Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Mooi , ik heb enkel nog een 60-4C , maar zo'n "open rocker" heeft toch nog ietsjes meer vind ik , zou mooi staan op een oldtimer :rolleyes:
    Toevallig geen propadapter op overschot :p

    Groeten Jef
     
  2. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    De open rockers zijn de mooiste. Daarom mis ik hem.ook.....
    Helaas geen propmeenemer.
    Maar ik kan me niet voorstellen dat jij dat niet kan maken;)

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Is die meenemen hetzelfde als van een 10cc
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is volkomen normaal, en het gevolg van de noodzakelijke speling in het bigend en small end lager (oliespleet).
    Je kunt het zelfs wel ongeveer uitrekenen, en bedraagt zomaar een graad of 3 tot 5
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zoveel? Dat wist ik niet!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor... Maar dat komt omdat BDP in dat opzicht die "speling" vreselijk uitvergroot. Het is meestal uitsluitend voelbaar bij een plakkerige, of slecht gesmeerde motor.
    Bij ODP is die boog nog veel groter, maar daar voel je het zelden, heeft met de bewegingsgeometrie te maken..
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als ik dat voelde ging ik meestal de drijfstang vervangen.. praat dan over abc motoren uit buggy's.
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    klopt, dan zet je de zuiger net aan in het klemmende gedeelte en voel je de speling
    bij een vliegtuig motor is dat klemmen veel minder,
    bij motoren met een zuigerveer werkt dit niet omdat je dan ook de speling van de veer in de groef van de zuiger voelt
    tevens word er veel meer vermogen gehaald, en draait een automotor veel meer toeren dan een vliegtuigmotor en is daarmee veel kritischer op de drijfstang
    bij de 3,5cc vlakke baan 1:8 motorenmerk je vaak dat zodra een plug stuk gaat dit een teken was dat het tijd is om je drijfstang te checken, tijdens de race wel meegemaakt dat ik snel een nieuwe plug monteerde om vervolgens dezelfde dag de motor op vol toeren (ruim 30.000 rpm) de motor te ploffen
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ah oke. Dacht dat pluggen er aan gingen als de krukas lagers op hun eind zaten.

    Maar zoveel ervaring heb ik niet met nitro.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoeveel meer ongeveer, dacht je zelf?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pluggen gaan kapot van meerdere dingen: Oververhitting (te arm afgesteld bijvoorbeeld) of mechanische trillingen. Die trillingen kunnen van kapotte lagers komen, maar ook van een uitgelopen big-end.
    Normaal zit er een paar honderdste tot en tiende speling op het big-end (en iets minder op het small end),

    Bij een motor met een slag van 2 cm (ongeveer de orde van grootte van een 10 cc) is 2 honderdste speling in het big-end al ongeveer anderhalve graad krukverdraaiing vanaf top, en dat naar weerszijden van top geeft 3 graden.
    2 honderdste is klein. Meestal zit een goed ingelopen big-end op 5 honderdste of zo, en dan is het ding nog lang niet aan zijn eind. Sterker nog: te krap is juist slechter dan te ruim (en dat is maar goed ook).

    Dus ja, je kunt zomaar meerdere graden speling voelen. Zeker bij bijvoorbeeld een ABC, als je in top de druk laat ontsnappen zodat de zuiger in de pinch zit, word die speling ERG voelbaar, zelfs bij nagelnieuwe motoren.
    Maar de zuiger in top parkeren bij een ABC motor is wel heel erg onsympathiek, dat doet bijna niemand, en daardoor zul je onder normale omstandigheden deze speling nooit voelen.
    Maar hij is er wel.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt nogal af, van wat voor vliegtuigmotor je voor ogen hebt, he?
    Maar er zijn GEEN langzaamlopende automotoren in ieder geval. Het stationair toerental van mijn 1:8 buggies lag meestal boven de 6000 toeren.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    je zet een zuiger ook niet vast in tdc maar op het punt waar hij net aan begint te klemmen, (ongeveer op 10 voor/ ofwel 20-25 graden voor tdc)
    en ja er zijn ook idioot snelle vliegtuigmotortjes die met resopiepm goed over de 25.000 rpm gaan, onder normale omstandigheden met 7,5 cc 10cc 2 takten houd het in de meeste gevallen bij 12.000-14.000 rpm wel op
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Duidelijk verhaal. Het is natuurlijk ook een glijlager zonder druksmering.

