geëxploiteerd met actieve en up-to-date gebrachte systemen voor directe identificatie op afstand en geobewustzijn, of
    d) gemarkeerd is als klasse C3 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 4 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, en wordt geëxploiteerd met actieve en up-to-date gebrachte systemen voor directe identificatie op afstand en geobewustzijn, of
    e) gemarkeerd is als klasse C4 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 5 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945.​
     
    jve vindt dit leuk.
  10. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Welke regelgeving of artikel van het dronebesluit staat dit camera verhaal???

    Ben erg benieuwd, heb het niet kunnen vinden. Ik ga dan dat definitie verhaal aanpassen over wat is een drone.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ok.

    Wat me opvalt is dat dat weliswaar een 'officiele' website is, maar die tabellen komen NIET uit de verordeningen of wetgeving.

    Bovendien zijn het 2 tabellen. De eerste is voor niet gelabelde drones (geen C klasse), dus alles wat de mensen al hebben/hadden voor 31-12-2020.
    De tweede voor daarna.

    Zelfbouw is altijd zonder labeling, dus in beide tabellen gelijk.

    Dat camera verhaal slaat dus op drones die géén speelgoed zijn (not a toy) en wel een camera, en dus ook zelfbouw met camera.
    Zelfs sensor wordt genoemd, wat dat ook mag betekenen.
    En verplicht dus registratie van de exploitant.
    Hoe je kunt weten dat een drone wél speelgoed is staat nergens.

    Van dit alles staat echter niets in de verordening zelf, dus ik vraag me af waar dat allemaal vandaan komt. De verordening verwijst naar artikel 20 voor alles voor 31-12-2020. Voor 2023 en later staat hierboven in kopie de tekst uit de verordening, en geen woord over camera of sensor.

    Het is overigens alleen relevant in die tabel voor registratie van de exploitant, er zijn geen vliegbewijs eisen.

    Ik ga het dus nog even NIET toevoegen, totdat er iemand op de proppen komt met een wettekst die dit bevestigt.

    Dus up to you om te bepalen of je wel of niet wil registreren met je drone of eigenbouw, <250 gram, met camera of sensor.

    Edit: een drone <500 g zou ook registratieplicht hebben. Beetje vreemd. Drone van 249g. Schroef hem uit en in elkaar, en het is eigenbouw? Geen registratie plicht meer?

    Ik krijg niet het gevoel dat dit artikel correct is en/of bijgewerkt tov de uiteindelijke wetgeving.

    Edit: tekst aangepast, art 14 *
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
  13. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Tja, je begint een topic en dan kun je aan de studie. Vergeet de site van de rijksoverheid niet en wat er op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-66578.html vermeld staat.

    Wat ook wel interessant is, is om de Belgische wetgeving er naast te zetten. Dit forum is dan wel .nl maar onze taalgenoten uit .be lezen hier ook. :)
     
    l shems vindt dit leuk.
  14. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Heb ik geen probleem mee. Is ook hobby :).

    Ik ga proberen die tweede post zo kort, begrijpelijk en correct mogelijk te houden op basis van enkel verifieerbare en officiële wetteksten en reglementen.

    Jurisprudentie kan daar op termijn natuurlijk ook bij meegenomen worden, mits verifieerbaar.

    I ga proberen alle bijdragen daar op te toetsen.

    Ik vind het nu al verhelderend, al zeg ik het zelf.

    Lol.

    P.s. ben nog op zoek naar een goede link of bron voor officiële locaties, liefst op een kaart, waar je niet, of wel, mag (wild) vliegen.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
  16. EU-verordening - Artikel 14

    5. UAS-exploitanten registreren zichzelf:

    a)
    wanneer zij in de categorie "open" een van de volgende onbemande luchtvaartuigen exploiteren:
    i.
    een MTOM van 250 g of meer heeft of, in geval van een botsing, een kinetische energie van meer dan 80 joule kan overbrengen op een mens;
    ii.
    is uitgerust met een sensor die persoonsgegevens kan registreren
    , tenzij het voldoet aan Richtlijn 2009/48/EG;

    b)
    wanneer zij in de categorie "specifiek" vluchten uitvoeren met een onbemand luchtvaartuig met om het even welke massa.
     
    l shems vindt dit leuk.
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Thanks. Overheen gelezen. Nu even nakijken waar die 'tenzij' op slaat. Zal wel speelgoed wetgeving zijn.
     
  18. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Heeft iemand al eens gerekend? 250 g 19 m/s en 80 joule, is dat hetzelfde?

    Ekin= 1/2 * m * v*v toch?

    0.5 * 0.25 * 19 * 19 = 45.125

    Eenheden conversie?
     
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Die tenzij is super leuk gevonden van de wetgever:

    Speelgoed moet een CE markering hebben volgens bovenstaande richtlijn in de 'tenzij'. CE markering zegt enkel iets over veiligheid.

    Een drone moet een Cx klasse aanduiding hebben.

    Iets met een CE markering zonder Cx klasse aanduiding is dus speelgoed.

    Iets zonder CE markering en zonder Cx klasse aanduiding is iets wat niet vliegen mag met camera zonder registratie.

    Al die 'follow me' en andere 'vliegende camera's' moeten als speelgoed voldoen aan CE en < 250g zijn. Anders moet je ze voorzien van een exploitantennummer.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
  20. Goed gerekend, dus een door particulieren, conform de regelgeving hieronder, gebouwde UAS (zie quote hieronder) haalt die 80 J bij lange na niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2021

Deel Deze Pagina