Foto's van modellen van afgebouwde Historische Schepen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door pietsan, 9 jan 2021.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Royal Caroline uit 1749 (model van Mantua Panard)

    Het absolute 'klapstuk' uit mijn verzameling is de Royal Caroline, een koninklijk jacht gebouwd op Bedford Shipyard in 1749 voor de Engelse koninklijke familie. Het schip werd gebruikt door George II en zijn vrouw koningin Caroline voor plezier cruises rond de wereld. In 1761 werd het schip omgedoopt Tot Charlotte (later Royal Charlotte) voor George III en prinses Charlotte en deed als zodanig dienst tot 1805. Het schip werd volledig ontmanteld in 1820.

    Het model van Italiaanse makelij meet 830 mm en is gebouwd in de schaal 1:47. Het tuigplan bleek na bestudering van de tekening(en) niet correct en is daarom nagenoeg geheel door mij aangepast, waarna ik haar opgetuigd heb vrijwel identiek aan een Engels fregat. Het model is gebouwd in 'slechts' 10 maanden hetgeen uitzonderlijk snel is....

    Daar dit toch op zeker naar mijn mening het mooiste model uit mijn verzameling is, waag ik er twee fofo's aan, één van de stuurboord kant en één van bakboord.
    JPG_1124_6017_bewerkt-1.jpg
    JPG_1127_6018_bewerkt-1.jpg

    link naar het verslag; https://www.modelbouwforum.nl/threads/royal-caroline-koninklijk-jacht-uit-1749-schaal-1-47.268074/
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Werfnummer 3: Osebergschip van Amati in schaal 1/50

    Het Osebergschip is een goed bewaard Vikingschip ontdekt in een grote grafheuvel bij de Osebergboerderij dicht bij Tønsberg in de provincie Vestfold in Noorwegen.

    Er bevonden zich bij het schip ook diverse goederen en twee vrouwelijke skeletten. Ze dateren van rond 800 na Christus, het schip is waarschijnlijk ouder. Het werd opgegraven door de Zweedse archeoloog Gabriel Gustafson en de Noorse archeoloog Haakon Shetelig in 1904 en 1905. Het schip is te zien in het Vikingskipshuset in Bygdøy in Oslo.
    Bron: Wikipedia

    Het model werd gebouwd in 1998 in een maand of 5 en staat bij mijn ouders, van daar de digitale foto van een analoge foto.
    IMGP4532 (2).JPG
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Werdfnummer 4: Amphion
    Ontworpen en gebouwd als een snel schip voor de koning Gustav III van Zweden. Hij werd ook gebruikt in marine gevechten zoals de gewonnen Battle of Svenskund tegen de Russen.
    Het schip was gebouwd naar een ontwerp van Fredrik Chapman in de Djurgarden scheepswerf in Stockholm en te water gelaten in 1778.
    Chapman was de eerste marine architect die de ontwerpen van scheepsrompen codeerde op basis van precieze wiskundige ratio's, in plaats van de empirische methodes die toentertijd standaard waren.
    Het schip was opgetuigd als schooner, dit samen met de trechtervormige lijn van de romp gaven het uitzonderlijke zeilkwaliteiten.
    Dit model is gebaseerd op originele documenten uit de periode en toont het schip zoals het eruit zag in 1790.

    Specificaties:
    • Lengte: 78,5 cm
    • Hoogte: 62,0 cm
    • Schaal: 1:40
    • Volledig lattenbouw, dubbele beplanking
    • Inclusief beslag

    Model gebouwd van 1999 tot 2005
    mijn amphion.JPG
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Werfnummer 5:
    Mantua Victory Sloep (Lancia Victory) 1:16 (Panart) #751
    Dit is een fijn gedetailleerd schaalmodel van het type sloep dat werd meegevoerd op Admiraal Lord Nelson's vlaggenschip, de Victory.

    Specificaties:
    • Schaal: 1:16
    • Lengte: 62,0 cm
    • Volledig lattenbouw, dubbele beplanking
    • Laser gesneden
    • Inclusief beslag

    Bouw van het model eveneens gestart in 1999 en reeds afgerond in 2002.
    Victory sloep.JPG IMGP4535.JPG
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    HMS Victory Binnenste Buiten (scratch)

    Bouwtijd: van juni 2014 tot maart 2020.
    Na de bouw van de Victory van DeAgostino, zocht ik een nieuw project. Ik had al het boek van McKay dat eigenlijk een complete bouwbeschrijving op zich is.
    Ik besloot daarom een model te maken met alle inwendige details die je normaal gesproken nooit ziet. Hoe ?? Daar had ik nog totaal geen idee van. Wel dat alles, maar dan ook alles zichtbaar moest zijn. De enige situatie waarin ik iets niet zou uitvoeren was als daarmee andere dingen onzichtbaar zouden worden. En als het me qua schaal niet zou lukken om te maken. De schaal moest natuurlijk 1:72 zijn zodat ik Caldercraft onderdelen kon toepassen. Pas gaandeweg de bouw heb ik allerlei keuzes moeten maken wat uiteindelijk leidde tot het hier getoonde resultaat. :
    Van deze bouw zijn ook 6 artikelen verschenen in "De Modelbouwer"
    Een bouwverslag is hier te vinden: https://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-victory-binnenste-buiten.212385/

    Door de aard van de bouw van dit model zal ik hier meer foto's van laten zien omdat het model zich op drie manieren laat bekijken.
    Normaal staat het model met alle dekken op elkaar in mijn vitrine.

    [​IMG]

    Als ik het model op een modelbouwers bijeenkomst wil laten zien liggen de dekken op een lade in een kist zodat ik ze afzonderlijk kan laten zien.

    [​IMG]

    En voor jullie laat ik hier elk dek afzonderlijk zien.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021
    GeeW, Nagelbank, Marcus Botanicus en 18 anderen vinden dit leuk.
  6. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    En dit is nog een duyfken van kolderstok, het is mijn eerste model, heb er ontzettend veel van geleerd, van basistechnieken tot het vermijden van secondelijmvlekken op de romp:hammer:. Over het schip zelf heeft hans G genoeg gezegd lijkt me. wel is aardig te zeggen dat er een replica in fremantle ligt. ik ben in 2017 mei begonnen, en hij was de dag voor kerst 2020 klaar:yes:
    [​IMG]
     
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    18e Eeuwse Veerschuit (Krick)

    Op internet is hierover te lezen:
    Dit komt wat model betreft in de buurt van de vroege Hollandse boeiers, is alleen minder vol in de boegen. Het tuig bestaat uit het sprie- zeil met een top- zeil erboven , een stag- fok en een kluif- fok alleen het vooronder is gedekt en kan als verblijf dienen. Het achterschip is open en er zijn rondom banken geplaatst.

    Het vierde model wat door mij gebouwd is in een kleine zes weken tijd.
    Een van de kleinere modellen die ik gedurende het kampeerseizoen bij slecht weer op de camping heb gebouwd:

    IMG_2267.JPG
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Le Camaret (Constructo)

    Onderstaande info is ook weer van het world wide web:
    Le Camaret is een visserskotter die gebruikt word voor de vangst van zeekreeft en typisch is voor de gelijknamige havenstad in Bretagne.

    Het vijfde en alweer een van de kleinere "camping" modellen die ik van mei t/m oktober 2018 gebouwd heb:
    IMG_9416.JPG

    IMG_9419.JPG
     
    Nagelbank, Cyril Marien, Velasque en 9 anderen vinden dit leuk.
  9. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Mijn 1ste schip die ik gebouwd heb.
    De naam: Bluenose 2
    Merk : Constructo.
    Level : super beginner.
    Schaal : 1:135

    Geschiedenis :
    Bluenose II is a replica of the fishing and racing schooner Bluenose, commissioned by Sidney Culverwell Oland and built in 1963 as a promotional yacht for Oland Brewery. Sidney Oland donated the schooner to Nova Scotia in 1971 and it has since operated as a sailing ambassador and promotional device for Nova Scotia tourism. In honour of her predecessor's record, Bluenose II does not officially race.
    Tik op de blauwe worden om meer te weten te komen over de Bluenose en Bluenose 2
    Bron: Wikipedia 20200515_143213.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    HMS Victory (Model van de uitgever DeAgostini)

    Dit is mijn model van de Victory, één van mijn 1e houten modellen. De Victory is inmiddels zo bekent op het forum, dat een stukje geschiedenis hier wat overbodig lijkt, dus dat laat ik dan maar achterwege.
    Ik heb ook dit model een eigen draai gegeven en haar niet helemaal Historisch correct gebouwd, in grote lijnen wel natuurlijk. Maar voornamelijk het schilderwerk is op mijn model geheel anders als op het originele schip. Voor de buitenkant is alleen maar beits in verschillende tinten gebruikt, behalve de zwarte berghouten en sierlijsten die zijn van metal black van admiralty paints. Het model staat al jaren bij mijn (ex) schoonzusje in huis, omdat zij er van in het begin verliefd op was. De stamgasten van mijn stamcafé hebben haar destijds van mij gekocht toen ze met pensioen ging.
    IMG_4563_bewerkt-1.JPG
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Na een aantal varende modellen gebouwd of gerestaureerd te hebben wou mijn vrouw een zeilbootje om met de clubleden mee te varen.
    Niet zo heel oud, maar sedert het tloorgaan van Graupner eigenlijk ook een historisch model

    Werfnummer 10: Micro-Magic van Graupner, model van een zeegaand yacht met een lengte van ongeveer 60 cm. ( dat blauw dwergje dus) IMGP1304.JPG
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zuid-Hollandse Kof (restauratie project)

    Het voorlopig laatste houten model waar ik foto's van bezit is het 'opknappertje' wat ik voor een man uit Antwerpen heb gerestaureerd. Het model wat ruim 50 jaar oud is, en totaal verwaarloosd, heb ik zo'n beetje geheel 'gestript' en toen weer terug opgebouwd. Oorsprong en schaal is niet bekend. Enkele houten items zijn gerepareerd en sommige delen vernieuwd evenals de masten waarvan er één doormidden was gebroken. De zeilen en complete tuigage zijn geheel opnieuw gemaakt,
    JPG_0720_5806_bewerkt-1.jpg

    het verslag staat achter het verslag van de sloep (Bounty) https://www.modelbouwforum.nl/threads/sloep-van-de-hmav-bounty.273462/
     
    Nagelbank, Cyril Marien, Velasque en 12 anderen vinden dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    De Zeeschouw No:532 (Billing Boates)

    Voor de info gaan we weer naar het web, deze keer lezen we op Wikipedia:

    De zeeschouw of Hoornse schouw is een vissersschip dat ontstaan is aan het einde van de 19e eeuw. Na de afsluiting van de Zuiderzee in 1932 kwamen deze schepen sterk op. Ze waren vooral in Hoorn en Enkhuizen populair, maar werden ook door vele andere vissers besteld. Schepen als de botter, kwak en kotter waren na de afsluiting niet meer rendabel. Slechte vangstresultaten dwongen de Zuiderzeevissers er toe over te gaan op een eenvoudig en goedkoop te bouwen, maar toch robuust en zeewaardig scheepstype, dus waren deze relatief kleine en goedkope stalen schepen een uitkomst. De eerste zeeschouwen werden rond 1900 in Poppingawier gebouwd, later ook in Lemmer, Makkum en Enkhuizen. De Hoornse schouw heeft een minder vlakke zeeg dan het Lemster type, zodat de kop en daarmee het voordek van de Hoornse schouw hoger oploopt. Het vaartuig is uitgerust met twee zwaarden en een aangehangen roer. Voor de mast is het gedekt en midscheeps staat de bun. De tuigage bestaat uit een grootzeil met een rechte gaffel, een botterfok die doorloopt tot achter de mast en een kluiver op een kluiverboom. Ze werden gebruikt voor de visserij op paling en snoekbaars. Ze zijn vooral in ijzer en staal gebouwd, maar ook houten schouwen kwamen voor. Ze werden vaak meteen van een hulpmotor voorzien. Deze schepen werden door de oudere vissers smalend spekbak genoemd. Dit zegt niets over hun zeilcapaciteiten, want in het algemeen waren het goede zeilers. De zeeschouw wordt nog steeds gebouwd als jacht dus met kajuit, maar ook nog in de vissermanuitvoering.

    Dit is mijn zesde model (derde op de camping) en werd in het najaar van 2018 en in het voorjaar van 2019 in een dikke twee maanden door mij gebouwd:
    IMG_0993.JPG

    IMG_0995.JPG
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    VoC schip "de BATAVIA" Schaal 1:72 (Kolderstok)

    De Historie:

    Wie verre reizen doet, kan veel verhalen. Dit zou de lijfspreuk geweest kunnen zijn van Fransisco Pelsaert. Deze zeventiende-eeuwse koopman vertrok eind 1628 met de splinternieuwe Batavia in een konvooi van acht schepen voor de Verenigde Oostindische Compagnie naar Indië. Het schip zou haar doel nooit bereiken: voor de kust van Australië verging het. Het door Pelsaert opgetekende verhaal van de schipbreuk en de verschrikkelijke gebeurtenissen die daarna volgden heeft in de eeuwen daarna telkens nieuwe lezers geboeid. De ontdekking de plaats van het wrak in 1963 gaf de belangstelling voor het schip een nieuwe impuls en heeft er mede toe geleid dat scheepsbouwer Willem Vos in 1985 in Lelystad een begin maakte met de reconstructie van de Batavia.

    Het was zaterdag 7 juli 1629, de zon was reeds onder. De Frederik Hendrik was op 24 januari van de rede van Texel vertrokken en had de grote afstand in een recordtijd afgelegd. Vijf maanden en twee weken later liet zij haar ankers neer voor de rede van Batavia. Dit zou verder geen bijzondere vermelding gekregen hebben ware het niet dat er zich op 3 juli dat jaar in Straat Sunda een hoogst merkwaardig voorval had plaatsgevonden. Het schip werd in de vroege ochtend gepraaid door een overvolle scheepsboot, met daarin 48 uitgeputte personen, 45 mannen, twee vrouwen en één kind. Ze waren afkomstig van de Batavia die volgens het relaas van de opvarenden een maand eerder op pinkstermaandag, 4 juni gestrand was op een rif in de buurt van het “Zuidand”, het toentertijd slechts ten dele bekende Australië. De leider van dit groepje schipbreukelingen was Francisco Pelsaert. Verheugd over de redding klom het gezelschap aan boord en zo bereikten zij vier dagen later Batavia.

    “Adij 7 dito arriveerden wij des avonds, met den donckeren ter reede van Batavia, Godt heb danck en loff”, zo besluit Pelsaert het eerste deel van zijn journaal.

    19 jaar eerder: Opperkoopman Hendrik Brouwer, die in 1610 een nieuwe route van Kaap de Goede Hoop naar Java uitprobeerde, deed na aankomst enthousiast verslag van zijn voorspoedige reis. Het zou de reisduur van Nederland naar Oostindië met vele weken bekorten. In plaats van langs Madagaskar en Mauritius en dan dwars de Indische Oceaan over, ontdekte Brouwer een nieuwe route die op kaart een stuk langer leek, maar in de praktijk een stuk sneller zeilde. Vanaf Kaap de Goede Hoop een zuidoostelijke koers tot het schip op ongeveer 35 graden zuiderbreedte was. Op die hoogte heersen krachtige westenwinden en het was zaak daar zolang mogelijk van te profiteren. Daarna een scherpe koerswijziging om, gebruikmakend van de zuidoostpassaat, met een noordelijke koers recht op Java aan te sturen. Zo kon op het gehele traject met wind in de rug worden gezeild. Bijkomend voordeel was dat het klimaat een stuk aangenamer was dan op tropische breedtes, waardoor bemanning het beter uithield en proviand minder snel bedierf. Omdat deze route zo gunstig was werd ze in 1616 door de VOC voor alle schepen op de uitreis verplicht gesteld. Deze route had echter ook onvoorziene nadelen. Volgens instructie moest vanaf de Kaap ongeveer duizend mijl naar het oosten gezeild worden, maar het was erg moeilijk om de afgelegde afstand goed te schatten. Een exacte bepaling van de lengtegraad was in die tijd nog niet mogelijk, en er waren onderweg geen vaste herkenningspunten. De schippers wisten dus nooit hoever ze al gevorderd waren. Dit was bijzonder riskant; schepen die te ver naar het oosten door zeilden belandden op het ‘Zuidland’, de in die tijd nog nauwelijks verkende kust van Australië. Deze kust was echter al wel berucht om haar scherpe riffen en verraderlijke ondiepten…. De muiterij en slachtpartij die volgden op het stranden van de Batavia zijn later opgetekend door Francisco Pelsaert in zijn Ongeluckige Voyagie van’t schip Batavia naer de Oost-Indien en hebben het schip Batavia voor eeuwig berucht en beroemd gemaakt.

    (korte fragmenten uit het boek “De Batavia te water” – uitgeverij de Bataafsche Leeuw)

    Mijn vierde "grote" model waar ik begin 2018 aan begon en wat ruim twee jaar later gereed was.
    Hier is vanaf December 2018 een bouwverslag op dit forum voor bijgehouden, de link hiervan is te vinden onder de foto's


    IMG_8744.JPG

    IMG_8746.JPG

    Het bouwverslag is hier te vinden: https://www.modelbouwforum.nl/threads/af-bouwverslag-batavia-van-kolderstok.262793/
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoe het begon...

    De Batavia van Kolderstok - de "moeder aller Batavia's" :

    Batavia 1.jpg
    20150131-_MG_5098 klein.jpg
    Half 2013 kreeg ik door een contractverandering ineens een stuk meer tijd beschikbaar.
    Om die tijd goed in te vullen heb ik een oude hobby opnieuw opgepakt en ben ik weer houten schepen gaan bouwen.
    Op basis van een set tekeningen van NVM, de Batavia in Lelystad en een plastic model van de Batavia ben ik vanaf nul dit schip gaan bouwen.
    Tijdens de bouw kreeg ik veel positieve reacties, en ik begon me steeds meer af te vragen waarom er geen fabrikant was die dit schip in haar programma had.
    In een houten uitvoering wel te verstaan :)
    Deze vraag heeft zich toen vastgezet in mijn hoofd en ik ben gaan zoeken en struinen op internet (en verder) wat je nodig zou hebben om tot een bouwdoos van een houten schip te komen. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik met enige hulp een bouwpakket van de Batavia heb kunnen maken (met dank aan o.a. Erik Agterhuis voor het tekenwerk en mijn zoon Michiel voor de foto's en het ontwerp van de doos).
    Tijdens een modelbouwdag in Duizel (begin 2015) heb ik de eerste opzet van het pakket getoond en gepromoot, en de eerste oplage van 20 stuks was daarna ook zo verkocht. Half 2015 is Kolderstok als bedrijf opgericht, en ben ik begonnen met de verkoop.
    Dit liep gelijk lekker, met enkele dozen per week, en ik kon dus niet achterblijven met een nieuw te ontwikkelen model. Dit werd de Duyfken (2016). Ook die ging goed, en dan kun je niet meer terug. Dus in 2017 de Zeven Provinciën, het bijbootje begin 2018, het Statenjacht eind 2018, het schip van Willem Barentsz eind 2019 en het Speel-jaght voorjaar 2020. Wat aanvankelijk alleen maar hobby was begon zowaar op werk te lijken.
    Inmiddels is het aantal verkochte dozen zodanig hoog dat de ontwikkeling van nieuwe modellen (momenteel de Fluit) een beetje op een laag pitje is komen te staan.
    De Kolderstok Modellen worden inmiddels wereldwijd verkocht en hebben een alleszins acceptabele naam en faam verworven.
    Ik had dat zelf nooit zo verwacht eigenlijk....

    Hans
     
    HansN, Nagelbank, Marcus Botanicus en 22 anderen vinden dit leuk.
  18. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    20210113_204429.jpg 20210113_205329.jpg La Candelaria.
    Schaal: 1:85
    Moeilijkheisdgraad: gevorderd.



    De La Candelaria is één van de eerste bombvessels.
    Deze schepen werden als eerst rond de 18e eeuw gebouwd.
    Ze werden gebruikt om voor de kust te blijven liggen om zo burchten, kastelen en havens te bombarderen.
    Ze werden niet gebruikt om andere schepen aan te vallen.
    De 2 kanonen die in het voor-midden van het dek staan zijn eigelijk 2 mortieren. De kogels waren ook een stuk groter en zwaarder dan de kogels van de kanonnen rondom het dek.
    Het was een licht en wendbaar schip dat ook snel kom vluchten
     
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mijn allereerste scheepje de Botter.

    Heel toevallig kwam ik op marktplaats dit pakket tegen en stelde me de vraag is dit wat voor mij?
    Ik besloot de stap te wagen in 2014 dit te gaan bouwen nog voor ik dit forum ontdekte en kreeg een beetje het gevoel van latten buigen boven de waterkoker.
    De rest is historie en ben aardig wat modelletjes verder.
    20210114_225724.jpg
     
  20. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Op een rommelmarkt kwam ik dit bouwpakket van Billing Boats tegen voor de prijs van € 10,00.
    Er was met de bouw begonnen, maar de beplanking van de romp was niet geheel gelukt en vandaar op een zolder geraakt.
    Nadat ik in de winkel in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam een goed boegbeeld op de kop heb kunnen tikken gestart met de bouw.
    totale bouwtijd was ca 5 jaar.
    Alle beeldsnijwerken zijn met kleine frees en heel fijn beiteltje gemaakt
    Het was indertijd het idee om deze varend te gaan maken, waarvoor tijdens de bouw enkele aanpassingen gemaakt zijn
    echter gaande weg de bouw toch besloten om daar niet mee door te gaan.

    20170708134610-c66002e3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2021

Deel Deze Pagina