    Trillingen wist ik niet. Dacht dat restjes van het kogellager zich op de plug gingen afzetten
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar daar is de hoek van de kruk dusdanig dat die zelfde 0,05 mm speling een VEEL mindere hoekverdraaiing oplevert (ongeveer 0,25 graad voor een 10 cc)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ook gebeuren, maar dan gaat de motor gewoon slechter lopen (slechter ontsteken)
    Met een kapot lager merk je vaak dat een plug de ene vlucht probleemloos start, de hele vlucht goed loopt, maar bij de volgende start doorgepiept lijkt te zijn. Dat is hij niet, het draadje is gewoon gebroken en de stroomkring onderbroken.
    De motor gaat dan "pluggen vreten". Vlieg je daar mee door, dan ga je op een gegeven moment krijgen dat de motor afslaat alsof er een schakelaar omgezet is, en als je dan je plug bekijkt, is het hele gloeidraadje verdwenen. Dan is het andere uiteinde ook afgebroken :D.

    Het wordt veroorzaakt doordat als een kogellager te veel speling krijgt, de as door iedere passerende kogel enigszins " opgetild" wordt, om daarna met een "klapje' op de volgende kogel te landen. Aangezien er per omwenteling ongeveer de helft van de kogels passeert, en zo'n lager meestal tussen de 9 en 13 kogels heeft, is dat een heel erg hoge frequentie (en vrij "hard"). En dat vreet die pluggen op...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Neen :( de 10 cc heeft een dikker krukas

    Groeten Jef
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pluggen gaan ook stuk op erosie... waar het onder valt weet ik niet...
    Onder de loep eentje die goed uitvergroot 7 tot 10x zie je dan een pokdalige
    inpitting in de platinum coating onstaan... luidt het einde van de bloeitijd in.

    Ook heb ik wel vastgekoekte verglazing meegemaakt... zat er een hard pareltje op...
    helaas geen diamant vorming (was ik rijk geworden geweest).
    Ik had wel de indruk dat het met de afterrun motorolie van doen had in de Klotztijd.
    Later met ATF de bescherming gedaan. En met Airosafe heb ik nog nooit zo lang met een plug gedaan.
    Afterrun ook totaal niet nodig. De laatste druppen van Remke nu in zicht.

    Rotte lagers... zal de plug verslechteren. Maar een ABN motor bliksem snel verwoesten.
    ABC wat sterker... maar de fijnmetaalspoeling van metaalgruis zal op den duur ook de
    laatste fut aan compressie wegslijpen... vrees ik...
    Inlopen van mijn Magnum 61 gaf ook weer eens snel opgeven van een plug weer.
    Nieuwe plug. Nu zal het goed blijven.

    Dat dien je voor te zijn. Luisteren naar de motor. Voelen aan de prop. En een regelmatige
    inspectie. Ik denk dat de benzine-tuffers van Brutus op een riant betere olie draaien...
    Nauwelijks tot niet aan inwendige corrosie lijden.
    Methanollertjes... die goed in de gaten houden. Ik had 1x bij mijn OS op Klotz en slechte batch methanol
    Vrijdag vliegen met gezonde motor. Zomerse dag, zondag 1x grote bom roest en volledig aangetaste
    OS lagers... een leerzame loutering...

    Gr Bas
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    mooi hoor die enya(s). Heb zelf onlangs ook 3 60-4C’s een schoonmaakbeurt gegeven. Mooie motoren! En die open rockers helemaal gaaf. Ben ik nog (naarstig) naar op zoek. Vind die OS 60 daarvan ook heel mooi!
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zit niet zozeer in de "betere" olie, maar in het feit dat methanol met water mengt, EN met olie... en dat je dus vrijwel niet voor elkaar krijgt dat de olie een beschermende film tussen metaal en corrosieve stoffen vormt. Vonkontsteking i.c.m. juist afgestelde carburateur doen al heel veel (maar niet 100%).
    Benzine mengt niet met water, dus zelfs als de olie deels met benzine "vervuild" is, zal dat nog niet leiden tot dat die olie water opneemt.
    En dan blijft het spul letterlijk jaren goed. Niemand heeft vroeger ooit after-run in zijn brommertje, grasmaaiertje of aanhangmotortje hoeven doen... We wisten niet eens wat het was, en ik heb meerdere keren vrolijk verder kunnen rijden met brommertjes die al tien jaar stilgestaan hadden. En dat was in de tijd dat ik mezelf al heel stoer vond als ik een bougie had weten te vervangen...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina