Smit nederland ombouw naar de Ierland

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lvmb, 27 nov 2020.

  1. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo hans.

    Bedankt voor de positieve reactie ja was de hele week druk ermee bezig, wist je dat de brede grote trap bij BB niet klopt daar hebben ze een trede vergeten kijk maar op een eerdere foto van de echte en je hebt de kluisgaten uit hout gemaakt wel strak gedaan toppie.
    Straks weer verder de letters maken voor op de voorverschansing en dan vlug verder aan de winch ,doe er een foto bij van de zelf gemaakte zender geïnspireerd op de robbe f14 met nu veel meer functies beschikbaar omdat ik 2 zenders heb omgebouwd tot 1 zender vond ik ff een leuk projectje.

    Groetjes Leo 20200516_225241.jpeg
     
  2. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Leo , tof gedaan die zender .
    Wel oppassen met controle , deze zender voldoet niet meer aan de CE regels waardoor de toelating om te zenden met deze zender vervalt .
    Die controle's zijn er nu wel niet veel maar hou er toch maar rekening mee , alles , ja zelfs je wagen waarmee je deze zender vervoert , kan aangeslagen en verbeurt verklaart worden .
    Dit is niet om je bang te maken maar tegenwoordig zijn de overheidsinstantie's langs alle kanten op zoek naar geld !!
    Groetjes en hou het gezond
    Ronny
     
  3. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hey ronny

    Bedankt voor je reactie en weet van vroeger in Nederland je naar de gemeente moest voor een vergunning en aangaf waar je mee zende en stikkertje op de zender toen al nooit gecontroleerd maar das nu allang niet meer zo.en mijn zender is een 2 in 1 en aan de apparatuur niks gedaan alleen de behuizing en is dus onafhankelijk van elkaar te gebruiken en die controles lopen wel los en zie her en der ook zelfmade zenders daar gebeurt ook niks mee.

    Groetjes Leo
     
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er prachtig uit Leo, ik ga het volgen.
     
  5. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Leo,

    Het klopt dat het o.a. met het aantal traptreden niet goed overeen komt met de Billing Boats tekening/beschrijving en heb dit destijds ook zo gemaakt en toen ik er later achter kwam niet meer veranderd.
    Wel heb ik de te ruime afstand tussen de grote ventilatie roosters aan de hand van echte foto's aangepast.
    En zo zijn er nog wel meer dingen die ik veranderd of aangepast heb.
    Helemaal exact gelijk zal ik het ook niet kunnen maken, maar je bent met je SMIT IERLAND echt héél goed bezig....:worship:

    groetjes: Hans P1041476 - 2020-08-24 17.32.JPG
     
  6. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo hans.

    Ja zo zijn er veel dingen die bij BB niet kloppen o.a.de dikte van het hout wat ze gebruiken kan je zien ook bij jouw model van de trappen das bij hun 3mm ik heb juist 1mm gedaan omdat je dan je volledige goede trappen kunt maken omdat de (septers)niet uitkomen zoals bij het echte ,de septers zitten bij de rechte trap aan de buitenkant en bij de brede trap alleen aan 1 kant binnenkant en daarom zit er bij de rechte trap een knik in de leuning rechts zoals de echte het ook heeft.
    Maar jou model is ook mooi echt toppie hoelang ben je er al mee bezig?
    Groetjes Leo
     
  7. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Leo,

    De dikte van het hout van o.a. de trappen is 2 mm, en het is inderdaad op schaalverhouding natuurlijk te grof.
    Zal je verbazen, maar ben er al in 2006 aan begonnen en ging volgens de Billing Boats beschrijving/tekeningen bouwen....
    Wat later toen ik op een modelbouw tentoonstelling in het Luchtvaart Museum in Soesterberg was zag ik daar o.a. een heel mooi model in 1/25 van de SMIT NEDERLAND gemaakt van zink en messing en heb met de bouwer ervan gepraat die er al een aantal jaren mee bezig was.
    Kreeg via hem een paar A4's met diverse foto's van o.a. de stuurhut toegestuurd van ook een modelbouwer die in op zo'n sleepboot was geweest en vele foto's had gemaakt waarmee ik m'n stuurhut beter kon detailleren.
    Zodoende kwam ik ook wat meer erover te weten en zag dat er op m'n BB SMIT NEDERLAND een aantal dingen anders waren.
    Wat later toen ik een oude pc met Windows98 en internet had kwam ik steeds meer erover te weten óók dankzij veel informatie van modelbouwers op het Modelbouwforum ben ik aan m'n SMIT NEDERLAND meerdere dingen gaan veranderen en aanpassen voor zover het mogelijk was.
    Het bouwen heeft een tijdje op een heel laag pitje gestaan, en ik werk er eigenlijk meestal in de wintermaanden aan.

    groetjes: Hans
    img087 9-1994  -1-25 Soesterberg.jpg
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb bij mijn Maarten ( bouwverslag staat bij stoom techniek ) vrijwel de gehele opbouw uit messing gemaakt.
    Groet, Jan.
     
  9. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Jan,

    Heb je bouwverslag van de Maarten destijds gevolgd, wat een ontzettend mooi model is geworden.
    Is een exact gelijkende kopie in het klein geworden van de echte Maarten.
    Wat een tijd en geduld zal daarin zijn gaan zitten om deze model stoom sleepboot van messing te gaan maken.
    Echt vakwerk omdat de MAARTEN ook nog echt werkend op stoom kan varen.
    Ben je nog bezig met iets anders te bouwen ?

    Weet niet of de SMIT NEDERLAND van zink en messing die ik in Soesterberg en later ook nog eens in Zwolle 2005 gezien heb nog verder afgebouwd en geverfd is.
    Dit model in 1/25 woog 25 kg.....

    groetjes: Hans
     
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Hans,

    Bedankt voor je compliment en ja ik ben bezig.
    Ik ben in 2019 gevraagd de stoommachine te bouwen voor een maquette van het Wisboom gemaal.
    Zie SWEK bij stoom techniek.

    Groeten, Jan.
     
  11. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo hans.

    Ja had die foto al eens gezien van de nederland in messing is ook mooi gedaan en als jij vanaf 2006 aan de nederland werkt haal je me haast in kwa tijd om de vergrote versie van de Rotterdam daar deed ik maar 21jaar over :) en ik ben haast wel daaglijks met de boten bezig en ja wat je zegt de verhouding van BB voor het plaatmateriaal is niet goed te dik daarom heb ik alles gesloopt en opnieuw begonnen werd gek van geschuur van dat hout.
    Vandaar overgestapt op plastic platen dat snijdt lekker weg en hoef je niet te impregneren.
    Hierna staat de ombouw gepland van de ODIN van robbe die wordt ook heel anders dan de oorspronkelijke bouwdoos van toen der tijd heb voorzover al de brug helemaal opgebouwd later de rest.
    Spreek je weer hans ga vlug verder met de Ierland.

    Groetjes Leo
     
  12. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    P1041028 - 28-8-2011.JPG P1041236 - 31-07-2016 10.59.JPG P1041247a afmetingen verschansing.jpg Hallo Leo,

    Fijn om te lezen dat ik dus geen uitzondering ben die er lang over doet met het bouwen....:)
    Meerdere dingen die ik in het begin volgens BB had gemaakt heb ik later weer veranderd naarmate ik er meer over te weten zoals ik al schreef.
    Had o.a. ook rondom op de verschansing de zwarte kunststof rand die in deze bouwdoos zit op maat gemaakt en er los op gezet maar dit later weer veranderd en naar de echte hoogte maat dus lager gemaakt met een houten rand erop die ik afgerond heb.
    Hierdoor kwamen de bolderplaten mooier erop uit zoals het origineel ook was.

    zie je updates graag weer...:bye:

    groetjes: Hans
     
    Jan Walpot, Herby63 en Bert V vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had ik dat allemaal maar geweten toen ik in 2009 met de 25 jaar oude bouwdoos begon. Ook bij mij is de (kunststof) verschansing te hoog. Na al die jaren ontbreekt me eigenlijk de moed om het aan te passen. Omdat ik het schip de naam Smit Finland heb gegeven zou het hoge deel van de verschansing voor er ook af moeten. Ook hier heeft de (af)bouw een jaar of tien geduurd. En het was een low budget project zonder beslagdelen. Desondanks is het een leuke vaarboot en oogt niet al te slecht. Succes verder met het afbouwen. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    49b= SMIT NEDERLAND 1989-12.jpg 49e= SMIT NEDERLAND 1989-12.jpg Hierbij een paar foto's van de bolders op de SMIT NEDERLAND...
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  15. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hey hoi hans

    Ja die zwarte plastic rand ik er in het begin al gelijk in de prullenbak gegooid:)omdat hij niet rond is maar je hebt nog wat jaartjes te gaan om me in te halen kwa tijd en zoals ik de Ierland nu heb is ongeveer een tijdsbestek van een jaar inclusief slopen ben nu bezig met de hele binnenkant van de verschansing alle details erop en gelijk de kluisgaten en de naam staat er bijna op en zal deze week een update doen komt goed hierna ga ik de grote winch verder afmaken.

