Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik ken de voorzitter van de SNMV een beetje na wat gesprekken en mailverkeer.

    Lijkt mij iemand die weet hoe de ambtenarij werkt, neemt rustig de tijd om in een telefoongesprek vragen te beantwoorden,

    Volgens mij gebeurt er wel wat achter de schermen......vechten tegen de bierkaai?
    Regelgeving is al rond, einddoel is al beslist......alleen de details kunnen we wat mee, m.i.
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Mijn excuses Anne ik heb het verkeerd gelezen, jij schreef " Hans, er is op het forum al vaker een oproep gedaan tot het oprichten van een dergelijke belangenvereniging".

    Ik dacht, dan weet Anne wel waar het draadje staat. :)
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als beroepsdrones een vliegend object tegenkomen in een verboden gebied en wat een signaal uitzend dan is het registreren en daarna pang pang. :)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er komt in 2023 weer een verandering, dan kunnen dingen teruggedraaid worden.
    Waarschijnlijk kunnen dingen voor die tijd al teruggedraaid worden en dan opgenomen worden in de regelgeving van 2023.

    GJ
     
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ga er deze week wel een apart topic voor aanmaken en waar wij gezamenlijk het één en ander kunnen gaan bespreken wat er allemaal mogelijk is. Het zal er dan niet om gaan hoe wij de EU regelgeving kunnen gaan aanpassen maar meer op Nationaal niveau om zo meer ruimte te krijgen om zo vrijer te kunnen rondvliegen.

    Misschien zoiets als 'erkenning voor de klassieke modelbouw'. en geef ons daarvoor de ruimte. :)
     
    alm, Peter Den en JHvdK vinden dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @WillydeWoofer
    ik heb al eens gezocht naar transponders voor inbouw.
    die dingen hoeven helemaal niet groot te zijn.ook niet duur.
    ik ben eerder benieuwd hoe ze e.e.a. geintegreerd willen zien, aangezien de normale zender niet gaat piepen, of communicatie vanaf zo'n transponder ontvangt.
    normaal zend zo'n ding alleen een nummer uit, doet verder niks.

    @Peter Den
    die transponders worden opgepikt door luchtverkeersleiding, en zo komen de drones dus ook bij hun op de radar
    de beroepsdrones hebben af en toe al zo'n ding..

    qua uitvoering, in theorie zou je denken dat een aangewezen modelvliegveld gewoon een zone op de luchtvaartkaart wordt, net als parachutist drop plaatsen.
    oftewel, iedere piloot weet dat het veld er zit.
    clubs binnen de ctr moeten toch al aanmelden bij de toren.. dus in feite zou ik voor een club verwachten dat er geen transponderplicht komt.
    voor de wildvlieger wel.

    verder, een beroepsdrone MOET een vliegplan opstellen.
    goedkeuring en zo hebben voor de vlucht.
    oftewel, men weet een dag of wat op voorhand dat de vlucht plaats gaat vinden.
    waarschuwingen gaan dan via een app, telefoon, mail of zoiets.
    In de CTR moet een beroepsdrone in de regel een radioverbinding met de toren tot stand brengen. dan wordt de piloot rechtstreeks aangesproken door de luchtverkeersleiding.
    zoals een vliegtuig.
    maar dan moet je ook terug praten via papa tango en andere danspassen. lijkt me heel sterk dat ze willen dat alle leden van clubs los met de luchtverkeersleiding gaan praten.
    is ook een last voor hun.


    leuk gedachtesprongetje:
    een beroepsdrone moet volledig de luchtvaartwet volgen.
    gevaarlijke situaties moeten dan gemeld worden.
    moeten wij als clubvlieger dat dan ook gaan doen?
    dan zal de mindere vlieger van de club toch een hoop officiele klachten vanuit de overheid krijgen...
     
    Cnn en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. Daarvoor moet ik me excuseren, want dat weet ik echt niet meer.

    Je zou, zoals Peter den Ouden al suggereerde, de SNMV kunnen benaderen. De voorzitter, dhr. Richard van der Walle, is zeer benaderbaar. Zijn nieuwe e-mail adres is SNMV.voorzitter@gmail.com
     
    Hans V vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Of verplicht met een stuk videotape rondvliegen.
    Dat is ook op de radar zichtbaar weet ik uit ervaring, we hebben dat ooit eens gedaan en binnen de kortste keren kwam er een heli vanaf Den Helder kijken wat dat was.

    GJ
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    lijkt me trouwens wel gaaf, kun je opvragen aan het eind van het jaar wat je werkelijke luchttijd was :D
     
  10. In ieder geval na 1 januari 2023 en misschien zelfs eerder als IL&T en de ons vertegenwoordigende partijen invulling hebben gegeven aan

    Artikel 16 van EU-uitvoeringsverordening 2019/947:

    UAS-vluchtuitvoeringen in het kader van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen

    1. Op verzoek van modelluchtvaartclub of -vereniging kan de bevoegde autoriteit een vergunning voor UAS-vluchtuitvoeringen afgeven in het kader van modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen.

    2. De in lid 1 bedoelde vergunning wordt afgegeven overeenkomstig een van de volgende:

    a)

    de relevante nationale voorschriften;

    b)

    gevestigde procedures, organisatorische structuur en beheersysteem van de modelluchtvaartuigclub of -vereniging, waarbij wordt gewaarborgd dat:

    i.

    piloten op afstand die vluchten uitvoeren in het kader van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen worden in kennis gesteld van de voorwaarden en beperkingen die zijn gedefinieerd in de door de bevoegde autoriteit afgegeven vergunning;

    ii.

    piloten op afstand die vluchten uitvoeren in het kader van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen worden bijgestaan bij het verwerven van de minimumvaardigheid die vereist is om veilige vluchtuitvoeringen met het UAS te verrichten, overeenkomstig de voorwaarden en beperkingen die zijn gedefinieerd in de vergunning;

    iii.

    de modelluchtvaartuigclub of -vereniging passende actie onderneemt wanneer hij/zij ervan in kennis wordt gesteld dat een piloot op afstand die vluchtuitvoeringen verricht in het kader van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen niet voldoet aan de voorwaarden en beperkingen die zijn gedefinieerd in de vergunning en, indien nodig, de bevoegde autoriteit daarvan in kennis stelt;

    iv.

    de modelluchtvaartuigclub of -vereniging, op verzoek van de bevoegde autoriteit, documenten indient die vereist zijn voor toezichts- en monitoringdoeleinden.

    3. In de in lid 1 bedoelde vergunning wordt vermeld onder welke voorwaarden vluchtuitvoeringen in het kader van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen mogen worden verricht; deze vergunning is alleen geldig op het grondgebied van de lidstaat die ze heeft afgegeven.

    4. Lidstaten mogen modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen de gelegenheid geven hun leden namens hun te registreren in de overeenkomstig artikel 14 opgezette registratiesystemen. Als dat niet het geval is moeten de leden van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen zichzelf registreren overeenkomstig artikel 14.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Feitelijk is dat dan niet anders dan hoe een nette club het al ingericht moet hebben..
    en tenzij een clublid bewust naar bemande luchtvaart vliegt, ook geen meldingsplicht naar de overheid..
     
  12. Een "nette" club heeft inderdaad, als het goed is, de zaken voor elkaar en op papier staan. Wat er straks meldingsplichtig wordt, zal ongetwijfeld onderwerp van de discussie over de invulling van Artikel 16 zijn.
    Afgezien van de bemande luchtvaart in de weg zitten, valt daarbij wellicht te denken aan schade aan derden of ongevallen met letsel...............etcetera
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2021
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @Student

    Zo vrees ik:


    https://www.faa.gov/news/media/attachments/RemoteID_Final_Rule.pdf




    https://www.faa.gov/uas/getting_started/remote_id/




    There are three ways drone pilots will be able to meet the identification requirements of the remote ID rule:

    • Operate a Standard Remote ID Drone (PDF) that broadcasts identification and location information about the drone and its control station. A Standard Remote ID Drone is one that is produced with built-in remote ID broadcast capability in accordance with the remote ID rule's requirements.
    • Operate a drone with a remote ID broadcast module (PDF). A broadcast module is a device that broadcasts identification and location information about the drone and its take-off location in accordance with the remote ID rule's requirements. The broadcast module can be added to a drone to retrofit it with remote ID capability. Persons operating a drone with a remote ID broadcast module must be able to see their drone at all times during flight.
    • Operate (without remote ID equipment) (PDF) at FAA-recognized identification areas (FRIAs) sponsored by community-based organizations or educational institutions. FRIAs are the only locations unmanned aircraft (drones and radio-controlled airplanes) may operate without broadcasting remote ID message elements.

    What Information Will be Broadcast?
    Whether using a Standard Remote ID Drone or a remote ID broadcast module, nearly all of the message elements are the same and they must be broadcast from take-off to shutdown.

    A Standard Remote ID Drone must broadcast the following message elements:

    • A unique identifier for the drone. Operators of a Standard Remote ID Drone may choose whether to use the drone's serial number or a session ID (an alternative form of identification discussed below that provides additional privacy to the operator) as the unique identifier;
    • An indication of the drone's latitude, longitude, geometric altitude, and velocity;
    • An indication of the control station's latitude, longitude, and geometric altitude;
    • A time mark; and
    • An emergency status indication.
    A drone with a remote ID broadcast module must broadcast the following message elements:

    • The serial number of the broadcast module;
    • An indication of the drone's latitude, longitude, geometric altitude, and velocity;
    • An indication of the latitude, longitude, and geometric altitude of the drone's take-off location; and
    • A time mark.
    Again, the deadline for operational compliance is 30 months after the rule's effective date.

    Session ID
    As mentioned above, operators of Standard Remote ID Drones are free to choose between broadcasting their drone's serial number or a session ID. Note: some Standard Remote ID Drones may not offer the session ID option. The session ID will be uniquely identifiable such that law enforcement and the FAA can correlate each session ID to a specific drone's serial number, but this ability will not be publicly available.

    The FAA is developing a strategy for assignment of session ID to drone pilots and will consider existing policies when developing the session ID policy. In addition, the FAA will seek public comment on the session ID policy prior to finalizing it
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Wat Ik niet vermeld heb was dat de medewerker ook niet het vermoeden had dat na 2023 er opeens honderden vrachtdrones over Nederland gaan vliegen maar het is allemaal een voorbereiding op..…..
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is natuurlijk niemand opgevallen, dat de hele uitvoering van de regeling omgebogen is van het gevaar van in botsing komen met bemandeluchtvaartoestelletjes in de lucht.
    Naar menselijke doelen op de grond.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Tot 2023 klopt dit en misschien dat er na 2023 nog een uitzondering mogelijk is voor modelvliegclubs omdat die bekend zijn. Maar voor diegene die na 2023 nog steeds onder de EU regelgeving valt en dus vrij vliegt en niet te lokaliseren is kan het zomaar een verplichting worden. En als een traumahelikopter daarmee kan bepalen dat er een UAS luchtvaartuig in zijn route zit dan heb ik er niet zo'n probleem mee.

    Zo'n 30 jaar geleden vloog ik een F3B wedstrijd op het militaire vliegveld Woensdrecht en die moesten wij acuut onderbreken omdat op 100km afstand een Amerikaans vliegtuig vloog en Woensdrecht was een uitwijkhaven. Elk vliegtuig en zeker de Traumaheli die laag vliegt krijgt van mij toch iets meer aandacht dan iets wat op 100km zit. ;)
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het is nu beide. :)
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Er is een kleine update: https://www.internetconsultatie.nl/regeling_onbemande_luchtvaartuigen

    Dit is de link naar de publicatie van de Regeling onbemande luchtvaartuigen in de Staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-66578.html
     
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    ''It's the econemy stupid'' wie zei dat ook alweer?

    Er zijn hele hoge verwachtingen gewekt over de professionele mogelijkheden voor drones en daarbij de mogelijke arbeidsplaatsen.
    Deels zijn die verwachtingen nogal onrealistisch, maar dat krijg je als je,vooral politicie volkomen a-technisch opvoed.
    Tevens van het begin af aan waren er ook grote verwachtingen van de verkoop voor de hobby als die maar gereguleerd konden worden door de regelgeving.
    De verwachting is dat de grote producenten (en DJi doet hier al heel wat) dit soort toevoegingen als remote ID, geofencing, hoogtebegrenzing voor een prikkie meelevert, als ze die dingen maar kunnen blijven verkopen.
    Een remote id standaard meegeleverd door DJi is voor de meesten geen issue, voor de zelfbouw hobbyist echter wel.
    Daarom zijn ze er ook als de kippen bij geweest om de Mini mavic van 249gram te produceren, zogenaamd een speelgoeddrone, maar bekijk de specs maar..
    Alles is echter veel problematischer voor de niet drone en niet kopende hobbyist maar dat intersseert niet, dan moet je maar gewoon een up to date drone kopen.
    De prof fotografen en dergelijke vrezen vooral concurentie van amateurs dus die mogen wat hen betreft er ook in zakken.
    De professionelen als politie en brandweer hebben alleen maar last van de hobbyisten, dus daar hoef je ook niets van te verwachten: iedere hobbyist die je weg kunt saneren boven Schiphol is er een..
    De vervoerders ten slotte willen gewoon zo min mogelijk obstakels dus die zijn de hobbyisten liever kwijt dan rijk.
    Het interesseerd ze niets dat modelvliegtuigen maar een heel klein deel aandeel hebben in het luchtruim, en het veel belangrijker wordt een strategie voor ganzen en spreeuwenzwermen te bedenken.
    Het is ook de reden dat het certificeren in Nederland in eerste instantie gegund wordt aan commerciele bedrijven; letterlijk tegen mij: arbeidsplaatsen scheppen.
    Het blijft bitter dat ''wij'' moeten betalen voor het binnenkomen van deze nieuwkomers in het luctruim en ''wij'' maatregel moeten treffen om hen tegen ''ons'' te beschermen.
    Als je dit conglomeraat tegenover ons hobbyisten zet dan is het nog een godswonder wat er aan regelgeving voor ons uitgekomen is.

    Ik ben bang dat het ontwikkelen van een remote ID die klein genoeg licht en betaalbaar is voor de recreatieve vliegers niet de grootste prioriteit heeft.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    Helikapoter, hobbyist, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina