Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het Kenntnisnachweis zou omgezet kunnen worden naar een Kompetenznachweis.
    De rechtsgeldigheid is gelijk, voldoet aan dezelfde artikelen.
    Daar zijn de DMFV en DaeC nu nog voor aan het vechten want de LBA heeft dat zomaar teruggedraaid.
    Maar in Duitsland is het dit jaar nog gewoon gelijk aan het Kompetenznachweis, tot eind 2021.

    GJ
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    het gaat om een stukje praktijk/kennis
    op een club ben je op 1 plek, waar de clubregels gelden.
    eigenlijk een goed beheersbare situatie. dus hoef je geen los brevet extra te halen.

    ga je los van de club, wordt er wel van je verwacht dat je op eigen houtje de goede dingen doet.
    vandaar het extra brevet..
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is onjuist. Lees onderstaande tekst van de RDW maar.
    1. U doet een online kennistest bij 1 van de erkende vliegscholen. Via internet kunt u vliegscholen vinden die de online kennistest aanbieden. Binnenkort zal het ministerie van I&W op hun website een lijst van vliegscholen publiceren, waarnaar wij zullen verwijzen.
    2. Na het met succes afronden van de kennistest ontvangt u van de vliegschool een mail. Daarin staat een voor u unieke link waarmee u online uw vliegbewijs bij ons opvraagt.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En ook dit schrijft de RDW op hun site;

    Vanaf 31 december 2020 zijn er nieuwe regels bij het vliegen met een drone of een ander onbemand luchtvaartuig, bijvoorbeeld op afstand bestuurbare vliegtuigjes en helikopters.

    Een vliegbewijs is verplicht als u vliegt met een drone die zwaarder weegt dan 250 gram. Een exploitantnummer is verplicht voor eigenaren van drones met een camera of die zwaarder wegen dan 250 gram. Bent u piloot en ook eigenaar van een drone? Dan heeft u een vliegbewijs én een exploitantnummer nodig.
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    En ook de RDW is niet de wetgever, er is een uitzondering voor vliegclubs.
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ben vandaag gebeld door een medewerker van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar aanleiding van mijn e-mail waarin ik verzocht om de registratieplicht en de verplichte cursus + examen uit te stellen tot 30 juni 2021. Wel leuk om iemand te kunnen spreken die dicht bij de regelgeving staat en over en weer was het een goed en vriendelijk gesprek.

    Mijn eerste opmerking was dat ik het er moeilijk mee had dat modelvliegers per 31-12-2020 niet rechtmatig konden vliegen omdat men eerst aan alle administratieve eisen moest voldoen en niet eerder al de mogelijkheid hadden gekregen om zich voor te bereiden. De medewerker bood zijn excuses aan dat het zo was gelopen maar omdat de Europese regelgeving. Verordening 2019/947 definitief per 31-12-2021 direct in ging was er geen mogelijkheid om deze uit te stellen. Toen ik de medewerker er op wees dat EU lidstaten zelf een eigen beleid mogen maken zoals er nu o.a. tijdelijk in Duitsland is gebeurd moest hij erkennen dat het netter was geweest als men zich in Nederland al vanaf 01-12-2020 had kunnen voorbereiden op de on-line kenniscursus + examen maar omdat er nog erkende opleidingsinstituten aangewezen moesten worden was dit niet haalbaar.

    Als het om de handhaving ging wees de medewerker mij erop dat de politie tijdelijk niet zou handhaven waarna ik de opmerking plaatste dat ik geen vervelende discussie zou willen hebben met een politiemedewerker die hier niet van op de hoogte was en dat er dus nog altijd de mogelijkheid was om dit vanuit het ministerie zelf mede te delen zodat men ook wettelijk gedekt is mocht iemand alsnog bekeurd worden.

    Ook het idee dat een individuele klassieke modelvlieger die niet onder de regeling modelvliegen valt omdat hij/zij niet aangesloten is bij een club en dus automatisch onder de Europese regelgeving. Verordening 2019/947 valt en zich moet verdiepen in een regelgeving waar zo veel wettekst instaat die feitelijk niet bedoelt is voor de hobbyvlieger waardoor men er al snel de brui aan geeft en het vliegen laat voor wat het is of gewoon de regelgeving negeert.

    Toch was de medewerker van mening dat modelvliegentuigen en Drones juist meer ruimte hadden gekregen door deze Europese regelgeving. Verordening 2019/947 maar dit moest ik bestrijden omdat er juist meer beperkingen zijn opgelegd zelfs voor modelvliegclubs zoals de verplichte exploitanten registratie en dan heb ik het nog niet gehad over het aanvragen van een nieuwe vergunning voor het einde van 2022.

    De afstandsbeperking betekend nu voor mij dat ik niet meer op het weiland kan vliegen waar ik altijd vloog tenzij ik misschien één rechte lijn zou aanhouden zowel heen als terug maar niet meer kan draaien. Ik denk dat andere vrije vliegers ook zo tegen bepaalde beperkingen aan zullen lopen.

    De medewerker wees mij er ook op dat verenigingen zoals de KNVvL nog geprobeerd hebben om een scheiding te maken tussen Drones en de klassieke modelbouw waarop ik weer zei dat dit niet wenselijk was voor de EU lidstaten omdat beroeps Drones nu eenmaal het luchtruim gaan overnemen en dat moest hij bevestigen.

    Ook kwam de toekomst nog even ter sprake en wat bleek daar was hij zelf mee bezig zoals om het lage luchtruim veilig te maken en daarom zal er in de toekomst voor elk UAS luchtvaartuig het verplicht worden om een transponder in te bouwen zoals her en der al te lezen was. Dit omdat beroeps Drones een waarschuwing krijgen en zij kunnen omvliegen maar ook om overtredingen en schendingen in een verboden luchtruim vast te kunnen leggen.

    Ik verwees de medewerker nog naar dit forum en specifiek naar dit draadje waar de gemoederen hoog waren opgelopen maar hij adviseerde mij ook om DroneWatch af en toe te gaan bezoeken. :)

    Dat de hele regelgeving voor mij een reden was om ermee te stoppen vond hij jammer en vroeg zich af waarom ik niet lid werd van een modelvliegclub. Ik stem niet (meer) op de VVD maar vrijheid daar ben ik wel een groot voorstander van alleen democratie is daar niet echt meer te vinden want het staat allemaal bij voorbaat al vast. ;)
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
    wim eon, Antonio69, Arnold 85 en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Hans V, ik ben blij dat er eindelijk weer iemand in dit "draadje" relevante informatie verstrekt. Daar is dit forum voor bedoeld.

    Alles overziende is mijns inziens binnen niet al te lange tijd "klassiek modelvliegen" alleen nog mogelijk bij een club, op een door IL&T erkend modelvliegveld.

    Ik hoop dat (met onze input) de 3 ons vertegenwoordigende organisaties (KNVvL, FLRCV en SNMV) in hun overleg met IL&T Artikel 16 van de EU-verordening zo weten in te vullen, dat in clubverband ook bijvoorbeeld Hellingzweven en Watervliegen straks nog mogelijk is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2021
    Cnn en Hans V vinden dit leuk.
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij welke wettelijke instantie kan ik dat lezen?
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit bovenste stukje is naar eer en geweten geschreven en wat ik nu heb gedaan was wat ik kon doen. In het gesprek kwam bij mij de behoefte op om zelf bij dit soort overleggen aan te schuiven omdat ik soms aanvoelde dat de medewerker alleen met zijn opdracht bezig was, het voorbereiden van de toekomstige regelgeving maar best wel wilde mee denken. Zeker toen ik hem erop wees dat die hele Europese regelgeving. Verordening 2019/947 niet voor ons was bestemd en gewoon afgesplitst moest worden in een aparte EU regelgeving alleen voor de klassieke modelbouw.

    En dan komt bij mij weer het idee op dat er ook een belangenvereniging zou moeten worden opgericht voor de vrije vliegers en die kan/mag meepraten over versoepelingen waar dat mogelijk is.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, het is echt fijn om te lezen dat wij binnenkort ook nog een transponder in elk vliegtuig in moeten bouwen.
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat is heel triest.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik denk toch dat je de zaak een beetje omdraait Anne. Het is een chaos, waaruit wij zaken op zouden moeten maken?
    Als ik er op mijn werk zo'n janboel van zou maken, werd ik acuut ontslagen. En, terecht.

    Relevante informatie verwacht ik van de overheid te lezen, niet van leden op een forum.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Hans, er is op het forum al vaker een oproep gedaan tot het oprichten van een dergelijke belangenvereniging. Tot nog toe heeft niemand het initiatief willen nemen. Dus, wat let je?
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik denk dat Hans dat kan. Ik zou mij meteen als lid aanmelden van een dergelijke nieuwe vereniging.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ben er toch mee gestopt? :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    In de luchtvaartwet, en die link is al eens langs gekomen, dus lees vanaf het begin ;)
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Doet me wederom denken aan een ambtelijke staatsgreep... zo voelt het bij mij... zucht..

    Hans, wat een inzet. Dank voor het verhelderende verslag.
    Nu nog even in de krant.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik wil best wel gaan meedenken over hoe wij ons beter kunnen gaan organiseren. Nu het moment daar is mede omdat het zeer actueel, is ontstaan vaak goede ideeën wat weer uitnodigt tot extra initiatieven. Alleen zo gauw er sprake is van gewenning ebt het meestal weer langzaam weg en persoonlijk zie ik me niet zo snel een belangenorganisatie gaan oprichten en effe snel de statuten schrijven. :)
    Misschien kan het ook in een andere simpelere rechtsvorm?

    Maar op zich zouden we best wel eens de koppen bij elkaar kunnen gaan steken om zo met elkaar over hoe en wat te gaan overleggen. Maar een belangenorganisatie is één, ze moet dan nog erkend worden en ook uitnodigingen ontvangen om bij een overleg aan te mogen schuiven. Dit alles vanuit het oogpunt om de klassieke modelbouw een kans te geven tegen zo laag mogelijke kosten zodat vanaf de jeugd tot de ouderen zij alle er van kunnen blijven genieten en dat het luchtruim ook voor hun bestemd is.

    Misschien een apart topic openen of is misschien is er al een eerdere oproep gedaan zoals door @Anne van der Waal al is gedaan en waar we verder kunnen communiceren?
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Dit stukje herken ik niet als feit.:confused: Mijn ervaring is een andere. (alternative facts?)
    Wordt het een taak van beroepsdrones schendingen van het luchtruim vast te leggen?
    Dan weet ik verkeerstechnisch nog wel een paar prioriteiten.
    Waarschuwen: willen ze dan onder de 120 meter vrij baan hebben?
    Perfecte argumentering om vuurwapens van een transponder met ID te voorzien, zeker in de USA.
    Doe dat.
    Als de KNVvL zich weer aan zijn originele missiestament zou houden zou dat niet nodig moeten zijn, wellicht is de SNMV te interesseren om dit als neventaak te zien? Anders, schrijf mij alvast maar in.
    Doe dat nou niet :(
     
  20. Hans, ik persoonlijk heb een dergelijke oproep nooit gedaan en zal dat ook niet doen. Als je een dergelijke oproep doet, ben je er ook van. Ik voel me als lid van een modelvliegclub en als voorzitter van een andere modelvliegclub tot nu toe goed vertegenwoordigd door resp. de KNVvL en SNMV.
     

Deel Deze Pagina