WA verzekering voor modellen van 20 tot 25kg (EU 785/2004)?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 2 jan 2021.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Volgens mij kan dit alleen als dit gebeurd in de persoonlijke map van de verzekerde waarbij je moet inloggen zodat daarmee bewezen wordt dat ze ook daadwerkelijk gelezen zijn.
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Maar wat ik hier nu uit distilleer is dat de traploze overgang van 2 jaar vanuit de EU regelbrij, door de verzekering gereduceerd is, in mijn geval naar 6 maanden.
    Je zou maar eens een prolongatie op de 1e dag van het jaar hebben gehad.
     
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bij Interpolis waren de nieuwe voorwaarden al actief bij verlengingen voordat de nieuwe wetgeving is ingegaan (document is van september 2020), vermoedelijk is dat bij andere verzekeringen ook het geval. Alleen als je vorige termijn nog loopt gelden de oude voorwaarden nog. Zodra de nieuwe termijn ingaat kun je er vanuit gaan dat de voorwaarden worden aangepast...
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Hier moet ik mijzelf en mijn tussenpersoon corrigeren.

    Voorwaarden Unigarant Woonpakket plus.

    Tijdens het telefoongesprek liep de tussenpersoon snel de polis voorwaarden door.
    Ze gaf aan op pagina 20 van de voorwaarden, maar dat betreft de boedelverzekering en dan met namen het buitenhuis dekking van spullen. Daar staat idd dat drones tot 600 euro verzekerd zijn. Dus tegen diefstal of andere dingen. Dus heb je een dure drone en die wordt uit je auto of aanhanger geleend, dan krijg je maximaal 600 euro uitgekeerd.

    Het stuk van de WA verzekering heb ik ook gevonden in de polis en dat is nu nog zoals het was, met die opmerking erbij dat er een beperkte dekking is.

    Artikel 27, paragraaf beperkt verzekerd en dan nummer 4a bij mijn verzekering.
    aansprakelijkheid van een verzekerde in geval van luchtveertuigen is tot het verzekerde bedrag alleen verzekerd in de volgende situaties.
    a. Modelvliegtuig, de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt met of door modelvliegtuigen, waarvan het gewicht maximaal 25 kilo is.

    Maar er staan meer zaken in met betrekking tot luchtvaartuigen. Ook zaken die niet gedekt zijn.
    artikel 27 paragraaf niet verzekerd, nummer 9, De aansprakelijkheid van een verzekerde is niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt met of door een luchtvaartuig.

    artikel 27, punt 8. Maar ook zaken als Schade door vriendendienst, Sport- en spel situatie, of logeer en oppasfunctie.
    Als je wedstrijden vliegt zou je theoretisch van dit artikel gebruik kunnen maken. Vrije tijds vliegen met modelvliegtuigen zou je onder spel kunnen plaatsen, maar of en in hoeverre de verzekeraar daarin meegaat is dan maar afwachten.
     
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @alm schreef het al eerder.

    Ik begin door alle onduidelijkheden nu ook te twijfelen of modelvliegers die particulier WA verzekerd zijn dat zij ook zijn verzekerd als ze bij een niet bij de KNVvL aangesloten modelvliegclub vliegen. Dit valt volgens mij wel allemaal onder het vliegen onder de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.

    Als zij lid zijn van de KNVvL dan hebben zij (theoretisch) nog wel een dekking als de particuliere WA verzekering het niet dekt, maar voor iemand die alleen bij een verzekeringsmaatschappij is verzekerd daar zie ik toch wel de nodige problemen ontstaan
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Ik zag vanmorgen de voorwaarden van NH1816 voorbij komen.
    Ook zij hebben er iets instaan met betrekking tot een maximale oppervlakte ( max1.5 m2) voor vliegers en kites.
    Maar zij zijn tot nu de enigste die ik gezien heb die deze uitsluiting niet proberen onder te brengen in één volzin met modelvliegtuigen.
    o.a. bij Achmea en Centraal Beheer doen ze dat wel waardoor de dekking voor modelvliegtuigen tot 25 kg volstrekt onduidelijk lijkt/is.
    Ik ben zeer benieuwd welke maatschappijen in de loop van 2021 hun voorwaarden gaan wijzigen in de vorm van o.a. Interpolis en Centraal Beheer, en of dat er ook maatschappijen zijn die zich iets beter in deze materie willen verdiepen ten gunsten van ons "klassieke, clubgebonden" modelvliegers.
    Aan Interpolis heb ik gevraagd of dat ze hun polisvoorwaarden willen heroverwegen en aldus rekening gaan houden met de "normale" modelvlieger die op een club zijn/haar rondjes vliegt.
    Mocht dat er niet van komen dan zal ik mijn voeten moeten laten spreken en een andere verzekeringsmaatschappij gaan zoeken.

