Brandbright coaches voor spoor 1

Discussie in 'Spoor 0 en spoor 1' gestart door willemvdm, 24 dec 2020.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik ben de bezitter van 2 live steam lokomotieven van het merk Roundhouse.
    Dit zijn smalspoor lokomotieven voor 45 mm spoorrails.
    In Engeland gebruiken ze daarvoor de schaal "16 mm to the foot" , vroeger was dat "5/8 inch to the foot" maar die gekke Britten gaan stap voor stap over op metrisch.
    De loks zijn ook in inch maten gebouwd en zitten met BA schroeven in elkaar.
    Hier zouden wij dit schaal 1/19 noemen, net iets groter dan de bekende Duitse schaal Spur G, bekend van o.a. LGB.
    Nu zouden LGB wagons best wel achter deze loks passen, maar ik vind ze te duits en teveel plastic.
    In Engeland dus 2 dozen besteld en net voor de kerst binnen gekregen.


    De dozen bevatten een stapel gelaserde triplex platen van 0,8 mm, 1,6 mm en 3,2 mm dik


    Ik ga jullie hier op de hoogte houden van de bouw.

    Groeten Willem
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy en Gea vinden dit leuk.
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Even over de firma Brandbright
    Deze was beroemd om hun hoge kwaliteit kits, maar sloot in 2014 de deuren.
    In 2017 maakte de firma een doorstart met een nieuwe eigenaar, echt een eenmans zaakje nu.
    De website werkt niet goed, moest de bestelling per telefoon maken.
    Ik vind de kwaliteit van het laserwerk wisselend.
    De dunne platen zijn erg zwart geblakerd, terwijl bij de dikke platen zoveel blijft staan dat het met een balsa mes niet los te snijden is.
    Het triplex is denk ik populieren triplex, erg wit hout, licht en zacht.


    Het bodem frame zit in elkaar, met watervaste witte houtlijm, moet stevig zijn want hier zitten de wielen en de buffers aan vast!
    Ik heb besloten om de wagons te gaan schilderen in DD lak.
    Dit is een 2 komponenten PU lak die ik al 25 jaar gebruik.
    Maar erg goed en geeft het hout wat extra sterkte
    Erg duur, rond de 40 euro voor 750 gram.
    Maar ja, op een wagon gaat hooguit 75 gram dus zo valt het wel mee.
    Ik heb gelukkig zo'n 10 kleuren op voorraad en kan door zelf te mengen nog meer kleuren maken.
    Op deze schaal zijn wagons niet goedkoop, een kit is 70 pond.
    Maar daar komen nog wielen en buffers los bij!
    En straks ook nog lampen en dakventilatoren!
    Ik denk dat ik met verzendkosten etc. straks op 120 pond per wagon zit, dus dat is 135 euro.
    Met wat lijm en verf dus 150 euro per wagon.

    Groeten Willem
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb nu gepland hoe de wagons gaan worden

    1 De kleuren worden een beetje als deze.


    Dus met de houtnerf zichtbaar.
    Al zal ik de panelen iets lichter houden (teak) en het lijstwerk iets donkerder maken (mahonie)
    Binnen wordt het hout nog iets lichter, ik heb al wat gelakt met blanke lak met 2% oranje/bruin en 10% verdunning gemixed.
    Als dat goed droog is schuur ik de uitstekende vezeltjes weg en gaat er een laag blank zijdeglans overheen.
    Het linker paneel is nog kaal, het rechter dus in de eerste lak.


    2 Om het interieur zichtbaar te houden en eventueel later passagiers te plaatsen lijm ik het dak niet vast, maar zet dat vast met 6 magneetjes.
    Zowel het dak als de wagon worden versterkt om de construktie wel stevig te houden.

    3 De raampjes blijven niet allemaal dicht, enkelen zullen half open of geheel open gelijmd worden (beweegbaar maken is heel lastig)

    4 Er komt verlichting in de wagons, hier heb ik lang over nagedacht.
    Iedere coupe krijgt een 3mm led lamp warm wit (3 volt 20 ma).
    Deze wordt niet aan het dak vastgemaakt maar aan een 8x4 mm vuren balkje dat in de lengterichting aan het plafond komt.
    Dit balkje zit niet aan het dak vast maar versterkt de tussenwanden nu het dak los zit.
    Tevens kunnen de lampjes nu blijven branden bij afgenomen dak.
    De voeding komt uit 3 AA cellen tussen het chassis (is 48 mm breed dus dat past precies).
    Ik maak dat ik snel kan kiezen tussen 3 stroom voorzieningen:
    - Met 1 voorschakel weerstand van 3,6 naar 3 volt of iets minder om de lampen te dimmen voor voeding met 3 Nimh cellen.
    - extra weerstand van 4,5 naar 3,6 volt indien ik 3 alkaline AA batterijen gebruik.
    - een stekker om in de vitrine de leds te laten branden met een 4,5 volt adaptor, die dan gelijk aangaat met de vitrine verlichting.
    Iedere wagon krijgt zijn eigen batterij houder, dan hoef ik geen tussenkabels te maken

    Groeten Willem
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Intussen vorderen de 2 wagons.
    Ja ik bouw er 2 tegelijk want met de droogtijd van de lijm en de verf is werken aan 2 wagons veel efficienter.
    Eerst de kopse kanten haaks erop lijmen


    en dan de 2 tussenwanden.
    Volgens de bouwbeschrijving zou ik de zijwanden nu ook moeten vastlijmen, maar daar wacht ik nog even mee, nu is het interieur veel beter bereikbaar.


    De zijkanten hebben al hun eerste laagje kleur gekregen.
    Die zijkanten zijn opgebouwd uit 4 lagen!
    Nu zijn het nog maar 2 lagen, 0,8 mm ruithouder en 1,6 mm echte wand, later komen er nog lijsten op de buitenkant en interieur platen (zie vorige post)
    Volgende stap is het profiel waar straks de LED lampjes aankomen.


    De draden zijn vrij dik, 0,14 mm2 met siliconen isolatie.
    voor 60 mA is dat veel dikker dan nodig, maar omdat deze later niet meer bereikbaar zijn wil ik degelijke stroomdraden hebben.


    De batterijhouders van Conrad zijn ook gearriveerd en passen perfect!
    Helaas zijn de LED's niet goed, op de webstie staat dat deze "warm wit" moesten zijn, maar op het doosje staat "White 6500K" en dat is koelwit, warm is 3000K.
    Dus weer een bestelling doen bij die website!
    Iedere bestelling bij hun komt in 2 of 3 doosjes, dus deze lockdown heb ik al zeker 8 doosjes van hun gehad!

    Beste Wensen voor 2021!
    Willem
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Afgelopen dagen vooral veel aan het verven geweest, even gekeken hoe het eruit gaat zien.


    Ia aardig gelukt al zeg ik het zef, maar nog net klaar.
    De (plastic) Guard Duck (hoe noemen we dat in Nederland?) is nog iets te donker naar mijn smaak.
    En het glimt te veel, afweken met blanke zijdeglans lak dus.

    Volgens de bouwbeschrijving moest ik het dak, wat uit 2 lagen 0,8 mm triplex bestaat , nat maken en voorvormen.


    Nu dat lukte niet echt, na 12 uur opspannen was het triplex helemaal vervormd, maar na 2 dagen weer helemaal vlak.
    Ga de lagen nu droog met witte houtlijm op elkaar lijmen, zo heb ik het ook met diverse vliegtuig rompen gedaan.

    En de LED's zijn binnen, 3 kleuren, warm wit, sunny white en gold white, eerst maar eens testen wat de mooiste kleur is!

    Groeten Willem
     
    ozy vindt dit leuk.
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De test van de LED's


    De middelste, gold white geeft de mooiste kleur aan het hout, die gaat het worden!


    En hier zijn er 3 gemonteerd, elk een 59 ohm voorschakelweerstand die de spanning van 3,6 naar 2,9 volt brengt.
    Het zijn 3,2 volt LED's, maar een iets lagere spanning dimt ze nog een beetje, een hogere spanning is slecht voor de levensduur!


    Bij de batterijhouder een extra 20 ohm weerstand die de ik gebruik als er alkaline batterijen in plaats van NiMh cellen gemonteerd zijn, deze weerstand brengt de voedingsspanning terug van 4,5 naar 3,6 volt..
    De stekker verbinding maakt dat ik de verlichting ook kan voeden via een servokabel met 4,5 volt adaptor.
    Dat is voor in de vitrine kast!

    Groeten Willem
     
    vGenLheftruck_Maarten en ozy vinden dit leuk.
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb de afgelopen week gewerkt aan het interieur.
    Het mooie van deze kit is dat er dus een volledig interieur in zit, de bedoeling is blauw vooe eerste klas en rood voor de tweede klasse.
    Hier een foto van de Brandbright website.

    [​IMG]

    Nu ik het dak afneembaar ga maken wordt dit interieur veel beter zichtbaar, maar ik vind het op de foto boven te strak, ik zie geen luxe kussens maar gevefd hout!
    Ook zijn de ingelaserde details bij mijn kits nog ondieper en ik ben bang dat bij verven die details gaan verdwijnen, hier een test op de binnen wand.

    [​IMG]

    Zoals jullie zien zijn alle details verdwenen.
    Nu moet ik ook zeggen dat ik hier gebruik gemaakt heb van interieurvlokken in de verf.
    Dat is een techniek waarbij je hele kleine vezeltjes in de verse verf strooit, geleerd van de 1/24 modelauto wereld!
    Zo maak je plastic stoelen realistish maar ook houten bankjes hoop ik.
    Maar ook voordat de vezels aangebracht waren waren de details al verdwenen.
    Voor de wandpanelen kan ik dat wel accepteren, maar de kussens wil met meer datails en minder strak hebben.
    Ik moet nu 6 van deze eerste klas bankjes maken, en een eerste poging om de kussens van balsahout te maken bleek dat dit een tijdrovende klus zou worden.
    En later wil ik nog meer wagons gaan bouwen!
    Dus een ander plan, eerst een set kussens van modelwas gemaakt (bijenwas)
    Op onderstaande foto een Brandbright bank naast mijn versie (de hoofdsteun is wel van 3,2 mm triplex)

    [​IMG]

    Dit gaat sneller dan uit balsahout.
    de was heeft een smeltpunt van iets boven de 100 graden maar wordt bij 30 graden al erg zacht.
    Je kunt het met de blote handen dus goed boetseren.
    Met een scherp mesje kun je materiaal wegsnijden en dan met een bot mes wat je in heet water hebt gehouden de randen afronden.
    Na gebruik kun je de was weer hergebruiken, deze was is meer dan 10 jaar oud en al meerdere malen gebruikt (vandaar dat het wat grauw is).
    De bedoeling is om van de wassen kussens afgietsels te maken.

    Ja en toen wilde ik dus een rubber mal gaan maken om kussens in serie uit epoxy te gieten.
    Daar zijn 2 soorten rubber voor bruikbaar.
    - 1 het goedkopere polyurethaan rubber, zou hier denk ik 3 euro kosten, maar moet iedere keer in de lossingswas gezet worden.
    - 2 de duurdere siliconen gietrubber kost hier rond de 6 euro materiaal, maar is zelflossend.
    Omdat ik van makkelijk werken houd gebruik ik de laatse jaren alleen maar siliconen rubber.
    Alleen als je grotere voorwerpen gaat gieten zou ik PU overwegen.
    Maar deze week zag ik een ander nadeel van siliconen rubber, het was in het blik al dik geworden!
    (nieuwe siliconen rubber is al stroperig -hoog viscoos- als het vers is)
    Dus toch maar een nieuw blikje besteld, ik heb geen haast.

    [​IMG]

    Op een glasplaat (zie je niet op de foto) een mal gemaakt van Lego blokjes, afgedicht met was.
    Hoewel het siliconen rubber na menging met 5% harder nog steeds zo dik als stroop is kruipt het toch tussen de kieren was de Legoblokjes door!
    Goed mengen maar kijk uit voor luchtbellen in de mengbeker en later in de mal.
    Hier de gevulde mal, 125 gram rubber.

    [​IMG]

    Nu 24 uur laten harden.
    Ja duurt lang maar het voordeel is dat de luchtbelletjes de tijd hebben om te ontsnappen
    Gek spul dat Siliconen rubber, als het nat is blijft het aan alles vastkleven, maar eenmaal droog haal je het makkelijk weg, het hecht echt nergens aan!

    Groeten Willem
     
    Gea, norwin en ozy vinden dit leuk.
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vervolg
    [​IMG]

    Na 24 uur kun je het rubber uit de mal halen.
    Het is zo flexibel dat de wassen plugs gewoon heel blijven!
    Ik kan dus eventueel nog een tweede mal maken.
    Ik heb de rubber mal dan ook 10 mm dik gemaakt zodat hij uit zichzelf in vorm blijft.
    Bij grotere mallen moet je dus (van b.v. Lego blokjes) een steunmal maken om het rubber in vorm te houden.
    Flash kun je nu wegsnijden of beter nog knippen.
    Dan 48 uur laten naharden zodat het chemisch bestendiger wordt.

    [​IMG]

    Giethars maak ik zelf van lamineerepoxy, ook wel 24 uurs epoxy genoemd, dit gebruik ik normaal als ik ga lamineren met glasvezels, maar ook ingedikt met verdikkingspoeder als lijm.
    Ja je moet meer geduld hebben als met 30 minuten epoxylijm, maar de langere potlife zorgt ervoor dat het veel dieper in het hout trekt.
    Als ik het als plamuur gebruik dat meng ik 50% microbaloons erdoorheen, maakt het dikker maar ook beter schuurbaar.
    (en je bespaart op dure epoxy!)
    In dit geval heb ik 30% microballoons doorgemengt, de hars is dan zo dik als stroop maar nog goed te gieten.
    Ook nu zorgt de langere potlife ervoor dat de luchtbellen kunnen ontsnappen.
    Ik heb de hars voor het gieten even in een vacuumpot gedaan, dan zie je het schuimen als shampoo!

    [​IMG]

    Na 16 uur haal ik het uit de mal, het is dan nog zacht en buigbaar, oppassen dus, maar nu kun je de randjes gewoon met een mesje wegsnijden, de Epoxy is nog erg zacht!
    Er zaten nog een paar restjes was in de mal zie ik nu.
    Nog en dagje laten naharden, dan goed ontvetten en verven, maar ik vind het resultaat een verbetering.

    [​IMG]

    Ik kan nu dus iedere dag een extra bankje gieten in de mal.
    6 bankjes eerste klas nodig.
    Ik ga dit niet doen voor de tweede klas, die goedkope klanten moeten op platte kussens zitten!
     
    Gea, norwin, R Groen en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina