TWM 90 super chipmunk

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door eclipse86, 19 okt 2020.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    Ik ben de arf super chipmunk 90 van the world models aan het bouwen, daar ik ook de goldberg heb. Ik vlieg deze met een asp 91 motor. Echter wil ik deze arf elektro bouwen.

    [​IMG]
    https://www.theworldmodels.com/store/product/2233/Super-Chipmunk-90N

    Ik heb er deze motor op geplaatst een axi 4120/20 en zou deze graag op 5cellen vliegen.
    zou 5000mah 20c voldoende zijn of ga ik beter voor een 4500mah 35c
    https://www.modelmotors.cz/product/detail/239/

    er zit een 80amp esc in momenteel en ik zou een 15x8 prop erop zetten

    tips omtrent lipo's hiervoor zijn altijd welkom. ook qua goede merken, want sommigen durven snel bol te staan... Ik post nog een 2de topic over een ander toestel die ook omgebouwd wordt waar ik met een beetje dezelfde vraag zit.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2020
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Momenteel is hij bijna opgebouwd,

    nog uitlaten erin snijden voor de warme lucht en eventueel een doorvoor van verse lucht naar de accu en de esc in de romp.

    hij weegt nu 2880gram zonder accu en zonder losse bec +accu (hiervoor heb ik een 2s 1350mah liggen)
    de 3300 gram zoals op de doos zal dus niet lukken, maar mijn andere chipmunk met asp 91 weegt ook 3500gram met lege tank. dus dit komt overeen.


    Heeft iemand ervaring met SLS of Wellpower lipo's? Ik heb tot nu toe enkel turnigy gebruikt, met wisselende ervaringen, hiervoor wil ik wel eens wat anders. ik denk dat ik met 5s nog voldoende zal hebben.

    https://www.lindinger.at/en/batteri...ipo-battery-pack-ultima-5200-mah-18-5-volt-5s

    https://aerobertics.be/en_be/electronics-1/batteries-1/slscux50005130
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2020
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    uiteindelijk gewicht zonder accu 2880 gram

    Hij balanceert nu met 520 gram in de neus, dus 520 gram voor accu en een bec + losse accu.

    een 5cell 4000mah komt ongeveer hierop neer, wat wellicht wel een korte vluchttijd zal geven... of zou dit nog meevallen? een 5cell 5200mah is zwaarder maar langere vluchten.
    uiteindelijk als ik de lichtere neem en ik koop er 3 kan ik wellicht heel de middag vliegen? bij de grotere langere vluchten maar ook langere laadtijden. hmm moeilijke keuze

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2020
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  5. P.Berger

    P.Berger

    Lid geworden:
    22 sep 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Zutphen
    Accu belasting (Ampere) kun je eenvoudig uitrekenen: 5200/1000×35=182 A. Als je in de specificatie van de motor kijkt wat de maximale stroomsterkte is die hij kan nemen en deze is onder de 182A dan kun je met een 35c accu vliegen. Als hij hoger is, dan een lipo met hogere C rating kiezen.
    Meestal zijn lipos met hogere C rating iets zwaarder in gewicht en duurder. Als je het met weinig C accu af kan dan zou ik die nemen.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ondertussen is hij eindelijk klaar en heb ik de wellpower 42006cell 35/70c, echter komen die met XT60 connectors, wat me mss wel aan de kleine kant lijkt. als ik hierop google zijn er goede maar ook slechte ervaringen mee, sommigen jagen er 100amps door zonder probleem...
     

Deel Deze Pagina