    Anderzijds:
    Volgens de info die ik van enkele van mijn Duitse kennissen heb is er in dat land geen enkele gewone AVP verzekering die modelvliegen dekt.
    Om die reden bieden de DMFV en de DAeC en andere een modelvliegverzekering (gecombineerd met het lidmaatschap) aan.
    Dit zelfs in diverse dekkingsgradaties, tegen in mijn ogen acceptabele tarieven.
    Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de DMFV en de DAeC zo'n hoge ledenaantallen hebben.
    Voor zover ik weet brengen alle drie mij bekende partijen (DMFV, DAeC en DMO) deze verzekeringen onder bij Allianz.
    Ik weet dat de volgende stelling niet voor iedereen hier even lekker zal vallen, maar ik wil hem toch hier deponeren:
    De KNVVL (samen met de Federatie) zou eens bij onze oosterburen te rade moeten gaan, leren van hun ervaringen en dan hier in den lande een soortgelijke alomvattende verzekering aan bieden.
    Op deze wijze krijgt de KNVVL waarschijnlijk automatisch meer leden, kan meteen de contributie fors omlaag en staan zij sterker tegenover de (r)overheid gezien hun nieuw verworden ledenaantallen.

    Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de DMFV (zelf (nog) geen lid):
    Op een treffen in D bij een mid-air een prop 21x12 total loss gehad.
    De tegenpartij gaf dit op aan de verzekering van de DMFV die na het insturen van de originele rekening netjes het volledige rekeningbedrag (incl verzendkosten) betaalde.

    Met vriendelijke groet,

    Piet
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hier is niks op zich niks verkeerds maar een WA verzekering afsluiten is tevens lidmaatschap dat zie ik als een vorm van koppelverkoop.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat klopt niet, ik zit bij HUK Coburg en heb daar ook een Privathaftpflichtversicherung.
    Die dekt modelvliegen met vliegtuigen tot 5 kilo.
    En bijna alle WA verzekeringen dekken dat.
    De reden waarom de meeste mensen hier een DMFV verzekering hebben is omdat die zonder morren meteen uitkeren en omdat bijna iedereen daar een verzekering heeft ook onderlinge schades gedekt zijn.
    Stel ik vlieg jou aan, dan kan jij bij mij claimen en wordt de schade uitgekeerd.
    Of ik geef les aan een leerling en crash zijn model, of hij maakt schade onder mijn toezicht, dan is dat gedekt.

    En dat de KNVvL eens moet kijken bij de oosterburen..
    De oosterburen hebben de KNVvL benaderd om samen een front te vormen tegen de nieuwe regelgeving maar de KNVvL gaf geen thuis.
    Dat is gewoon een stelletje dat daar zit en geen interesse heeft in modelvliegers.

    GJ
     
  9. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Mooi onderwerp voor het andere draadje.
    Ik mis anders wel de DMFV in het lijstje met aangesloten nationale bonden bij de EMFU?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, de DMFV is gekoppeld aan de DaeC en die staat er tussen.
    De DaeC is eigenlijk de KNVvL en de DMFV is daar een onafhankelijke afsplitsing van.
    Het geld wat bij de DMFV binnenkomt gaat ook echt alleen maar naar modelvliegers.
    Dus niet zoals hier in NL, een deel van de organisatie met een gezamelijke kas.

    GJ
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ook ik moet nu goed blijven kijken naar de voorwaarden als ik mijn WA verzekering moet vernieuwen en ik las zo even deze voorwaarden van Centraal beheer en deze is van november 2020.

    Hierin is er geen sprake van o.a. die onduidelijke voorwaarden van maximaal 1.5m2 oppervlak maar verwijst men door naar de overheid en de brochure recreatief vliegen met een Drone, modelvliegtuig of modelraket als de geldende EU wetgeving.

    In de brochure van de overheid staat weer dit:

    Ondanks die >20kg, iedere verstandige modelvlieger verzekert zich toch tegen schade lijkt mij.
     
  12. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De tekst van Centraal beheer is hetzelfde als bij Interpolis, maar dat is niet zo gek aangezien beiden onder Achmea vallen.

    Ik vind het in ieder geval onduidelijk wat ze nou daadwerkelijk bedoelen. Ja, ik vlieg recreatief, maar wel in categorie A3. :confused:
     
  13. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Antwoord van Interpolis via de verzekeringsadviseur van hedenmorgen:

    Naar aanleiding van de nieuwe Europese regels die per 31 december 2020 gelden heeft Interpolis de polisvoorwaarden aangepast.
    Dit houdt in dat alleen inderdaad nog dekking is voor de klassen A1 en A2 dus echt voor de kleine hobbyvliegers.
    Ik heb hieronder nog een keer de inhoud van A1 en A2 geplakt vanuit de Europese regels.
    -A1: u mag: - met uw lichte drone met CE-C0 (tot 250 gram) en C1 keurmerk (tot 900 gram) kortstondig boven mensen vliegen, zolang het niet om een menigte gaat. Er geldt wel de algemene regel dat je het overvliegen van niet betrokken mensen vermijdt. - dit mag met zelfgebouwde drones, of met kant-en-klare drones zonder CE-C# kenmerk tot maximaal 250 gram, en later met CE-C0 en C1-drones wanneer deze op de markt verschijnen. - in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 500 gram vliegen in A1, als u de kennistest heeft afgelegd en uw vliegbewijs heeft behaald;
    -A2: u mag: - met drones tot 4 kilogram met CE-C2 keurmerk tot minimaal 30 meter afstand van mensen vliegen, niet erboven. Als de drone een lagesnelheidsmodus heeft (lager dan 3 m/s) dan mag u de afstand verlagen tot minimaal 5 meter. - in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 2 kilogram vliegen in A2, maar dan moet u minimaal 50 meter afstand houden tot personen.
    Uw vraag of Interpolis de wijziging van de polisvoorwaarden in heroverweging wil nemen, moet ik u teleurstellen dat dit niet gaat gebeuren. Tevens wordt er ook geen verlaging van de premie aangeboden.
    Het gaat nu echt om hobbyvliegers die nog onder de dekking vallen. U zult inderdaad moeten kijken of u elders een AVP verzekering voor uw modelvliegtuig kunt afsluiten.
    Ik heb navraag gedaan bij Interpolis maar zij voorzien hier niet in.

    Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.


    Duidelijk zo denk ik.
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik blijf het ondanks hun uitleg moeilijk hebben met deze voorwaarde die in de voorwaarden staan van Interpolis:

    "Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket, waarmee gevlogen wordt in de open categorie A1 en A2 en/of waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik."

    Ik blijf het ook een rare aanpassing vinden omdat de hele open categorie + A3 als een laag risico wordt beschouwt en toch wil men de modelvliegers in de categorie A3 niet verzekeren ook al is de bepaald dat grens van het max gewicht <25kg is.
     
    alm vindt dit leuk.
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Met de jarenlange ervaring die verzekeraars hebben met o.a. het verzekeren van modelvliegtuigen tot 25 kg zou je toch wel mogen verwachten dat een verzekeraar beter op de hoogte is van de risico's (voor hunzelf aan financiële gevolgen van claims) dan wat de overheid er van denkt. Dat idee had ik in ieder geval wel, maar dat is met deze aanpassingen ook van tafel geveegd. :mad:
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij is de A3 categorie juist een hoog risico.
    Ik denk dat niet aan de klassieke modelvlieger, dat was eigenlijk altijd al A3 maar toen bestond de regelgeving nog niet.
    Ik denk meer aan de leek die voor het eerst een drone koopt op Marktplaats, Mediamarkt.
    Onervaren, kan niet sturen, wil foto's maken en filmen, kent de regels niet.
    Daar zullen waarschijnlijk al wat ongelukken mee gebeurd zijn, tegen auto's aangevlogen en dat soort dingen.
    Daarom willen ze die niet hebben.

    GJ
     
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Des te meer reden dat er toch echt een scheiding komt tussen Drones en Modelvliegtuigen, dan is dat onderscheid op verzekeringsgebied ook weer duidelijk.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Effe door gezocht en ik kwam toch nog een brochure tegen uit 2014 op de website van het verbond van verzekeraars.
    Je zou verwachten dat er zo rond eind 2020 er weer een zou worden gepubliceerd maar helaas die staat nergens.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, dat is in Zwitserland ook het geval maar in Nederland zal dat echt niet gaan gebeuren.

    GJ
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Volgens de EU regelgeving niet GJVO, categorie A3 klasse C4 is bedoeld voor zwaardere (zelfbouw)drones tot 25 kg, modelvliegers. Je moet o.a. minstens 150 meter afstand aanhouden van mensen en bebouwing. Maar door deze extra strengere voorwaarden is die categorie juist veiliger.

    Voor de categorie A2 moet je zelfs over meer theoriekennis + verklaring van praktijkervaring beschikken anders dan in de categorie A3. Maar denk ook eens aan een kleine drone categorie A1 die op low speed vliegt op 5 meter van mensen en helaas op hol slaat, een propeller in je oog wil niemand toch?

    Edit:

    zelfs het de Inspectie Leefomgeving en Transport kwalificeert de open categorie als een laag risico.https://www.ilent.nl/onderwerpen/drones

     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021

Deel Deze Pagina