Het is een beetje off-topic, maar ik wil er even op reageren: Met 30m lijn hengelen is echt een uitdaging hoor! er is dan bijna geen lijn meer om in te halen, dus je kist ligt zo aan de grond bij het rond gaan aan de lijn. Vooral als het een beetje waait zal het niet te doen zijn om te hengelen met 30m lijn. Normaal haal je 10 tot 15m lijn in tijdens het hengelen. Bij 50m lijn houd je dan nog 35-40m over waarmee de kist een rondje kan draaien. Met 30m lijn blijft er dan dus maar 15 tot 20m over. Dat komt in de buurt van de draaicirkel van het model. Ook verwacht ik dat er minder snelheid opgebouwd kan worden met een kortere lijn, waardoor de lanceerhoogte ook minder zal zijn. Volgens mij hebben top vliegers hier al wel mee ge-experimenteerd. Ik durf even niet meer te zeggen hoeveel hoogteverschil hier uit kwam.
Ik ook dus Meerdere mensen eind 60tiger jaren trokken modellen uit de (eigen) hand op en lieten dan al lopend de lijn vieren tot volle lengte. Ik weet niet of dat nu nog gedaan wordt, maar dat is een hele tijd een heel kort lijntje. Om het model te hengelen aan 30 meter vereist misschien wat meer vaardigheid, maar is goed te doen. Ook cirkelen aan de lijn gaat prima (maar ik was wel een stuk jonger toen) en het is duidelijk dat de overschoot een stuk minder wordt. De vraag is, waarom het binnen een paar jaar tijd is gelukt om rubber van 60 naar 50 naar 40 naar 30gram te brengen en bij F1a alles bij het oude blijft.
Zullen we maar weer eens on topic gaan. Het is een beetje 1 stap voorwaarts 2 achteruit. Maar dat hoort bij dit soort dingen. Inmiddels van 2 kisten het plaatje gemaakt waar de hoofdstuurservo achter zit. Helaas is dit naar wens aangezien de proprelease niet voldoende ruimte heeft zo. Het schroefje linksonderin zit toch wel in de weg. Oplossing? Nieuw plaatje maken en de hele servo een stukje hoger zetten. Ook het lipje inkorten is een trucje om alles wat compacter op elkaar te krijgen. Verder hebben alle nekken nu een kokertje waar de gps precies in past. De rompjes hadden nog een laadkabel intern nodig. Via de timer kan de lipo opgeladen worden met behulp van een printplaatje. Hieraan kan dan een powerbank en op t veld is de lipo zo weer vol. Ik heb een klein 3 pins arduino stekker aan 2 draadjes gesoldeerd en doorverbonden naar de timer. Ondertussen nog een paar inserts gelijmd in de laatste 2 nekken met 12 uurs epoxy dus die mag een nachtje uitharden..
Vandaag nieuwe kansen om te kijken hoe of wat alles uit komt. Dit is een prima oplossing zo. Ik had nog 2 staartbomen af te maken dus vandaag de hamers gelijmd. Morgen staat nog een stabilo mount op t programma en wat klein werk aan de staarten.
Op die eerdere foto zitten de armpjes scheef en die andere weer recht. Dat rechte lijkt me beter. Weet je zeker dat er niets blijft hangen en de krachten op de schijf staat er haaks op ipv schuin dat is ook beter..
Ja recht is uiteraard de bedoeling. Op de 2e foto houdt een schroefje m op zijn plek. Bij die eerste lag die los. En foto maken en vasthouden is best lastig nog.
Misschien s wat minder bouwen. Begin er dubbel van te zien. 3 van de 4 nekken zijn bijna af. De 4e nek is voor de LDA en daarbij moet ik het hele armpjes gebeuren opnieuw bekijken..
Thuiswerken wordt niet aan gedaan dus er is soms gewoon geen tijd voor de bouwerij. Nadeel van mijn beroep, gelukkig wel een heel nuttig beroep vindt ik zelf dan weer. Ondertussen de volgende stapjes alweer gemaakt: - vleugelpen in de nek gelijmd. Wat zeg je nou? De pen in de nek? Ja en hij moet er nog weer uit ook. Op hoop van zegen dus. - de oude ww gaatjes in de vleugels hebben een beetje epoxy gekregen om ze dicht te maken. Volgende keer nog een beetje om ze helemaal gelijk te krijgen met het oppervlakte. - de gaatjes voor de lijntjes zitten in de staartboom. Net als de injectienaalden waar de lijn langs loopt als deze haaks omhoog moet bij het stabilo. De volgende stap is nog een vleugelpen lijmen en dan van 2 modellen kunnen de nekken erop. Dit is best een werkje nog maar moet goed komen. In het ergste geval moet de propring van de neus af en een nieuwe erop. Planning is dan ook rond eind juni weer 1 maar hopelijk 2 kisten vliegklaar te hebben. De 3e kist, LDA volgt daarna snel. Ik heb dan nog een 4e kist waarvan ik nog niet precies weet in welke vorm deze afkomt. Dit ligt aan hoe t internationale seizoen vorm krijgt dit jaar.
Niet alleen Henk gebruikt t forum als naslag werk in de toekomst, maar ik dus ook. Weer wat stapjes verder. Alle lijmstappen van gisteren zijn goed droog. De pen in de nek heb ik met een paar voorzichtige hamer tikken weer uit kunnen krijgen. Nu is het punt waar het pen gat zit goed hard van de lijm en zal t gat minder snel uitlubberen. De nek positie is op een eerder moment al bepaald. Hier kan ik dus gaan voorbereiden om de nek op de motorbuis te plakken. Rondom de nek positie alles afgeplakt en opgeschuurd. Morgen de nek erop lijmen. Vandaag is eerst de andere nekpen aan de beurt. Deze is wat meer tricky te lijmen gezien het gat iets uitgelopen is bij t boren. We gaan t dus beetje spannend maken. De pen gaan we lijmen met de vleugels erop. Hiervoor heb ik de bouwplank even wat verbouwd. De buitenste blokken gaan de vleugels ondersteunen. Op de nek heb ik wat glasplaatjes geplakt om een gelijke afstand overal te krijgen. Deze gaan er voor zorgen dat de pen recht uitlijnt straks. De pen die ik ga gebruiken heb ik gepolijst met zilverpoets. Hierna insmeren met lossingswas en na t drogen zoveel mogelijk er weer af poetsen. Ook de wortelribben hebben een klein beetje lossingswas voor het geval dat.
Nu 18 uurtjes in spanning zitten. Morgenmiddag de boel hopelijk weer los en de pen er netjes in. Wordt vervolgd
Nek zit inmiddels vast op de eerste kist Zo zien ze er uiteindelijk uit met alle electronica erin. Past precies
Inmiddels nog weinig kunnen doen weer aan de modellen. Ja spullen bestellen voor een klein extraatje in de nek. Daar heb ik onder andere deze voor nodig...
Inmiddels de laatste 2 opdrachten ingeleverd voor de studie, nu 4 weken wachten op uitslag om te zien of ik geslaagd ben. In de tussentijd kan er natuurlijk weer gebouwd worden. Als eerste morgen de PCB aan een aantal LED's solderen. Helaas is dit iets wat ik niet zelf kan met dat kleine spul. Gelukkig is een collega oud medewerker IBM en moet dat helemaal goed komen. Hopelijk de komende tijd meer updates.
Nog veel onderdelen. Hopelijk rond september 2 tot 3 complete kisten.. Ondertussen de laatste stabilobok gelijmd.
Let niet op de zooi. De kist is op een paar dingen na vliegklaar. Er moet nog een buisje in de nek voor het vleugelpennetje. Verder is het de timertijden instellen en het instelhoekverschil tussen de vleugels en vleugel/stabilo inmeten. Het inmeten ga ik doen met digitale hoekmeters. Ik zal daarover een kort foto verslag maken, ook meer voor mij als naslagwerk voor de toekomst...
Kisten ombouwen en dan helemaal met nieuwe nekken erop is altijd een risico. Als check de prop op de kist en kijken of deze goed inklapt. Helaas raakt het blad de vleugel dus moet de neusring eraf en opnieuw gelijmd worden. Het eraf halen gaat best bruut. Kwestie van doorzagen en eraf pulken. Dus een nieuwe ring. Helaas kleine tegenvaller maar het doel is nog niet uit zicht om 2 tot 3 kisten klaar te hebben voor 2022..
Ik heb al eens een foto gepost van een kleine PCB. Dat is dus een stuur PCB voor 3 kleine felle LED's. De kerstboom solderen is ver voorbij mijn skills dus een collega gevraagd om er eerst 1 te solderen zodat ik kan kijken of de boel naar wens past. Het zijn lime groene felle ledjes. Paar specs voor de liefhebber. 191lm/Watt, 2.75V max 1A. Morgen eerst testen en dan inbouwen. De andere LED afmonteren als de eerste naar tevreden zitten althans.
Er moeten nog 1 of 2 nieuwe stabilo's gebouwd worden. Dus de laser maar weer wens uitgegraven en uitgevolgd hoe t ook al weer werkte allemaal. Volgend weekend nog anderhalve dag tijd om wat te bouwen voor ik voor de baas op stap moet...
Voor 3 nekken LED lampjes De voortgang gaat wat langzaam. Ik hoop vandaag toch wat kunnen doen als zijn het maar kleine dingen.
De eerste 2 LED bomen zitten in de nekken. De LDA begint vorm te krijgen. Staart is bijna af dat houdt in dat de kist bijna gebalanceerd kan worden...