    Groetjes Leo

    En ja een modelbouwer moet veel geduld hebben en tijd:)
     
  16. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hierbij nog wat foto's van de bolders... P1041240 - 05-08-2016 16.18.JPG P1041282 - 17-06-2017 13.51.JPG P1041388 - 05-08-2019 14.08.JPG P1041321 -26-01-2018 21.40.JPG IMG_0691.JPG IMG51.JPG
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo Klaas.

    Ik heb hem vroeger ook zo gemaakt als BB dat aangaf toen deed ik van alles wat in de modelbouw ben me gaan richten al wat jaren geleden op alleen de schepen en vroeger hadden we nog geen internet om eens wat op te zoeken.had toen ook de kleuren maar gegokt van een plaatje die ik had :)
    Nu zoek ik me scheel op het net met wat hulp van een ander.

    Groetjes Leo en bouw ze Klaas
     
  18. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Klaas,

    Vind dat je er toch een heel mooi model van gemaakt hebt, m'n complimenten !
    Toen ik er in 2006 eraan begon wist ik er ook heel weinig van en zelfs nu komen er nog dingen die ik niet eerder wist....
    De SMIT BELGIE, DENEMARKEN, DUITSLAND, FINLAND, IERLAND, NEDERLAND, RUSLAND en ZWEDEN hebben vanaf de werf géén verhoogde boegrand gehad.
    Bij de SMIT BELGIE, DUITSLAND en NEDERLAND is later deze verhoogde rand er wel opgemaakt met wat verdere aanpassingen zoals blusmonitoren toen ze vertrokken naar o.a. de Perzische Golf en Panama.
    De SMIT FRANKRIJK die in 1981 op een andere werf gebouwd werd, Jonker en Stans, was anders en had o.a. deze verhoogde rand wel erop en ook blusmonitoren op het dak van de stuurhut.

    De verhoogde rand van de verschansing heb ik ook zo gelaten omdat ik dit wel mooi vond en de SMIT NEDERLAND deze ook (later) erop had.
    Maar zoals ik m'n SMIT NEDERLAND in de zwarte kleur met witte rand op de verschansing maak met de verhoogde boegrand klopt ook niet helemaal want dan zouden er nog meer veranderingen erop moeten komen zoals aanpassing van het bordes aan bakboordzijde met blusmonitoren en een lier op het voordek...
    tzt. wil ik als het mogelijk is nog de SMIT ZWEDEN gaan bouwen, zoals deze was met o.a. de blauwe/gele banden op de boeg in 2012.
    De SMIT ZWEDEN werd met de SMIT NEDERLAND als de eerste uit de serie van de 1800's in 1978 gebouwd en heeft het langste bij SMIT gevaren en is eind 2012 verkocht.

    groetjes: Hans

    SMIT FRANKRIJK 0 (1) 1981 werf Jonker & Stans, H.I.A..jpg 01= SMIT BELGIE 1979 thv. Kinderdijk.jpg 07= SMIT BELGIE.jpg 17= SMIT BELGIE.JPG 06=SMIT DUITSLAND 1980.jpg 08= SMIT DUITSLAND 1981.jpg 08b= SMIT DUITSLAND 1981.JPG 08= SMIT DUITSLAND 1981.jpg 17a= Smit Duitsland 1983  nw Waterweg.jpg 38= SMIT NEDERLAND 1984.jpg 50= SMIT NEDERLAND.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    21= SMIT NEDERLAND 1980.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, Bedankt voor de complimenten. Ben te gehaast te werk gegaan, maar de verschansing gelijk van kunststof (raamlamel) gemaakt. De fout gemaakt om de steunen achter de verschansing op het dek te lijmen i.p.v. erin. Dus is de hele verschansing te hoog en kruipen de voorbolders er achter weg. Een kenner ziet het natuurlijk en ik had het te laat in de gaten. Het enige dat ik aan beslag heb gekocht zijn de ankers, maar helaas vallen die niet goed in de kluizen. Misschien dat ik die nog eens maak van wat styreen plaat. Kan ik een en ander naar behoefte aanpassen. Had voor de gein een klipankertje gemaakt, maar die is net te groot.
    Ach zo blijf je een beetje bezig toch? Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina