Exploitant nummer

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 2 jan 2021.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    In de wetstekst van 2019/947 komt het woord tethered niet voor, wel in:

    COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2020/639 of 12 May 2020 amending Implementing Regulation (EU) 2019/947 as regards standard scenarios for operations executed in or beyond the visual line of sight

    STS-01 – VLOS over a controlled ground area in a populated environment

    (1) UAS operations in STS-01 shall meet all of the following conditions:
    (c) be conducted over a controlled ground area comprising:
    (ii) for operation of a tethered unmanned aircraft, a radius equal to the tether length plus 5 m and centred on the point where the tether is fixed over the surface of the earth.

    Ik ben geen jurist maar dit lijkt mij dat LB wel degelijk onder de nieuwe spelregels valt. Toen wij nog in Geuzenveld vlogen kwamen de dienders even kijken, vloog Paul Tupker met zijn RC Nobler een rondje en wensten de heren ons een genoegelijke dag. Dat was toen ook verboden maar werd klaarblijkelijk gedoogd.

    De modelvliegclubs hebben een bijzondere status zodat zij met enige administratieve aanpassingen haar leden dezelfde vliegruimte kunnen bieden dan voorheen. Gastvliegen is nog onduidelijk. Buiten het clubveld ben je zelf verantwoordelijk voor het registreren en behalen van een certificaat.

    Omdat alle modelvliegers nu exploitant zijn geworden lijkt het mij zinnig de KNVvL te vragen al haar leden collectief aan te melden bij de RDW. Puntje voor de jaarvergadering.
     
  2. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Volgens mij worden wij niet vastgezet in de grond.
    Maar mee eens; puntje voor de vergadering.
    Wel leuk dat alle vlieger vliegers en kite-surfers lid zouden moeten kunnen worden van de Knuvel!

    https://www.google.com/aclk?sa=l&ai...jepsflpYzuAhUvz4UKHeVFBlQQ9aACegQIBxBS&adurl=

    en dit zou dus ook niet meer mogen?

    Voorlopig is het dus niet duidelijk wat de gevolgen zijn.
    Wanneer wel?
    En welke acties lopen er?

    MVG

    Max
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Dat mag wel omdat er geen camera aan boord is en het MTOM onder de 250 gram ligt. Mag nog steeds niet in een CTR, maar dat mocht voorheen ook niet.

    Ik ga de SC vragen het collectief registreren bij de KNVvL aan te kaarten.

    Rond Hoorn heb je geen last van CTR en Natura2000 gebieden, ga maar vast oefenen voor je vliegbewijs.
     
  4. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Heb net geoefend voor het Oostenrijkse vliegbewijs; wat stelt dat niets voor zeg!
    Voor lijnbesturing tenminste.

    MVG

    Max
     
  5. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Nou Henk; doe mij maar een pint IPA.

    Operator ID details

    · Name: Maximiliaan Joannes Hermanus Uttien

    · Operator ID: GBR-OP-4PBKXGXC9YLK

    · Valid for: 1 year

    · Expiry date: 10/01/2022

    This operator ID is your operator registration number.

    Flyer ID details

    · Name: Maximiliaan Joannes Hermanus Uttien

    · Flyer ID: GBR-RP-8733HNJL5K4Y

    · Expiry date: 10/01/2026

    Use the My registration service to view your registration details or add a child under 13: https://register-drones.caa.co.uk/my-registration

    The Drone and Model Aircraft Registration Team
    CAA (Civil Aviation Authority)
    https://register-drones.caa.co.uk/
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2019/947
    Article 14
    Registration of UAS operators and certified UAS

    UAS operators shall register themselves in the Member State where they have their residence for natural persons or where they have their principal place of business for legal persons and ensure that their registration information is accurate.

    Weet je zeker dat je UK bewijs hier geldig is?
     
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De UK is sinds enige dagen niet meer lid van de EU, vandaar dat ik mijn Oostenrijkse vliegerbewijs (ook) heb gehaald. Bij Max is er sprake van een Brits vliegerbewijs en een Brits exploitantnummer. Daarmee kun je alleen in de UK terecht. Op zich niet slecht want de BritNats en Old Warden zijn de moeite waard! Maar voor de rest van de EU moet je een Iers of Oostenrijks vliegerbewijs hebben (beide gratis maar de Ieren doen moeilijker) en een Nederlands exploitantnummer (operator registration, overal Gebührenpflichtig!) wat ook elk jaar verlengd moet worden tegen een ongetwijfeld elk jaar stijgend bedrag.
     
  8. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Nou; lekker; wel € 60,00 goedkoper dan de Nederlandse versie; dus morgen ook maar de Oostenrijkse versie even doen.
    Wat een papieren tijger!!
    Maar misschien is de UK versie ook wel geldig, anders komt er geen Britse ingezetene hier meer vliegen.
    Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde van al deze onzin is? behalve dat de overheid hier zich mee legitimeert, "ons valt niets te verwijten", wat een droeftoeters en mafklappers!
    Vroeger had je nog zo iets als "eerder verworven competenties", als bewezen was dat je zaken beheerste hoefde je geen examen te doen, Zoals in Hoorn Jan Last, schipper, 60 jaar ervaring, mijnen geruimd, held; moet je die een examen klein vaarbewijs afnemen?
    Nee natuurlijk niet!
    De meeste mensen die ik ken hebben hun sporen ruimschoots verdiend, waarom deze bureaucratie?
    Zo; even stoom afgeblazen, morgen ben ik weer rustig.

    MVG

    Max
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 21 december 2020, nr. IENW/BSK-2020/247105, houdende de aanwijzing van opleidingsinstellingen voor de onbemande luchtvaart als aangewezen entiteit onbemande luchtvaart ter uitvoering van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen (PbEU 2019, L 152)

    Hier staan de organisaties in die de cursussen mogen aanbieden.

    Er zijn in NL 4 aanbieders van online cursussen, prijzen varieren van 50 tot 100 EUR
    De RDW claimt dat je je vliegbewijs pas krijgt na aanmelden bij het RDW
    De RDW is verplicht loket voor je exploitatienummer, op dit moment is aanmelden EUR 23 en verlengen EUR 13/jaar

    Wat ik van stunthenk begrijp is dat hij het oostenrijks vliegbewijs combineert met een nederlands exploitatienummer, dat zou dan de goedkoopste oplossing zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zo heb ik het meteen gedaan toen dit bekend werd en het lijkt voorlopig afdoende.
    Nou ja, ik ga ook een Engels vliegbewijs nodig hebben, maar daarover later....
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  11. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Als een vlieger niet zwaarder is dan 1 kg en de kabel max 50m is, is de verordering niet van toepassing.

    Zie ook:
    EU Verordening 2018/1139
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018R1139&from=EN
    VERORDENING (EU) 2018/1139 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 4 juli 2018

    Ik refereer:

    Voorts geldt deze verordening niet voor:
    a) met een kabel vastgemaakte luchtvaartuigen zonder aandrijfsysteem, wanneer de kabel ten hoogste 50 m lang is, en:
    i) de MTOM van het luchtvaartuig, nuttige lading meegerekend, minder dan 25 kg bedraagt, of
    ii) bij een luchtvaartuig lichter dan lucht, het luchtvaartuig is ontworpen voor een maximumvolume van minder dan 40 m3;
    b) met een kabel vastgemaakte luchtvaartuigen met een MTOM van niet meer dan 1 kg.

    Met een luchtvaartuig vastgemaakt aan een kabel worden geen lijnvliegtuigen bedoeld (mijn aanvulling).
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar dat is de hele kern van het probleem.
    Iedere LB vlieger "in his right mind" zal inzien dat een LB model nooit in dat deel van het luchtruim kan komen waar airspace infringment problemen zouden kunnen ontstaan, vandaar dat dit aspect dus helemaal niet in deze regelgeving thuishoort.

    Het is van eenzelfde grootteorde als wegenbelasting verplicht willen stellen voor een voertuig dat een erf nooit verlaat.
    Daar heeft de wetgeving wel degelijk een uitzondering gemaakt, maar vooralsnog lijken de makers van de nieuwe luchtvaartwet dat niveau van inzicht nog steeds niet te hebben bereikt.
     
  13. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    In de regelgeving van de EU gaat het er behalve het luchtruim ook om andere risico's die moeten worden afgedekt. Zo is er bijvoorbeeld een risico dat een luchtvaartuig schade aanbrengt aan zaken die zich op de grond bevinden. Daarom vallen alle luchtvaartuigen die een grotere impact hebben dan een kinetische energie van 80 Joule onder deze regeling. Het zal mij dus niet verbazen dat ook een lijnvliegtuig een exploitantnummer moet hebben zodat je weet wie je aansprakelijk kan stellen als een lijnvliegtuig schade aanricht. Dat is altijd in eertste instantie de eigenaar (=exploitant) van het model.
    Voor clubvliegers is alleen een exploitatienummer noodzakelijk. Vlieg je buiten clubverband dan is een vliegers Id voor klasse A1/A3 noodzakelijk.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het idiote van dat vliegbewijs is dan dat het niets, nul komma nop kennis over LB vliegen vereist, maar wel wat je allemaal met je RC besturing wel of niet mag...:rofl:
     
  15. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Het vliegbewijs A1/A3 behelsd 40 vragen die alleenl gaan over kennis van de EU regelgeving met betrekking tot de exploitatie (eigenaarschap en risicos van het vliegen) en niet over het vliegen. Dus geschikt voor zowel radiovliegers, vrij vlucht vliegers en ook lijnvliegers.
     
  16. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Heeft er al iemand geklaagd bij de RDW over het idiote exploitantennummer. Er rijden 7 miljoen auto's in Nederland en er zijn 10.000 modelvliegers maar het exploitantennummer is zo lang dat ik het voorlopig niet op mijn vliegtuigen ga plakken. Bovendien heb ik een klacht ingediend over de RDW-site, als ik alles heb ingevuld en ik wil mijn nummer zoeken dan staat dat niet bij mijn gegevens. Wat doet de KNVVL in deze? Het blijft erg stil daar, hiet hadden ze wat voor de modelvliegers kunnen betekenen.
     
  17. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Vertel mij wat over de RDW.....
    Straks moeten ook nog alle Corona gevaccineerden worden geregistreerd, geen moeite, en Europees en wereldwijd benaderbaar en dat binnen een week, of sneller.
    Nu nog de uniforme implementatie van deze vliegregistratieonzin; Als deze regelgeving volgens dezelfde normen loopt zouden alle betrokken Europese instanties elkaars resultaten moeten/kunnen erkennen en inzien, maar dat strookt niet met de geldende interpretatie, zo zou je alleen in het land waar je ingeschreven staat jezelf kunnen registreren voor een vliegbewijs, maar dat strookt weer niet met een vrij verkeer van diensten, personen, kennis, informatie, vrijheid, en meningsuiting wat weer de grondslag is van de EU, de rechten van het individu en de bescherming daarvan.
    Voorbeeld; de erkenning van elkaars rijbewijzen en paspoorten.
    Ikzelf heb de UK test gedaan, net als Henk de Oostenrijkse, heb dus de test kunnen doen en ben geaccepteerd, dan wordt het een taak van de toelatende instantie om de legitimiteit van die toelating te verdedigen, anders had ik niet geaccepteerd mogen worden.
    Kortom; zeg het maar, nog lang niet klaar.
    Volgens mij moeten Stunthenk en alle internationale vliegers nog een paar keer examen doen, in Nederland, maar ook in België, Frankrijk, Duitsland, UK. Lijkt mij niet de bedoeling.
    Dat wordt dus een Buckler o,o % Henk!​
    Is er nog een Oostenrijkse wedstrijd?
    Omdat ik denk dat er deze zomer sowieso weinig zal gebeuren, ga ik dit op zijn Maarten van Rossems mopperend afwachten.
    Wat een mafklappers!

    MVG

    Max
     
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb zojuist mijn exorbitant nummer gekregen. Dat had wat meer voeten in de modder omdat ik - bij gebrek aan een 'smart' foon- eerst een SMS contrôle moest aanvragen, en daarvoor moest er een code per brief worden aangevraagd worden. Maar nu is het geregeld. Opvallend was dat ze geen moment vragen naar je vliegbewijs, dat hoeven ze van het RDW niet te weten, blijkbaar. Ik heb het nummer meteen maar tig keer op een vel papier gekopieerd, en geprint, zodat ik de strookjes op mijn VV modellen (en dat enkele radio-ding) kan plakken. Op of in mijn LB modellen plak ik niets, LB vliegen valt wat mij betreft nog steeds onder 'vliegeren'. Hierbij heb ik voldoende meebewogen met dit stukje misplaatste bureaucratie, gevolg van broddelwerk van politici en ambtenaren.
     
  19. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Ah Henk; zo ken ik je weer.

    Van F2B het volgende:
    Hier staan de organisaties in die de cursussen mogen aanbieden.
    Er zijn in NL 4 aanbieders van online cursussen, prijzen varieren van 50 tot 100 EUR
    De RDW claimt dat je je vliegbewijs pas krijgt na aanmelden bij het RDW
    De RDW is verplicht loket voor je exploitatienummer, op dit moment is aanmelden EUR 23 en verlengen EUR 13/jaar.

    Dat is allemaal redelijk veel geld en in Nederland MOET je de cursus volgen voordat je de test mag doen, dat is koppelverkoop en gedwongen winkelnering en dat mag niet volgens Nederlandse en EU wet- en regelgeving, voor mij genoeg redenen om dit allemaal niet erg serieus meer te nemen, vooral niet omdat deze diensten veel goedkoper of gratis worden aangeboden in andere landen, ik zal eens gaan mailen met de diverse organisators en vragen hoe zij een en ander zien.

    MVG en gezonde eindsprint allemaal!

    Max
     
  20. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hoi Max,

    er is een verschil tussen exploitatienummer en vliegbewijs. Het exploitatienummer geeft aan wie aansprakelijk is als er wat gebeurd met het modelvliegtuig. Dit kan een persoon of instantie zijn. Het vliegbewijs dient ervoor om te mogen vliegen buiten verenigingsverband om.
    Als je bij de MVA vliegt (of een andere vereniging) heb je alleen een exploitatienummer nodig en een clubbrevet. Omdat lijnvliegers bij de MVA geen clubbrevet nodig hebben (en ook niet kennen), is exploitatienummer bij MVA voldoende. Dit moet op alle modellen zichtbaar zijn aangebracht. Er wordt nog navraag gedaan bij de officiële instanties of lijnvliegtuigen ook vallen onder deze wetgeving.

    Het vliegbewijs heb je nodig als je buiten het verenigingsverband vliegt. Voor modellen >250gr en <25 kg is een A1/A3 vliegbewijs noodzakelijk. In Nederland moet je betalen voor een on-line cursus+examen. Er zijn instanties in het buitenland waar dat gratis is (bijv. Ierland, Oostenrijk, Duitsland en Belgie).
    Dit vliegbewijs heeft dus niets te maken met het verkrijgen van de exploitatienummer.

    Persoonlijk ga ik er vanuit dat het exploitatienummer op alle soorten luchtvaartuigen van toepassing is en daarop ook moet worden bevestigd. Ook lijnvliegtuigen zijn een luchtvaartuig tenzij ze geen motor hebben en/of <250gr. Vliegers vallen hier niet onder. Zij zijn bevestigd aan een kabel. hebben geen motor en hun kinetische energie is < dan 80Joule bij een aanvaring. Dat geeft al aan dat een exploitatienummer alles te maken heeft met risico's cq aansprakelijkheid en weinig met vliegkunst. Daarom zijn de 40 vragen voor het verkrijgen van een vliegbewijs vooral geënt op de wetgeving en niet op het kunnen vliegen..

    Groet,
    Marc
     

Deel Deze Pagina